Jag har fått för mig att det är så att man kan göra lumpen i t.ex. pansartrupperna och sedan bli YO i Luftvärnet eller nått annat.
Alltså att lumpen inte bestämmer vad man utbildar sig till på MHS.
Är jag ute och velar nu igen, eller stämmer det?
Det stämmer alldeles utmärkt. Du söker till ett MHS (yop) till ett förband som sen sköter hela antagningsprocessen, du kan alltså ha gjort lumpen i flottan men ändå bli arméofficer...
Skuggan
Jan 5 2003, 10:56
kan man ansöka till flera förband och hoppas att man blir antagen någonstans?
* funderar på att söka till nästan alla förband*
Tidigare hade man 2 eller om det var 3 alternativ, finns säkert en blankett att ladda hem någonstans...
Jag tror faktiskt att man kan söka i högervarv... och det är ju inte dumt (?)
Skuggan
Jan 5 2003, 11:04
ahh, ok, det är uppfattat. det är ju ett tag kvar tills jag kan ansöka dock, men vi får se..
3 möjligheter. Men sök till det som du troligen kan bli antagen till. ÄR du signalspan ska du kanske inte söka till stridande förband.
achilleos
Jan 5 2003, 18:28
Självklart GÅR det att söka andra förband, men det är ju självklart också så att man har förtur om man söker till ett förband som utbildar på sådant man har sysslat med i lumpen under kanske 15 månader. Inget förband vill lägga resurser på att utbilda någon om det redan finns andra med rätt kompetens. Sen spelar ju personlighet och annat givetvis en stor roll, så är man duglig som person anses det kanske värt "besväret".
Skuggan
Jan 5 2003, 18:37
så om jag söker till A9 eller ArtBat i boden då har jag större chans att bli antagen? (skall som sagt ligga på A9)
Fö strv 122
Jan 5 2003, 19:25
Självklart är det ett litet + att ha gjort GU vid det förband man söker YOP till. Dock kan det ju vara så att du gör din GU inom underhåll, markstrid eller liknande inom artilleriet. Den kompetens behövs överallt och ger självklart ett stort antal andra förband att söka till. Sedan är det ju så att förbanden har olika behov av olika officerare vissa år så man kanske behöver någon med kompetensen indirekt eld vid något tillfälle.
Principen är dock att man är behörig att söka alla förband oavsett bakgrund. Ansökningshandlingar finns att ladda hem från www.rekryc.mil.se
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.