QUOTE (kerran @ Dec 20 2006, 13:27 )

Som säkert alla vet pågår det ett regelrätt krig i södra Afganistan mellan ISAF ledda NATO soldater och talibaner.
Hundratals NATO Soldater från främst USA, Storbritannien och Kanada har stupat under år 2006 i dessa strider.
Talibanerna är på framryckning och det behövs 1000-tals fler soldtater från länderna som deltar i ISAF som kan sättas in i kriget södra Afganistan för att bekämpa talibanerna.
Regelrätt krig, mjo...talibaner, njae...hundratals, sisådär....
Visst, det förekommer regelrätta strider in södra delarna av Afghanistan, men att kalla det för ett regelrätt krig är nog lite att ta i om jag har fått rätt uppgifter. Ungefär 190 koalitions soldater har blivit dödade i strider och av IEDs etc. Som jag har förstått situationen så är det inte riktigt sant att det är "talibanerna" som är på frammarch, utan olika pashtu klaner som härstammar från gränslandet mellan afghanistan och pakistan. (Rätta mig om jag har fel, någon) Talibanerna har inte det stödet i Afghanistan som krävs för att vara en makt att räkna med igen (inom en någorlunda snar framtid iallafall).
Däremot så har du helt rätt i att det behövs många fler soldater för att dämpa stridigheterna.

Sverige har ju utalat möjlighet att skicka fler soldater till Afganistan
Vinner Talibanerna kriget...går med all säkerhet Afganistan en mycket mörk tid tillmötes.
Sverige deltar med icke stridande soldater i den lugna norra delen av Afganistan.
Ja, det är på tapeten att Sverige kanske kommer skicka fler soldater till Afghanistan...dom kommer med största säkerhet att skickas som förstärkning till MeS i norr, där Sverige har sitt ansvarsområde (möjligen Kabul, någon som vet mer?)
Som sagt, "Talibanerna" är inte de som för kriget, det är pashtu klaner (återigen, rätta mig om jag har fel). Det må vara relativt "lugnt" i norra Afghanistan för tillfället, men det krävs nog inte mycket för att skapa oroligheter och ISAF behövs verkligen där med.

Min fråga är, kan Försvarsmakten skicka stridande förband till Södra Afganistan dar fullskaligt krig råder i skrivande stund mellan NATO och Talibanerna?
Har Sverige förmågan att utbilda soldater som direkt sänds till "fronten" för att kämpa tillsammans med Britter, Amerikaner, Kanadensare?
Har vi kapabla officerare som kan verka som ledare för soldaterna i Södra Afganistan,..dvs leda mannarna vid fronten mot Talibanerna där många av dem sannolikt kan komma att stupa?
Jag har väl inte mer info än någon annan i det här, men min uppfattning är att det är högst osannolikt att Sverige kommer skicka stridande förband till södra delarna av Afghanistan, när det behövs mer folk i de områden som Sverige redan ansvarar för.
Att Sverige skulle ha möjlighet att utbilda för strid tvivlar jag inte det minsta på, därmot så tror jag att du har fått lite fel bild av striderna i Afghanistan. (Eller så är det jag som har fått fel bild, vad vet jag)

Har Sverige någon offensivt krigsförband motsvarande Amerikanska Marinkåren eller brittiska Royal Marines, som skulle vara lämpliga att skicka till kriget i Södra Afganistan?
Jag vet att Sverige deltog " i strid" i Kongo men jag tror att situationen som råder Södra Afganistan är något helt annat...storskaligt krig i mycket svår teräng där båda sidor upplever kännbara förluster i fältslag.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "offensivt krigsförband"?
Sverige har i dagsläget ett fast anställt mekaniserat kompani i 10 dagars beredskap, SSG samt en del förband med lägre beredskap. Inget av dessa kan liknas med Marinkåren direkt, Sverige har ju inte för vana att invadera länder trots allt. Men visst, dessa enheter skulle säkert klara sig bra oavsett vilka situationer de skulle sättas in i.
Dock tvivlar jag på att det, som du skriver, inträffar några större "fältslag". Det var nog mer fullskaligt krig i Kongo på 60-talet än vad det är i Afghanistan idag (men återigen så kan jag ju ha fått fel info).