Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RS05
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
SISU
QUOTE (uffe1 @ Feb 16 2007, 00:54 ) *
QUOTE (jake the snake @ Feb 15 2007, 21:00 ) *
Hur är flamsäkerheten i den här jämfört med FJS 02 som tydligen skall vara rikskass?

Bull****, precis så flamsäker som ett syntetställ med gore - tex kan vara i dessa matriell.

Och det grundar du på ? har du info om RS05 som vi andra inte har ?
Bara nyfiken .....

BTW Göta lejon tack för fina bilder !
Kimster
Hm är benfickorna mindre på RS05 än FJS02 ? FJS02 hade för små benfickor tycker jag, alltså de var mindre än m/90 byxans.
Göta Lejon
QUOTE (Kimster @ Feb 15 2007, 23:50 ) *
Hm är benfickorna mindre på RS05 än FJS02 ? FJS02 hade för små benfickor tycker jag, alltså de var mindre än m/90 byxans.

Stämmer. Vet dock inte om det är någon avsiktlig tanke bakom detta (speckrav från uppdragsställaren till Taiga?) eller ett mishap...
Min uppfattning var att benfickorna på FJS02 var o.k, emedan benfickorna på senare årsmodeller av m/90 är stora som balsalar vilket ibland ger effekten att pryttlar i fickan slänger hej vilt utefter benen. Smaksak kombinerat med vad man har i benfickan?
Sir Vival
Inte mycket mening med en benficka som rymmer mer än det stipulerade första förbandet - primärt bär man väl stridsutrustning med div. former av benplattor och 6004-hölster som effektivt hindrar att man använder fickan i vilket fall.
Krook
QUOTE (Sir Vival @ Feb 16 2007, 00:23 ) *
Inte mycket mening med en benficka som rymmer mer än det stipulerade första förbandet - primärt bär man väl stridsutrustning med div. former av benplattor och 6004-hölster som effektivt hindrar att man använder fickan i vilket fall.

Nja, jag försöker begränsa bärandet av utrustning där benfickorna sitter. Det blir så bökigt i fordon med prylar på sidan av benet, hellre då fickor/hölster något framåt mot låret till, eller på västen där man kommer åt i nästan alla lägen.

För stora benfickor är inte bra (som GL skrev) men för små är inte heller bra. Jag vill ha lite prylar med mig i benfickorna iaf, exempelvis handskar, karta, mössa.

/K
Sir Vival
Övriga kommentarer överflödiga:
http://sacci.sajtus.se/public/mallar/stand...strWebb=/public
(Ja, det är en bild på FJS strids-/överlevnadsväst med STOOORA grejor på benen.)

wink.gif
BunkerBuster
Bättre att ha stora benfickor med möjligheten att kunna proppa dom full med prylar i ett nödläge, än att utesluta det helt med små trånga fickor, tyckte 02 sommar var på gränsen med sina små benfickor, hade hellre sett fickor i samma stl som 02 vinter på RS 05, nog är det rätt det Sir Vival säger att man inte ska ha en massa skit i benfickorna i fall man har div benplattor, men möjligheten ska kunna finnas, det är ju i regel folk som kan tänka lite själva och kan anpassa sej som får ut RS 05
Kimster
Vad folk stoppar i fickorna är upp till var och en, har man större har man valfrihet, vilket jag gillar istället för att vara begränsad. Stoppar man i för mycket får man skylla sig själv. I m/90 fick jag ner kartfodralet precis utan besvär, men i 02an vart det risk att ta sönder om man försökte.
Dessutom är inte allting strid och springa osv.
jake the snake
QUOTE (uffe1 @ Feb 15 2007, 22:54 ) *
Hur är flamsäkerheten i den här jämfört med FJS 02 som tydligen skall vara rikskass?

Bull****, precis så flamsäker som ett syntetställ med gore - tex kan vara i dessa matriell.

Jättetrevligt inlägg. Vill du utveckla detta eller skall jag tolka det som nån form av fylle-inlägg?

QUOTE (rangermust @ Feb 15 2007, 21:09 ) *
Ja den är mycket mera flamsäker än Fjs 02.

Vad jag menar är: Är flamsäkerheten såpass bra att den är godkänd för bärande i FM, vilket FJS 02 inte är?
Sir Vival
Någon som vet hur flamhärdigt a-dykstället är?
(Med tanke på vilken klåparfirma som tillverkar det, så kan man ju undra...)
uffe1
QUOTE (jake the snake @ Feb 16 2007, 11:24 ) *

Jättetrevligt inlägg. Vill du utveckla detta eller skall jag tolka det som nån form av fylle-inlägg?

QUOTE (rangermust @ Feb 15 2007, 21:09 ) *
Ja den är mycket mera flamsäker än Fjs 02.

Vad jag menar är: Är flamsäkerheten såpass bra att den är godkänd för bärande i FM, vilket FJS 02 inte är?

Kan tala om för intresserade att någon form av fylle-inlägg sysslar jag inte med !!!!

Har flera års erfarenhet av gore - tex ställ och denna typ av syntetmatriell blir ALDRIG flamsäker. Vad gäller bärande i FM så har de förband vilka tagit fram dessa kläder inte den typ av tjänst där flamsäkerhet är ett lika stort krav som komfort, vattentäthet och andningsförmåga under längre tid.

Har provat RS05 idag och det är en kanonskön uniform att bära, lättare än fjs02 t.ex. föredrar nog min 02:a ännu i alla fall.
tinhead
Hur ser det ut med knäskydd?
Dvs har dom sytt in någon innerficka typ såsom snickare/golvläggare har för att kunna peta in knäskydd?
Eller var det bara lite extra "bulligt" på knäna genom att det är dubbeltyg där?
BunkerBuster
QUOTE (tinhead @ Feb 16 2007, 18:16 ) *
Hur ser det ut med knäskydd?
Dvs har dom sytt in någon innerficka typ såsom snickare/golvläggare har för att kunna peta in knäskydd?
Eller var det bara lite extra "bulligt" på knäna genom att det är dubbeltyg där?

Det är både inläggsficka för knäskydd och dubbeltyg samt nåt tunt dämpande cellgummiaktigt matrial i/på knäna.

Jackan har samma förstärkning på armbågarna dock ingen inläggsficka, du får väl kolla närmare på nästa övn, är nog några som kommer med det stället på sej wink.gif

Sir Vival
Det är kanon med möjligheten att lägga in extra knäskydd, även om det inte är ett hårt som skyddar mot vassa föremål - speciellt på vintern!
106
QUOTE (Sir Vival @ Feb 16 2007, 13:12 ) *
Någon som vet hur flamhärdigt a-dykstället är?
(Med tanke på vilken klåparfirma som tillverkar det, så kan man ju undra...)

Vilken firma tillverkar 2002 adyk?
Strv S
Vad är det för bälte som sitter monterat på Göta lejons byxor?
M00nStalker
US BDU belt ser det ut som.

http://www.terrang.se/produktdel.cgi?pid=39
Göta Lejon
QUOTE (M00nStalker @ Mar 16 2007, 16:35 ) *

En variant från Blackhawk har jag för mig, 100:- på 'terräng'.
Strv S
Okej, då vet jag. Tack för upplysningen smile.gif
tango.
Är den lika varm som FJS02?
Fk. Ister
Tänkte bara informera om att den beryktade gårteks-kostymen även finns att köpa hos Specialprojects, ett svenskt företag som bla har en internetbutik.

http://www.specialprojects.se/

De har även lovat att börja sälja klassiska fotlappar banan_rock.gif worthy.gif , ska inkomma under våren sägs det.
coolhand
Nagon som vet om de skickar utomlands?
martinator
Kan tala om för intresserade att någon form av fylle-inlägg sysslar jag inte med !!!!

Har flera års erfarenhet av gore - tex ställ och denna typ av syntetmatriell blir ALDRIG flamsäker. Vad gäller bärande i FM så har de förband vilka tagit fram dessa kläder inte den typ av tjänst där flamsäkerhet är ett lika stort krav som komfort, vattentäthet och andningsförmåga under längre tid.

Har provat RS05 idag och det är en kanonskön uniform att bära, lättare än fjs02 t.ex. föredrar nog min 02:a ännu i alla fall.

Vad du personligen har för erfarnehter är kanske inte den bästa källan. Nu råkar jag veta att Taiga förutom just kläder till försvaret även gör
jackor till räddningstjänsten. Hör och häpna då ett av de material som ingår är GORE TEX! Om du orkade läsa på lite på Taigas hemsida så
skulle du inte kasta ur dig sån här skit. Vad jag säger här att det är yttertyget som styr hurivida ett plagg är flammsäkert. Inte ett innertyg/
membran för fukttransport.

Här kan du läsa på om Gore Tex i flammsäkra jackor.
gå in under >first repons > skikt 3 > Shelton jacka

/martinator
som traskar runt i en Nomexjacka till vardags....
uffe1
QUOTE (martinator @ Mar 26 2007, 09:31 ) *

Vad du personligen har för erfarnehter är kanske inte den bästa källan. Nu råkar jag veta att Taiga förutom just kläder till försvaret även gör
jackor till räddningstjänsten. Hör och häpna då ett av de material som ingår är GORE TEX! Om du orkade läsa på lite på Taigas hemsida så
skulle du inte kasta ur dig sån här skit. Vad jag säger här att det är yttertyget som styr hurivida ett plagg är flammsäkert. Inte ett innertyg/
membran för fukttransport.

Här kan du läsa på om Gore Tex i flammsäkra jackor.
gå in under >first repons > skikt 3 > Shelton jacka

/martinator
som traskar runt i en Nomexjacka till vardags....

Och exakt VAR har jag påstått att det inte är yttertyget som styr ?????

Jag vet mycket väl om att det finns flamsäkra kläder med gore - tex membran i och att det inte är membranet i sig som ger flamsäkerhet eller ej, men det gäller INTE de matrial i de gällande fallen, de smälter som bara den. Det var även det jag sa i mitt tidigare inlägg.

Jag läser massor på Taigas hemsida, ibland dagligen och kan även tala om för dig att det är inte någon skit jag kastar ur mig utan erfarenheter samlade av användande av denna typen av civila och nu även militära ställ under måååånga år. Om inte det är erfarenheter av användande som bl.a. bidrar till vidareutveckling så vet jag inte vad det skulle vara.
martinator

Ungefär exakt här....
(mina fetmarkeringar)

/martinator
uffe1
QUOTE (martinator @ Mar 26 2007, 12:35 ) *

Ungefär exakt här....
(mina fetmarkeringar)

/martinator

Då kan jag upplysa dig om att i dessa matriell. syftar till yttertyget.

Ber om ursäkt ifall du inte fattade det. Men jag tycker det går att utläsa då jag skrev ... gore - tex ställ.. i dessa matriell, vilket syftar till just yttertygen i FJS 02 och RS 05 ställen.

edit: stavfel
Lego
Två snabba frågor angående denna uniform:

1. Har jackan en "stjärtficka" likt de m/90 som har gjorts efter år 2000?
2. Har byxorna någon slags fästning för kängor, typ knäppremma eller liknande?
Göta Lejon
QUOTE (Lego @ Apr 2 2007, 19:19 ) *
Två snabba frågor angående denna uniform:

1. Har jackan en "stjärtficka" likt de m/90 som har gjorts efter år 2000?
2. Har byxorna någon slags fästning för kängor, typ knäppremma eller liknande?

1. Nej.
2. Ja, fästen för metallkrokar.
Dobberman
**// BORTTAGNA INLÄGG//**

Här upphör spekuleringar om denna butik.

Tråden handlar om RS05.

Slut.
SteQve
en fråga jag tänker på är hur slitstarkt materialet är. Den gamla varpsatinen är ju relativt stark när det kommer till vanligt slitage. Om vi borträknar att Gore-Tex porerna kan bli tilltäppta mm. Hur slitstarkt är då materialet? Är det ett long-life material, eller är ett "modernt" tyg mer känsligt?

Antar att ingen gör empiriska tester med sina kläder och åker kana utför en bergsknalle, men det vore ändå intressant att veta hur mycket stryk ett sådant här platt kan ta, och vilke förväntad livslängd det har.
uffe1
QUOTE (SteQve @ Apr 3 2007, 16:08 ) *
en fråga jag tänker på är hur slitstarkt materialet är. Den gamla varpsatinen är ju relativt stark när det kommer till vanligt slitage. Om vi borträknar att Gore-Tex porerna kan bli tilltäppta mm. Hur slitstarkt är då materialet? Är det ett long-life material, eller är ett "modernt" tyg mer känsligt?

Antar att ingen gör empiriska tester med sina kläder och åker kana utför en bergsknalle, men det vore ändå intressant att veta hur mycket stryk ett sådant här platt kan ta, och vilke förväntad livslängd det har.

Har tyvärr inte svaret på just dessa ställ (FJS02, RS05), men jag har bara positiva erfarenheter av mina civila ställ som är i liknande material. Ett ställ har levt i över 10 år och då har jackan använts så gott som dagligen. Inte till värsta "kryp-i-lera-kana-utför-bergssida" varje dag, men mycket sådant har det blivit. Vad gäller rivstyrka kan det vara olika på de båda då RS05 har just rip-stop i yttertyget.
Andur
Är det någon som vet om det är några skillnader i storlekarna mellan FJS02 och RS05. Vad ska jag ha för storlek tex på RS05 om jag 178 lång och väger ca 80kg. salute.gif
Flak
Ring och fråga Taiga så får du rätt svar. Dom bits inte....

wink.gif

(Känner Andur irl...)
Mattsson
Är det bara jag eller har SSP sänkt priset på RS05?
Viper_FE
De har sänkt priset, Detta för att detta ställ tydligen ska utgå och ett nyare ska träda fram? någon som har någon mer info om detta? Läste på SSP:s sida om detta eller på nån tråd, kommer ej riktigt ihåg, tänkte inte så mycket på det då. Skall leta vidare.
Strv S
RS05 utgår nu. endast ett antal begränsade storlekar finns kvar.

Nya stället som kommer ut heter CPA 07.

Designen är densamma som på RS05, förutom att midjesnöret tagits bort.
Skillnaden är i yttertyget som nu är b.la i kevlar och är lättare, hållbarare och tystare.
Inga bilder har lagts ut än men stället finns att köpa direkt från SSP.

SSP
coolhand
For ovrigt sa ar S, M & L slut i jackorna med sakerhet... vet inte om det finns nagra XL kvar...
Strv S
bara XS och XXL kvar. Och några få Mediumbyxor.
GJ67
QUOTE (Strv S @ Jan 25 2008, 11:34 ) *
bara XS och XXL kvar. Och några få Mediumbyxor.

Så här såg det ut kl13:25 idag fredag

FJS 02 Jackor

Large 1st
XL 5 st
XXL 2 st

FJS 02 Byxor

Large 2 par
XXL 1 par
Xl 1 par

RS 05 Jackor

XL 4 st
XXL 2 st
3XL 1 st

RS 05 Byxor

M 6 st
S 3 st
XS 1 st
XXL 4 st
Göta Lejon
QUOTE (Strv S @ Jan 25 2008, 00:11 ) *

Skillnaden är i yttertyget som nu är b.la i kevlar och är lättare, hållbarare och tystare.

SSP

Finns inget midjesnöre på RS05 heller.
Yttertyg i kevlar....låter intressant, inbyggt splitterskydd? Någon som vet mer...? brow.gif
/G.L.
GJ67
QUOTE (Göta Lejon @ Jan 25 2008, 15:18 ) *

SSP

Yttertyg i kevlar....låter intressant, inbyggt splitterskydd? Någon som vet mer...? brow.gif
/G.L.

Kevlartrådar invävt i yttertyget istf rip-stop tyg, ska tydligen vara tystare än det gammla tyget.
Sen var det kardborre på ärmfickorna.
GC1
QUOTE (Göta Lejon @ Jan 25 2008, 15:18 ) *

SSP

/G.L.

ja eller bara slitstarkt.....

Kevlar(aramid) används i jackor, torrdräkter, mc-ställ, klättertröjor mm pga hög slitstyrka.

skönt exempel med skönt namnMithril, köp en jag har en själv!
Team Member

En bild som visar lite skillnader mellan CPA07 och FJS02. Förutom att CPA är betydligt lättare så är den även bra mycket ljusare i yttertyget.

Och apropå det här med kevlaren..

Kevlar är uppblandat i tyget för att öka nötningsskyddet. Tyget är fortfarande lika känsligt mot stick och skärskador som på FJS02 och RS05.
johanp
Hur är det med flamskyddet?
ZSVART
JA, då har den antligen kommit. worthy.gif
CPA 07 verkar vara vad dom lovat. Samma gröna nyans som mitt vanliga 90 ställ.
Vet ej ännu hur den är när det är kallt. Skall dock provas sista helgen i februari.
Lego
Någon som ligger inne på lite mer info om det nya stället? Fler bilder, eller någon utvärdering kanske?

Ser väldigt lik ut Adyk02 måste jag säga, bortsett från luvan då. "Stadiga" luvor i all ära, men det känns ändå som att de har fått till luvan bättre på Adyk-stället, med tanke på att man kan fälla in det när det är i vägen.
svalan
Intressant.
De flesta jag känner inkl. jag själv som har jobbat i a-dyk tycker att den största missen förutom det grova tyget är just huvan!
Har nog aldrig upplevt att huvan har varit ivägen på RS05. Men smaken är ju som bekant olika!

Kul att man vidareutvecklar utrustningen hos taiga.
CPA07 vore intressant att syna närmare.
Lego
Mycket möjligt. Måste poängtera att jag själv inte har testat varken adyk eller de nya Taigaställen, baserade mest min åsikt på de ställ jag "pillat" på, samt bilder jag sett.

Tycker det ändå verkar svårt att anpassa luvorna på Tiagaställen för hörselobservation, men jag kan ju vara helt fel ute?

Klättrarna plutonen under min GU använde Taigaställ som klättringsoveraller, och jag kan säga att det stället (snarlik Stormoverall 93) var grymt bra. Stog pall för de drygaste väderlekarna, speciellt under vinterövningarna i Trängslet. Luvan på det stället var rätt så "bylsig" minns jag, dock så fyllde den ju absolut sin funktion, och man kunde även fälla in den i kragen. Overallen med 90-camot var ju dock mycket snyggare happy.gif

Hittade en länk på Taigastället vi fick ut. Klick
ZSVART
Jag har bara gott att säga om CPA07. banan_rock.gif Fick möjligheten att prova mitt ställ i helgen som var.
Om ni vill ha bilder skall jag fösöka ordna det..

Kan inte jämnföra med något annat ställ typ RS05, Fjs 02.
Fu Kjellberg
QUOTE (Lego @ Feb 29 2008, 13:22 ) *
Mycket möjligt. Måste poängtera att jag själv inte har testat varken adyk eller de nya Taigaställen, baserade mest min åsikt på de ställ jag "pillat" på, samt bilder jag sett.

Tycker det ändå verkar svårt att anpassa luvorna på Tiagaställen för hörselobservation, men jag kan ju vara helt fel ute?

Klättrarna plutonen under min GU använde Taigaställ som klättringsoveraller, och jag kan säga att det stället (snarlik Stormoverall 93) var grymt bra. Stog pall för de drygaste väderlekarna, speciellt under vinterövningarna i Trängslet. Luvan på det stället var rätt så "bylsig" minns jag, dock så fyllde den ju absolut sin funktion, och man kunde även fälla in den i kragen. Overallen med 90-camot var ju dock mycket snyggare happy.gif

Hittade en länk på Taigastället vi fick ut. Klick

Här är taigaluvan ordnad för hörselobservation.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.