Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RS05
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
Lego
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 29 2008, 19:49 ) *
Här är taigaluvan ordnad för hörselobservation.

Ah! Den har jag inte sett innan. Verkar onekligen en väldigt smart lösning. Tackar för bilden Kjellberg!
Sgt*MacAttac
Passar på att säga hej till er alla banan_rock.gif

RSV 07 kommer att beställas....nästa lön dock rolleyes.gif
Streaker
QUOTE (Lego @ Mar 1 2008, 14:50 ) *
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 29 2008, 19:49 ) *
Här är taigaluvan ordnad för hörselobservation.

Ah! Den har jag inte sett innan. Verkar onekligen en väldigt smart lösning. Tackar för bilden Kjellberg!

Vanlig enkel jägarlösning.. Används med fördel även med snöblusen påtagen.
Tracer
Någon mer info om CPA 07, recentioner, bilder mm.
TomS
Det uppstår fläckar på mina RS05-byxor och det blir typ av vatten (?). Helmysko men det ser ut precis som fettfläckar men utan att jag ens rört vid byxorna utan handskar, eller alls egentligen. Senast hade jag dem vid duggregn och genast efter var det fläckar, de kan vara så stora som en lillfingertopp. Vissa försvinner, vissa inte. Långvariga är de också.
Är det så, eller är det nåt jag gör? För det är inte första fläcken..
tinhead
QUOTE (TomS @ Apr 28 2008, 10:44 ) *
Det uppstår fläckar på mina RS05-byxor och det blir typ av vatten (?). Helmysko men det ser ut precis som fettfläckar men utan att jag ens rört vid byxorna utan handskar, eller alls egentligen. Senast hade jag dem vid duggregn och genast efter var det fläckar, de kan vara så stora som en lillfingertopp. Vissa försvinner, vissa inte. Långvariga är de också.
Är det så, eller är det nåt jag gör? För det är inte första fläcken..

bilder säger allt...eller iaf visar mer än det du beskriver.
Har du tvättat dom med sköljmedel?
Tvättat dom alls?
Behandlat dom med något?
Tjaa listan kan göras lång...
K9ER
QUOTE (johanp @ Jan 28 2008, 13:47 ) *
Hur är det med flamskyddet?

Marinkåren har tydligen börjat köra med flygoveraller för sina fot- och uppsuttna soldater i Irak och A-stan enligt USA-today för att förbättra skyddet vid brand som kan uppstå vid IED-attacker. Ser väldigt soft ut med dessa sandfärgade baggy-pants overaller, vore kanske nåt att utveckla nästa generations M90 från flygaroverallen istället?
LeadHead
Nu vet jag inte hur just "flygoveraller" är men overaller brukar väl sällan vara några under ur smidighetssynpunkt? Vad jag menar är att man "fastnar i sig själv" även om man kanske inte fastnar i annat i lika hög grad. Blir brandskyddet verkligen så mycket bättre om man jämför en overall i samma material med en delad dräkt med lite överlappning?
tinhead
QUOTE (LeadHead @ May 8 2008, 12:45 ) *
Nu vet jag inte hur just "flygoveraller" är men overaller brukar väl sällan vara några under ur smidighetssynpunkt? Vad jag menar är att man "fastnar i sig själv" även om man kanske inte fastnar i annat i lika hög grad. Blir brandskyddet verkligen så mycket bättre om man jämför en overall i samma material med en delad dräkt med lite överlappning?

Om det är samma material i den overallen som dom har i flygoverallen så tror jag faktiskt att det ger ett bättre skydd. Flygoverallen har iaf tidigare haft ett bättre brandskydd än vad vanliga uniformssystem har.
Vad för material det vet jag inte. Kanske något liknande nomex?

Vi hade "mekoverall" under våran värnplikt och det var inget hinder för oss med den.
Möjligtvis lite färre möjligheter att vädra/släppa ut värme. Men annars en trevlig lösning.
martinator
QUOTE (LeadHead @ May 8 2008, 11:45 ) *
Blir brandskyddet verkligen så mycket bättre om man jämför en overall i samma material med en delad dräkt med lite överlappning?

Om man tittar på de olika plagg brandkåren använder så finns både hel overall samt byxa/jacka lösning.
Vilket man föredrar verkar vara en smaksak, finns väl en del yrkesutövare inom gruppen brandbekämpning
på forumet som kan svara närmare på vem, var och varför olika räddningstjänster har olika lösningar.
Ur ekonomisk aspekt är dock delat ställ att föredra, åtminstone enligt den brandförman jag brukar prata med,
då man bara behöver byta halva stället om det skadas. Det finns nog regler för hur stor överlappet måste vara.
Nu blir det lite OT dock.

/martinator
106
QUOTE (tinhead @ May 8 2008, 12:32 ) *
Flygoverallen har iaf tidigare haft ett bättre brandskydd än vad vanliga uniformssystem har.
Vad för material det vet jag inte. Kanske något liknande nomex?

Både amerikanska overaller och svenska flygdräkter (av icke flygande personal kallat "sparkdräkt") är av nomex. Precis som till fältuniformen har flygförare ett underställ bestående av knästrumpor stålgrå, långkalsong m/91 och undertröja ff m/93 (typ en fältskjorta 90 fast utan dragkedja och normal hals) som en del i brandskyddet.
Adam Wilhelm
Flygoverallerna i Irak var bara en interimlösning tills bättre uniformer kom.
Nu ska Marinkårens nya uniform, FROG- Flame-Resistant Organizational Gear komma ut på bred front.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.