Jag antar att det finns ett speciellt reglemente för FBU ungdom och liknande organisationer.
Går det att få tag på detta någonstans?
Man kan ju hitta nästan allt annat på FM logistik utom det...
Reglementet finns även hos MD-grupperna, (chefen för Frivsektionen på respektive grupp) och oftast även hos ungdomsledarna. Hv har ett speciellt reglemente vad avser ungdomsutbildning och skiljer sig ganska mycket från FBU.
Är det något speciellt du vill veta så kanske jag kan svara på det direkt ?
// Magnus B
LeadHead
Jan 6 2003, 14:21
Vilka är de största skillnaderna mellan FBU:s och Hemvärnets? Nu har väl jag iofs. harvat färdigt som ungdom men jag är ändå nyfiken...
Badboy: Nej inget speciellt.. tycker bara att det kan vara bra att läsa igenom det. Men tack för erbjudandet ska ha det i åtanke.
LeadHead:
Det är komiskt nog så att det i Hemvärnets regler står att:
...Hemvärnets ungdomsutbildning SKALL icke bedrivas med militär inriktning...
I FBU:s stadgar står däremot att:
..FBUs ungdomsutbildning BÖR ske med militär inriktning...
(detta är fritt ur minnet, så det är inte ordagrant! Dock är andemeningen otvivelaktigt sådan som i ovan text)
Jag skall ta fram citat samt sidhänvisning vid tillfälle...
Dessa regler följs dock ofta inte,(Hemvärnets alltså), då FBU och Hv valt att samarbeta och har kommit överens om att inte konkurrera om ungdomarna, om det inte finns underlag för 2 föreningar i samma område.
Alltså: Ofta används i stort sett samma regler, dock med geografiska skillnader...
Hoppas detta var det du frågade om =)
// Magnus
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.