Help - Search - Members - Calendar
Full Version: F-35 Lightning Första flygning
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Danne
För några minuter sedan lyfte F-35 för första gången. Flygningen kan följas live från DENNA LÄNK
simon
Tackar för länken Danne, såg ju ut att gå helt ok!

smile.gif
Darkwand
Jag trode att dom redan flugit massor med timmar med JSF så hypat som planet har varit.
Honken
Väldigt konstigt. Jag kan svära på att jag sett program på Discovery när F-35 (eller rättare sagt dess prototyp) både lyft vertikalt och sedan passerade ljudvallen under en och samma flygning.
tinhead
QUOTE (Honken @ Dec 16 2006, 00:49 ) *
Väldigt konstigt. Jag kan svära på att jag sett program på Discovery när F-35 (eller rättare sagt dess prototyp) både lyft vertikalt och sedan passerade ljudvallen under en och samma flygning.

Kolla under background, phases.. https://www.teamjsf.com/
Du såg X-35B (X=eXprimental)
Erik_G

Det kanske var en X-35B du såg? Alltså en av de utvecklingsversioner som togs fram som demonstratorer innan man gick vidare med programmet?

/E
Bosse Fors
Värt att notera är att detta inte är produktionsmodellen utan AA-1 som skall användas som bas för fortsatta utvärderingar. 2008 flyger den "riktiga" lättare versionen.
Flight International

/B.
Honken
QUOTE (tinhead @ Dec 16 2006, 01:03 ) *

Kolla under background, phases.. https://www.teamjsf.com/
Du såg X-35B (X=eXprimental)

Det är taget salute.gif
Erik_G
QUOTE (Bosse Fors @ Dec 16 2006, 09:28 ) *
Värt att notera är att detta inte är produktionsmodellen utan AA-1 som skall användas som bas för fortsatta utvärderingar. 2008 flyger den "riktiga" lättare versionen.

Använder de inte Y-prefixet längre? Y har ju använts tidigare för att beteckna ej serielika prototyper, som t.ex YF-22.

/E
Bosse Fors
Tror att till det yttre kommer det inte att skilja så mycket utan att viktförändringarna sker inuti. Klingonavioniken är ju heller inte monterad ännu. biggrin.gif Namnet tyder på att det inte är nån prototyp utan kanske nåt mellanting med dragning åt produktionsmodell, nån annan kanske vet mer?

/B.

Edit: Flight International(Länk ovan) har uppdaterat.
Lockheed plans to fly the first JSF, aircraft AA-1, five to six times a month over the next 18 months as it completes construction the 14 “optimised airframe” F-35s that will be used for the bulk of the 6,000-plus test flights. The first of these – BF-1, the first short take-off and vertical landing F-35B – is scheduled to fly in 2008.

Although structurally different, AA-1 is representative of the production aircraft, says Crowley: “Fit, finish and quality is the same as you will see in production.
griffon
QUOTE (Erik_G @ Dec 16 2006, 12:17 ) *
Använder de inte Y-prefixet längre?

Jodå, men det här är i princip ett serieflygplan, fast man gjorde om byggsättet efter att man börjat sätta ihop det. Hade man vetat att det skulle bli så hade det nog blivit Y.
106
QUOTE (griffon @ Dec 17 2006, 16:46 ) *
QUOTE (Erik_G @ Dec 16 2006, 12:17 ) *

Använder de inte Y-prefixet längre?

Jodå, men det här är i princip ett serieflygplan, fast man gjorde om byggsättet efter att man börjat sätta ihop det. Hade man vetat att det skulle bli så hade det nog blivit Y.

Då kan man samtidigt undra varför de första provflygplanen hette X-32 och X-35 istället för XF-. Ännu mer intressant blir det eftersom prototyperna till ATF-programmet hette YF-22 och YF-23 och seriekärrorna F-22 utan några beteckningar däremellan. Tittar man på äldre flygplan var det ju inte ovanligt att första prototypen hette XP-/XF-/XB-, andra prototypen YP-/YF-/YB- och seriekärrorna P-/F-/B-.
griffon
QUOTE (106 @ Dec 17 2006, 21:20 ) *
Då kan man samtidigt undra varför de första provflygplanen hette X-32 och X-35 istället för XF-.

Det är lätt att förklara, för de började inte som ett produktionsprojekt alls. Det är F-35 som är regelbrottet även om det är begripligt.
Erik_G
Enkelt sagt så står X för eXperimental och Y för Ytprovning.. (ok, den var dålig.. men ändå)

/E
106
QUOTE (griffon @ Dec 18 2006, 06:10 ) *
QUOTE (106 @ Dec 17 2006, 21:20 ) *

Då kan man samtidigt undra varför de första provflygplanen hette X-32 och X-35 istället för XF-.

Det är lätt att förklara, för de började inte som ett produktionsprojekt alls. Det är F-35 som är regelbrottet även om det är begripligt.

På vilket sätt skiljer sig JSF från ATF i det avseendet. Historiskt sett finns det ju massor av flygplan som heter XP-, XF-, XB- och Xnågontingannat- utan att de för den sakens skull var några produktionsprojekt.

F-35 är på sätt och vis ett annat regelbrott, beteckningen fanns redan och då för danska Draken (som numer även finns på NTPS). Men det finns ju andra tillfällen när man återanvänt beteckningar, t ex T-6 Texan II.
griffon
QUOTE (106 @ Dec 18 2006, 21:14 ) *
På vilket sätt skiljer sig JSF från ATF i det avseendet.

ATF var en tävling för att få fram ett jaktplan.
T:et i JAST står för Technology och X-beteckningarna delades ut innan det döptes om till JSF.
F-35 är på sätt och vis ett annat regelbrott, beteckningen fanns redan och då för danska Draken (som numer även finns på NTPS).

Beteckningar är en ren ägarfråga, USA struntar totalt i vad andra kallar sina flygplan.
106
QUOTE (griffon @ Dec 19 2006, 11:58 ) *
Beteckningar är en ren ägarfråga, USA struntar totalt i vad andra kallar sina flygplan.

Jo, jag vet. Vi hade ju B 17 när det redan fanns en amerikansk B-17. Men visst hade det varit smidigare om NATO haft ett gemensamt system för att benämna saker och ting, men det skulle bli ett ganska omfattande system. Annars var nog inte de tyska och ryska systemen med tillverkarbeteckningar så dumma.
griffon
QUOTE (106 @ Dec 19 2006, 17:51 ) *
Annars var nog inte de tyska och ryska systemen med tillverkarbeteckningar så dumma.

Det ryska är/var det, eftersom tillverkarbeteckningar kan och ofta skiljer sig från de flygvapnet använder, men ser likadana ut och det finns inte ens en 1-1 mappning.

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/russdesi.txt
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.