QUOTE (UAV @ Dec 13 2006, 12:12 )

Någon som vet något mer?
Anthony G Williams - New Russian 152mm twin-barrel gunAnthony G Williams (författare för Jane's m.m.) anger följande data:
- Vagnen baseras på object 195/T-95-chassit
- Vagnen/pjäsen benämnes (eller ja. En av benämningarna) Koalitcia-SV
- Tornet är obemannat
- Automatladdaren rymmer 50st granater
- Eldhastighet - 15 till 18 granater per minut
- Laddning kan ske vid alla elevationer
- Skottvidd - 50km
- Ny ammunition med en skottvidd på 70km under utveckling
- Tornet avses ersätta AK-130 inom flottan
- Pjäserna skjuter växelvis (som en Gast), men så vitt jag förstått det sker korskopplingen hydrauliskt istället för mekaniskt.
QUOTE (Darkwand @ Dec 14 2006, 20:02 )

Fartyg har ju använt dubbeltorn så det vore inte omöjligt att ha det på en stridsvagn. Dock finns det flera problem som tex att kanonerna måste vara väldigt väl synkade om dom är monterade bredvid varandra.
Sedan kan man nog enkelt säga som så att om man bygger en vagn som tål rekylen av 2 kanoner så är det oftast bättre på att helt enkelt stoppa in 1 kanon som har motsvarande rekyl.
QUOTE (eskil @ Dec 24 2006, 10:40 )

En annan fördel med dubbla automatladdade pjäser är att man kan låta rekylen från den ena pjäsen ladda om den andra. Det är så t.ex. den dubbla 23mm kanonen som sitter under magen på MiG-23 fungerar. Jag tror inte att något annat land använder den tekniken, men ryssarna verkar gilla den.
QUOTE (Skuggan @ Dec 29 2006, 19:14 )

skall vi anta att den är rekylomladdad?
dvs när eldrör 1 rekylerar så laddas eldrör 2 och vise versa
Som jag skrev tidigare i mitt inlägg skjuter pjäserna växelvis,
vilket dels tar bort problemet med ökad spridning p.g.a. samtida avfyring av flera näraliggande eldrör,
och dels så minskar det påfrestningen på chassit.
USA har åtminstone tagit fram en 25mm Gast.
Konstruktionen i sig är tysk från slutet av VkI, men de har sedan dess,
mig veterligen inte tagit upp den.
QUOTE (uoff @ Jan 15 2007, 22:49 )

Genomskärningen ser ju ut att förklara det hela. Pjäsen måste helt enkelt dumpas för att kunna laddas.
Jag skulle snarare vilja påstå att den av dig bifogade bilden med viss tydlighet visar automatladdaren
och hur den fungerar.
http://img113.imageshack.us/my.php?image=untitled1lb2.jpgBakre delarna av de eleverande elementen, t.ex. de delar som anges av pilarna 75 till 78,
är uppenbarligen inte en del av de rekylerande elementen,
för isåfall skulle dessa delar slå i bottenpansaret vid avfyrning.
Patronläget (heter det så på en haubits?) börjar med all sannolikhet framför/ovanför
de elverande elementens vridpunkt, och utrymmet därbakom räcket för att man ska kunna få plats
med en granat och tillhörande drivladdning bakom varje pjäs.

Pilen 73 på din bild verkar peka på en del av vad som i mina ögon ser ut att vara en vridbar laddbrygga
som kan föra ner två stycken granater med tillhörande drivladdningar till laddningsläget bakom pjäsen.
Jag skulle tro att pilarna 75 till 78 pekar på en likadan laddbrygga, fast monterad på andra sidan pjäsen.
Såvitt jag kan avgöra så har pjäsen alltså:
- Två stycken vridbara laddbryggor, med en på vardera sidan om pjäsen.
- Laddbryggorna arbetar växelvis, där en hämtar nya granater från tornmagsinet och en laddar pjäsen.
- Varje laddbrygga kan föra ner 2st granater och två stycken drivladdningar från tornmagasinet till laddläget bakom pjäserna.