Kimster
Dec 12 2006, 15:27
Jaha eftersom då många har svårt att läsa eller missuppfattar det jag försökt förklara så måste jag försöka bli ännu tydligare.
Här ger ni då feedback om tekniska saker och kan även ställa frågor om hur något fungerar eller om ni saknar en viss funktion.
Det ni ska veta om först är att vi är ganska styrda av vad som är inbyggt och det går inte enkelt att fixa in nya funktioner här och där. Det finns plugins till forumet men vi är ganska restriktiva med sådana då de dels kan förändra säkerheten i forumet, dels göra forumet ostabilt, samt när vi väl uppgraderar till ny version så måste ofta även pluginet uppgraderas, och då kan det vara så att det nollställer eventuella inställningar som gjorts innan, eller att det inte finns plugin till den nya versionen, etc etc.
Som står förklarat 3 gånger i den andra tråden och i FAQ så kan jag svara direkt på den vanligaste frågan:
Vi har inte stöd idag för att få en förhandstitt på innehållet när man håller muspekaren över trådenlänken.
Ej heller finns det bra stöd idag för att få ord till att bli länkar såsom förkortningar osv.
QUOTE (Kimster @ Dec 12 2006, 15:27 )

Ej heller finns det bra stöd idag för att få ord till att bli länkar såsom förkortningar osv.
Det har vi märkt. Tror det var om man skrev Psg 90 utan mellanslag det tillkom några taggar, men en fungerande länk blev det inte. Vore bra om det åtgärdades, ifall det inte redan är gjort alltså. Exempel (har alltså skrivit Psg 90 utan mellanslag):
http://www.soldf.com/http://www.soldf.com/psg90.html.htmlDessutom stör jag mig på den autokorrigering som finns. Ibland vill jag skriva förkortningar, men den satans autokorrigeringen skriver ut hela förkortningen vilket gör meningen ännu krångligare att läsa. Det vore bäst om den autokorrigeringen helt enkelt avaktiverades.
Det är ganska vanligt att man har B eller C inom parentes, men utskrivet på förumet blir det (B) och ©. Hade varit skönt att slippa det också.
edit: Lade till en förklaring. I övrigt håller jag med Rokare, det vore bäst om funktionen stängdes av. Jag vill ha så få autonågontingfunktioner som möjligt. Vill jag länka så gör jag det, vill jag skriva ut hela ordet klarar jag det också, men vill jag inte det ska forumet ge f-n i att ändra på inläggen.
Rokare
Dec 13 2006, 10:34
Personligen tycker jag att autolänkning är skit eftersom det är svårt, så vitt jag sett, att avgöra om det är skribenten eller forumet som länkat. D.v.s, hamnar jag på soldf.com som jag redan läst, eller hamnar jag på något nytt intressant..
GMY
BertilCesar
Dec 31 2006, 02:28
Efter det underbara nya temat så kom de tlite nya funktioner, dock tycker jag att det är lite dåligt att"NBG beredskap" finns att välja i info men inte "IAS Beredskap" (fråga för Jämo?

)
keep up the good work!
Kimster
Dec 31 2006, 02:43
taget, jag var dock lite osäker när det skapades om IAS var en del av NBG..
Uffe 666
Dec 31 2006, 23:04
En Off Topic tråd eller testtråd hade varit önskvärt.
En testtråd ger utrymme att pröva olika funktioner som finns i forumet och en OT-tråd ger möjligheten till diskussioner som just är "Off Topic".
The Swede
Dec 31 2006, 23:08
Testtråd finns i forumsdelen "Öppet hus"
Off-topic diskuteras i "Markan"
Räcker inte det?
QUOTE (The Swede @ Dec 31 2006, 23:08 )

Testtråd finns i forumsdelen "Öppet hus"
Off-topic diskuteras i "Markan"
Räcker inte det?
Visserligen kan man vara beroende av SoldF men kära Smålandsexpressen. Vad katten gjorde du här inne vid den tiden på nyårsafton?
SoldF, övervakas konstant. ;)
QUOTE (Vc_90 @ Jan 1 2007, 12:23 )

Vad katten gjorde du här inne vid den tiden på nyårsafton?
Han var inne för att han ville spöa mig i pansarquizen, that´s why.. förb...jävl..
Innan jag blev avbruten av en utsökt lasagne skulle jag dessutom tillägga..
Fantastiskt arbete med skinnet, Kimster, Well done!
Men nu är jag ju ändå en gnällfarbror, och kan inte förneka mig.. (och medge, jag har ju haft en del rätt tidigare, eller hur?

)
Jag upplever bakgrundsmönstret som lite för nära något som mer liknar urblekt amerikanskt woodland. Det går inte att få den sandbeige lite mer gul, och den mörkbruna lite mer choklad? "Poppa" till färgerna för att få en lite gladare bakgrund och lite mer ökenkänsla? Dock utan att det blir för plottrigt och iögonfallande.
Edit: testade lite. Kanske åt detta hållet?

Originalet:

Notera texten, som förhoppningsvis minskar antalet siter som helt plötsligt kör soldf-mönstret

Sen har jag lite användarinterfacegrejor jag retat mig på en tid.
Knapparna för citera, där är + och - lite fel tycker jag. Trycker jag på

blir knappen till

, dvs, knappen visar den status som uppnås när jag trykt på knappen. Vilket för mig känns bak och fram. Man skulle kunna byta + och - mot tom ruta för ej vald, och ruta med checkmark när man valt, för att förtydliga.
När vi snackar om checkboxes så har jag en liknande synpunkt för kryssrutorna där man väljer poster för moderatorbearbetning,

som, när posten är vald blir

. Även här skulle det bli tydligare att det faktiskt är något man valt för bearbetning om det är en checkmark istf ett rött kryss. Möjligen skulle ett neutralt kryss vara en ok medelväg. De röda kryssen känns mer som "valt för radering".. Nu är detta ingen större grej, men jag ville nämna det iallafall.
Har vi någon certifierad useabilityexpert på forumet, vore det jätteintressant att höra dennes tankar kring detta.
/E
Nyss när jag skulle göra ett inlägg så hamnade texten i ett tidigare inlägg, ungefär som att jag hade editerat det, men utan att det står att inlägget har ändrats.
Det har jag inte varit med om tidigare och det verkar vara någon defekt någonstans.
/K
Kimster
Jan 1 2007, 18:59
Skriver man i samma tråd igen direkt efter eller kort efter ens sista utan att nån annan hunnit före så tolkar forumet det som dubbelpost och slänger automatiskt in det i det första inlägget.
QUOTE (Kimster @ Jan 1 2007, 18:59 )

Skriver man i samma tråd igen direkt efter eller kort efter ens sista utan att nån annan hunnit före så tolkar forumet det som dubbelpost och slänger automatiskt in det i det första inlägget.
Roger!
/K
En grej som jag kan uppleva lite störigt är funktionen som förstorar den text man för muspekaren över på tex listan av de senaste inläggen. Om texten är mer än en rad får detta till följd att hela sidan "hoppar". Ligger felet i Skinnet eller på min dator? :P
Kimster
Jan 2 2007, 16:30
Det är inget fel alls utan en medveten layout som jag valt för att mer visa att man är över en länk, främst pga att jag tagit bort underlinjerna på länkarna när det inte är mouseover.
QUOTE (Kimster @ Jan 2 2007, 16:30 )

Det är inget fel alls utan en medveten layout som jag valt för att mer visa att man är över en länk, främst pga att jag tagit bort underlinjerna på länkarna när det inte är mouseover.
Men just det "hoppandet" som uppkommer när man är är mouseover på länkar på mer än en rad - går inte det att ta bort?
Kimster
Jan 4 2007, 16:12
Njae inte utan att göra om en hela grundkoden. Utan tabellerna och texterna är dynamiska och anpassar sig efter hur stor de övriga cellerna/texterna är. Och förändras nått anpassas det per automatik. (just nu saknas den grejen pga av uppgraderingen därför ser man inte det för tillfället.)
Hej
Jag vill ha fler skinns utöver army och M90 öken.
Jag vill ha ett navy skinn och en M90 stad skinns (dvs citycamoflage, svart, grå,vit)
Jag vet nu att skinns är supersvåra att skapa så jag förstår om ni helt enkelt inte kan
göra det här.
Sen skulle jag vilja ha en publik varningsmätare....förslag typ
*Varning* I
*Varning* II
*Varning* III
sen önskar jag mig en smiley med m90 bashatt
För övrig gör ni BlåGula ett jättejobb. All heder åt er...Så jag vill gärna ha en nålad tråd där man kan få berömma er...
QUOTE (Erik_G @ Jan 1 2007, 15:23 )

Edit: testade lite. Kanske åt detta hållet?

Detta vore grymt snyggt!
1. Ibland händer det att medlemmar sitter utomlands och då ser inlägg utan å, ä och ö lite konstiga ut, på vissa andra ställen i cyberrymden så finns det rutor med dessa tecken för inlägg.
Går det att fixa?
2. Hur stor är den totala datamängden för forumet?
Kimster
Mar 9 2007, 16:06
1. Det går säkert att programmera in, dock inget jag själv klarar av.
2. Några få gigabyte.
Holstrup
Mar 10 2007, 07:31
Sen ni ändrade sidan kan jag inte ändra mina användaruppgifter. Den mest troliga anledningen är att jag använder Macintosh,iBook för tillfället men har även prövat med iMac. Jag har märkt liknande saker med många andra sidor.Så min fråga är om det skulle vara möjligt att göra sidan lite mer Mac vänlig, ska vist inte vara så svårt enligt vad jag har hört, kan dock inget om sånt här själv.
En sak till,varför kan jag inte få bort den här skumma blåa bakgrunden.
Holstrup
Jag har själv använt Mac med forumet i flera år. Hade det varit macovänligt hade jag varit den första att klaga.
Tror du att det är ett fel på forumet använder du
den här tråden för att lämna felrapport. Se bara till att följa instruktionerna däri - ju bättre felrapport, desto större chans att felet avhjälps snabbt.
/mdn
varför kan jag varken se min egen eller andras profiler?
Mattsson
Jul 24 2007, 23:08
http://forum.soldf.com/index.php?act=Help&...E=01&HID=19QUOTE (Spook @ Jul 25 2007, 00:07 )

QUOTE (Mattsson @ Jul 25 2007, 00:08 )

http://forum.soldf.com/index.php?act=Help&...E=01&HID=19QUOTE (Spook @ Jul 25 2007, 00:07 )

Misstänkte att det var något sådant, men hade för mig att jag kunnat se det innan bara. Tackar för svaret!
Angående knappar för ÅÄÖ utomlands finns ett par olika knep på Windows datorer.
Skrämtangentbordet
En liten applikation som finns under
On the Start menu: - Point to All Programs.
- Point to Accessories.
- Point to Accessibility.
- Select On–Screen Keyboard.
http://www.microsoft.com/enable/training/windowsxp/oskturnonuse.aspx
CHARMAP
Klicka på START - välj Kör/Run
skriv i kommando fältet: CHARMAP
COPY PASTE
En annan metod är att Starta en Note Pad session. Kopiera tecknen man behöver från en webbsida, mostvarande.
Och sen har man Note Pad att snabbt ta bokstäverna ifrån mha Copy - Paste
golffoxtrotfive
Jul 29 2007, 14:48
hmmm hoppas jag e i rätt forum hmm tråd menar jag, har både sökt och läst men men, jo när jag har postat mitt inlägg så måste jag ju medelst den där listen i högerkanten dra mej upp till toppen för att komma vidare tebax till tex soldint en liten stilla undran är om det går att få dessa markeringar SoldF.com Forum > SoldFs Garnison > SoldFForum nere på trådsidan också? jodå jag vet att detta icke är annat än ett ilandsproblem men iallafall, en liten förbättring e de ju
Kimster
Jul 29 2007, 15:02
Du har en knapp i underkant på varje inlägg som heter UPP om du klickar på den kommer du upp direkt.
Sen har du längst ner till höger en rullgardinsmeny med alla forum om man vill hoppa snabbt till något annat forum.
Vidare finns det en länk under knapparna "Citera" "Svara" som man kan klicka på, och även välja nästa och föregående tråd så kommer man tillbaka till forumsnivå.
golffoxtrotfive
Jul 29 2007, 15:37
QUOTE (Kimster @ Jul 29 2007, 16:02 )

Du har en knapp i underkant på varje inlägg som heter UPP om du klickar på den kommer du upp direkt.
Sen har du längst ner till höger en rullgardinsmeny med alla forum om man vill hoppa snabbt till något annat forum.
Vidare finns det en länk under knapparna "Citera" "Svara" som man kan klicka på, och även välja nästa och föregående tråd så kommer man tillbaka till forumsnivå.
tja alltså....de e ju bara att buga och bocka och tacka för den infon hmmm ja så e de väl när man inte e riktigt kompatibel med den här datorvärlden(ja va ska jag ammars skylla på?)och inte riktigt vågar prova alla grejer som finns på sidorna
Mattsson
Aug 2 2007, 18:37
Varför sparas inte ens sända PM automatiskt? Är det ett sätt att spara utrymme?
Bara en fundering.
Kimster
Aug 2 2007, 19:01
QUOTE (Mattsson @ Aug 2 2007, 19:37 )

Varför sparas inte ens sända PM automatiskt? Är det ett sätt att spara utrymme?
Bara en fundering.

Vet ej, det är en default-inställning i forumet som inte vi har styrt.
Det är bara att klicka i att man vill spara annars.
Mattsson
Aug 2 2007, 21:20
okej, men knappen "turbosvar" varför syns den i vissa trådar och inte i andra?
Kimster
Aug 2 2007, 21:23
Det styr jag. Syftet är att i forum som detta vill jag inte ha "snabba" inlägg. Min teori är att turborutan gör att man skriver mer kvantitet... så jag har tagit bort den från vissa forum för att kanske se om det blir någon skillnad.
Natan Röd
Aug 24 2007, 13:25
Hejsan !
Jag skriver inte mycket här men läser desto mera,
en sak jag irriterar mig på, inte mycket iofs, är att längst ut i högerhörnet
klickar man för att se det senaste inlägget i ett ämne/tråd.
Väldigt ofta lyckas jag då komma åt profilen för forumdeltagaren istället.
Ingen stor sak men när jag tittar på min egen profil så ser jag vika som tittat på den och undrar förstås
varför dessa är intresserade av mig,
nu misstänker jag att dessa också har kommit åt profilknappen istället för knappen för senaste inlägg.
Som sagt ingen stor sak men man distraheras i läsningen helt enkelt.
går detta att lösa?
//NR
Kimster
Aug 24 2007, 14:28
...eller så är "så" många intresserad av att läsa vem du är..
Vad beträffar din irritation, är jag osäker på hur du klickar. Känner inte till problemet och inte hört något liknande förr. Själv har jag inga problem att klicka rätt, det är ju 2 hela raders avstånd emellan...
Någon lösning eller förändring på det har jag svårt att se just nu. Just där är det ganska svårt att "möblera" om så att säga.
Förslag mottages gärna om det finns.
Jag tror Natan Röd menar detta ställe (se bifogad bild) och jag kan hålla med om att man ibland klickar fel.
Kanske att man kan lägga en extra radbrytning.
Har nu lagt in en extra radbrytning mellan ett forums senaste tråd och Vem som gjort det.
Synpunkter på detta kan tas här.
/Henke
Agentorange67
Aug 29 2007, 22:31
Spelar ingen roll men det var bättre som det var innan. Av ren vana alltså.
QUOTE (Agentorange67 @ Aug 29 2007, 23:31 )

Spelar ingen roll men det var bättre som det var innan. Av ren vana innan.
Jag håller med AO67. Det kändes tightare innan och bättre.
En gång för längesen klickade jag också fel och hamnade på folks profilsida men det lär man sig snabbt av med. Så det borde inte vara skäl.
/K
jo avståndet känns lite stort och det blir lätt så att användarnamnet sitter tightare med efterföljande post vilket kan förvilla.
Två andra ideer är
1. I översikten ta bort länken på medlemmens namn
In: Tekniska frågor eller FörslagBy: Krook
2. Ha den som i ett forum på samma rad
In: Tekniska frågor eller Förslag By: Krook
Magnus
Aug 30 2007, 06:12
Inte för att jag vill vara någon bakåtsträvare, men jag tyckte det var bättre innan. Det ser bara rörigt ut nu. Trodde först att det var min webbläsare som hade ballat ur.
JUsterat tillbaka.
En ikon jag inte använt tidigare är den till höger om "Aug 24" i bilden nedan.
Den ger "Gå till senaste inlägget". Ser lite olika ut i olika skin.
Man lär sig nåt nytt ibland ändå

Varför går det inte att lägga upp inbäddade videos på soldf? Eller har jag missat något?
Jag tror det har att göra med ett förbud mot att infoga dynmaiskt content eller länkar som forumskoden uppfattar som dynamiska.
Jag skall kolla upp detta närmare.
Kan du ge exempel på länkar du försökt lägga in?
Lägg inom CODE taggar så skall det gå att posta dem här.
Stella-Polaris
Oct 17 2007, 22:40
Kanske varit uppe innan men sök funktionen retar mig till vansinne.
Den accepterar inte något kortare än 3 inslag. Om jag skrivet terrängbil, mellanslag , 20 så får jag ett felmeddelande. Sökord kortare än tre inslag är ogiltigt.. Ha Ha Vi håller på med militära ting packat med förkortningar och beteckningar... Dessutom Blå-gula som skriver sök istället!! Vaddå, med vanlig Svenska är det hart när omöjligt att söka. Ok jag fattar att det troligtvis är programvaran.
Men skänk en tanke på de stackare som söker på Svenska för att sedan vid sitt inlägg få ett: Sök istället!!
Bål-gul borde åtminstånde ha en klisterlapp där det står att vid mellanslag går det ej att söka om beteckningen är kortare än 3 inslag..
Ja tyvärr är det så, men det finns en workaround
På Google, MSN Search, osv skriv
CODE
tgb site:forum.soldf.com
Altavista och Yahoo s resultat var inte lika utförliga som Google och MSNs.
ALTERNATIVT
sök efter tgb* här på forumet direkt
Koskela
Dec 3 2007, 17:15
Hej!
Jag kastar upp en fundering. Om det är bra eller anus får ni tycka till om.
SoldF "speglar" med sin struktur en virtuell kasern. Det finns Luckan, SoldFs Garnison, filmsal osv Det är inte alltid som jag tycker att strukturen är den bästa, även om BG gör sitt yttersta på bästa sätt. Luckan tex, som jag upplever är den främsta forumsdelen, blandas en hel del ämnen, samtidigt som det står i anvisningen att där diskuteras övrig militaria. Det känns liet som om det är lite av en motsägelse.
Jag har varit inne en hel del på forumets danska motsvarighet, www.taktiskforum.dk Där har man en annan struktur, som i mina ögon är lite mer logisk. Som form har man där valt ledningsorganisationens funktioner S1-S5
Nu menar jag inte att man skall kopiera danskarna rätt av, men om forumet skulle uppdateras någon gång i framtiden, kanske det är en modell att efterlikna i vissa stycken.
Hur taktiskforum.dk ser ut:
S1 Personell/Administration sektionen
S2 Intelligence / Efterretnings sektionen
Fjenden/Egne forhold
Stratfor Intelligence briefs
Artikler fra militært relaterede tidsskrifter
HJVspecifikt forum
Humor/off-topic
S3 Operations and training
Enkeltsmands Færdigheder
Fysisk Uddannelse og Træning
Billeder fra felten
Taktisk Medicin
S4 Logistics / Forsynings Sektionen
Enkeltmands Udrustning / Grej Snak
Anmeldelser af Udrustning
Våben Systemer
HKS - CH STUINF Specifikke tråde
Bytte Marked
S5 - Civil Affairs / Lessons Learned / Erfarings Database
Erfaringer generelt
Erfaringer fra udsendelser
Close Protection / PSD forum
Med färre rubriker, men med ett stort antal underforum. Inget underforum blir diskriminerat av avdelningen (S1-S5) utan allt presenteras likvärdigt. Som besökare upplevera jag en bra överblick och det underlättar även min sökning.
Vad tycks?
/K
Squaddy
Jan 26 2008, 18:17
Blev varse er s k flood control alldeles nyss och måste säga att det är ett väldigt smart sätt att bidra till den allmänna ödsligheten på detta forum. Fattar ni inte att det endast leder till att färre postar? Går man in på forumet en gång i veckan för att besvara kommentarer orkar man ju för f-n inte sitta och vänta på er flood control mellan varje inlägg man postar. Dumt, minst sagt.
Det verkar som om ni ber om att detta forum ska dö ut, inte minst med er bittra attityd gentemot folk som startar nya trådar då det "finns redan trådar om detta, använd sökfunktionen". Lite obefogat med tanke på att sökfunktionen dessutom inte direkt är den bästa.
Fulltextsökningar i databasen kräver väldigt mycket datorkraft, som kostar pengar. Eftersom SoldF saknar pengar att köpa massiva mängder datorkraft för måste mängden sökningar begränsas så att forumet går att använda för alla. Obegränsade fulltextsökningar går också att använda för att genomföra en denial of service-attack mot forumet, och då skulle det bli väldigt ödsligt här. Som synes är alltså alla forumsinställningar en avvägning mellan olika intressen. I det här fallet är dessa intressen tillgänglig datorkraft, säkerhetskrav och medlemmarnas tillfredsställelse.
Hade du läst
introduktionskursen hade du dessutom vetat hur man använder Google för att söka på forumet. Då slipper man flood control.
Eller är det kanske flood control på tiden mellan två inlägg du avser? Den ligger på någon minut och är även den där av en anledning. Syftet är att förhindra någon att fylla forumet med spam eller annat otyg. Jag har bara besvärats av den funktionen någon enstaka gång under mina nästan sex år på forumet. Går det mindre än en minut mellan inläggen så är de nog av sådan kvalitet att vi kan avvara dem hur som helst.
Varför vi uppmanar folk att fortsätta i befintliga trådar överlåter jag till dig att ta reda på som en sökövning.
/mdn, Blågul
Jag skulle gärna se möjligheten att minimera enskilda forum, t.ex Pliktverket och Gästforumet är noll-intresse för mig och får gärna vara minimerat.
Som det är i dagsläget så går (?) det bara att minimera "del"-forum som t.ex "SoldFs garnison".
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.