Vinceres
Dec 12 2006, 15:00
Vilka ska söka?
Och vart?
Dizzy_keys
Dec 12 2006, 16:24
Jag har sökt till Sjövärnskårens fortsättningskurs i Hemavan vecka 8.
Får besked vilken dag som helst. Räknar med att komma in.
koenigsegg88
Dec 12 2006, 16:38
Transtrand 2007 med F7
Ånn v709.
Ska söka överlevnad där. Är prio4 :(
XantoS
Dec 12 2006, 18:45
Överlevnad andra delen vecka sportlov.
Tror dock att det bara är för de som bor på gotland
MatsLennarth
Dec 12 2006, 21:30
Hemavan v10
Transtrand v08
Kommer förhoppningsvis med på båda.
QUOTE (Faers @ Dec 12 2006, 16:55 )

Ånn v709.
Överlevnad?
om jag har förstått det rätt så är det Fjällkurs / Vinterkurs som gäller. Överlevnad är nog på sommaren, det här året var det v 631. Riktigt kul kurs förresten.
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 12 2006, 21:30 )

Hemavan v10
Transtrand v08

Ånn v709.
Överlevnad?
om jag har förstått det rätt så är det Fjällkurs / Vinterkurs som gäller. Överlevnad är nog på sommaren, det här året var det v 631. Riktigt kul kurs förresten.
Finns en vinteröverlevnad med. Var i Ånn förra året, jag bör vet ;)
Var och gick Överlevnad Kalfjäll 05

Otroligt är allt jag har att säga. Helt jävla otroligt. Valde Väddö denna sommaren, emn ska försöka gå den i ånn nästa sommar som min allra sista U-kurs
Hemavan FK vecka 8
MatsLennarth
Dec 13 2006, 19:50
QUOTE (Faers @ Dec 12 2006, 22:32 )

QUOTE (MatsLennarth @ Dec 12 2006, 21:30 )

Hemavan v10
Transtrand v08

Ånn v709.
Överlevnad?
Finns en vinteröverlevnad med. Var i Ånn förra året, jag bör vet ;)
Var och gick Överlevnad Kalfjäll 05

Otroligt är allt jag har att säga. Helt jävla otroligt. Valde Väddö denna sommaren, emn ska försöka gå den i ånn nästa sommar som min allra sista U-kurs

Vad tycker du om Överlevnadskursen, vinter?
På tal om Ånn överlevnad sommar, så min kamrat till monster bar 35 kilo under alla de 13 milen, klagade inte en enda gång, var alltid gladast osv. HAN kommer att sluta som k4/pb eller ngt i den stilen, han är fan den mest otroliga människa jag stött på.
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 13 2006, 19:50 )

På tal om Ånn överlevnad sommar, så min kamrat till monster bar 35 kilo under alla de 13 milen, klagade inte en enda gång, var alltid gladast osv. HAN kommer att sluta som k4/pb eller ngt i den stilen, han är fan den mest otroliga människa jag stött på.
Folk sade det om mig och en annan förra året

Visst, vi bar en del antar jag, men jag klagade på myggen ganska mycket.
Men vinteröverlevnad har jag inte gått än. Jag är för fan från skåne :P Måste lära mig åka skidor, vilket jag gjorde i vintras. Berättar hur kursen är om jag kommer in!
os frontale
Dec 13 2006, 21:34
QUOTE (Faers @ Dec 13 2006, 21:11 )

QUOTE (MatsLennarth @ Dec 13 2006, 19:50 )

Folk sade det om mig och en annan förra året

Visst, vi bar en del antar jag, men jag klagade på myggen ganska mycket.
Men vinteröverlevnad har jag inte gått än. Jag är för fan från skåne :P Måste lära mig åka skidor, vilket jag gjorde i vintras. Berättar hur kursen är om jag kommer in!
Vem bär inte 35kg på den kursen? Att komma under 30kg startvikt (utan tält och annan grpmatriel) är ju svårt med det man ska ta med sig. :P
MatsLennarth
Dec 14 2006, 22:04
Jag bar 30 kg hela tiden, mycket på grund av att vissa blev skadade och inte kunde bära så mycket. MEN den här grabben är helt outstanding. Asså jag ska inte sitta här och skryta, men de som var med vet nog precis vem det är, finns inte ens chans att ta miste på.
Jag hamnade på kanske 25 kilo startvikt, utan tält, bår o annan skit. Ska man komma upp i mer behöver man nog stoppa i sten, vilket vi faktiskt gjorde på en grundkursare vid ett senare tillfälle. Han blev lagom glad när han skulle försöka lyfta sin ryggsäck och nästan knäckte ryggen.
Det roligaste var faktiskt på tåget upp/hem. Att sitta och prata minnen över en kall öl eller två är obeskrivligt.
Jävlar vad jag hamnade off topic.
Alla som gått den kursen vet nog hur tufft det var. Och att göra det med stenarna är jävligt oshysst.
Men tillbaka till topicen. Finns nog trådar om sommarkurserna, så detta pratet kan vi ta DÄR.
Emelie
Dec 15 2006, 14:11
QUOTE (Faers @ Dec 14 2006, 22:05 )

Alla som gått den kursen vet nog hur tufft det var. Och att göra det med stenarna är jävligt oshysst.
Men tillbaka till topicen. Finns nog trådar om sommarkurserna, så detta pratet kan vi ta DÄR.
även om de kanske inte e så snällt så måste du medge att de e rätt kul? å sedan när amn tar ur dem så blir juh väskan lite lättare också.. De e juh bra
Ett tips till er som har sökt överlevnad vinter i Ånn.. Se till så att ni vet vad det handlar om. Den är rätt jobbig, och man ska kunna skida rätt bra. Förra året bröt 6 av 10 deltagare, vilket inte var så bra....
Hoppas det går bra för er......och kom ihåg; Vill man ska kan man
QUOTE (Max @ Dec 15 2006, 21:45 )

Ett tips till er som har sökt överlevnad vinter i Ånn.. Se till så att ni vet vad det handlar om. Den är rätt jobbig, och man ska kunna skida rätt bra. Förra året bröt 6 av 10 deltagare, vilket inte var så bra....
Hoppas det går bra för er......och kom ihåg; Vill man ska kan man

Jo tack vet att en del bröt

Gick Vinter GU samtidigt då. Har redan börjat förbereda mig mentalt. Och läst på om vinterförhållanden i norr

fick ca 150 sidor om det av vår käre Kn.
os frontale
Dec 16 2006, 11:30
Vi har ju vårat sportlov V10 så jag kan inte åka till ÅNN, dit jag vill mest av allt, kanske blir att söka dit och ta ledigt v9, men isåfall blir det både ånn och hemavan, bara en dag emellan, men det går med Jämtländsk vilja!
Jansson Högberg
Dec 19 2006, 10:50
Har sökt Ånn överlevnad v9, var på grund-vinterkursen förra året. Blir nog töligt kul om man kommer med
QUOTE (Jansson Högberg @ Dec 19 2006, 10:50 )

Har sökt Ånn överlevnad v9, var på grund-vinterkursen förra året. Blir nog töligt kul om man kommer med

Visst hade vi kul Jansson

?
MikaelD
Dec 19 2006, 21:27
Jag skall till Transtrand Vecka 7
Jansson Högberg
Dec 19 2006, 23:53
QUOTE (Faers @ Dec 19 2006, 17:28 )

QUOTE (Jansson Högberg @ Dec 19 2006, 10:50 )

Visst hade vi kul Jansson

?
Ohja, back in the good ol' times. Trevligt folk, måste jag säga...
Särskilt skåningarna eller hur ;)?
Jansson Högberg
Dec 20 2006, 13:49
QUOTE (Faers @ Dec 20 2006, 13:10 )

Särskilt skåningarna eller hur ;)?
Aldrig fel när det gäller skåningar. ^^ , hur som helst vet du några fler från Grundkursen som ska dit?
Från vår GU vet jag 5, sen så känner jag typ 10 till som hade tänkt söka... Små chanser för min del att komma med.
GU? Det är väl ändå lite önsketänkande? ;)
Äh, bara ett förenklande uttryck

K.I.S.S.
diskocube
Jan 10 2007, 16:34
QUOTE (koenigsegg88 @ Dec 12 2006, 16:38 )

Transtrand 2007 med F7
Så du ska också till Transtrand v7! ska Själv dit också!
syns där då!
PB.Eklund
Jan 11 2007, 12:58
QUOTE (diskocube @ Jan 10 2007, 16:34 )

QUOTE (koenigsegg88 @ Dec 12 2006, 16:38 )

Transtrand 2007 med F7
Så du ska också till Transtrand v7! ska Själv dit också!
syns där då!
Vi ska dit också.
Varifrån kommer ni?
MikaelD
Jan 11 2007, 16:38
Jag skall med till tanstrand V7 ocskå.. kommer ifrån Uamf4, och skall genomföra Fjällkurs1
PB.Eklund
Jan 11 2007, 18:55
Trevligt mysigt.
Vi är ett gäng från Göteborgs Norra Hemvärnsbataljon, Elfsborgsgruppen som kommer. Vi får förhoppningsvis sopa mattan med er stackare vi möter
Dock ska vi alla tänka på att vi kämpar för gemensam sak, och uppför oss som det. Här ska saker o ting skötas broderligt!
M Carlsson
Jan 11 2007, 21:12
QUOTE (PB.Eklund @ Jan 11 2007, 18:55 )

Trevligt mysigt.
Vi är ett gäng från Göteborgs Norra Hemvärnsbataljon, Elfsborgsgruppen som kommer. Vi får förhoppningsvis sopa mattan med er stackare vi möter
Dock ska vi alla tänka på att vi kämpar för gemensam sak, och uppför oss som det. Här ska saker o ting skötas broderligt!

Eklund betyder detta att det kommer bli en tävling eller liknande?
Vinceres
Jan 11 2007, 21:20
Låter som en utmaning Eklund, jag antar den i egenskap av HVU Insturktör
PB.Eklund
Jan 11 2007, 23:32
QUOTE (M Carlsson @ Jan 11 2007, 21:12 )

Trevligt mysigt.

Vet man aldrig, men tanke på övningens storlek, och att det kommer folk från hela landet så är sannolikheten ganska stor

Blir nog både officielt och inofficielt tävlande, vilka som löser sina uppgifter snabbast osv.
QUOTE (PB.Eklund @ Jan 11 2007, 23:32 )

QUOTE (M Carlsson @ Jan 11 2007, 21:12 )

Trevligt mysigt.

Vet man aldrig, men tanke på övningens storlek, och att det kommer folk från hela landet så är sannolikheten ganska stor

Blir nog både officielt och inofficielt tävlande, vilka som löser sina uppgifter snabbast osv.

Inte för att vara sådan, men det passar sig nog inte på en kurs. Man är där för att lära sig grunderna. Jag har erfarenheter av de som tar en utmaning som ngn annan ger, slutar för det mesta med att denna person saknar kunskaper då den bara lyssnat upp på"tävlingsmomentet" under genomgångar etc. Jag hindrar er för all del inte! Men försök hålla det till en måttlig nivå när ni är lediga.
Sen så kanske befälen slänger in ngt åt er ;) gjorde de åt oss.
QUOTE (Faers @ Jan 12 2007, 16:45 )

Hade inte ni pulkarace eller något sånt?
QUOTE (Skoog @ Jan 12 2007, 16:52 )

QUOTE (Faers @ Jan 12 2007, 16:45 )

Hade inte ni pulkarace eller något sånt?
Hehe vill du ha bildbevis på det

? Har film på det
M Carlsson
Jan 12 2007, 19:29
Faers, film or it didnt hapen ;)
MikaelD
Jan 12 2007, 21:32

Trevligt mysigt.

Allt här i livet är inte en tävling.. Lika så är inte vinterkursen någon tävling, man sammarbetar i de grupper som man blir indelade i.
Och utryck som "Vi får förhoppningsvis sopa mattan med er stackare vi möter" tycker jag bara är allmänt omoget, eftersom att jag tolkar det som att ni skulle vara mycket bättre än alla andra som ni kommer att möta.
Kom ihåg: För allas skull, Det är ingen tävling, det är en utbildning! Lär er de saker ni kommer bli lärda, och tävla inte.
/MikaelD
QUOTE (M Carlsson @ Jan 12 2007, 19:29 )

Faers, film or it didnt hapen ;)
Haha kan skicka över msn och så

men lägga upp på nätet blir bara kasst
PB.Eklund
Jan 13 2007, 01:27
QUOTE (MikaelD @ Jan 12 2007, 21:32 )

Trevligt mysigt.

Allt här i livet är inte en tävling.. Lika så är inte vinterkursen någon tävling, man sammarbetar i de grupper som man blir indelade i.
Och utryck som "Vi får förhoppningsvis sopa mattan med er stackare vi möter" tycker jag bara är allmänt omoget, eftersom att jag tolkar det som att ni skulle vara mycket bättre än alla andra som ni kommer att möta.
Kom ihåg: För allas skull, Det är ingen tävling, det är en utbildning! Lär er de saker ni kommer bli lärda, och tävla inte.
/MikaelD
Om du läser mina två inlägg igen, och denna gången mellan raderna, så hoppas jag du uppfattar själva budskapet jag framförde. Mer än så bör jag inte behöva skriva.
Vet inte hur dte gick till, men gamle Nilsson ska till Ånn. Igen. Take THAT prio 1-3

Ibland känns det bara gött
os frontale
Jan 22 2007, 21:03
Fick inte åka till ånn i vinter (åker dit 5 gånger lokalt ändå) utan hamnade i Hemavan. Blir gemytligt antar jag..
QUOTE (almkvist @ Jan 22 2007, 21:03 )

Fick inte åka till ånn i vinter (åker dit 5 gånger lokalt ändå) utan hamnade i Hemavan. Blir gemytligt antar jag..

Hemavan är mycket trevligt. Förrådsgubben är en riktig profil
MatsLennarth
Jan 23 2007, 12:42
Jag ska också till hemavan. har ingen aning om hur det är där, men ganska kallt antar jag. tidigare vart i transtrand några gånger, så jag undrar hur det är där uppe? många dygn i fält, mycket marscher osv. det står i pappren att man kanske kunde flyga, någon som gjort det dit? jag bor i uddevalla på västkusten, så det är en bra bit. en sak till jag blev lite konfunderad av var att det inte fanns någon fortsättningskurs så som i transtrand. någon som vet mer än jag om den här kursen?
Dizzy_keys
Jan 23 2007, 12:49
Jag ska på FK i hemavan, SVK äger!
os frontale
Jan 23 2007, 13:30
QUOTE (MatsLennarth @ Jan 23 2007, 12:42 )

Jag ska också till hemavan. har ingen aning om hur det är där, men ganska kallt antar jag. tidigare vart i transtrand några gånger, så jag undrar hur det är där uppe? många dygn i fält, mycket marscher osv. det står i pappren att man kanske kunde flyga, någon som gjort det dit? jag bor i uddevalla på västkusten, så det är en bra bit. en sak till jag blev lite konfunderad av var att det inte fanns någon fortsättningskurs så som i transtrand. någon som vet mer än jag om den här kursen?
Mycket dygn i fält, mycket skidor. Se till att träna lite innan du åker upp ;)
MatsLennarth
Jan 23 2007, 13:41
QUOTE (Tikkanen @ Jan 23 2007, 12:49 )

Jag ska på FK i hemavan, SVK äger!
Var står det om någon slags FK? inte i min papper iaf..
@ MatsLennarth
SVK bedriver egen vinterutbildning i två steg, GK och FK. Det här utbildningen är till för de som har genomfört sommarkurser i Marinens/SVKs regi.
Tillägg:
SVKs vinterkurser är samtliga i Hemavan och hittills har det varit så att v8 går en GK och en FK, v9 en GK och v10 en GK och en FK.
MatsLennarth
Jan 23 2007, 18:25
jaa okej. jag sökte nämligen genom CFB, och kom in. någon som kan säga ngt om vinterkursen i hemavan?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.