Jag kan kanske komma med en ledtråd i pusslet. Måndagen den 18 december var jag och hjälpte Bravida att lossa (med kran från en polsk lastbil) en 3G mast utanför Vimmerby. Denna skulle senare monteras med helikopter sa arbetsledaren (en engelsman från London för övrigt), men helikoptern kunde inte starta pga dimma i Växjö. Helikopter-firman som skulle montera den var ifrån Norge, och jag vet att de monterat master häromkring förut. Tyvärr vet jag inte vad firman heter eller vad de flyger med för helikoptrar. Jag har sökt och Googlat men inte hittat ett skit.
Lite OT i somras kom en grön Mi-8 och flög över Vimmerby.
RYSSEN KOMMER! var ju förståss det första som kom i tanken, men efter att besviket kontstaterat att det inte var en fientlig luftlandsättning, och spaningarna efter suspekta tavelförsäljare lagt sig, kunde jag gömma undan AK:n igen

. Men när jag hörde att de skulle byggt mast med helikopter så frågade jag vittnen till händelsen om det var en "stor jävla helikopter" som monterat den så blev svaret nekande. Alltså hade norrmännen inte Mi-8:or.
Ja ja, det blev lite mycket svammel men vad jag ville få fram var att möjligheten kanske finns att det var en av dessa norska helikoptrar som du sett. Och är det nån som vet vad Mi-8:an gjorde här kan det ju vara roligt att få veta. Det var nån gång runt midsommar.
/Palle