QUOTE (caridon @ Dec 11 2006, 14:57 )

Problemet här är ju att denna upsätning regler strider mot ett ANTAL olika rundlägande regler om hur sverige ska hantera bevis och rättegång.
Gör de? Nu tror jag du missförstod mig ganska så brutalt..
Jag har aldrig hört någon protestera mot att polisen har möjlighet att hålla en misstänkt häktad, samt att beslagta dennes egendom. Det finns alltså ett regelverk som bestämmer NÄR sådana åtgärder för göras, och om de kriterier som krävs för häktning och beslagtagande av egendom etc är uppfyllda, ser jag inget problem med att så sker.
Exempel:
Jag slår ihjäl dig med min yxa. Polisen följer blodsspåren hem till mig och hittar mig och en blodig yxa. Jag är ju ännu inte dömd, men polisen anser att jag på sannolika skäl är misstänkt, så de slänger mig i en cell lik för bannat. Yxan tar de också i beslag. Sålunda sitter jag i fängsligt förvar utan vare sig rättegång eller yxa.
Jag har förskingrat massor av pengar, och eftersom det finns en viss risk att jag drar till västindien och sätter sprätt på pengarna så häktas jag och mina tillgångar spärras.
Men om åklagaren inte kan redovisa tillräckliga bevis för att jag har förskingrat eller yxmördat så finns det ingen grund till häktning. Bara det att jag äger en yxa är t.ex inte tillräcklig grund för polisen att storma in hos mig vid första bästa yxmord.
Så vad jag säger är: Jag anser att ett beslut om att dra in en svensk medborgares tillgångar måste gå via en svensk åklagare, och kan man inte inom skälig tid (vet ej, men det finns säkert en tidsgräns, precis som när det gäller häktning) få fram tillräcklig med bevisning för att gå till domstol, ja då måste man släppa taget.
Sen har vi det här med utlämningsavtal och sådant. Jag vet inte hur det går till, möjligen kan en svensk medborgare utlämnas om en amerikansk åklagare lägger fram bevisning. Men jag misstänker att inte heller USA kan hålla folk häktade etc hur länge som helst.
/E