QUOTE (Katjing @ Dec 12 2006, 18:11 )

Om en grupp människor inom Sverige aktivt skulle arbeta för främmande makt måste nog dessa anses tillhöra fienden, snarare än att vara en fiende i sig själva. Men likväl, fiender.
Dessutom skulle svenska medborgare rent teoretiskt kunna delta i främmande makts stridande styrkor, varför ditt resonemang att en svensk aldrig kan uppfattas som en fiende haltar något.
Notera att du lägger ord i min mun, du citerar mig korrekt, men PÅSTÅR att jag skriver att en svensk aldrig kan uppfattas som fiende. Smart.. jag skrev nedanstående långa inlägg bara för att försvara min ståndpunkt helt i onödan, eftersom du bara hittar på att jag säger något jag aldrig sade..
Jag säger aldrig att en svensk inte kan vara fiende, jag menar att en enskild medborgare (svensk, alban, whatever) nog inte kan klassas som fiende ur försvarsmaktens synvinkel. Att försvarsmakten inte mobiliserar för att stoppa Nisse Hult vid gränsen, typ. Usama Bin Laden må vara en potentiell fiende, men på samma sätt som Vladimir Putin skulle kunna vara det.
Bara för att du luras så tvingar jag dig att läsa nedanstående 10 ggr.. :P
Så du menar att försvarsmakten inte skulle försvara oss mot en invasion från sovjet, utan från en invasion från Ivan, Igor, Oleg, Petrov, Michail, Jakov ......... Sven-Erik.. ?
För dig, som ligger i värnet, med geväret redo, är Ivan eller Sven-Erik fienden, men på en högre nivå existerar inte Ivan. Det är inte Ivan man förhandlar med, det är inte Ivan man krigar mot.
Det var inte Wennerström som spionerade på FM, för sitt eget höga nöjess skull, det var Sovjetunionen som var uppdragsgivaren. Wennerström var bara en "soldat". Det han gjorde var brottsligt, men det gör inte honom till Fienden. Vi blev inte av med Fienden bara för att vi oskadliggjort Wennerström.
Handen på hjärtat, hur fan ska FM ha en sportslig chans om FM ska förhindra att Fienden sätter sin fot på svensk mark, om vi räknade varje enskilt motståndare mot vår nation, som Fienden. Hur ska svenskt rättsväsende då agera? Om någon misstänks vara "fiende", ska vi skicka militära förband att gripa, istf polis? Vilka brott gör dig till "fiende"? Jag anser att även relativt vanliga skurkar är ett hot mot vårt sammhälle, ska vi använda mekaniserade skyttekompanier till att bekämpa Hells Angels?
Eller, du kanske förstår hur jag maner om jag säger så här:
Skulle en svensk medborgare delta i en främmande makts stridande styrkor, och därtill kriga mot sverige är han ju en fiende, men jag ser inte riktigt hur det står i kontrast till vad jag skrev. Om han tillhör ett fientligt stridande förband som strider mot sverige, i sverige, finns det väl gott om lagrum för svensk militär att göra en insats.
Tillhör han en terrororganisation som planerar och utför terrorattentat är han ett jobb för polisen.
Spionerar han åt främmande makt, är han ett jobb för (säkerhets)polisen.
I de två sista fallen ska personen ha rätt till biträde och få sin sak prövad i domstol. Som soldat i ett stridande förband har han rätt till den behandling som gäller krigsfångar.
/E