Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Era motioner till Hvråd/ting
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
Hans Engström
Måste säga att det är motparterna (regementen och FMLOG) som skrämmer mig.
traktorspaning
Någon som fått sina motioner vidare till rikshvtinget?

Är det någon på forumet som skall vara delegat på rikshvtinget?

Vart skall tinget gå av stapeln i höst?
tinhead
Nu har dom lagt ut handlingarna till tinget..

http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...65&ncid=263

Intressant att läsa om "Meritvärdering av hemvärnstjänst"
DaRaven
Deprimerande läsning att se hur man avfärdar en del motioner.. Bl.a. frågan om heraldik och tecken..
Lt P
QUOTE (DaRaven @ Oct 25 2007, 11:16 ) *
Deprimerande läsning att se hur man avfärdar en del motioner.. Bl.a. frågan om heraldik och tecken..

Som Sveagardist kan jag dock bara glädjas åt att motionen om infanteriets gevär till hemvärnet åter avslogs. Hemvärnets tecken är onekligen en heraldisk styggelse, men i mina ögon är det bättre att skapa en ny symbol för hemvärnet än att ta infanteriets. Att ta fram ett nytt truppslagstecken enbart för Livgardets gardesbataljon för att man ger gevären till Hemvärnet känns ganska absurt. Vem vet, i framtiden kanske infanteriet återupprättas... (...drömmer mig bort...)

För övrigt anser jag att samtliga tjänste- och truppslagstecken var vackrare i m/39(52)-systemen än de trubbiga "leksaksvapnen" i m/60 systemet, undantaget pansarlusen.
johanp
QUOTE (Lt P @ Oct 25 2007, 14:21 ) *
Att ta fram ett nytt truppslagstecken enbart för Livgardets gardesbataljon för att man ger gevären till Hemvärnet känns ganska absurt. Vem vet, i framtiden kanske infanteriet återupprättas... (...drömmer mig bort...)

Jmf kompanierna på Gardesbataljonen/LG, Hemvärnets insatskompanier och Infanteri så som det beskrivs i InfanteriReglementena från 1991(de senaste som jag känner till). Slutsatsen blir att HV är klart mer infanteri än stadsskytte/lätt mekbat eller vad man nu vill kalla det för...

Sen bär HV samma baskertecken som Armén... Bara för att HV bär något visst tecken behöver inte alla andra byta för det...

Det som stör mig är dock generellt vilken uruselt kass nivå det är på motionerna som kommer ända fram till beslutsfattarna(fanns några enstaka undantag självklart), det var ju så att man sjämdes när man läste eländet!!

T.ex. förslag om baskermärke i tyg?!?! Hur fan kan detta anses viktigt?! Speciellt med motiveringen att metallmärket fastnar i saker?!

Om förslagen var bra så som fallet med tilldelning av fyra par stålgrå och två par sockor(en fördubbling mot dagens ranson) - ja då möts dom av rådets inkompetens med att det är för dyrt?! Med två strumpor klarar sig en soldat inte mer än på en endagsövning - om HV ska klara en insats av minsta slag så är det till att dela ut prylar eller att ärligt lägga ner förbanden då de inte är till någon nytta.

Det var dock enormt glädjande att läsa rådets yttrande ang Ra180 till IP/HV Komp.
stolpskottet
QUOTE (tinhead @ Oct 25 2007, 12:57 ) *
Nu har dom lagt ut handlingarna till tinget..

http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...65&ncid=263

Intressant att läsa om "Meritvärdering av hemvärnstjänst"

Saxat ur slutrappagmerit.pdf

Målet i ovanstående forum är att resultatet av arbetet ska kunna tillämpas under det sökfönster
till utlandsstyrkan som föreligger under veckorna 46-49 hösten 2007.

Motion p 9
Soldater som vid GU erhållit lägre vitsord än 10-7-7 kan söka US genom att skicka sin
ansökan till utb.grp och åberopa Hvmerit, utb.grp bestyrker genom att sätta ”lämplig till sökt
tjänst”/”olämplig till sökt tjänst”. Utb.grp skickar sedan ansökan vidare till pers US.
(Utb.grp måste här samverka med soldatens kompanichef motsv.)

Befäl som vidareutbildat sig inom hemvärnet ska kunna söka till ett stort antal tjänster i US
genom sökförfarande enligt ovan, befattningslista kommer att finnas innan v. 46 2007.

Är detta 100% fastställt eller är det bara ett förslag?
Om det fastställt, hur skickar man den elektroniska ansökan till sin utbildningsgrupp??
tinhead
QUOTE (stolpskottet @ Oct 25 2007, 15:31 ) *
Är detta 100% fastställt eller är det bara ett förslag?
Om det fastställt, hur skickar man den elektroniska ansökan till sin utbildningsgrupp??

Om jag förstår det rätt så gäller pappersansökan via utb.grupp...
Tror att YO/RO har samma ansökningsförfarande nu? Sök via papper....
Eftersom dom anger att v46-07 så skall listor mm finnas, så borde det innebära att detta blir första gången
en Hv soldat kan söka med sina meriter och inte enbart på gamla VPL betyg och civila meriter...
Frågan är dock om dom som tar ut, väljer en på sådana meriter eller fortsätter enligt gammalt mönster...

------
ang baskertecken i tyg, klockrent svar "i fält bär man fältmössa eller hjälm" clap.gif
-----

Jag måste söka var mina motioner tog vägen...och varför dom försvann.
Om fler gör likadant, så kanske vi kan se en tendens till varför tinget får denna brokiga flora?
johanp
QUOTE (tinhead @ Oct 25 2007, 15:44 ) *
Om fler gör likadant, så kanske vi kan se en tendens till varför tinget får denna brokiga flora?

[FÖRDOMAR och lite ironi]
Det är halvdöda gamlingar som bestämmer om vilka motioner som ska vidare... I en Batstab har man ingen nytta av en vettig vapenrem eller fler magasin - dessa vill hellre ha en bekväm stol till sitt önskade nya stabstält... rolleyes.gif
[/FÖRDOMAR]
II63
Efter att ha plöjt igenom alla motioner till HV tinget kan man bara konstaetra att herrarna är kroniskt rädda för att ta i allt vad ekonomi heter. Motionen från någon att jämställa IKL med IP (kontraktstid) föreslogs avslag med motiverinen att nuvarande system bara varit igång sen 2004. Att det var fel då betyder inte att det måste vara fel några år till innan man kan åtgärda det.
I min värld är det ett förband en förmåga som gäller, synd bara att det inte kommit fram till toppen ännu. *GRRR*

II63
Uttern
Jag förstår inte denna tågordning. Hemvärnsrådet är en del av demokratirörelsen inom Hemvärnet. Varför skall vår egen instans avslå goda motioner med motiveringar om att det inte finns pengar. Det är ju inte den vare sig vårt Råd eller Ting som beslutar om pengatillförslen till Hemvärnet.

Som det nu är har våra högsta demokratiska instanser satts sig ned och börjat förhandla med sig själv och rekommenderat avslag på flera motioner.

Antingen har de missförstått sin roll eller så är reglerna felaktiga?

Svaret är enkelt: det finns ingen demokrati inom Hemvärnet. Det finns ingen makt som våra intresseinstanser har att hantera. Det är bara en stor förslagslåda där man rullar runt förslagen.

Nu tillhör jag förvisso dem som anser att vi inte ska ha någon demokrati inom Hemvärnet. Det är en del av försvaret och vår uppgift är att försvara demokratin - inte nödvändigtvis utöva den.

MEN man ska inte ge sken av att det finns demokrati.

/Ola
tinhead
QUOTE (Uttern @ Oct 26 2007, 13:12 ) *
Jag förstår inte denna tågordning. Hemvärnsrådet är en del av demokratirörelsen inom Hemvärnet. Varför skall vår egen instans avslå goda motioner med motiveringar om att det inte finns pengar. Det är ju inte den vare sig vårt Råd eller Ting som beslutar om pengatillförslen till Hemvärnet.

/Ola

Titta på vilka som sitter där..
Det är inte soldaterna...batchefer och liknande som har stora ansvar då det gäller pengar..
Och tjaa det verkar återspegla deras kommentarer och åsikter.
DaRaven
Det verkar spegla "Hjälp, vi är livrädda för förändring - allt är bra som det är *stoppa huvudet i sanden*" tycker jag...
Fk Satan
Intressant att motionen om fler sockar till soldaterna blev avslagen, av kostnadsskäl. Men att utrusta varje grupp med GN1 fick ett bifall.
tinhead
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2007, 13:29 ) *
Intressant att motionen om fler sockar till soldaterna blev avslagen, av kostnadsskäl. Men att utrusta varje grupp med GN1 fick ett bifall.

Tjaa en gång i tiden så drog svenskar över en strumpa på tv'n för att få färg-tv...
Vi kanske får varsin stålgrå socka att dra över huvudet för att få "nightvision"? tongue.gif

Men det känns som det saknas motioner om allehanda prylar, och andra vardagliga saker/problem för soldaten? för jag tror inte det bara har varit uppe motioner om,
mer pengar, försäkringar och nåra få prylar?
johanp
QUOTE (tinhead @ Oct 26 2007, 13:38 ) *
Men det känns som det saknas motioner om allehanda prylar, och andra vardagliga saker/problem för soldaten? för jag tror inte det bara har varit uppe motioner om,

Motionerna saknas inte - de stannar bara längre ner i beslutskedjan...

Ang. det här med demokrati hit och dit - jag ser som enda funktion för råd/ting på riksnivå är att vi längst ner ska kunna säga "vårat förband behöver pryl X för att lösa uppgift Y i område Z vilket vi skall klara enligt TOEM". Inte att vi ska kunna bestämma själva utan att vi ska kunna ge högsta cheferna förslag på förbättringar som dom själva kanske inte märker av.

Precis som Uttern skriver så misslyckas ju detta kapitalt idag = lika bra att lägga ner riksnivån då det är omotiverat att bekosta "saft och bullar" åt ett gäng bat ch motsv lite då och då..
skyttesoldat78
QUOTE (johanp @ Oct 26 2007, 14:10 ) *
QUOTE (tinhead @ Oct 26 2007, 13:38 ) *

Motionerna saknas inte - de stannar bara längre ner i beslutskedjan...

Ang. det här med demokrati hit och dit - jag ser som enda funktion för råd/ting på riksnivå är att vi längst ner ska kunna säga "vårat förband behöver pryl X för att lösa uppgift Y i område Z vilket vi skall klara enligt TOEM". Inte att vi ska kunna bestämma själva utan att vi ska kunna ge högsta cheferna förslag på förbättringar som dom själva kanske inte märker av.

Precis som Uttern skriver så misslyckas ju detta kapitalt idag = lika bra att lägga ner riksnivån då det är omotiverat att bekosta "saft och bullar" åt ett gäng bat ch motsv lite då och då..

En Fråga: den motions som lades om att HvKomp C kunde ge vitsord till sina soldater. Vad blev det av den? avslogs den eller bifalsden.
Lfskbat

Håller med dig till fullo, jag har själv lagt motioner men de togs upp med ett bifall på komp (folk sa väl "ja!" bara för att det inte fanns några andra motioner) men de togs aldrig upp på bat... var väl fel typ av motioner?!?!! Skulle lagt motioner om mer medaljer till alla komp ledn och bat ledn + alla som varit med i Hv över 40 år... den hade säkert gått raka vägen till "Rikstinget" (Politbyrån) och blivit godkännd där på studs banghead.gif
Lfskbat
QUOTE (DaRaven @ Oct 25 2007, 13:16 ) *

Ja det där med att vapenskölden skulle få var kvar var väl "amen i kyrkan"... Hv får väl stå ut med att ha en nästan "vapengemenskap" med SS Pz div Hohenstaufen. banghead.gif

Gillar motiveringen från riksrådet... "väl innarbetat"... precis som om 60 år skulle vara någon form av anmärkningsvärd ålder??? I heradiken har Hv skölden mer eller mindre precis slutat använda blöjja.... så anmärkningsvärd ålder var det ja!
23:e komp.

Så många inlägg, så många åsikter etc. som har avhandlats i detta ämne........å så finner du en formulering som galant beskriver syftet med medinflytandet. Bra jobbat! Enda tillägget jag har är att det gäller från lägstanivå till högsta, samt att det även gäller utb.behov,org.förändring,arbetsmetod. Förslag på lösning uppåt, sedan är det huvudets ansvar om verksamheten skall bli effektiv.

Angående heraldiken undrar jag om någon vet, om det finns aktuella motioner om byte av Hv vapen? Nuvarande är heraldiskt förkastligt. Med tanke på att regementen byter vapen kors och tvärs, så kan det väl inte vara helt omöjligt att byta ut Hv vapen till något mer heraldiskt acceptabelt.
På NBG förbandstecken har man t.o.m upprörts över att fallosen på lejonet tagits bort, just för att det skall vara könsneutralt. Heraldikerna protesterar över denna enl. mig bagatellartade detalj som knappt märks, men ett stort iögonfallande "H" låter man bestå utan större uppståndelse. Ett heraldiskt lejon skall ha en fallos, och siffror eller bokstäver skall inte förekomma inom heraldiken. Sverige är under upplösning..? smile.gif

Hur motionerar man.......å då i bemärkelsen, förslagslådan?
Munin
QUOTE (tinhead @ Oct 26 2007, 13:19 ) *
Titta på vilka som sitter där..
Det är inte soldaterna...batchefer och liknande som har stora ansvar då det gäller pengar..
Och tjaa det verkar återspegla deras kommentarer och åsikter.

HvH är din vän.
Valda representanter från plutonerna och kompanierna är i majoritet hela vägen upp till hvgruppsområde, alltså är det DU som inte röstat fram en menig soldat, motsv, att representera dig.
Mig veterligen består råd och ting av hvofficerare som skall vara där till följd av sin befattning(minoritet) och valda representanter som tyvärr oftast är grupp-/plutonchefer eller högre befattning(majoritet).

Huvudsyftet med medinflytandesystemet är faktiskt att ta tillvara på kompetens.
Men eftersom den vanlige hvskytteslusken skyr medinflytandet som om det vore böldpest samtidigt som chefsskiftet inte alltid har koll på det ena och det andra så...

Medinflytandesystemet kan inte påverka budget och materielläget aktivt, dock kan man ha en intention/vilja och man har alla möjligheter att påvisa behov för de som faktiskt lägger hvbudgetar, hvmaterielanslag mm.

Motioner inkommer oftast till kompanierna från plutonerna efter plutonsmöten(15 minuter på en övning fungerar utmärkt vad jag vet, mtrlvård någon?) via de förtroendevalda eller genom egna initiativ. Då alla SKA ha en förtroendeVALD representant i plutonen så hör med denne hur man brukar göra i ditt förband.

Motionerna skrivs tyvärr ofta som om medinflytandesystemet aktivt kan påverka materielläget motsv, vilket leder till automatiska avslag då man inte kan fatta sådana beslut, däremot kan man verka för att hv skall tillföras o s v...
Sedan händer det en del mellan tingen som leder till att motioner blir inaktuella, tänk försvarbeslut 2004, det nya TOEM:et o s v.

Rent generellt vill jag faktiskt hävda att det börjar röra på sig, men framtiden hänger på DIG och din representant.
En personlig reflektion är att den allmänna inställningen till medinflytandet kan vara en huvudorsak till varför systemet inte fungerar helt ut, trots allt så får man den representation man ber om.

slut
johanp
QUOTE (23:e komp. @ Oct 27 2007, 11:37 ) *

Skicka förslag till den enhet(person) på din utbildningsgrupp som är med i utbildningsgruppsrådet(motsv.) där sånt ska behandlas. Dock finns det en sista inskickningstid, i fallet LGG tror jag att det var i mars 2007 för det som ska behandlas nu i vinter...
QUOTE (johanp @ Oct 27 2007, 13:28 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Oct 27 2007, 11:37 ) *

Skicka förslag till den enhet(person) på din utbildningsgrupp som är med i utbildningsgruppsrådet(motsv.) där sånt ska behandlas. Dock finns det en sista inskickningstid, i fallet LGG tror jag att det var i mars 2007 för det som ska behandlas nu i vinter...

Tackar. Jag är själv förtroendevald i bat.råd men tycker att medinflytandeorganen är fruktansvärt dåliga på att tala om för organisationen vilka stopptider som gäller, och vem som skall ha vilket papper, och när.. Själv har jag aldrig varit med om att det diskuterats. Möjligtvis är detta ett medvetet agerande?

Som kuriosa kan nämnas att medinflytandeorganen för de vpl i alla instanser innebär att de vpl skall vara i majoritet. Kanske därför som alla förband utom Hemvärnet ligger mer i paritet med sin samtid? Det borde finnas en paragraf i Hvförordningen som reglerar att meniga skall vara i majoritet. Problemet är bara att Hvbefäl i princip uppbär samma status som de meniga Hvsoldaterna. De är precis lika frivilliga och har samma problem att tampas med.
skyttesoldat78
vart redovias alla motioner och vad det blev av dom.
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 28 2007, 23:26 ) *

De finns att läsa på Rikshemvärnsavd. hemsida tror jag. Titta under medinflytande. Protokollen alltså.
Det gäller de motioner som "lyckats" ta sig ända dit upp.
II63
QUOTE (23:e komp. @ Oct 29 2007, 10:03 ) *
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 28 2007, 23:26 ) *

De finns att läsa på Rikshemvärnsavd. hemsida tror jag. Titta under medinflytande.

@Skyttesoldat78
Tyvarr blev det avslag pa de flesta (radets forslag till beslut) med hanvisning till att de utretts sa nara i tiden (typ 2004 eller nat sadant) vore det inte bast att lagga ner allt detta?
II63

@edit: tillagg
Uttern
Jaha,

då vet man lite mer om vad som vår högsta demokratiska instans tycker. Dvs den instans som förment förväntas representera HV-SOLDATERNAS OCH HV-BEFÄLENS intressen, inte myndighetens.

Det blev klartecken för att permanenta ombudsmannen, att införa KFö-vecka och höjdpunkten (trumvirvel) en Hemvärnsdag. En av motiveringarna var att "finns det en kanelbullens dag skall vi väl även ha en Hemvärnets dag".

Sådärja; nu har hemvärnet plötsligt blivit lika viktigt som kanelbullen. Är det ett steg uppåt eller nedåt?

Seriöst: Vad är det för trams som Tinget håller på med. Varför ska Tinget avslå seriösa motioner (tex om att införa kvm stf) som avser att underlätta vår operativa verksamhet och istället införa massa låtsatsaktiviteter.

Varför är myndigheten (Rikshemvärnchefen) överhuvudtaget med på Tinget. Det är ju lika dumt som företagsledningen ska vara med på fackens möten (inga liknelser i övrigt).
FkN
Nu sitter ju eran Bat-chef i Rikshv-rådet, så fråga honom vettja...
Uttern
QUOTE (FkN @ Nov 11 2007, 14:33 ) *
Nu sitter ju eran Bat-chef i Rikshv-rådet, så fråga honom vettja...

Just det, fr o m nu. Och han har varit med och skrivit flertalet av de motioner som det blivit avslag på. T ex om att avskaffa HV-ombudsmannen och att inte införa KFÖ-veckan.

Han är således inte rätt person att stå till svars för de dumheter som hitintills förekommit.
traktorspaning
I vår blaskas nätutgåva går det att utläsa följande:

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Vad vill du anföra i vårat högsta demokratiska organ??

Själv har jag en idé om att motionera om att alla kompanier skall tillföras plutonsapotek helt kompatibelt med det som används inom garnisonerna dvs det skall gå att byta mot ett komplett/inventerat på Försvarshälsan motsvarande.
Livdragon 1997
Nu kanske vi i vårt förband är lite trångsynta, men vem är egentligen intresserad av HV-råd, HV-ting, ingen jag känner iaf. Det är möjligt att jag har helt fel, men är det inte en sammanslutning som finns till mest för ett egensyfte?
Hur många av de som sitter med i diverse råd och ting är under 40 och tillhör Insatskompani eller Insatspluton?

Motionen jag skulle vilja se är: Lägg ner Hemvärnsting och Hemvärnsråd.
Fk Satan
Men skriv en sådan motion...

Dock skulle det vara intressant att höra din motivering till varför det ska läggas ned.
QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 11:46 ) *
1.Nu kanske vi i vårt förband är lite trångsynta, men vem är egentligen intresserad av HV-råd, HV-ting, ingen jag känner iaf.

2. Det är möjligt att jag har helt fel, men är det inte en sammanslutning som finns till mest för ett egensyfte?

3.Hur många av de som sitter med i diverse råd och ting är under 40 och tillhör Insatskompani eller Insatspluton?

1.Fungerar ert förband bra? Inget gnäll och så menar jag. Inga konflikter......alla känner att ledningen gör ett kanonbra jobb?
Gräsrötterna ställer upp på högre chefers beslut utan knot? Pengarna fördelas på "rätt" typer av övningar...alltid, och alla
är nöjda med övningsutbud? Ersättningsnivåer och förmåner är till full belåtenhet. Inte....i så fall bör ni intressera er för medinflytandet.

2.Att hemvärnskollegor arbetar för bättre ersättningsnivåer, mer och bättre materiel, rätt inriktning på övningsutbud(mht vad förbanden anser sig behöva)
, är med och påverkar i namnfrågan, säkerställer att inte helt fel individ blir din chef, är med och påverkar så att Hv arbetar på
rätt sätt för att du skall få fler kollegor etc....på idéll nivå, kan väl knappast kallas egensyfte.

Jag har också trott att man endast delar ut medaljer i högervarv till varandra, men så är det inte. Hemvärnet hade inte varit av det
moderna snitt det är idag om inte rörelsen själv varit med och påverkat, och då syftar jag på den del av rådsrepresentanterna
som inte kan hänföras till kategorin "övre medelålders män från Knäckebrödhult."

3.Bevistade ett bataljonsråd nyligen.....tja, ungefär 30-40% var under 40 år och representerade bl a IK och IP. Tror inte det är särskilt vanligt....ännu, skall
tilläggas, med vill man vara med och påverka, och strävar efter samsyn i förbandet, ja då når man resultat av detta slag. Man får inget gratis.
Första steget för att nå en balanserad sammansättning i medinflytandeorganen är att intressera sig för desamma, och gemensamt
komma fram till fördelarna med allas delaktighet i förbandets utveckling.

Chefen bestämmer....ALLTID....men samsyn bättrar på oddsen för att ALLA skall sluta upp bakom beslutet.
Sir Vival
Jag, mfl, hade samma inställning till medinflytande i flera år (och har inte alls blivit bra på det nu heller - tid att sätta sig in???), men resultatet av detta ointresse har gjort att det finns stor risk för att det är just den typ av personer jag inte vill ha med i medinflytandet på högre nivå, som just är med och "medinflyter"...

Var med och påverka!
Livdragon 1997
QUOTE (23:e komp. @ Oct 10 2008, 12:30 ) *
1.Nu kanske vi i vårt förband är lite trångsynta, men vem är egentligen intresserad av HV-råd, HV-ting, ingen jag känner iaf.

2. Det är möjligt att jag har helt fel, men är det inte en sammanslutning som finns till mest för ett egensyfte?

3.Hur många av de som sitter med i diverse råd och ting är under 40 och tillhör Insatskompani eller Insatspluton?

1.Fungerar ert förband bra? Inget gnäll och så menar jag. Inga konflikter......alla känner att ledningen gör ett kanonbra jobb?
Gräsrötterna ställer upp på högre chefers beslut utan knot? Pengarna fördelas på "rätt" typer av övningar...alltid, och alla
är nöjda med övningsutbud? Ersättningsnivåer och förmåner är till full belåtenhet. Inte....i så fall bör ni intressera er för medinflytandet.

2.Att hemvärnskollegor arbetar för bättre ersättningsnivåer, mer och bättre materiel, rätt inriktning på övningsutbud(mht vad förbanden anser sig behöva)
, är med och påverkar i namnfrågan, säkerställer att inte helt fel individ blir din chef, är med och påverkar så att Hv arbetar på
rätt sätt för att du skall få fler kollegor etc....på idéll nivå, kan väl knappast kallas egensyfte.

Jag har också trott att man endast delar ut medaljer i högervarv till varandra, men så är det inte. Hemvärnet hade inte varit av det
moderna snitt det är idag om inte rörelsen själv varit med och påverkat, och då syftar jag på den del av rådsrepresentanterna
som inte kan hänföras till kategorin "övre medelålders män från Knäckebrödhult."

3.Bevistade ett bataljonsråd nyligen.....tja, ungefär 30-40% var under 40 år och representerade bl a IK och IP. Tror inte det är särskilt vanligt....ännu, skall
tilläggas, med vill man vara med och påverka, och strävar efter samsyn i förbandet, ja då når man resultat av detta slag. Man får inget gratis.
Första steget för att nå en balanserad sammansättning i medinflytandeorganen är att intressera sig för desamma, och gemensamt

Chefen bestämmer....ALLTID....men samsyn bättrar på oddsen för att ALLA skall sluta upp bakom beslutet.

1. Ja, ja, ja och ja på dina frågor. Vårt förband funkar bra, visst finns det gnäll typ fältkoma, men inget som inte löses inom plutonen.

2. Vår pluton har 48 aktiva soldater med genomsnittlig övningstid på ca 120h/sold, på 8 år har vår personal tilldelats 2 medaljer. I övrigt så medaljeras 50+ are ganska friskt, ofta med anknytning till stabstjänst. Möjligtvis är dessa välförtjänta medaljer, det vet jag inget om.

3. Kul att det finns IK/IP representerade på andra håll.
Tomas P
QUOTE(Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 14:49 ) *
QUOTE(23:e komp. @ Oct 10 2008, 12:30 ) *
QUOTE(Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 11:46 ) *

3. Bevistade ett bataljonsråd nyligen.....tja, ungefär 30-40% var under 40 år och representerade bl a IK och IP. Tror inte det är särskilt vanligt....ännu, skall

3. Är det inte så att just i bataljonsråd ska det finnas en representant per IP och två representanter per kompani och dessa väljs av förbandet? Alltså läge att få in minst tre personer i bataljonsrådet som kan påverka.
Tomas P
En motion som jag skulle kunna tänka mig att skriva / stödja är att reda ut är hemvärnslegitimationerna. Ska det vara den gamla hederliga papperslappen, de enligt mig bristfälliga plastkorten som gjordes för något år sedan eller en riktig fotolegitimation?

Själv förespråkar jag en fotolegitimation men förstår samtidigt problemet med tillverkning och distribution.

Edit: stavfel
Fu_Lodin
QUOTE (Tomas P @ Oct 10 2008, 15:14 ) *
En motion som jag skulle kunna tänka mig att skriva / stödja är att reda ut är hemvärnslegititimationerna. Ska det vara den gamla hederliga papperslappen, de enligt mig bristfälliga plastkorten som gjordes för något år sedan eller en riktig fotolegitimation?

Själv förespråkar jag en fotolegitimation men förstår samtidigt problemet med tillverkning och distribution.

Edit: stavfel

Låter jättebra, men skulle det inte räcka med en förslagslåda hos rikshemvärnschefen istället för en pseudo demokratisk process som slukar pengar. Pengar som skulle kunna läggas på övningar. För det är väl ingen som tror att bara för hemvärnstinget tycker ditten eller datten att det blir så. Besluten fattas på högre ort.

Jag har inte gått med i HV för att utöva medínflytande då kunde jag gått med i scouterna eller lions(inget ont om dessa organisationerna). I en organisation som våran tror jag att demokratin nog får underställa sig "chain of command" dvs chefen bestämmer eller som nån på plutonen så filosofiskt uttryckte det "fit in or f*ck of".
QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 14:49 ) *
1. Ja, ja, ja och ja på dina frågor. Vårt förband funkar bra, visst finns det gnäll typ fältkoma, men inget som inte löses inom plutonen.

2. Vår pluton har 48 aktiva soldater med genomsnittlig övningstid på ca 120h/sold, på 8 år har vår personal tilldelats 2 medaljer. I övrigt så medaljeras 50+ are ganska friskt, ofta med anknytning till stabstjänst. Möjligtvis är dessa välförtjänta medaljer, det vet jag inget om.

Höjda ersättningar är inget ni löser inom plutonen.....det sätter jag min vänstertumme på. dry.gif Likaså vilka kritierier som skall
gälla för att få medalj. Att 50+ oftare får medalj är ganska naturligt. Det finns kriterier för hur länge man skall ha varit aktiv
för att få medalj, och många 40 minus uppfyller inte kriteriet. Oftast återfinns inte 50+:are på IP då fysik och intresse sätter sina begränsningar, och mht till vad jag sagt så blir det inte många medaljer då. Inget konstigt med det.

En annan trolig anledning till att eran pluton inte tilldelas medaljer i högervarv kan vara att ni inte bryr er om att medverka i era egna råd,
dvs de organ som föreslår medaljering av plutonens/kompaniets personal. Inga förslag, INGA medaljer.

Känner man det stötande att
det förhåller sig på det viset bör man engagera sig i medinflytandet och motionera om en ändring, och jag är
villig att hålla med om att vissa ändringar vore på sin plats.

Personligen funderar jag på att motionera om att det instiftas en medalj liknande vplmedaljen för att i någon mån
uppmärksamma den som frivilligt stått till förfogande för samhällets försvar och krishantering. Möjligtvis kan det även lugna dem som tar anstöt
av att aldrig visas erkänsla i form av tingeltangel. Kriterier för denna medalj har jag inte spånat färdigt på ännu.
traktorspaning
Ett sätt att påverka åldersstrukturen på rikshvtinget är att vaska fram yngre kandidater i de olika steg för att då säkerställa att batrådmotsvarande skickar en mindre ATPpoängsbelastad person till tinget.

Ett annat sätt är väl att motionera om ett representativt system motsvarande inom GU förband. Mao förtroendeman, skyddsassistent samt HBTföreträdare på varje pluton som sedan trattar uppåt genom nivåerna.

Vill lyfta fram en katastrof och det är intruktörsarvodet 130 sek per timme. Har inte ändrats sedan m59 glada dagar. Att få Yoff att hoppa ut i busken på övning för detta när ingen tid för förberedelser i princip beviljas är lögn i h*****e. LGG hade en motion om detta 2001 som resulterades att rikshvrådet skulle utreda frågan. DAX ATT "put the money where the moth is"
Krille- GB1
Varför skriva om höjd ersättning? Hade gärna sett att man drog in körersättning och lade dom pengarna på övning av trupp istället. Hade jag spelat boll istället hade jag inte fått nån ersättning - vilka är med i HV för pengarna??
Boston
QUOTE (traktorspaning @ Oct 9 2008, 23:07 ) *
Själv har jag en idé om att motionera om att alla kompanier skall tillföras plutonsapotek helt kompatibelt med det som används inom garnisonerna dvs det skall gå att byta mot ett komplett/inventerat på Försvarshälsan motsvarande.

Vet inte hur det är ute i landet men hos oss (Amf1) är det inget problem med plut apotek, har hämtat ut tre, en till varje plut och en till st & tr.
Övrigt så står det uppsatt på sjv grp mtrl lista att ett plut apotek skall finnas

Nu kanske vi i vårt förband är lite trångsynta, men vem är egentligen intresserad av HV-råd, HV-ting, ingen jag känner iaf. Det är möjligt att jag har helt fel, men är det inte en sammanslutning som finns till mest för ett egensyfte?
Hur många av de som sitter med i diverse råd och ting är under 40 och tillhör Insatskompani eller Insatspluton?

Här har du som 40- som är aktiv i medinflytande organet och tillhör insatts kompani.

QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 14:49 ) *

Angående medaljer så finns det bara EN medalj som har ålders krav och det är guld medaljen, tio års aktiv tjänst och bör ha fått silver medaljen.
Det är som kan och ska föreslå era kamrater för att få medalj, inget är omöjligt.

Vill också slå ett slag för att på utbildningsgruppens hvråd sitter även regementschefen med eller stf reg C vilket ger en god insikt i regementets verksamhet och en till som slår på tex FM log för att vi ska få det vi ska ha.

Mvh Boston
Qm Södertörns insatskompani
1:e vice ordförande södertörnsgruppens Hv-råd.

Livdragon 1997
QUOTE(23:e komp. @ Oct 10 2008, 12:30 ) *

Detta tror jag inte ett dugg på!
Utrustningen vi har idag beror inte på hemvärnsråden, det har jag iaf mycket svårt att tro.

Medaljernas statuter gynnar endast de som gjort sig ett namn i den inre kretsen av hv-rådet.
Vid senaste tillfället ratades nomineringen av två soldater som gjort "mycket goda insatser under skarpa förhållanden", till förmån för någon annan "vars tur det var att få medalj, eftersom han inte fick någon sist". Samt en person från koket som gjort bra mat under de senaste övningarna.

Ni hör ju själva hur det låter.

Håller med Fu_Lodin, är man intresserad av medinflytande så kan man ju inleda en karriär som fritidspolitiker, gå med i Lions eller Scouterna.
Där jag är med är vi krigare som i övriga FM, inget larvande med medinflytande.
Livdragon 1997
QUOTE(Fk Satan @ Oct 10 2008, 11:56 ) *
Men skriv en sådan motion...

Dock skulle det vara intressant att höra din motivering till varför det ska läggas ned.

Jag tror min motivering skulle göra mig till årets hatobjekt här på forumet..... bland den procenten som älskar funktionen som finns till för sina deltagare.

Men man kanske skulle skriva en sån motion, har den kanske en möjlighet att gå igenom? Malajn.gif
traktorspaning
QUOTE(Krille- GB1 @ Oct 10 2008, 20:58 ) *
Varför skriva om höjd ersättning? Hade gärna sett att man drog in körersättning och lade dom pengarna på övning av trupp istället. Hade jag spelat boll istället hade jag inte fått nån ersättning - vilka är med i HV för pengarna??

Om detta var en replik på mitt inlägg så kanske jag var otydlig. Instruktörsarvode är den ersättning som utbetalas till den yrkesofficer som på sin fritid ställer upp och utbildar hemvärn. Det är 130 sek per timme som utbetalas samma för den kapten som har tillämpat kast med hgr som annan inhyrd instruktör.

Yoff kan även vara arbetstidsplanerad av högre chef men detta är mycket ovanligt på officerare utanför utbgrupp.

Att inte ha möjligheten att hyra in Yoff alls för utbildning är nog ingen framgångsfaktor. Olika typer av instruktörer diskuteras dock i annan tråd.
Axial
QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 22:04 ) *
(---)

Det råder medinflytande på ditt kompani, precis som på alla andra kompanier i hela riket. Vare sig du vill det eller ej. Om chefen inte ger utrymme för medinflytandet så begår han i princip tjänstefel. Krigare eller inte.
Sir Vival

Så du tror inte att det finns medinflytande på arbetsplatsen Försvarsmakten? Hört talas om MBL? (Om inte föreslår jag Google...)
Jäkla trams rent ut sagt, vad är det för fantasivärld du lever i?!
Livdragon 1997
QUOTE(Axial @ Oct 10 2008, 22:21 ) *
Det råder medinflytande på ditt kompani, precis som på alla andra kompanier i hela riket. Vare sig du vill det eller ej. Om chefen inte ger utrymme för medinflytandet så begår han i princip tjänstefel. Krigare eller inte.

Självfallet ger chefen utrymme till medinflytande, men han har en bekymmersam sits då ingen vill vara representant i HV-rådet.
Livdragon 1997
QUOTE(Sir Vival @ Oct 10 2008, 23:14 ) *
Så du tror inte att det finns medinflytande på arbetsplatsen Försvarsmakten? Hört talas om MBL? (Om inte föreslår jag Google...)

I min "fantasivärld" får jag en order från Plutonchef som jag verkställer efter bästa förmåga med min grupp.
Därefter omgruppera och vänta på ny order. Jag älskar denna vht och lever i tron om att mina soldater gör detsamma.

För övrigt har vi gruppmöten där alla ges möjlighet att säga sitt och kritisera mig om de vill. MBL känner jag till mycket väl.
Tycker man HV-ting m.m. är det viktigaste och mest roliga inom FM så respekterar jag detta, liksom jag förväntar mig att mina åsikter om att denna vht är tramsig skall respekteras.
QUOTE (Sir Vival @ Oct 10 2008, 23:14 ) *

Bra inlägg Sir Vival.....precis så är det, med det går inte in i alla verklighetsfrånvarandes medvetande.

Vidare.......till alla dem som fortfarande envisas med att medaljer endast tilldelas den inre kretsen. Jag har suttit med i och på bl a bataljonsråd
de senaste åren, senast härom kvällen där medaljer behandlades, och sett och hört exakt hur det kan gå till. Det innebär att jag också kan se
båda sidor av myntet.

Nisse bör få en medalj i år därför att han inte fick en förra året. Låter kanske suspekt, men det finns förklaringar. Det kan grunda sig i att det funnits(tror det ändrats det senaste året, alltså obegränsat nu) en pott medaljer att dela ut. Det innebär att den som var nominerad på saklig grund och inte fick den t ex 2003 bör få den 2004 eller därefter.
Att det inte fanns tillräckligt med medaljer ett år innebär inte att den sakliga grunden saknas året därpå, om ni förstår vad jag menar.

Alla nominerade antecknas i prioritetsordning om det är så att antalet medaljer skulle understiga antalet nominerade, eller om hemvärnsrådet inte
accepterar en motiveringa av någon anledning. Det åligger hemvärnsrådet att tillse så att det inte går inflation i medaljerna. Alltså, vara
återhållsam med medaljer för att bevara dito som erkänsla för något utöver det vanliga.

Som sagt, vill man att alla i IP som gjort sina timmar skall få silvermedalj så kan man motionera om det, eller lösa det på plutonen(går tydligen). Tyvärr förlorar medaljen sin status som eftersträvansvärd om varenda insatssoldat får den per automatik.

De år jag suttit med i rådet har det nominerats och tillstyrkts medaljer till personal i alla kategorier, men som sagt det är inte lätt att
leva upp till kriteriet för medalj om man enbart krigar bra och deltar X antal timmar. Medaljerna är inte till för att premiera det du normalt sett
kontrakterat dig för att göra.

Men som sagt, delta i medinflytandet så lär ni, om inte annat, få en insikt i vad det handlar om. Jag hävdar med övertygelse att
misstänksamheten mot råden grundar sig i okunskap.

Här är ett exempel, om än gammalt och missvisande enl. mig, men notera vad som sägs om IP http://hemvarnet.se/tidningsarkivet/2001-5...001-5_16-17.pdf IP är dags dato representerat i medinflytandet, och är ett resultat av medinflytandet. Är det bevis nog för att alla kan påverka?

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.