QUOTE (Sir Vival @ Oct 10 2008, 23:14 )

QUOTE (Livdragon 1997 @ Oct 10 2008, 22:04 )

Där jag är med är vi krigare som i övriga FM, inget larvande med medinflytande.
Så du tror inte att det finns medinflytande på arbetsplatsen Försvarsmakten? Hört talas om MBL? (Om inte föreslår jag Google...)
Jäkla trams rent ut sagt, vad är det för fantasivärld du lever i?!
Bra inlägg Sir Vival.....precis så är det, med det går inte in i alla verklighetsfrånvarandes medvetande.
Vidare.......till alla dem som fortfarande envisas med att medaljer endast tilldelas den inre kretsen. Jag har suttit med i och på bl a bataljonsråd
de senaste åren, senast härom kvällen där medaljer behandlades, och sett och hört exakt hur det kan gå till. Det innebär att jag också kan se
båda sidor av myntet.
Nisse bör få en medalj i år därför att han inte fick en förra året. Låter kanske suspekt, men det finns förklaringar. Det kan grunda sig i att det funnits(tror det ändrats det senaste året, alltså obegränsat nu) en pott medaljer att dela ut. Det innebär att den som var nominerad på saklig grund och inte fick den t ex 2003 bör få den 2004 eller därefter.
Att det inte fanns tillräckligt med medaljer ett år innebär inte att den sakliga grunden saknas året därpå, om ni förstår vad jag menar.
Alla nominerade antecknas i prioritetsordning om det är så att antalet medaljer skulle understiga antalet nominerade, eller om hemvärnsrådet inte
accepterar en motiveringa av någon anledning. Det åligger hemvärnsrådet att tillse så att det inte går inflation i medaljerna. Alltså, vara
återhållsam med medaljer för att bevara dito som erkänsla för något utöver det vanliga.
Som sagt, vill man att alla i IP som gjort sina timmar skall få silvermedalj så kan man motionera om det, eller lösa det på plutonen(går tydligen). Tyvärr förlorar medaljen sin status som eftersträvansvärd om varenda insatssoldat får den per automatik.
De år jag suttit med i rådet har det nominerats och tillstyrkts medaljer till personal i alla kategorier, men som sagt det är inte lätt att
leva upp till kriteriet för medalj om man enbart krigar bra och deltar X antal timmar. Medaljerna är inte till för att premiera det du normalt sett
kontrakterat dig för att göra.
Men som sagt, delta i medinflytandet så lär ni, om inte annat, få en insikt i vad det handlar om. Jag hävdar med övertygelse att
misstänksamheten mot råden grundar sig i okunskap.
Här är ett exempel, om än gammalt och missvisande enl. mig, men notera vad som sägs om IP
http://hemvarnet.se/tidningsarkivet/2001-5...001-5_16-17.pdf IP är dags dato representerat i medinflytandet, och är ett resultat av medinflytandet. Är det bevis nog för att alla kan påverka?