QUOTE (justair @ Jan 9 2007, 07:52 )

QUOTE (Bushi LG @ Jan 8 2007, 15:47 )

QUOTE (FkN @ Jan 7 2007, 23:33 )

Underförstått: Är det någon idè att anstränga sig angående detta, eller är det bara bortkastad tid till ingen nytta?
Bättre att ha försökt påverka och sagt sin ståndpunkt medan tid fanns -än att klaga efteråt på hur kasst allt är och att någon borde sagt ifrån tidigare...

Förvisso, men problemet är väl inte att man har möjlighet att yttra sig, utan snarare att ingenting händer trots detta. När systemet blir ett egenintresse och sakfrågorna mer handlar om medaljer och annat liknande trams tycks kärnan i verksamheten försvinna på vägen. Detta leder till att förband skapar sig egna lösningar, och likriktningen går förlorad. Detta ser jag som ett allvarligt problem i alla fall.
Satt och läste igenom motioner från Hv-tinget 2003:
* Där togs bland annat namnfrågan upp, och namnet nationella skyddstyrkorna.
* motioner om att samtlig personal skall få aktiva hörselkåpor
* Mörker mtrl till Hundförare (Här står det att RiksHv avd skall arbeta för att behovs sätta dessa)
* Tydligare lönebesked (att tiden redovisas i lönebeskeden)
* Förändring av dagersättningar (totala kontrakterade årstiden divideras/6 för att få ut antalet dagersättningar).
* Ersättningsnivåer till båtchefer och maskinister
* Ersättningar Stf Gruppchef
Detta är punkter från 2003års Hv-ting som jag direkt kan se är på G eller har genomförts. Dock så kan jag åter igen citera mig själv från ett tidigare inlägg i denna tråd. Nämligen att det kan vara svårt att se om det är motionen eller andra omständigheter som har givit förändringen ifråga. Naturligtvis så finns det ett stort antal motioner som har fått avslag, men jag tycker att det finns skäl att anta att motioner kan påverka verksamheten.
QUOTE (Erik Adam @ Jan 9 2007, 09:39 )

För övrigt anser jag att Hv-demokratin är förkastlig. Bäst lämpad skall leda förbandet, inte den som har flest kompisar på Hv-stämman / "är gammal i gården", eller har störst bondgård (som nån skrev i nån annan tråd). Hos oss gäller "bäst lämpad" och det är toppen, men jag har provat på de andra varianterna tidigare på andra ställen.
Är det stämman eller råd som bestämmer vem som skall bli chef för förbandet? Eller har de samma roll som lokala facket har på företag där facket får yttra sig om chefstillsättningar.
8 § Hemvärnskompanirådet skall
1. vara det organ med vilket hemvärnskompanichefen skall samråda i frågor
om rekrytering och i frågor om att främja samarbetet med myndigheter och frivilliga
försvarsorganisationer,
2. medverka när underlag för hemvärnskompaniets förbandsbudget och verksamhetsplaner
utarbetas,
3. förbereda hemvärnskompanistämma,
4. efter uppdrag av hemvärnskompanistämman utse ombud med ersättare till
militärdistriktsgrupptinget, och
5. lämna förslag till hemvärnsbataljonsrådet om tilldelning av hemvärnets
utmärkelser.
10 § Hemvärnsbataljonsrådet skall
1. vara det organ med vilket hemvärnsbataljonchefen skall samråda i frågor
om rekrytering och i frågor om att främja samarbetet med myndigheter och
frivilliga försvarsorganisationer,
2. vara det organ som yttrar sig till chefen för miltärdistriktsgruppen innan en
hemvärnskompanichef förordnas inom hemvärnsbataljonen,
3. till militärdistriktsgrupptinget föreslå vem, utöver hemvärnsbataljonchefen,
som skall vara bataljonens ledamot i militärdistriktsgrupprådet,
4. lämna förslag till militärdistriktsgrupprådet om tilldelning av hemvärnets
utmärkelser, och
5. samverka med kommun och frivilliga försvarsorganisationer.
Nu vet jag att det är en ny författning rörande råden på väg ut, och jag vet inte exakt från vilket datum den skall tillämpas. Men punkterna här ovan skiljer sig inte mellan dessa båda författningar när det avser innebörden vissa ord har dock förändrats samt att de har bytt paragrafnummer. (men jag lämnar en reservation här om det har inträffat något som jag har missat)
Eller vad f*n jag klistrar in det som har ändrats och berör denna diskussion, det är punkten §10 Punkt 2 som har ändrats till:
2. vara det organ som yttrar sig till chefen för förband (utbildningsgrupp) innan en
hemvärnskompanichef förordnas inom hemvärnsbataljonen,