QUOTE (arvid_eriksson @ Dec 5 2006, 10:51 )

i fysiken så ska vi bygga ett flygplan för att transportera en vikt så långt som möjligt
vi får en vinge, hur stor säger läraren senare, och ska bygga en kropp i cellplast
materiel: cellpastlåda
4 dm lång
1 dm bred
4 cm tjock
en krok att fästa vikt
så hur skulle den bästa designen vara för detta??
Jag är ingen flygplanskonstruktör, men något säger mig att vingstorleken, spännvidd, area mm är rätt viktiga komponenter i sammanhanget. Lite guidelines som jag plockat upp är:
Lasten/tyngdpunkten på flygplanet skall vara placerad strax framför lyftkraftcentrum på flygplanet (om du inte vill ha superba manöveregenskaper och styra flygplanet med styrdatorer, då kan du placera tyngdpunkten bakom lyftkraftcentrum

)
Ett högvingat flygplan med ett par graders V-form är nog att rekommendera, så får du ett flygplan med bra rollstabilitet.
Det snyggaste vore om du kan placera lasten inuti flygkroppen. På RC-flygplan har manju ofta en ihålig kropp och servon och mottagare sitter monterade under/över (hög eller lågvingat) vingen, för bästa viktfördelning. Kanske skulle ni kunna urholka er flygkropp under vingen för att få plats med "payload" och ev barlast. Vingen skulle ni sedan kunna montera på sedvanligt RC-flygsmanér med gummisnoddar som greppar i två axlar, en framför och en bakom vingen som sticker ut på var sin sida av flygkroppen.,
Äh, vafan.. stick till bibblan och låna nån bok om RC-flyg och sno idéer därifrån!
/E