Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Värnplikt på Ubåt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Spiggen
QUOTE (fogel02 @ Jan 20 2007, 15:47 ) *
@Erik_a Hmm har jag inte märkt, själv har jag fullgod syn/färgseende med glasögon men annars är jag "halvblind"

Det jag kan säga till er alla är att sitta lugnt i båten, klara ni testerna så gör ni. Många av de militära testerna kan man träna sig till, sub3an anser jag inte tillhör den kategorien. Skulle något gå snett så är det långt ifrån omöjligt att få göra om delar av den senare (ex förkylningar mm)

Okej. Kom att tänka på ytterligare en sak nu.

Har för mig att jag läste att du låg inne som Vapentekniker, annars hoppas jag du kan svara på frågan ändåsmile.gif

Krävs det någon kurs från gymnasiet för att bli vapentekniker?

/Erik
Stratoknaster
QUOTE (erik_a @ Jan 21 2007, 23:28 ) *
QUOTE (fogel02 @ Jan 20 2007, 15:47 ) *
@Erik_a Hmm har jag inte märkt, själv har jag fullgod syn/färgseende med glasögon men annars är jag "halvblind"

Det jag kan säga till er alla är att sitta lugnt i båten, klara ni testerna så gör ni. Många av de militära testerna kan man träna sig till, sub3an anser jag inte tillhör den kategorien. Skulle något gå snett så är det långt ifrån omöjligt att få göra om delar av den senare (ex förkylningar mm)

Okej. Kom att tänka på ytterligare en sak nu.

Har för mig att jag läste att du låg inne som Vapentekniker, annars hoppas jag du kan svara på frågan ändåsmile.gif

/Erik

Enligt min IF krävs det någon form av tekniskt program.
mdn
QUOTE (erik_a @ Jan 21 2007, 23:28 ) *

Det var jag som lumpade som vapentekniker. (Jag och fogel02 har ju samma avatar, så det kan vara svårt även för mig att hålla isär oss. smile.gif )

Mig veterligen krävs det inga särskilda kurser, men i allmänhet har teknikerna ombord gått naturvetenskapligt eller tekniskt program på gymnasiet. I min mening är dock det absolut viktigaste för att bli tekniker fallenhet och intresse för både teknik och felsökning.

/mdn
fogel02
Har inte heller hört några sådana krav (kurser alltså). Men som mdn precis sa så är det tekniskt/naturvetenskapligt som är vanligast. Bland operatörerna så finns det en del samhällsvetare också men det är istortsätt de program som är representerade på flottiljen.

Kan ju förtydliga att jag själv läste natur och gick som LedningssystemsPB (gnist/RaOp kärt barn har många namn)
Skoog
Det varierar lite från vilken inskrivningsförrättare man pratar med. När jag inledde mitt byte av tjänst, så frågade jag bland annat efter motortekniker och vapentekniker, men fick då svaret att man var tvungen att ha gått teknik, fordon eller något likvärdigt program. Detta berodde på den förkortade utbildningstiden, då man vill att folk ska en viss förkunskap innan man rycker in. Det här sa de på RK Karlstad och RK Göteborg.

Någon månad senare mönstrade en kompis på RK Stockholm. Han blev motortekniker och han går på Cybergymnasiet, vilket bedömt inte är en teknisk utbildning.

Pliktverket är en lustig myndighet.
Spiggen
Och självklart så skickades aldrig inlägget jag skrev igår innan jag skulle gå och lägga mig.

Nåväl, gör en kort resumé:

Då jag är 89a och går i tredje ring mönstrar jag samma år som jag tar studenten. Får jag göra lumpen blir jag därför tvungen att vänta 1-1½ år.
Planen är då att jag ska försöka få en vapenteknikertjänst i flottan (Vet inte varför men den känns intressant på något sätt) och då förklara för inskrivningsförrättaren att jag tänker ta körkort och gå tekniskt basår under mitt "friår". Enligt mig låter detta som en mycket bra idé, tyvärr är jag inte min egen mönstringsförrättare och får hoppas att han/hon tycker likadant som jag.

Därav min fråga om ev. tekniska krav:)

/Erik
Stratoknaster
Idag kom kallelsen nerdimpande i brevlådan.. dags att börja oroa sig på riktigt nu m.a.o.. blink.gif

två frågor till er som varit på sånt härnt tidigare:

* Kan man misslyckas på något annat än läkarundersökningen?

* Det står att "under prövningen genomförs också en fackintervju". Vad innebär det?

* Om man inte klarar sig förbi hälsokontrollen, stannar man ändå till dag 4?
J.Thern
QUOTE (Stratoknaster @ Jan 24 2007, 17:54 ) *
Idag kom kallelsen nerdimpande i brevlådan.. dags att börja oroa sig på riktigt nu m.a.o.. blink.gif

två frågor till er som varit på sånt härnt tidigare:

Det är absolut inget att oroa sig för.. Det är hur roligt som helst på förmönstringarna..
Svar på Frågorna:
* Kan man misslyckas på något annat än läkarundersökningen?
Misslyckas skulle jag inte kalla det.. Det handlar snarare om att klara fastställda nivåer på proverna. Det är inget som går att göra nåt åt.. Klarar du dig så gör du..
* Det står att "under prövningen genomförs också en fackintervju". Vad innebär det?

Vet inte exakt, men min bedömning är att det är en intervju med någon som ska försöka sig på att se vilken tjäsnt som kan tänkas passa dig.. Tjänsten du har fått innan är på intet sätt skrivet i sten.
* Om man inte klarar sig förbi hälsokontrollen, stannar man ändå till dag 4?

Det går nog inte att säga, beror på vad du missar.. Kan ju vara någon omständighet som gör att en sak inte går bra just den dagen som det bedöms att du kan klara av någon annan dag. Då skulle jag tro att du får stanna...

Blev ju tre frågor det där..

Ska ni vara nere 4 dagar i sträck??
När går testerna av stapeln?

/JThern navy2.gif
Stratoknaster
QUOTE (J.Thern @ Jan 24 2007, 19:09 ) *
Det är absolut inget att oroa sig för.. Det är hur roligt som helst på förmönstringarna..

Låter bra, men...

Vet inte exakt, men min bedömning är att det är en intervju med någon som ska försöka sig på att se vilken tjäsnt som kan tänkas passa dig.. Tjänsten du har fått innan är på intet sätt skrivet i sten.
... nu blev jag orolig på riktigt! surprise.gif tänk om de finner att jag är inkompetent på alla områden? unsure.gif

Blev ju tre frågor det där..

Ska ni vara nere 4 dagar i sträck??
När går testerna av stapeln?

jo det blidde visst tre. Ledsys (och enl. ett mejl jag fått även systemtekniker) extramönstrar vecka 13. Vilka datum de andra tjänsterna har vet jag inte säkert... det är fyra dagar som gäller då.

Tror nog att det skall bli kul!! navy2.gif
Dizzy_keys
Mycket intressant Thern! Hur kommer det sig att det är lättare att gå vidare till MHS om man man är sonarPB?

OT: Kul att du är här igen Thern! Hälsa Bengtsson från mig
/ Tikkanen MG2 rix06. Jag var den som dominerade TFUn om du inte kommer ihåg mig navy2.gif
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Jan 24 2007, 19:24 ) *
Mycket intressant Thern! Hur kommer det sig att det är lättare att gå vidare till MHS om man man är sonarPB?

OT: Kul att du är här igen Thern! Hälsa Bengtsson från mig
/ Tikkanen MG2 rix06. Jag var den som dominerade TFUn om du inte kommer ihåg mig navy2.gif

Får bara lägga in ett litet, litet OT (Tråden i ungdomsforumet är ju rätt uttorkad..): Känsö kom tvåa i den grenen, ja jag tävlade för Känsö i TFUn^^
(Vilket iof var den enda tvåan vi fick:()Nåväl, Inget mer om det nu! blush.gif

/Erik
mdn
QUOTE (Tikkanen @ Jan 24 2007, 19:24 ) *
Jag vill minnas att du blev rekommenderad att välja sonar istället för ledsys, eller hur? Då beror det nog på att det inte finns någon linje för ledsysofficer på ubåt. Omskolning är alltså nödvändig om man som gnist vill bli ubåtsofficer. Vidare är det från sonar som de flesta antagna till officersutbildningen har tagits. (Min kristallkula säger mig dock att flottiljen kommer att behöva en del tekniska officerare i framtiden.)

/mdn
Dizzy_keys
Tack för förklaringen mdn! Men vem ska utbilda ledsysarna ombord? eller utbildas man bara i land?
mdn
QUOTE (Tikkanen @ Jan 24 2007, 21:45 ) *
Tack för förklaringen mdn! Men vem ska utbilda ledsysarna ombord? eller utbildas man bara i land?
Utbilda en gnist?! Det är minsann dagens skämt! smile.gif

Nåja. I arbetet ombord är gnisten underställd SigO, som har viss utbildning inom området.

/mdn
Dizzy_keys
;) Hur många ubåtskadetter är ni nu på MHS?
fogel02
Utbildningen av gnistar sker framför allt under yrkeskursen av SSS (sjöstridskolan). Under sjöpraktiken sker utbildning av SigO med hjälp av Tak Ledsys (eller har han titeln C Ledsys numera ?) dvs den person på staben som har huvudansvar för allt vad samband heter.

Under Brilliant mariner så skedde utbildningen i land av SSS och till sjöss av en CPO från US Navy.

När det gäller ev officersplaner så skulle jag rekomendera de tekniska tjänsterna. Visst det är flest sonarPb som antas men det är också bra många fler som söker.
mdn
QUOTE (Tikkanen @ Jan 24 2007, 22:50 ) *
Hur många ubåtskadetter är ni nu på MHS?
Om jag kommer ihåg rätt är vi tio stycken, varav två tekniker.

/mdn
J.Thern
QUOTE (mdn @ Jan 25 2007, 18:18 ) *
QUOTE (Tikkanen @ Jan 24 2007, 22:50 ) *
Hur många ubåtskadetter är ni nu på MHS?
Om jag kommer ihåg rätt är vi tio stycken, varav två tekniker.

/mdn

men mdn då.. FEL!! Nu får du allt ta o räkna om.. rolleyes.gif

Precis som fogel säger så utbildas ledsyst ubåt iland på SSS innan ombordmönstringen.. Anledningen till att det inte utbildas några Yo Ledsyst till ubåt är att den tjänsten ombord utgörs av en tidigare SonB som går vidare uppåt i näringskedja, detta för att få koll på så mycket som möjligt inför kommande tjänster (rätta mig gärna om jag har fel).. Det tas in flest sonarfolk för att det är den största tjänstegrenen och det är där det är mest omsättning på folk..

... nu blev jag orolig på riktigt! tänk om de finner att jag är inkompetent på alla områden?

Bli inte det.. om dom kallar dig till mönstring så tycker dom förmodligen redan att du är tillräckligt kompetent, man behöver inte vara kärnfysiker för att tjänstgöra på ubåt!.. Man kommer långt med social kompetens...

Om ni funderar på Officer och främst då ubåtsofficer så skulle jag rekomendera Sonar eller någon teknisk tjänst.. Beroende på vad ni vill göra, hur ni ser på framtiden och hur långt ni vill gå.. En syte kommer bara till TeleO som förvisso är tjänstegrenschef (nu syftar jag bara på tjänster ombord).. Dom som kommer längst är Sonar och Maskin som är vägen mot FC och FI (FartygsIngengör).. Det finns även ledsystar som har konverterat till sonar och lyckats väldigt bra.. inget är omöjligt...

jodå Tikkanen jag kommer ihåg dig.. clap.gif

/JThern
Stratoknaster
Bah!

Surt att man inte får söka sonar... verkar vara framtidsvägen happy.gif
viper88
Sonarpb verkar onekligen vara min grej, fast jag är inte alls säker på om jag är intresserad av att gå vidare och bli officer. Undra om det är så att man måste vara fast besluten för att vilja gå vidare, istället för att de väljer sådana som tvekar och således "tar" platser från de mer bestämda... 7.gif

Har inte fått ngt besked om när jag ska extramönstra, men jag hoppas de på PV har lite framförhållning. Tror jag nämnt det till ngn innan, men jag rycker ev. in som amfibietekniker i juli och det skulle vara lagom surt om man inte hinner extramönstra bara för att man hinner rycka in innan man fått chansen.
Dizzy_keys
Jag har ett liknande problem, Jag ska extramönstra för stridsbåtförare vecka tio, inrycket är 30 juli.
medan extramönstringen för ubåt är i augusti.
Om man inte klarar FU så känns det nog rätt dåligt att ha tackat nej till en annan tjänst.
J.Thern
QUOTE (viper88 @ Jan 25 2007, 22:58 ) *
Sonarpb verkar onekligen vara min grej, fast jag är inte alls säker på om jag är intresserad av att gå vidare och bli officer. Undra om det är så att man måste vara fast besluten för att vilja gå vidare, istället för att de väljer sådana som tvekar och således "tar" platser från de mer bestämda... 7.gif

Har inte fått ngt besked om när jag ska extramönstra, men jag hoppas de på PV har lite framförhållning. Tror jag nämnt det till ngn innan, men jag rycker ev. in som amfibietekniker i juli och det skulle vara lagom surt om man inte hinner extramönstra bara för att man hinner rycka in innan man fått chansen.

Du ska absolut inte tänka på att du kanske snor platser från någon annan!! Om du är kvalificerad för tjänsten och plats finnes så får du platsen.. Sen är det som så att enda anledningen till att man har vpl på ubåt är att det ska vara en rekryteringsgrund för framtida officerare främst till ubåt.. Sedan är det som så att med dagens intriktning mot et insatsförsvar så behövs det även före detta värnpliktiga i registerförbanden.. Det brukar vara ett helt gäng sergeanter som går i olika befattningar på IUB..

Det är inte PV som sköter extramönstring till ubåt, det sköter 1.Ubflj själva.. Det enda PV gör är att administrera platserna vad gäller register i det fallet.. Det är ju ett litet jobbigt bekymmer det där för några av er...

@Staroknaster
Varför får du inte söka sonar??

/JThern navy2.gif
viper88
QUOTE (J.Thern @ Jan 25 2007, 23:32 ) *
Du ska absolut inte tänka på att du kanske snor platser från någon annan!! Om du är kvalificerad för tjänsten och plats finnes så får du platsen.. Sen är det som så att enda anledningen till att man har vpl på ubåt är att det ska vara en rekryteringsgrund för framtida officerare främst till ubåt.. Sedan är det som så att med dagens intriktning mot et insatsförsvar så behövs det även före detta värnpliktiga i registerförbanden.. Det brukar vara ett helt gäng sergeanter som går i olika befattningar på IUB..

OK, trodde att det var PV som skötte allt eftersom IF sa att ansökan hade hand om ansökningarna, han nämnde dock inte i vilken utsträckning. Verkar bra att förbandet självt hanterar extramönstringen eftersom kompentensen på PV ibland kan vara under all kritik.. rolleyes.gif

Sen så är det ju så att anledningen till att jag öht sökte till ubåtstjänst är att jag är intresserad av att bli officer, men det är ju väldigt svårt att vara 100%-igt säker i detta skede.

Det är inte PV som sköter extramönstring till ubåt, det sköter 1.Ubflj själva.. Det enda PV gör är att administrera platserna vad gäller register i det fallet.. Det är ju ett litet jobbigt bekymmer det där för några av er...

På vilket sätt kommer detta att utgöra ett problem menar du??
Stratoknaster
@Staroknaster
Varför får du inte söka sonar??

Har visst ett defekt färgseende (som har ställt till det mer en gång när jag velat bli något lack.gif ) så sonar gick fetbort tyvärr. navy2.gif
mdn
QUOTE (J.Thern @ Jan 25 2007, 19:20 ) *
Om ni funderar på Officer och främst då ubåtsofficer så skulle jag rekomendera Sonar eller någon teknisk tjänst.. Beroende på vad ni vill göra, hur ni ser på framtiden och hur långt ni vill gå.. En syte kommer bara till TeleO som förvisso är tjänstegrenschef (nu syftar jag bara på tjänster ombord).. Dom som kommer längst är Sonar och Maskin som är vägen mot FC och FI (FartygsIngengör).. Det finns även ledsystar som har konverterat till sonar och lyckats väldigt bra.. inget är omöjligt...
QUOTE (Stratoknaster @ Jan 25 2007, 19:58 ) *
Surt att man inte får söka sonar... verkar vara framtidsvägen happy.gif
Nu ska du inte låta J.Thern lura dig. Däckare som han vill gärna få det att framstå som om de gör allt det fina och viktiga jobbet och att allt annat är oviktigt. smile.gif

Att vara tekniker är också en väldigt bra tjänst. Jag har fått intrycket av att du är tekniskt begåvad och intresserad. I sådant fall är en teknikertjänst helt rätt väg att gå. Har du några frågor om teknikertjänster är det bara att ställa dem här!

@J.Thern:
Att komma långt är alltså synonymt med att ha många streck?
Sen ska tjänsten som stortele/motsv. heller inte föraktas...

/mdn
Stratoknaster
QUOTE (mdn @ Jan 26 2007, 21:50 ) *
Att vara tekniker är också en väldigt bra tjänst. Jag har fått intrycket av att du är tekniskt begåvad och intresserad. I sådant fall är en teknikertjänst helt rätt väg att gå. Har du några frågor om teknikertjänster är det bara att ställa dem här!

Begåvad vet jag inte om jag är tongue.gif men helt klart intresserad... vad innebär en "teknikertjänst", teknisk officer? Eller pratar vi värnplikt?
mdn
QUOTE (Stratoknaster @ Jan 27 2007, 12:57 ) *
Begåvad vet jag inte om jag är tongue.gif men helt klart intresserad... vad innebär en "teknikertjänst", teknisk officer? Eller pratar vi värnplikt?
Tekniker finns det både värnpliktiga och officerare av ombord. De tre värnpliktstjänsterna är systemtekniker, vapentekniker (torpedtekniker) och motortekniker. I det andra inlägget i denna tråd har jag länkat till min beskrivning av min gamla värnpliktsbefattning. Där står också lite om de andra teknikertjänsterna ombord.

Vill man sedan gå vidare som officer är finns samma tre tekniska linjer öppna för officerare. I allmänhet är det inga problem att söka en annan teknisk inriktning än den man lumpade som. Säkerligen är det också möjligt att, som flera gnistar gjort, omskola sig till däckare, men vem vill göra det? smile.gif

/mdn

Edit: Befattningsbeskrivningen har du redan läst ser jag... (Inlägg 4)
fogel02
Borde gå att omskola sig från gnist till tekniker också, eller ? Haft en halvtanke kring del själv sedan senaste köret (BRMR 06), sökte dock aldrig.

@mdn grattis till underbefälstiteln smile.gif
Stratoknaster
jaja.. huvudsaken är att man kan bli officer (hur skall jag annars kunna bli ÖB?happy.gif)

Tikkanen och Vipero, blev ni kallade till sonar i slutändan och när var det ni skulle åka på EM isåfall?
Dizzy_keys
Jag har inte fått brevet med en kallelse. men jag har blivit kontaktad muntligt och fått ett datum i augusti, Vilket inte är ultimat.
Jag extramönstrar som sagt till stridsbåtsförare vecka 10, inrycket till stridsbåtstjänsten är sista juli.
Ungefär två veckor innan extramönstringen för ubåt...
Vet inte hur jag ska göra. Jag vill ju till ubåt, Men tackar jag nej till att extramönstra till stridsbåt så står jag ev. i augusti utan någon tjänst alls :(
Jag skulle verkligen behöva få extramönstra tidigare, så att man kan planera framtiden lite.
fogel02
Tikkanen ring och hör med vplshandläggaren och förklara som det är

funkar alltid smidigast
Dizzy_keys
Jo, det har jag gjort. Hon förstod min situation men hon visste inte vad hon skulle göra.
Det blir två olika extramönstringar, en för ledsys och sytar vecka 13 och resten gör testerna i augusti.
Problemet är att det bara finns åtta platser vecka 13, och man ska anta 4 gnistar och 4 sytar....

Jag måste nog ringa henne igen. För jag skulle verkligen kunna åka ner till karlskrona när som helst, om det det skulle finnas möjlighet till en tidigare förmönstring.
viper88
QUOTE (Tikkanen @ Feb 1 2007, 09:14 ) *
Jo, det har jag gjort. Hon förstod min situation men hon visste inte vad hon skulle göra.
Det blir två olika extramönstringar, en för ledsys och sytar vecka 13 och resten gör testerna i augusti.
Problemet är att det bara finns åtta platser vecka 13, och man ska anta 4 gnistar och 4 sytar....

Jag måste nog ringa henne igen. För jag skulle verkligen kunna åka ner till karlskrona när som helst, om det det skulle finnas möjlighet till en tidigare förmönstring.

Vi sitter i samma skuta Tikkanen navy2.gif
Jag rycker in på Amf1 som amfibietekniker i juli och hinner således inte extramönstra enligt vpl-handläggaren, men jag håller på och krånglar för fullt för att kunna extramönstra.

Ska dessutom försöka byta amfibieteknikertjänsten mot ngn annan mer intressant. Ngn som vet hur det funkar att byta efter man blivit antagen? Min IF sa att ajg skulle ringa till regionkontoret i Stockholm och tjöta, och tillade att det fanns tjänster kvar på bla P4...

Edit: Glömde tillägga att jag var (är?) planerad till att extramönstra i augusti som vapentekniker. Det var väl ngn är inne som vart det innan??
viper88
Så nu vart det klart att jag kommer att få extramönstra till vapentekniker v.732. Har fått en annan befattning ifall det inte skulle funka på testerna. Det var inga större problem bara att ligga på lite så ordna sig allt banan_rock.gif
Stratoknaster
Grattis! då borde det kunna lösa sig för dig med, Tikkanen!?
Dizzy_keys
@Viper88, Kan du förklara hur det löst sig?
Har du fått en kallelse till extramönstringen eller vart du omplacerad från din tidigare tilldelade tjänst?
vecka 732 är fortfarande i augusti ;)

Grattis föresten!
viper88
QUOTE (Tikkanen @ Feb 6 2007, 17:44 ) *
@Viper88, Kan du förklara hur det löst sig?
Har du fått en kallelse till extramönstringen eller vart du omplacerad från din tidigare tilldelade tjänst?

Jo jag ringde min IF och ändrade min tidigare tilldelade tjänst dels för att kunna extramönstra till ubåt och NBC-befäl, och dels för att jag egentligen inte ville till amf(var mitt 3:e val). Det verkade som om min IF var betydligt mer flexibel jmf med vpl-handläggaren för ubåt(som f.ö. också var vpl-handläggare på amf1 och tyckte absolut att jag skulle välja amf1 före 1.ubåtsflj. rolleyes.gif )

Så det verkar alltså att förhandla till sig ngt vad gäller extramönstring utan det som gäller är nog att byta befattning och således inryckningsdatum. I ditt fall verkar det som om du får välja mellan amf1 eller 1.ubåtsflj, om du nu inte lyckas med att övertala vpl-handläggaren om att du skall mönstra nu mars...

QUOTE (Tikkanen @ Feb 6 2007, 17:44 ) *
vecka 732 är fortfarande i augusti ;)

Grattis föresten!

Jo visst 732 är i augusti, men eftersom jag då rycker in i jan 08 så är detta inget problem längre...

Grattis? Visst är det kul att få extramönstra men håll inne gratulationerna tills vi alla är antagna navy2.gif
Dizzy_keys
Jo, det verkar som om det är så illa att det blir till att välja :(

Gratulationen var menad som ett grattis till att det löst sig för dig biggrin.gif
Stratoknaster
Hoppas att det löser sig för dig med, Tikkanen!

Liten fråga som dök upp ang. SUB3:an... vad är det som gäller för tandundersökningen? Vilka fel och brister får man ha? Jag har dragit två visdomständer och har tandställning, är det ett problem?

(om jag istället borde bumpat tråden om SUB3 får ni väl skälla på mig)
Dizzy_keys
Jag har fått bilden av att det rör sig om att kontrollera lagningar som man gjort, så att det inte finns luftbubblor i dom.
fogel02
Tikkanen stämmer bra. Anledningen till att man kollar upp ev luftbubblor är för att finns det bubblor och man utsetts för tryck så riskerar tänderna att spricka.
Dizzy_keys
Jag aldrig haft ett hål. *peppar, peppar*
Däremot har jag lyckats slå av en halv framtand under ett bad i ett finskt badhus :(
Hoppas verkligen att jag inte har luft i min lagning, för den var inte trevlig att reparera.
viper88
Blir visst en liten bump det här... saint.gif

Det har ju tidigare spekulerats i tråden huruvida det är ett krav att ha gått någon slags teknisk för att kunna bli tekniker på ubåt. Nu har ju jag blivit prel. placerad som vapentekniker och således bevisat att det inte finns ngt sådant krav, eftersom jag går natur. Jag har däremot börjat att fundera på vilka krav som ställs på en vapentekniker. Jag har självklart ett visst intresse för teknik men det är inte så att jag sitter och löder på fredagskvällarna rolleyes.gif

Så jag undrar alltså om det är höga krav vad gäller det tekniska kunnadet på en vapentekniker eller om det är lugnt att rycka in relativt oupplyst. Har läst mdn's utförliga befattningsbeskrivning där det stod lite om uppgifterna men det stod inte så mycket om vilka krav som ställs...
fogel02
Viper utan att ha gått som vapentekniker men väl umgåtts med en bunt av de, så kan jag säga att du kan sitta rätt lugnt i båten.

MDN får sparka på mig om jag har alltför mycket fel
Stratoknaster
Då är det bara Pliktis i STHLM som har de kravet.. happy.gif

har fått allting nu inklusive resehandlingarna... bara att sitta spänt och vänta tills v. 13 unsure.gif
mdn
Jag citerar mitt eget inlägg tidigare i tråden:
QUOTE (mdn @ Jan 21 2007, 23:38 ) *
Mig veterligen krävs det inga särskilda kurser, men i allmänhet har teknikerna ombord gått naturvetenskapligt eller tekniskt program på gymnasiet. I min mening är dock det absolut viktigaste för att bli tekniker fallenhet och intresse för både teknik och felsökning.

/mdn
viper88
QUOTE (mdn @ Mar 8 2007, 09:51 ) *
Jag citerar mitt eget inlägg tidigare i tråden:
QUOTE (mdn @ Jan 21 2007, 23:38 ) *

/mdn

OK, jag nöjer mig med detta svar. Det jag huvudsakligen ifrågasatte var i vilken utsträckning "fallenheten" avgör ens förmåga att ta till sig utbildningen men eftersom det verkar vara vanligt att folk som gått NV klarar av den så bör det inte vara några problem.

@ Stratoknaster, lycka till och ha det roligt i dyktanken, så kanske vi ses i jan 08!! navy2.gif
Spiggen
Blev mycket, mycket glatt överraskad idag navy2.gif
I brevhögen när jag kom hem idag låg ett brev från Försvarsmakten, de planerar att skicka mig på extramönstring i Augusti för tjänsten Sonarplutonsbefäl.
Är mäkta glad, ubåtstjänst är ju drömmen!!! clap.gif smile.gif

/Erik
Stratoknaster
Grattis!

är det ingen mer på detta forum som skall ner v.13?
Spiggen
QUOTE (Stratoknaster @ Mar 16 2007, 17:30 ) *
Grattis!

är det ingen mer på detta forum som skall ner v.13?

Tack navy2.gif

Hur många värnpliktga rör det sig om att man utbildar varje år?
Lycka till v. 13:)

/Erik
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.