Fartygsnamnet.
@fogel02:
Jo, det stämmer nog.
/mdn
Edit: Gammal är äldst och därför lite snabbare!
Stratoknaster
Aug 19 2007, 13:34
QUOTE (Tikkanen @ Aug 19 2007, 13:47 )

Vad bär man för mössband under sin värnplikt på ubåt?
Bär man fartygsnamnet eller bara 1.Ubåtsflottiljen?
Enligt syten som gjorde FU samtidigt som mig fartygsnamnet. Men han hade ju inte kommit ut på båten ännu så det kan vara fel. mdn eller f0geln vet säkert bättre.
På mössbanden står det "1. Ubåtsflottiljen".
1.ubflj går högvakten.
Dizzy_keys
Aug 20 2007, 13:23
Jag ringde pliktverket precis och fick reda på att jag för 10 minuter sen blivit inskriven som sonarplutonsbefäl med inryck i januari!
Beslut och inkallelseordrar skulle skickas ut idag!

Eufori!
Spiggen
Aug 20 2007, 14:06
QUOTE (Tikkanen @ Aug 20 2007, 14:23 )

Jag ringde pliktverket precis och fick reda på att jag för 10 minuter sen blivit inskriven som sonarplutonsbefäl med inryck i januari!
Beslut och inkallelseordrar skulle skickas ut idag!

Eufori!
Gratulerar Tikkanen
Själv så får man vänta till någon gång efter v38 för att få besked.
Men den som väntar på något (förhoppningsvis) gott väntar aldrig för länge, sägs det...
/Erik
Dizzy_keys
Aug 20 2007, 14:29
Tack

Hur kommer det sig att du gör FU vecka 38?
Stratoknaster
Aug 20 2007, 14:45
QUOTE (Tikkanen @ Aug 20 2007, 15:29 )

Tack

Hur kommer det sig att du gör FU vecka 38?
Stort grattis Tikkanen!
Det har väl att göra med att tanken är uppboad alla andra dagar? Samma anledning som till att du var där två gånger?
Dizzy_keys
Aug 20 2007, 15:02
Som jag förstår det så var det rätt många som skulle komma vecka 38, och orsaken var att de personerna inte kunde komma förra veckan. Över hälften av dom som var i min grupp under SUB3an skulle återkomma v.38 pga att dom inte kunde ta ledigt från jobbet.
Min fråga var mer om huruvida erik_a blev tilldelad en plats vecka 38 av egen vilja eller om du vart placerad där?
Spiggen
Aug 21 2007, 10:56
QUOTE (Tikkanen @ Aug 20 2007, 16:02 )

Som jag förstår det så var det rätt många som skulle komma vecka 38, och orsaken var att de personerna inte kunde komma förra veckan. Över hälften av dom som var i min grupp under SUB3an skulle återkomma v.38 pga att dom inte kunde ta ledigt från jobbet.
Min fråga var mer om huruvida erik_a blev tilldelad en plats vecka 38 av egen vilja eller om du vart placerad där?
Jag blev placerad där. Mest på grund av att vi hade hälsotesterna torsdag-fredag. Just nu hade man ju gärna haft FUn redan förra veckan... men aja, den kommer, den kommer^^
Erik
fogel02
Aug 21 2007, 11:25
@hedin de som är stabsplacerade bär band med 1 ubåtsflottiljen, de som är båtplacerade bär sina respektive fartygsnamn. Kan tänka mig att man kviterade ut 1 ubåtsflottiljen band till samtliga under högvakten eftersom det ser mer enhetligt ut, men att man bytte tillbaka så fort man kom till pottis igen.
Dizzy_keys
Aug 21 2007, 13:13
Vid salutskjutningen nere i pottis förra veckan så bar man 1.ubåtsflottiljen på mössan.
Men som Fogel02 säger så är det säkert för uniformitetens skull.
Dizzy_keys
Aug 21 2007, 14:17
Hörde föresten via PersO under mönstringen att man planerar att anställa 1/3 av de värnpliktiga efter värnplikten.
jag är lite nyfiken under vilka former det här kommer ske, om det nu blir av. Är det en sk tredje termin eller är det något annat avtal?
Hur har det sett ut tidigare? Hur länge anställs man? Vad gör man? och vad får man för ersättningar?
fogel02
Aug 22 2007, 14:32
@Tikkanen Bra fråga antingen är det en tredje termin inom IUB eller så blir det som anställd sergant i ordinaire besättning. Tidigare så har vissa vpl fått jobba kvar i ordinariebesättning i upp till ett år.
Dizzy_keys
Aug 27 2007, 14:52
Jag har hört folk påstå att värnplikten på ubåt är frivillig, är den verkligen det?
Det är väl så att det är frivilligt att ansöka, men man kan väl inte hoppa av ifall man väl blivit inskriven, eller kan man det?
Stratoknaster
Aug 27 2007, 15:00
QUOTE (Tikkanen @ Aug 27 2007, 15:52 )

Jag har hört folk påstå att värnplikten på ubåt är frivillig, är den verkligen det?
Det är väl så att det är frivilligt att ansöka, men man kan väl inte hoppa av ifall man väl blivit inskriven, eller kan man det?
Den är väl lika frivillig som andra SANS-befattningar? Eller är det så att man får bryta på andra SANS-befattningar om man lessnat?
fogel02
Aug 28 2007, 09:41
@Stratoknaster/Tikkanen Du kan när som helst begära att bli omplacerad från ubåt till annan befattning. Detta har med den speciella miljö en ubåt innebär. Hade en mitt vpl-år som begärde det, han slapp allt vad sjötjänst hette efter det, och lämnade försvarsmakten två-tre veckor senare
Stratoknaster
Aug 28 2007, 10:19
QUOTE (fogel02 @ Aug 28 2007, 10:41 )

@Stratoknaster/Tikkanen Du kan när som helst begära att bli omplacerad från ubåt till annan befattning. Detta har med den speciella miljö en ubåt innebär. Hade en mitt vpl-år som begärde det, han slapp allt vad sjötjänst hette efter det, och lämnade försvarsmakten två-tre veckor senare
Med andra ord bör jag så illvilliga tankar i de kvarvarande ubåtsgnistarnas huvuden..
Men gäller detta alla SANS-tjänster (med risk för att gå OT) eller är det bara de som ställer extraordinära krav (jägare, ubåt, tolk/KOS etc.)?
Dizzy_keys
Aug 28 2007, 16:40
Där ser man, tack för svaret.

Har ni andra som avklarat FUn och ska ska till ubåt fått inkallelseordern än?
QUOTE (Stratoknaster @ Aug 28 2007, 11:19 )

Men gäller detta alla SANS-tjänster (med risk för att gå OT) eller är det bara de som ställer extraordinära krav (jägare, ubåt, tolk/KOS etc.)?
Själva grejen med SANS är väl just att de tjänsterna ställer extraordinära krav?
Stratoknaster
Aug 28 2007, 22:11
QUOTE (Skoog @ Aug 28 2007, 21:34 )

QUOTE (Stratoknaster @ Aug 28 2007, 11:19 )

Själva grejen med SANS är väl just att de tjänsterna ställer extraordinära krav?
fortsätter väl lite OT, med disclaimern att jag inte har 100% koll på vad jag pratar om.. men föreställer mig att t.ex. musiksoldat eller vpl-nyttkrigare inte har samma bortfall/möjlighet att byta som t.ex. FJS.
grundfrågan är dock: får man bryta från samtliga SANS-tjänster på samma premisser oavsett tjänst (i.e. att man "tröttnar"), eller gäller det bara vissa?
Dizzy_keys
Aug 28 2007, 22:26
En ubåtsman som utvecklat någon slags fobi efter en otäck händelse ombord tjänar man nog inget på att tvinga ner i båten.
Speciellt eftersom det är skarp tjänst när man är ute med ubåten, folks liv kan ju faktist hänga på att man löser sin uppgift, och det från dag ett man är ute med båten.
Dizzy_keys
Sep 1 2007, 20:47
Åh, idag var jag och kollade på HMS Gotland, det vattnas i munnen! Kan det inte bli januari imorrn!
Hur pass mycket ledighet är det under värnplikten, är man ledig tre veckor under sommaren?
Dizzy_keys
Sep 1 2007, 22:24
Åh, där ser man, Hur pass mycket har uppland varit ute i år? ligger hon fortfarande på muskö, eller är hon nere i kkna nu?
3 veckor. Japp, fortfarande på Muskö, om du såg Gotland borde du sett Uppland. Ligger på kajen bredvid :P
Dizzy_keys
Sep 1 2007, 22:52
Haha, jo det borde jag ju

Det var egentligen det jag ville ha bekräftat, trodde att det var hon, men jag var inte säker.
Spiggen
Sep 3 2007, 11:23
Gick in på ubåtsflottiljens hemsida och fick syn på annonsen för ubåtsdagarna 8-9 september i Karlskrona. Någon som ska ner?
Mer att läsa på www.1ubflj.mil.se
/Erik
Dizzy_keys
Sep 3 2007, 12:09
Jag funderar på att ta mig ner, allt beror på ifall jag hittar någonstans att sova på
fogel02
Sep 4 2007, 16:37
vore kul att dra ner, lite långt bara :( (bor i västerås)
Dizzy_keys
Sep 4 2007, 16:52
Jag fick tyvärr förhinder, jag ska vara med SVK på skeppsholmen istället.
Dizzy_keys
Sep 10 2007, 19:55
På min inkallelseorder finns det en ruta med ett befattningsnummer (9), Har den siffran någon betydelse?
viper88
Sep 10 2007, 21:33
Det blev inte några Ubåtsdagar för mig heller, främst beroende på att jag inte var allt för sugen på resan till Karlskrona när man ändå skall ner dit så snart som nästa helg. Blir fö intressant att äntligen få genomföra FU:n, vi som var nere tors-fre fick ju lov att snällt vänta tills v.738.
QUOTE (Tikkanen @ Sep 10 2007, 20:55 )

På min inkallelseorder finns det en ruta med ett befattningsnummer (9), Har den siffran någon betydelse?
Enligt denna post i P4-tråden så är denna siffra ngt som endast PV bör ha ngt större intresse för:
QUOTE (Liqi @ Sep 8 2007, 14:05 )

Befattningsnummer har ingenting med ert kommande soldatnummer (nr Efternamn) att göra.
Det är så vitt jag förstått något som enbart pliktverket använder sig av när de skriver in folk...
Spiggen
Sep 13 2007, 23:36
QUOTE (viper88 @ Sep 10 2007, 22:33 )

Det blev inte några Ubåtsdagar för mig heller, främst beroende på att jag inte var allt för sugen på resan till Karlskrona när man ändå skall ner dit så snart som nästa helg. Blir fö intressant att äntligen få genomföra FU:n, vi som var nere tors-fre fick ju lov att snällt vänta tills v.738.

Och hjälp vad seg den väntan har varit. Ska bli skönt att komma ner på söndag så vi kan göra de där testerna under måndag-tisdag.
Lycka till med FUn får jag önska, Viper!
Hmm, blev lite fel med citeringen, men jaa. Jag måste sova.. Öis förlorade ett svidande nederlag mot Häcken och det ryktas om en ovälkommen sammanslagning av Öis, Häcken och Gais:( Hoppas på att det är en dålig mardröm... God natt!
/Erik
viper88
Sep 14 2007, 16:47
QUOTE (erik_a @ Sep 14 2007, 00:36 )

Och hjälp vad seg den väntan har varit. Ska bli skönt att komma ner på söndag så vi kan göra de där testerna under måndag-tisdag.

Detsamma!
Tydligen är det inte helt kört om man skulle ha ngt problem med tryckutjämningen, de som hade problem vid första testtillfället skall få göra om FU:n samma vecka som oss(v.738), vilken dag vet jag dock inte. Vilket verkar rimligt eftersom "dagsform"(förkylningar m.m), verkar vara ha en nästintill avgörande roll om man klarar den eller inte.
Dizzy_keys
Sep 14 2007, 16:58
Var inte oroliga ifall ni har förkylningar och dylikt. Läkaren har med sig diverse läkemedel som man kan få för att åtgärda sådant.
Och lycka till med allt!
Spiggen
Sep 14 2007, 20:57
QUOTE (viper88 @ Sep 14 2007, 17:47 )

QUOTE (erik_a @ Sep 14 2007, 00:36 )

Detsamma!
Tydligen är det inte helt kört om man skulle ha ngt problem med tryckutjämningen, de som hade problem vid första testtillfället skall få göra om FU:n samma vecka som oss(v.738), vilken dag vet jag dock inte. Vilket verkar rimligt eftersom "dagsform"(förkylningar m.m), verkar vara ha en nästintill avgörande roll om man klarar den eller inte.
Humm, om någon av oss skulle ha problem med tryckutjämningen, när får vi göra om det i så fall?:S
Nåja, ska nog gå bra, förkylning är ju inte önskvärd direkt. Syns på söndag!
/Erik
Dizzy_keys
Sep 15 2007, 21:41
Stratoknaster
Sep 15 2007, 22:29
QUOTE (Tikkanen @ Sep 14 2007, 17:58 )

Var inte oroliga ifall ni har förkylningar och dylikt. Läkaren har med sig diverse läkemedel som man kan få för att åtgärda sådant.
Och lycka till med allt!
Yes, sen är det ju dessutom bara den "stora" slussen man måste klara, och den trycksätts ju betydligt långsammare än den lilla.
Spiggen
Sep 15 2007, 23:22
QUOTE (Stratoknaster @ Sep 15 2007, 23:29 )

QUOTE (Tikkanen @ Sep 14 2007, 17:58 )

Och lycka till med allt!
Yes, sen är det ju dessutom bara den "stora" slussen man måste klara, och den trycksätts ju betydligt långsammare än den lilla.
Får tacka för informationen, och tack för länken Tikkanen. Nyttig information
Dessutom är ju inte trettiofyra graders "badtemperatur" vad man är van vid i Sverige iallafall!
/Erik
Dizzy_keys
Sep 15 2007, 23:42
Tänk på att dricka mycket pga vattentemperaturen! Dom kommer tala om det för er, men det vill jag verkligen framhålla, Jag drack två liter andra dagen men hade huvudvärk under kvällen pga att jag drack för lite, man svettas som djuret självt.
jag tyckte föresten att det enda som inte var behagligt under själva FUn var vattentemperaturen, i den lilla slussen känns det som om man kissat på sig när dom fyller upp slussen med vatten
Spiggen
Sep 19 2007, 12:40
QUOTE (Tikkanen @ Sep 16 2007, 00:42 )

Tänk på att dricka mycket pga vattentemperaturen! Dom kommer tala om det för er, men det vill jag verkligen framhålla, Jag drack två liter andra dagen men hade huvudvärk under kvällen pga att jag drack för lite, man svettas som djuret självt.
jag tyckte föresten att det enda som inte var behagligt under själva FUn var vattentemperaturen, i den lilla slussen känns det som om man kissat på sig när dom fyller upp slussen med vatten
GRYMT KUL ALLTSÅ!
Fri uppstigning från slussarna var något av det roligaste jag gjort
/Erik
Dizzy_keys
Sep 19 2007, 13:01
Jo, det är verkligen svinkul!
Blev alla godkända?
Spiggen
Sep 19 2007, 13:04
QUOTE (Tikkanen @ Sep 19 2007, 14:01 )

Jo, det är verkligen svinkul!
Blev alla godkända?
Tre bortfall.
Och så ska ju ytterligare två stycken av de godkända "avföras" från ubåtsvapnet pga platsbrist.
Dizzy_keys
Sep 19 2007, 13:16
Oj, där ser man

Var det bortfall av egen vilja?
Försvann någon sonop?
Spiggen
Sep 19 2007, 13:21
QUOTE (Tikkanen @ Sep 19 2007, 14:16 )

Oj, där ser man

Var det bortfall av egen vilja?
Försvann någon sonop?
Var väl ett "frivilligt" bortfall, lite speciellt där.. Och som jag förstod var det en SonOp.
Sen tvingades två tyvärr avbryta=/
/Erik
Dizzy_keys
Sep 19 2007, 13:29
Dom ofrivilliga, var det hälsoskäl eller klarade dom inte av övningarna?
viper88
Sep 19 2007, 14:37
QUOTE (Tikkanen @ Sep 19 2007, 14:29 )

De två ofrivilliga berodde på tryckutjämningsproblem. En fick problem på de första vattenövningarna, den andra fick ngt problem med örat i Näcken-slussen. Kan tillägga att det var två kockar som försvann ofrivilligt och en Motortekniker som valde att hoppa av.
Neddragningarna kommer tyvärr att drabba en SonOp och en ToTe, av de som alltså redan genomfört SUB3 och FU. Besked skulle nå de berörda via PV, vilket således medför att beskeden kan dröja ett bra tag.
Fast jag måste medge att slussarna var riktigt roliga
Dizzy_keys
Sep 19 2007, 15:00
QUOTE (viper88 @ Sep 19 2007, 15:37 )

QUOTE (Tikkanen @ Sep 19 2007, 14:29 )

De två ofrivilliga berodde på tryckutjämningsproblem. En fick problem på de första vattenövningarna, den andra fick ngt problem med örat i Näcken-slussen. Kan tillägga att det var två kockar som försvann ofrivilligt och en Motortekniker som valde att hoppa av.
Neddragningarna kommer tyvärr att drabba en SonOp och en ToTe, av de som alltså redan genomfört SUB3 och FU. Besked skulle nå de berörda via PV, vilket således medför att beskeden kan dröja ett bra tag.
Fast jag måste medge att slussarna var riktigt roliga

Oj, som jag förstod det under veckan jag var nere så skulle alla SonOpar som klarade testerna komma in, eftersom man skulle köra med 3 båtar. Man skulle då ha tre SonOpar per båt.
Har man dragit in ytterligare en båt eller är det tänkt att vi ska vara 2 SonOpar per båt?
*Hoppas att jag får behålla min plats*

Edit: jag har föresten befattningsnumret 9.
Vilket borde innebära att när jag gjorde testerna så ville pliktverket ha in minst 8 st andra sonopar
viper88
Sep 19 2007, 15:12
QUOTE (Tikkanen @ Sep 19 2007, 16:00 )

Oj, som jag förstod det under veckan jag var nere så skulle alla SonOpar som klarade testerna komma in, eftersom man skulle köra med 3 båtar. Man skulle då ha tre SonOpar per båt.
Har man dragit in ytterligare en båt eller är det tänkt att vi ska vara 2 SonOpar per båt?

Vilket borde innebära att när jag gjorde testerna så ville pliktverket ha in minst 8 st andra sonopar
Jag kunde inte riktigt uttyda detta från vad PersO sade, jag vet inte om Erik_a uppfattade det hela, men en gissning är att man dragit in ytterliggare en båt iaf om man ser på antalet totar som dras ned från 3 till 2. PersO sa han skulle verka för att de två som inte fick ubåtstjänst skulle hamna på 3. sjöstridsflj om man ville detta.
Spiggen
Sep 19 2007, 16:24
QUOTE (viper88 @ Sep 19 2007, 16:12 )

QUOTE (Tikkanen @ Sep 19 2007, 16:00 )

Jag kunde inte riktigt uttyda detta från vad PersO sade, jag vet inte om Erik_a uppfattade det hela, men en gissning är att man dragit in ytterliggare en båt iaf om man ser på antalet totar som dras ned från 3 till 2. PersO sa han skulle verka för att de två som inte fick ubåtstjänst skulle hamna på 3. sjöstridsflj om man ville detta.
Vad jag förstod så hade man helt enkelt inte råd att fylla upp rätt antal besättningar och valde istället att använda endast två ubåtar.
Hade glömt av att en MoTe tackade nej till sin plats. Tänkte på Sonaroperatören som inte genomförde några vattentester.
Förövrigt känner jag exakt likadant som Tikkanen. Vill verkligen behålla min plats på ubåt!
Nåväl, lycka till allihopa.
/Erik
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.