Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Värnplikt på Ubåt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
fogel02
Strato Hoppas verkligen att du får någon annan tjänst även om det ser mörkt ut just nu.

HMS GTD kommer inte skrotas utan läggas i malpåse (dvs tömmas på allt löst och läggas för att rosta vid lämplig kaj), grymt synd på en båt som är värd ca 0,7-1miljard

Den fjärde båten skall troligen in på 10års översyn (Uppland ?), skall bli kul att se om den båten överlever översynen. När GTD var inne så var ju USA-köret det enda som räddade henne.
Andreas
QUOTE (fogel02 @ May 22 2007, 10:16 ) *
Den fjärde båten skall troligen in på 10års översyn (Uppland ?), skall bli kul att se om den båten överlever översynen. När GTD var inne så var ju USA-köret det enda som räddade henne.
UPD låg ju inne på varvet i Musköberget så sent som i slutet av 2004* (6-årsöversyn?) och om man då ska lägga GTD i malpåse är man ju då redan nere på 4st ubåtar, i så fall ligger väl HND närmare till hands att åka in på översyn om det kommer finnas tre båtar på flottiljen det här utbildningsåret? SÖD-båtarna och UPD bör ha kollats över senare än HND.

Nåja, jag kan återkomma när jag har klar och korrekt info från direkta källor om det inte framkommit än då, slut spekulation för min del.

*Källa: egna ögon, i övrigt diverse ubåtsfolk och fritt ur minnet.
fogel02
Om det är Halland eller Uppland är irrelevant

Vad jag ville säga var att av de 4 båtar vi skall ha (2 GTD + 2 SÖD) så kommer alltid minst 1 ligga på varv av olika anledningar, ex så har ju HMS Södermanland varit i gång sedan 2004 så det är säkert halvlång översyn på ge efter att nästa 10årsöversyn är klar på den GTDs båt, sen har vi alla årsöversyner mm
Dizzy_keys
När tas gotland hem från san diego?
T48
QUOTE (Tikkanen @ May 22 2007, 12:12 ) *
När tas gotland hem från san diego?

I sommar

Förtydligande: Uppdraget är slut i juni och sedan packas hon ned och skickas hem.
Dizzy_keys
QUOTE (Stratoknaster @ May 22 2007, 09:12 ) *
Pratade med VPL-handläggaren idag på morgonen och det blir tre ubåtar i år, HMS Gotland ska väl skrotas helt efter USA-trippen?

Hade det inte varit för mitt förbannade färgseende som tydligen är nedsatt hade jag haft chans på en annan plats men nu ser det ganska mörkt ut på den fronten tyvärr.

Behövs färgseendet även som tekniker?
Konstigt att man inte frågar någon med färgseende om dom har lust att byta till en annan tjänst ombord.

@T48 Tack navy2.gif
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ May 22 2007, 13:27 ) *
QUOTE (Stratoknaster @ May 22 2007, 09:12 ) *
Pratade med VPL-handläggaren idag på morgonen och det blir tre ubåtar i år, HMS Gotland ska väl skrotas helt efter USA-trippen?

Hade det inte varit för mitt förbannade färgseende som tydligen är nedsatt hade jag haft chans på en annan plats men nu ser det ganska mörkt ut på den fronten tyvärr.

Behövs färgseendet även som tekniker?
Konstigt att man inte frågar någon med färgseende om dom har lust att byta till en annan tjänst ombord.

@T48 Tack navy2.gif

Jag vet inte, men det var det intrycket jag fick (Pliktis i Kristianstad hade kock och motormekaniker på rak arm [ej ubåt] och de verkar kräva det, men vapentekniker etc verkar det så med.) Samma sak när jag ringde vpl-handläggaren.. "jooo mendet kanske vi kan ordna, eller nej, du har nedsatt färgseende, då blev det krångligt... låt mig pussla och återkomma, men jag kan inte lova något."
Hedin
Utifrån de här inläggen 1, 2 så antar (kanske inte så svårt att lista ut) jag att man har skurit ner på vpl utbildningen på ubåt 2008. Min fråga: Hur mycket har de skurit ner? Rör det sig om en besättning eller ska det inte utbildas några vpl på ubåt 2008?

PS. Hoppas det löser sig för din del Strato!
fogel02
Hedin om du läser på föregående sida för den här tråden så hade du sätt att det handlar om en besättning
Stratoknaster
Jahopp, då kan man konstatera att det är helt kört med ubåtsplatser för min del... dry.gif

dock har jag ev. option på din Trossö-plats Tikkanen så se nu för sjutton till att du klarar SUB3!! smile.gif
Dizzy_keys
Väldigt tråkigt att höra strato blyg.gif (speciellt eftersom du hade bäst värden.....)
Kunde ingen annan gnist byta befattning till typ sonar eller nåt?

Klart att du får min plats om jag klarar sub3 navy2.gif
Jag fick inkallelseordern till trö igår.

Ring till stridsberg igen och kolla efter platser i flottan, det sker fler avhopp än vad man tror, speciellt när inkallelseordrarna kommer med posten.
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ May 25 2007, 14:10 ) *
Väldigt tråkigt att höra strato blyg.gif (speciellt eftersom du hade bäst värden.....)
Kunde ingen annan gnist byta befattning till typ sonar eller nåt?

Klart att du får min plats om jag klarar sub3 navy2.gif
Jag fick inkallelseordern till trö igår.

Ring till stridsberg igen och kolla efter platser i flottan, det sker fler avhopp än vad man tror, speciellt när inkallelseordrarna kommer med posten.

Verkar som att övriga gnistar fått platserna av samma anledning som jag dvs dåligt färgseende... :S

Har telefontid med Stridsberg om två veckor... tills dess är det bara att sitta på nålar och vara frustrerad. :(
Dizzy_keys
Eftersom jag åker bort med SVKs/RekryC ungdomsvht ett antal veckor och inte är hemma på riktigt förrens helgen innan extramönstringen så frågar jag nu,
Hur blir det med biljetterna till extramönstringen?
Får man hem en beställningssedel eller får man biljetter direkt?
Vet att det var oklart vid stratoknasters em.
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Jun 13 2007, 20:11 ) *
Eftersom jag åker bort med SVKs/RekryC ungdomsvht ett antal veckor och inte är hemma på riktigt förrens helgen innan extramönstringen så frågar jag nu,
Hur blir det med biljetterna till extramönstringen?
Får man hem en beställningssedel eller får man biljetter direkt?
Vet att det var oklart vid stratoknasters em.

Man får ett papper där du får åka allt utom X2000, sedan får du en beställningslapp (som jag aldrig fick) där du kan beställa X2000-biljetter (eller så kan du planka som jag fick göra banan_rock.gif )
Dizzy_keys
Tack för svaret navy2.gif ska ringa 1.ubflj imorrn och fråga när dom skickar ut pappret.
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Jun 13 2007, 21:08 ) *
Tack för svaret navy2.gif ska ringa 1.ubflj imorrn och fråga när dom skickar ut pappret.

Du borde fått en lapp där det står att det är Pliktis i Kristianstad som står för det utskicket. happy.gif
Dizzy_keys
Tack för påminnelsen. Du besparade mig många onödiga samtal navy2.gif
fogel02
Avhopp när inkallelseordern kommit ??? wtf surprise.gif surprise.gif

nog för att jag visste att det gått utför men att det gått så illa visste jag inte blyg.gif blyg.gif

Sen att vpl inte får åka X2000 är en halvmyt, åkte X2000 ett antal gånger under min vpl pga att det helt enkelt inte gick att lösa på bättre sätt
Dizzy_keys
QUOTE (fogel02 @ Jun 14 2007, 11:31 ) *

Det var vad min inskrivningsförättare sa, När det blir väl börjar bli allvar så börjar folk få ont i knän och diverse andra "skador".
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Jun 14 2007, 13:17 ) *
QUOTE (fogel02 @ Jun 14 2007, 11:31 ) *

Det var vad min inskrivningsförättare sa, När det blir väl börjar bli allvar så börjar folk få ont i knän och diverse andra "skador".

Det var väl ungefär vad han sa att jag skulle hoppas på också biggrin.gif
Spiggen
Jahapp, då föll informationen om hälsomönstringen ner i brevlådan idag.

Trevlig läsning helt klart.

Som det redan sagts så blir första helgen i början av Augusti, och förhoppningsvis lämpar man sig för att genomföra FU någon/några veckor senare.

MVH

Erik
Stratoknaster
QUOTE (erik_a @ Jun 21 2007, 17:56 ) *

Som det redan sagts så blir första helgen i början av Augusti, och förhoppningsvis lämpar man sig för att genomföra FU någon/några veckor senare.

MVH

Erik

Vad kul! Ska bli intressant om du får lika många kopior som jag ;) (damp väl ner ett brev i veckan med samma info ett tag) hoppas du klarar det.

hur gör de med den indragna båten tro? mönstrar de folk för att sedan plocka bort överflödiga om alla klarar det? (
fick avslag på överklagan btw - ÖKN nästa banghead.gif )
Spiggen
QUOTE (Stratoknaster @ Jun 24 2007, 21:28 ) *
QUOTE (erik_a @ Jun 21 2007, 17:56 ) *

MVH

Erik

Vad kul! Ska bli intressant om du får lika många kopior som jag ;) (damp väl ner ett brev i veckan med samma info ett tag) hoppas du klarar det.

hur gör de med den indragna båten tro? mönstrar de folk för att sedan plocka bort överflödiga om alla klarar det? (
fick avslag på överklagan btw - ÖKN nästa banghead.gif )

Tackartackar Stratoknaster:)
Tycker förövrigt att det som hände med din tjänst var bedrövligt tråkigt sad.gif
Om det på något sätt går att lösa sig så hoppas jag att det gör så.
Kan berätta att jag själv är orolig för en indragen tjänst ang. just den indragna ubåten, men vi borde väl få höra något innan hälsomönstringen?:S

MVH

Erik
viper88
QUOTE (erik_a @ Jun 28 2007, 19:34 ) *
Tackartackar Stratoknaster:)
Tycker förövrigt att det som hände med din tjänst var bedrövligt tråkigt sad.gif
Om det på något sätt går att lösa sig så hoppas jag att det gör så.
Kan berätta att jag själv är orolig för en indragen tjänst ang. just den indragna ubåten, men vi borde väl få höra något innan hälsomönstringen?:S

MVH

Erik

Jag fick iaf ytterligare ett beslut om att jag var prel. antagen till ubåtstjänst, detta beslutet var fattat av ngn på PV Kristianstad och det var inte samma beslutsfattare som i det första utskicket. Jag fick detta beslut i förra veckan 2 dagar innan jag fick biljetterna och dylikt, är osäker men detta kan ha varit resultatet av den ytterligare gallring som krävt pga den indragna ubåten. Ngn annan som fått samma beslut?

// Viper
Dizzy_keys
Jag har fått två brev senaste veckorna, ett med beslutet om att låta mig extramönstra från PV författat av en gra**-Rand**, ett med mer info från både PV och 1.ubflj (innehöll biljetter, kartor och lite info).
Mycket trevligt navy2.gif

Strato, kämpa på!

@Viper, det brevet "preliminärt antagen" har jag fått tidigare under våren/sommarn
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Jun 29 2007, 22:06 ) *
Jag har fått två brev senaste veckorna, ett med beslutet om att låta mig extramönstra från PV författat av en gra**-Rand**, ett med mer info från både PV och 1.ubflj (innehöll biljetter, kartor och lite info).
Mycket trevligt navy2.gif

Strato, kämpa på!

@Viper, det brevet "preliminärt antagen" har jag fått tidigare under våren/sommarn

Tikkanen, välkommen hem från IK, LK vad ni nu kallar det på östkusten:P
Har du funderat lite över ankomsten till Karlskrona? Dvs, åker du ner dagen innan som jag planerar att göra? navy2.gif

/Erik
Dizzy_keys
Tack navy2.gif
Jodå, det kommer jag att göra smile.gif
Det finns mycket att titta på i staden om inte annat navy2.gif
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Jun 29 2007, 23:02 ) *
Tack navy2.gif
Jodå, det kommer jag att göra smile.gif
Det finns mycket att titta på i staden om inte annat navy2.gif

Jo men det låter bra det smile.gif
Känner tvek för att sätta mig på ett tåg tre på morgonen från Göteborg till Karlskrona, om det nu ens mot all förmodan skulle gå ett vid den tiden^^
Så vi syns dagen innan då! navy2.gif

Erik
Dizzy_keys
jodå, det hoppas jag navy2.gif

Jag tänkte beställa biljetterna asap, har ni andra beställt?
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Jun 29 2007, 23:19 ) *
jodå, det hoppas jag navy2.gif

Jag tänkte beställa biljetterna asap, har ni andra beställt?

Nepp, tänkte höra när resten föll in i Karlskrona och anpassa mig till det.
Drar och seglar på tisdag med Gladan så jag skas nog fixa det i helgen.
Förövrigt började Känsö-lägret idag och det kändes väldigt svårt att jobba idag när man var så medveten om vad man missade:/

EDIT: Skummade genom hela tråden och såg precis att jag gör min sub3 tillsammans med Viper88 och inte med Tikkanen, så går det när man är trött tongue.gif

Erik
Dizzy_keys
Då är det bokat, fick åka X2000 mellan sthlm och alvesta navy2.gif
Framme i pottis vid 15 den 7 aug
viper88

Jo det prel. antagen har jag redan fått, men jag såg ingen större skillnad mellan det som kom nu och det som kom i våras. Trodde att det kanske var ytterligare en gallringsprocess eftersom 'de' lagt ned en ubåt, men har inte kikat närmre på de båda så det ena kanske bara informerar att man blivit prel. antagen till befattningen medan det senare förtäljer att man blivit kallad till extramönstringen ...

QUOTE (erik_a @ Jun 29 2007 @ 23:44)
Förövrigt började Känsö-lägret idag och det kändes väldigt svårt att jobba idag när man var så medveten om vad man missade:/

EDIT: Skummade genom hela tråden och såg precis att jag gör min sub3 tillsammans med Viper88 och inte med Tikkanen, så går det när man är trött

Erik

Blir troligen så att jag kommer att åka till Karlskrona dagen innan, baserat på ditt resonemang om ev. avgångstid om man åker den 9:e. Bor i Gbg så kan gärna samköra, aktuella avgångstider kan vi kanske ta vi PM?
Spiggen
QUOTE (viper88 @ Jun 30 2007, 20:41 ) *

Jo det prel. antagen har jag redan fått, men jag såg ingen större skillnad mellan det som kom nu och det som kom i våras. Trodde att det kanske var ytterligare en gallringsprocess eftersom 'de' lagt ned en ubåt, men har inte kikat närmre på de båda så det ena kanske bara informerar att man blivit prel. antagen till befattningen medan det senare förtäljer att man blivit kallad till extramönstringen ...

QUOTE (erik_a @ Jun 29 2007 @ 23:44)

EDIT: Skummade genom hela tråden och såg precis att jag gör min sub3 tillsammans med Viper88 och inte med Tikkanen, så går det när man är trött

Erik

Blir troligen så att jag kommer att åka till Karlskrona dagen innan, baserat på ditt resonemang om ev. avgångstid om man åker den 9:e. Bor i Gbg så kan gärna samköra, aktuella avgångstider kan vi kanske ta vi PM?

Jo men det låter gött:)
Ingen idé att gå allt för OT.

Erik
Dizzy_keys
Jag funderar lite över hur lång tid man får vänta på beskedet huruvida man kommer in eller inte efter en godkänd SUB3.
Vissa kommer att få genomföra FU så sent som vecka 38-40. Det är ungfär en månad innan flottans inryck i oktober.
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Jul 17 2007, 06:35 ) *
Jag funderar lite över hur lång tid man får vänta på beskedet huruvida man kommer in eller inte efter en godkänd SUB3.
Vissa kommer att få genomföra FU så sent som vecka 38-40. Det är ungfär en månad innan flottans inryck i oktober.

Ni borde få era relativt omgående, anledningen till att det dröjde så för oss som var nere vecka 13 var ju att de skulle sortera bort mig.
Dizzy_keys
Hur går det med överklagan föresten?
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Jul 17 2007, 21:09 ) *

Det ligger hos ÖKN nu... någon som vet när de sammanträder nästa gång btw?
469
QUOTE (Stratoknaster @ Jul 18 2007, 01:11 ) *
QUOTE (Tikkanen @ Jul 17 2007, 21:09 ) *

Det ligger hos ÖKN nu... någon som vet när de sammanträder nästa gång btw?

bara åk dit den 29e vettja! det är klart du ska få göra lumpen! vi kan mailbomba dem om du vill?!
Stratoknaster
Hörde att det gick bra för er i veckan som gått! smile.gif
Dizzy_keys
Då var SUB3 och FU genomfört med godkända resultat, nu är det spänd väntan på pliktverkets besked.
navy2.gif
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Aug 17 2007, 11:50 ) *
Då var SUB3 och FU genomfört med godkända resultat, nu är det spänd väntan på pliktverkets besked.
navy2.gif

Kommer någon av er att sorteras bort?

EDIT: enligt Pliktis i kristianstad kommer det inte att ske, men har de sagt något från flottiljen?
Dizzy_keys
Jag har hört lite olika bud, tror att det totalt är 40 pers som var uttagna till EM. Ett par stycken hoppade av innan EM, Min grupp hade ett avhopp under FUn.
Man skulle tydligen ta ut 30 pers i slutändan.

Vi var 9 pers som var preliminärt uttagna till sonarPB.
Stratoknaster
vad var anledningen till att han/hon klev av? tryckutjämningsproblem?

Var det något i er EM som skiljde sig från min förutom att den var uppdelad i två tillfällen?
Dizzy_keys
Tror inte att något skiljde sig, Vi gjorde det som stod i brevet vi fick innan.

Angående personen så tar jag det via PM smile.gif
Dizzy_keys
@stratoknaster, Såg just din edit 12:50.

Det var som fasen, så ingen kommer plockas bort?
Isåfall får jag gratulera dig till platsen på Trossö och återigen välkomna dig till kungliga flottan navy2.gif
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Aug 17 2007, 23:33 ) *
@stratoknaster, Såg just din edit 12:50.

Det var som fasen, så ingen kommer plockas bort?
Isåfall får jag gratulera dig till platsen på Trossö och återigen välkomna dig till kungliga flottan navy2.gif

det var vad combatmountain sade mig (eller din plats är iaf garanterad, samma effekt för min del banan_rock.gif )

sen kan det ju alltid hända något, men de borde ha mer på fötterna nu än vad de hade i våras.

navy2.gif
Dizzy_keys
Det låter bra smile.gif
Jag ska ringa PV på måndag och fråga lite om när beslutet ska tas.

En helt annan fråga nu, när jag var nere i pottis så umgicks vi med södermanlands besättning och dom bar en metall grip på ena ärmen. Är det någon slags tradition att bära landskapssymbolen på ärmen?
mdn
QUOTE (Tikkanen @ Aug 19 2007, 10:51 ) *
En helt annan fråga nu, när jag var nere i pottis så umgicks vi med södermanlands besättning och dom bar en metall grip på ena ärmen. Är det någon slags tradition att bära landskapssymbolen på ärmen?
Ja, det är tradition att man får landskapssymbolen när man har dykt med en ubåt. Det är samma symbol som respektive regemente bär på sina axelklaffar. Bärandet är givetvis helt UniR FM-vidrigt.

/mdn
fogel02
mdn brukar krävas lite mer än dykt med båten men annars stämmer det bra. Har dykt med samtliga västergötlandsbåtar/södermanland men bara fått symbolen för Hälsningland. Kört en fyra fem kör med Västergötland men inte ens då fick vi ut märket.
Dizzy_keys
Vad bär man för mössband under sin värnplikt på ubåt?
Bär man fartygsnamnet eller bara 1.Ubåtsflottiljen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.