Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Värnplikt på Ubåt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Dizzy_keys
Även jag fick brevet idag med förslag på datum för EM.
SonarPB blev det som väntat.
Dizzy_keys
Jag vart lite överraskad när jag läste brevet, konstigt att man måste vara där vid två tillfällen.
var det så för er vecka 13 med?

Får man stanna i karlskrona över helgen ifall man ansöker om att mönstra torsdag,fredag och måndag,tisdag?
Stratoknaster
Nix... jag är där fyra dagar i sträck, förutsatt att allt går bra då. tongue.gif
Dizzy_keys
Läste brevet en gång till och insåg att man inte kan ansöka om den andra veckans tider, dock skulle torsdag och fredag passa mig bäst av tiderna som erbjuds navy2.gif
Spiggen
Fyllde i att alla tider passade mig, det ser ändå mörkt ut med sommarjobb för mig tongue.gif

Karlskrona på sommaren verkar inte fel smile.gif
Om man nu skulle klara allt på Extra-/Hälsomönstringen, vad händer då?
Går de på de med bäst resultat från mönstringen och alla samtal?

Aja, grattis till dig med Tikkanen smile.gif och lycka till där nere!

/Erik
Dizzy_keys
som jag tolkar brevet så går alla som klarar extramönstringen vidare

Från brevet: Resultatet från denna undersökning* är helt avgörande om du blir antagen till den tänkta platsen eller inte.

*syftar på Sub3

Grattis till dig med erik_a! navy2.gif
Dizzy_keys
Som kuriosa kan jag meddela att det är 8 personer som extramönstrar vecka 13.
fyra ledsysar och fyra sytar.
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Mar 16 2007, 20:47 ) *
som jag tolkar brevet så går alla som klarar extramönstringen vidare

Från brevet: Resultatet från denna undersökning* är helt avgörande om du blir antagen till den tänkta platsen eller inte.

*syftar på Sub3

Grattis till dig med erik_a! navy2.gif

Det låter kalas det!
Då får man hoppas att det går bra för oss på EM navy2.gif

/Erik
viper88
Fick också brevet och ska extramönstra v.732 som Vapentekniker. Håller med om att det verkar lite sämre, rent logistiskt, att inte FU och Sub-3 följs direkt istället för att vara vid två skiljda tillfällen, men det finns säkert ngn bra anledning.

Återigen hoppas jag att det går bra för alla...
Dizzy_keys
Sen tycker jag lite synd om de som får göra FU vecka 40.
Kan dock vara bra om man måste fixa till tandlagningar och dylikt.
Stratoknaster
Det stämmer att alla som klarar SUB3+FU och allt det där får platserna... detta har jag fått bekräftat av vpl-handläggaren. Urvalet sker innan kallelserna skickas ut.
Spiggen
QUOTE (Stratoknaster @ Mar 17 2007, 12:19 ) *
Det stämmer att alla som klarar SUB3+FU och allt det där får platserna... detta har jag fått bekräftat av vpl-handläggaren. Urvalet sker innan kallelserna skickas ut.

smile.gif

Du gör mig glad när du säger sådär biggrin.gif

Nu får man hoppas att vi klarar oss genom de här testdagarna!

Lycka till allihopa!
Dizzy_keys
jag undrar lite över vilka krav man måste uppfylla för att få bära bronshajarna?
Mina funderingar rör sig främst runt sjötiden, hur lång tid måste man vara ute för att kvalificera sig?
navy2.gif
mdn
Ur huvudet så var det följande krav på min tid:
* Varit ombordmönstrad i sex månader
* Klarat prov i ubåtslära
* Klarat prov i UbI M: Allmän
* Klarat FM Baskrav (nuförtiden borde det vara motsvarande FM FysS-krav)
* Av FC bedömd lämplig

Nu har jag säkert glömt något också... Jag fyller på när jag kommer ihåg det.

/mdn
Dizzy_keys
Kommer man hinna att vara ombordmönstrad i sex månader?
Verkar lite knappt med tiden, eftersom man har rätt mycket att lära sig under YKn.
fogel02
MDN godkänt skyddvaktsprov sen är det nog en diskution mellan FC/tjänstegrenschef om personen är lämplig inte endast FC
Dizzy_keys
Förekom det att personer under er värnplikt inte kvalificerade sig för hajarna även fast dom gjorde sina 15 månader?
fogel02
Tikkanen Har ett svagt minne av att det fanns någon som inte klarade men det är ovanligt. Hade en maskinare ombord som hade problem med de fysiska bitarna men han klarade de med hårt jobbande (fick för övrigt 10-9-9) i slut betyg. Har man "normal" kondition och en inte alltför dålig skalle så är det inga problem.
Dizzy_keys
@stratoknaster
Hoppas att du lyckades med testerna!
Glöm inte att skriva om mönstringsveckan smile.gif
*Håller tummarna för att allt gått bra* navy2.gif
Stratoknaster
Hej allihopa!

Kan nu stolt titulera mig "flottist"! navy2.gif

Det har varit en intressant, lärorik och rolig vecka med många nya intryck. Kan förtälja mer när jag ätit frukost om det inte är emot forumets extramönstringsklausul. smile.gif
Dizzy_keys
Stort grattis! navy2.gif
Jag är inte lite avundsjuk just nu smile.gif
Spiggen
QUOTE (Stratoknaster @ Mar 30 2007, 08:39 ) *
Hej allihopa!

Kan nu stolt titulera mig "flottist"! navy2.gif

Det har varit en intressant, lärorik och rolig vecka med många nya intryck. Kan förtälja mer när jag ätit frukost om det inte är emot forumets extramönstringsklausul. smile.gif

GRATTIS STRATOKNASTER navy2.gif !
Stratoknaster
Efter klartecken från BG tänkte jag dela med mig lite av vad som skedde under extramönstringen.

Resa ner till Pottis skedde dagen innan, något som gällde alla förmönstrande utom en som hade förmånen att ha nära till Karlskrona.

Ledordet för de två första dagarna var väntan. Dag 1 inleddes med att vi samlades utanför markan på Bat af Trolle och spatserade bort till MUC i samlade tropp. Här satte vi oss ner och väntade på att få göra de läkartester som ingick i SUB3. Efter att ha väntat och väntat började det äntligen bli fart på sköterskorna och vi började undersökas allt eftersom, endast avbrutet av lunch samt ett tandläkarbesök inne i Karlskrona. På eftermiddagen när fabror doktorn hade gått hem fick vi göra ett kort men givande studiebesök på HMS Södermanland. Dag 2 avslutade vi SUB3:an med ännu mer väntan då halva gänget var på lasarettet och lungröntgades och andra halvan var på MUC och gjorde kompletterande tester/jobbade ikapp sådant som missats under första dagen och pratade med läkaren om man inte hade gjort det. Vi var klara vid 11 och resten av dagen hände konstigt nog inte så mycket, Karlskrona är inte någon världsmetropol direkt, men de har nog universums minsta biograf.

Dag 3 och 4 var de roligaste dagarna. Vi började dag 3 med en teroetisk genomgång om vad fri uppstigning var och vad det innebar att genomföra den. Sedan var det dags för den med bävan emotsedda provtryckningen. Den gick till så att man snällt spatserade in i en tryckkammare tillsammans med en instruktör och så ökade de långsamt trycket till motsvarande 30m djup. Jag hade hela veckan problem med en förkylning och hade därför problem med att tryckutjämna ordentligt, men det löste sig då de stannade och lät mina förkylda örongångar hinna ikapp. På eftermiddagen hade vi grundläggande dykövningar i dyktanken, vilket var en säkerhetsåtgärd ifall dräkten man använder vid FU skulle spricka.

Dag 4 var dagen för den stora uppstigningen! Vi började med en repetition av gårdagens dykövningar. Sedan tog vi på oss uppstigningsdräkterna och gjorde en första uppstigning från fem meters djup. När alla klarat detta var det dags för det som alla väntat på: uppstigningen från slussarna i tankens botten!
Dyktanken är utrustad med två slussar, en större modellerad efter en äldre ubåtsmodell som rymmer sju personer åt gången, och en som är modellerad efter den som används idag och endast rymmer dig och en instruktör.

Uppstigningen gick till så att man gick in i slussen, sedan vattenfylldes och trycksattes den. När detta var färdigt öppnades luckan och man klättrade ( i den stora) eller flöt (den lilla) upp till botten av tanken, där en instruktör kopplade loss en från en säkerhetslina och man fick en ring fäst runt en vajer att hålla i så att man inte skulle dunka i tankens sidor.
Lufttillförsel sker genom att man andas i dykarmunstycke i den stora slussen, för att sedan vrida på en flaska med syrgas när man lämnat den, medan man i den lilla slussen har en slang i dräkten man kopplar till ett uttag i väggen.

Har säkert glömt något men skall åka tidigt imorgon och måste sova! navy2.gif
Dizzy_keys
Åh, tusen tack strato:navy:
fogel02
jösses 2 dagars läkartester, vi lyckades genomföra de på 1. Även vi lyckades få studiebesök på första dagen fast då på gamla HMS Västergötland, jösses känds ibland som att det var igår biggrin.gif

Den stora slussen är från gamla Näcken klassen och den lilla började användas av Västergötland, även Gotland hoppade på denna variant.
Den lilla slussen rymmer för övrigt bara en person den instruktör som strato pratar om står precis utanför och ni kan ha viss kommunikaton (om något skulle gå fel)
Dizzy_keys
@fogel02
Jag hörde något från strato gällande en hammare som man kommunicerar med, är det det som menas med viss kommunikation?
fogel02
tikkanen jupp

innan instuktören slår på vattnet/trycket slår han ett slag och du svarar om allt är bra med ett slag

under själva trycksättningen/vattenfyllningen kan du signalera med många korta slag att något gått åt pipan (problem med tryckutjämning eller andra bekymmer) och då avbryts det hela. Vet att jag nämnt det tidigare i tråden men nämner det igen, tveka aldrig att avbryta. Det är mycket bättre att avbryta och försöka igen än att spränga trumhinnor.
Dizzy_keys
Hur många vpl är det ombord på en ubåt egentligen?
I bakhuvudet ekar siffran 7-10 stycken. hur är vpl fördelade på tjänsterna ombord?
mdn
Jag har för mig att min besättning under värnplikten hade det största antalet värnpliktiga av alla ubåtar. Fördelningen var enligt nedan:
5 Sonaroperatörer
2 Radiooperatorer
1 Systemtekniker
1 Torpedtekniker
1 Motortekniker
1 Kock

/mdn
fogel02
Det varierar men ca 10personer

Vpl

4 Sonaroperatör
2 Radiooperatör
1 Systemtekniker
2 Motortekniker
1 Momek (GB)
1 torpedtekniker
1 Kock

IUB03/06 (special fall men ändå)

4 Sonaroperatörer
1 Radiooperatör
1 Systemtekniker
2 Motortekniker
2 Kockar
1 Torpedtekniker
Stratoknaster
Jo men instruktören är med inne i slussen.. han står dock bakom någon sorts plexiglas. Håller med om att det är otroligt viktigt att avbryta. Jag hade som tidigare nämnts problem med tryckutjämning och fick göra om VGD-slussen en gång (bara banka i väggen när jag insåg att det inte gick så dränerade de den) innan jag fick tryckutjämningen att funka - känns inte värt att spräcka en trumhinna för denna övning! Detta skall särskilt inskärpas med tanke på att det bara är den stora slussen som är ett krav för att klara utbildningen, då den lilla är såpass beroende av dagsform (förkylningar etc.)

Blev lite fundersam över antalet gnistar på ubåtarna. Vi var fyra stycken där nere nu, vilket borde ge en per båt?
fogel02
stratoknaster En gnist per båt är inte ovanligt, körde så under IUB och det funkade klockrent. Gnisten tar ena vakten och Signalofficeren tar den andra vakten. En annan variant är att Gnisten är vaktfri dvs jobbar när det behövs, men det tror jag de har slutat med numera.
Dizzy_keys
Då har jag fått ännu ett brev från 1.ubflj navy2.gif
Jag kommer att kallas till submarin undersökning onsdag-torsdag, vecka 732.
Vilka dagar fick ni andra som ska ner 732?
viper88
Tikkanen har inte fått ngt brev än, men kan troligen bli vilken dag som helst v.732, kryssade i alla.

Ngn som vet hur det fungerar under GSU:n med indelning av "plutoner"? Har allt ubåtfolk GSU tillsammans eller sker det ngn uppdelning med avseende på tjänst?

Grattis Stratoknaster banan_rock.gif

Edit: tors - fre v.732 är det som gäller för mig
Andreas
Rejäl brasklapp för att inrycket förmodligen har förändrats sen 04/05 (ÖS -> SSS, FB04 und so weiter) men tidigare år har det åtminstone varit så att GSU-plutonerna bestått av beväringar med liknande tjänster (och grad) - vår pluton bestod t ex i princip bara av PB-tekniker av olika slag, bland annat ubåtsfolk. Det var även uppdelat mellan befattningskategorierna (ledsystar, syte/eltek/motek, sonop etc). Vore faktiskt intressant att höra om det varit några större förändringar, någon med fräshare GU i minnet? smile.gif
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Apr 11 2007, 16:14 ) *
Då har jag fått ännu ett brev från 1.ubflj navy2.gif
Jag kommer att kallas till submarin undersökning onsdag-torsdag, vecka 732.
Vilka dagar fick ni andra som ska ner 732?

Det damp ner i eftermiddags. Trevlig försenad 18-årspresent helt klart rolleyes.gif
Torsdag-Fredag vecka 32 har jag för mig att det stod.

/Erik_a
Dizzy_keys
Grattis! Erik_a navy2.gif

Är det någon mer än jag som fascineras av klisterlapparna på breven.
Varför klistrar man på en klisterlapp på papprerna i brevet, trots att samma text står skriven skriven under?

För att förenkla, Uppe i ena hörnet av brevet finns som alltid på FMs brev en avsändaradress
typ:
Försvarsmakten
VPL detaljen
987 86 Hoppla hage

Denna text har man satt ett klistermärke över, med precis samma text. Den enda skillnaden är en FM logotype.
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Apr 13 2007, 14:21 ) *
Grattis! Erik_a navy2.gif

Är det någon mer än jag som fascineras av klisterlapparna på breven.
Varför klistrar man på en klisterlapp på papprerna i brevet, trots att samma text står skriven skriven under?

För att förenkla, Uppe i ena hörnet av brevet finns som alltid på FMs brev en avsändaradress
typ:
Försvarsmakten
VPL detaljen
987 86 Hoppla hage

Denna text har man satt ett klistermärke över, med precis samma text. Den enda skillnaden är en FM logotype.

Tack så mycket, tack så mycket! smile.gif
Jäss, även jag la märke till den där klisterlappen.
Väldigt mycket Praktikantgöra över det tongue.gif

Får önska alla lycka till och säga grattis än en gång till de som fått sina platser!

/Erik_a
PB-Syte
QUOTE (Andreas @ Apr 11 2007, 18:57 ) *
Rejäl brasklapp för att inrycket förmodligen har förändrats sen 04/05 (ÖS -> SSS, FB04 und so weiter) men tidigare år har det åtminstone varit så att GSU-plutonerna bestått av beväringar med liknande tjänster (och grad) - vår pluton bestod t ex i princip bara av PB-tekniker av olika slag, bland annat ubåtsfolk. Det var även uppdelat mellan befattningskategorierna (ledsystar, syte/eltek/motek, sonop etc). Vore faktiskt intressant att höra om det varit några större förändringar, någon med fräshare GU i minnet? smile.gif

Det är fortfarande uppdelat på tjänstegrenar, tekniker för sig, mekaniker för sig, gnistar för sig o.s.v - oavsett vilket förband man senare skall tillhöra! I.o.m. att majoriteten av de värnpliktiga numera bara ligger inne i 11 månader så får dom motsvarande utbildning som GB/E väringar fick på "vår" tid, d.v.s. 10 veckors varvad GSU/Yrkeskurs. Bara gnistarna, sytarna och PQ har den traditionella PB kursplanen med GSU först och därefter YK (kan säga att det fanns en hel del nyblivna korpraler i trolles matsal förra veckan!), årets vpl mönstrade förövrigt ombord nu i tisdags... navy2.gif
Dizzy_keys
PQ?
PB-Syte
QUOTE (Tikkanen @ Apr 14 2007, 14:36 ) *
PQ?

Signalspaningsplutonsbefäl, i vardagstal PQ då signalspaningsutrustningen i FM benämns PQ följt av en sifferkombination (t.ex PQ-628!). Som kuriosa så benämns spaningsradar för PS-XXX och eldledningsradar för PE-XXX... navy2.gif
Dizzy_keys
Ah, taget! Innebär det här att sonarfolket från ubåt blandas med tex ubåtsjaktGB under GSU och yk?
Skoog
QUOTE (Tikkanen @ Apr 14 2007, 16:41 ) *
Ah, taget! Innebär det här att sonarfolket från ubåt blandas med tex ubåtsjaktGB under GSU och yk?

Det kan till och med lilla jag svara på. Jag träffade på ett antal av just dessa under min APU och de var i samma pluton.
Andreas
QUOTE (PB-Syte @ Apr 14 2007, 14:17 ) *
Det är fortfarande uppdelat på tjänstegrenar, tekniker för sig, mekaniker för sig, gnistar för sig o.s.v - oavsett vilket förband man senare skall tillhöra! I.o.m. att majoriteten av de värnpliktiga numera bara ligger inne i 11 månader så får dom motsvarande utbildning som GB/E väringar fick på "vår" tid, d.v.s. 10 veckors varvad GSU/Yrkeskurs. Bara gnistarna, sytarna och PQ har den traditionella PB kursplanen med GSU först och därefter YK (kan säga att det fanns en hel del nyblivna korpraler i trolles matsal förra veckan!), årets vpl mönstrade förövrigt ombord nu i tisdags... navy2.gif
Då var jag inte helt ute och sneseglade med andra ord, trevligt att höra att vissa saker är som man minns dem från GU, får hoppas de lyckas göra det bästa av situationen. smile.gif
Dizzy_keys
Hur många dygn till sjöss får man under en 11 månaders värnplikt på ubåt?
Skoog
Jag kände att jag var tvungen att dela med mig av ett citat från kommendör Emil Svenssons bok "Under den fridfulla ytan":

"Man kan ha vilka fördomar som helst om ubåtschefer, men de är definitivt avsevärt intelligentare än fiskar."

navy2.gif
Stratoknaster
Visst är det underbart att när man tror att det går som allra bäst, att man äntligen lyckats med något i sitt miserabla liv, så kommer den största, allra våtaste handduken farande och virar in sig runt huvudet och kramar ur tills man är alldeles dyngsur.

Som det ser ut nu blir det ingen ubåt för stratoknaster. En båt försvinner och det gör likaså en syte och en gnist. Som vanligt är jag den som drar det kortaste strået. Tror inte jag har möjlighet att sno en plats från någon av er som inte mönstrat ännu, så det är nog ganska kört.

Detta borde väl även innebära att det blir en eller två EM-platser färre i varje kvarvarande kategori?
Dizzy_keys
Åh, jag tycker så synd om dig! blyg.gif surprise.gif angry.gif blink.gif
Jag hoppas innerligt att du får en annan tjänst ombord, även om du får min.
Du har ju klarat av alla tester och så, vore det inte mer rättvist att ta bort någon som inte gjort sin extramönstring ännu?

Vart försvinner den mystiska ubåten?
Andreas
QUOTE (Tikkanen @ May 21 2007, 22:36 ) *
Vart försvinner den mystiska ubåten?
Stor reservation för RUMINT (tack för den Krook!) - pga att det civila mörkret har gjort att kontakten med FM, både tillgång till "djungeltrumman" och info av mer officell natur samt inte minst mitt förbannade såll till minne - visst är det sagt att de båtar man ska behålla är 2st SÖD + 2st GTD och då bör det vara en GTD som faller bort från rullorna? Mer detaljerad/korrekt info uppskattas!
Stratoknaster
Pratade med VPL-handläggaren idag på morgonen och det blir tre ubåtar i år, HMS Gotland ska väl skrotas helt efter USA-trippen?

Hade det inte varit för mitt förbannade färgseende som tydligen är nedsatt hade jag haft chans på en annan plats men nu ser det ganska mörkt ut på den fronten tyvärr.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.