Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Värnplikt på Ubåt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Spiggen
Tjenare

Är en av alla 89or som väntar på pliktverkets besked om ev. mönstring. Just nu så får man leva i tron om att man går säker (Vet inte vid vilken gräns man går säker och osäker för mönstring) och fundera lite över eventuella värnpliktstjänster. Är mycket intresserad av havet och skulle tro att det passar mig mycket bra. Drömmen isåfall vore att få göra värnplikten på ubåt. Jag har då några frågor till någon som gjort sin värnplikt på en sådan eller till någon som kanske ligger inne just nu.

Vad är kraven för att få göra sin värnplikt på ubåt?
Vad får man göra på hälsomönstringen mer än fri uppstigning?
Finns det några bilder på innanmätet på en svensk ubåt så man får se hur livet är ombord?
OSV.

Vet inte om det är rätt genre för det här inlägget men vi får hoppas på det smile.gif

MVH

Erik
mdn
Hej och välkommen till forumet!

Till att börja med är säkert följande, i vissa fall närmast historiska, trådar av visst intresse:
Ubåt inryck sommaren
SUB3
Min och min gamle kocks befattningsbeskrivningar
Svenska ubåtsvapnet

QUOTE (erik_a @ Dec 2 2006, 19:18 ) *
Vad är kraven för att få göra sin värnplikt på ubåt?
Ganska bra på de flesta mönstringstesterna. Jag har skrivit en hel del om dem i den befattningsbeskrivning som finns länkad ovan. Ta inte allt för hårt på de siffror jag skrivit där, de är gamla och har alldeles säkert ändrats. Jag har ett vagt minne av att ha sett andra siffror senare.

Vad får man göra på hälsomönstringen mer än fri uppstigning?
Hälsomönstringen (SUB3:an) är mycket grundlig. Syftet med den är främst att kontrollera att man kan genomföra FU utan risk för skador. Bland annat ingår lungröntgen, tandläkarbesök med röntgen, hälsoblankettsifyllnad, läkarbesök, spirometertest och arbets-EKG.

Finns det några bilder på innanmätet på en svensk ubåt så man får se hur livet är ombord?
De bästa bilderna från insidan av en svensk ubåt som jag känner till är tagna av några amerikanska ubåtsveteraner som fick en rundtur på Gotland. Länk.

Undrar du över något annat är det bara att fråga.

/mdn
Spiggen
mdn: Tack så jättemycket för infon och länkarna! smile.gif

Försökte mig på att söka efter trådar om ubåt själv men de var så spridda. Tack för hjälpen!

MVH

Erik
Stratoknaster
Mycket bra svar mdn, din befattningsbeskrivning hade jag helt missat och den var mycket intressant att läsa.

Vet inte hur det är med färgseendet på ubåt, tror inte du måste maxa på alla tjänster som finns tillgängliga. Jag har sökt ledningssystemplutonbefäl och enligt min inskrivningsförättare krävdes det en etta(!) för den tjänsten. Sonarplutonbefäl har en nia som krav dock, så mycket vet jag. Men som du säger det har säkert ändrats sedan 2003, eller så ljög de för mig. Hur stor konkurrens om platserna var det när du sökte?
Dizzy_keys
Stratoknaster, Du och jag är konkurrenter iaf navy2.gif
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Dec 3 2006, 15:21 ) *
Stratoknaster, Du och jag är konkurrenter iaf navy2.gif

Förutsatt att jag får åka ner och extramönstra.. men då tycker jag att vi snarare skall se oss som medtävlare än konkurrenter, så blir det roligare stämning :P vilken tjänst sökte du?

"Ty visst var styrka", mente man, "hos Stratoknaster knapp till mått;
Ett dåligt muskelpaket hade han, men hjertat, det var godt."
Dizzy_keys
Haha, Det var med "glimten i ögat" jag skrev konkurrenter.
Jag ser ju er alla som vänner och potentiella bästa kompisar, navy2.gif

Jag sökte ledsys, Men ärligt talat så tror jag inte att jag kommer in.
Jag hoppas verkligen att jag får förmönstra, men mitt inskrivningsprov ledde bara fram till en sexa.

Måste bara berömma din fina spoof på J.L. Runeberg smile.gif

Edit: Jag tog bort ett dåligt utdrag från FK Stål :P
fogel02
mitt år så konkurrerade inte de som kom till extramönstringen(sub3) så har ni väl kommit dit så ska det nog inte vara någon tävlan. Sen är det ju tydligen väldigt olika hur många som klarar sub3an

lycka till båda två

måste bara rekommendera att läsa min kock från IUBs artikel från i våras Länk
Dizzy_keys
Tusen tack fogel02 navy2.gif
Hur lång tid efter mönstringen brukar det ta innan man få reda på om man får förmönstra?
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Dec 4 2006, 22:24 ) *
Tusen tack fogel02 navy2.gif
Hur lång tid efter mönstringen brukar det ta innan man få reda på om man får förmönstra?

Försöker mejla värnpliktshandläggaren på 1a Ubåtsflottiljen om detta men den nya adressen som står funkar inte, testar även med den som gällde för några veckor sen (ett mejl som dock aldrig blev besvarat) och hoppas att någon läser det Malajn.gif
Dizzy_keys
Jag skickar ett PM till dig med en adress som funkar
viper88
Så några nyheter ang. extramönstring? Mönstrade idag och bad inskrivningsförättaren skicka iväg en ansökan om ubåtstjänst navy2.gif Är annars inskriven som LedSys på 3. SjöStrid
Stratoknaster
Inget annat än om när de preliminära datumen för extramönstring är. Fick aldrig något svar på när beskeden skulle komma. dry.gif
viper88
QUOTE (Stratoknaster @ Dec 20 2006, 20:07 ) *
Inget annat än om när de preliminära datumen för extramönstring är. Fick aldrig något svar på när beskeden skulle komma. dry.gif

och de preliminära datumen för xtramönstring är?? Hehe just nu är i princip all info intressant dribble.gif ;)
Stratoknaster
QUOTE (viper88 @ Dec 20 2006, 21:50 ) *
och de preliminära datumen för xtramönstring är?? Hehe just nu är i princip all info intressant dribble.gif ;)

You've got PM.

Vilken tjänst har du sökt? navy2.gif
Skoog
QUOTE (viper88 @ Dec 20 2006, 19:37 ) *
Så några nyheter ang. extramönstring? Mönstrade idag och bad inskrivningsförättaren skicka iväg en ansökan om ubåtstjänst navy2.gif Är annars inskriven som LedSys på 3. SjöStrid

Ah, en möjlig vapenbroder alltså. Jag är också inskriven som Ledsys på tredje.
Stratoknaster
Fick ett brev angående ubåttjänsten (tror det var en bekräftelse på att de fått min ansökan, det var lite svårbegripligt :P ), skulle vilja ha hjälp med att tolka vissa delar:

"Före önskad inryckning sker den preliminära uttagningen till SUB3 - ubåtstjänst, detta kommer du att få mer information om vid ett senare tillfälle. Vad som ingår i SUB3 ser du av bifogad information"

Det fanns bara ett papper i kuvertet, gäller det även er andra som fått samma brev? (eller är detta en lapp ni andra fick när ni mönstrade?)

"OBS! Oavsett den placering du får/har fått är denna ansökan en ansökan om extramönstring. Det innebär att du trots ev negativt svar från Pliktverket ändå har en möjlighet att få en värnpliktsplacering.
Förslag om ev placering och SUB till ubåtstjänst får du i början av det år du önskar inryck."

Den första delen behandlar den "vanliga" tjänsten man får när man mönstrar? Och det fetstilta, menar de då att i början av nästa år så kommer det hem en lapp med "förslag" på vilken tjänst jag bör söka och isåfall info om när extramönstringen är? Får man välja på en eller flera tjänster, eller sätter de en bara på en plats och så får man åka ner och mönstra?

Dumma frågor säkert men jag blidde lite förvirrad wacko.gif
Dizzy_keys
jag fick det brevet idag! navy2.gif Jag fick två papper i brevet, på det ena stod det att dom har planerat att kalla mig till SUB3

Stratoknaster, jag PMar dig!
viper88
navy2.gif Jahopp då damp brevet ner även i min brevlåda smile.gif Stod väl inte sådär jättemycket nytt men det var inte lite som skulle undersökas i SUB3:an, men det är ju inte ngt man direkt kan påverka
mdn
Grattis! Ni kommer att vara nära nog självlysande när ni kommer hem igen.

/mdn
Stratoknaster
QUOTE (mdn @ Dec 29 2006, 01:39 ) *
Grattis! Ni kommer att vara nära nog självlysande när ni kommer hem igen.

/mdn

biggrin.gif

Låter ju kanon!!

är sjukt nervös inför att de fått för sig att jag sökt någon annan tjänst än den jag vill ha, och jag bara kommer att få åka på förmönstring för den... men det värsta vore nog att misslyckas när man väl är där, läkarundersökningen kan man ju inte påverka själv.
Dizzy_keys
biggrin.gif Hur många ledsys är det som kommer att antas?
I dagsläget känner jag till 5-6 andra personer ansökt om ledsys (på ubåt) som fått brevet
viper88
QUOTE (Stratoknaster @ Dec 29 2006, 17:07 ) *
biggrin.gif

Låter ju kanon!!

är sjukt nervös inför att de fått för sig att jag sökt någon annan tjänst än den jag vill ha, och jag bara kommer att få åka på förmönstring för den... men det värsta vore nog att misslyckas när man väl är där, läkarundersökningen kan man ju inte påverka själv.

Jag har inte fått bestämma vilken befattning jag ville ha överhuvudtaget. Gubben på PV sa bara att han skulle skicka iväg en ansökan om förmönstring för ubåtstjänst... blink.gif

Iofs så nämnde jag vilka befattningar som jag kunde tänka mig men han sa att jag inte behövde bestämma mig nu, utan att man skulle ta de med dem som hade hand om förmönstringen eller ngn på flottiljen...
fogel02
tikkanen ofan det lät många, mitt år var de 7st året därpå var de 5st

sen kan det ju vara så att om alla klarar sub3an så blir det erbjudna att byta till andra tjänster som det kanske råder brist på. Vet att det var en eller två mitt år som tog erbjudandet (utöver de 7 som slutförde)
Stratoknaster
QUOTE (viper88 @ Dec 29 2006, 21:10 ) *
Jag har inte fått bestämma vilken befattning jag ville ha överhuvudtaget. Gubben på PV sa bara att han skulle skicka iväg en ansökan om förmönstring för ubåtstjänst... blink.gif

Iofs så nämnde jag vilka befattningar som jag kunde tänka mig men han sa att jag inte behövde bestämma mig nu, utan att man skulle ta de med dem som hade hand om förmönstringen eller ngn på flottiljen...

jag har inte heller fått välja någon befattning, men jag vill åt en ledsysplats biggrin.gif

fogel02 dessa som fick erbjudande om andra platser, var det på ubåt och avr de som fick erbjudandet sådana som stod i utb.reserven eller hade de andra platser att ta annars?

får ta tag i mig själv och ringa dem på tisdag!
fogel02
strato både vart sonarPb (ubåt) istället

fanns ett överskott på LedsysPb och underskott på sonar så det gjordes ett överflytt

Förresten vem är vpl-handläggare numera ?
Dizzy_keys
Fogel02, jag skickar PM.

Tur att man får vara kvar på ubåt iaf, om man omplaceras efter att ha klarat SUB3
viper88
QUOTE (fogel02 @ Dec 30 2006, 16:20 ) *
strato både vart sonarPb (ubåt) istället

fanns ett överskott på LedsysPb och underskott på sonar så det gjordes ett överflytt

Förresten vem är vpl-handläggare numera ?

Hmm, gubben på PV sa till mig att det inte fanns ngn tjänst som hette SonarPB, då jag sa till honom att jag var intresserad av just den befattningen...Iofs så verkade han inte ha full koll så det kanske är värt att slå en signal till vplhandläggaren och se vad som finns och ungefär hur stor efterfrågan det är på varje befattning, om det nu finns ngn info på detta
fogel02
viper kärt barn har många namn

god knows vad pliktverket kallar tjänsten numera men enligt lumpen.nu så heter den sonarplutonsbefäl

tikkanen tackar, ingen jag känner igen :(
Stratoknaster
Kan efter mejlkontakt med vpl-handläggare bekräfta att vi som blivit kallade till extramönstringen inte konkurrerar med varandra, utan det är som tidigare att konkurrensen "redan skett" i och med urvalet till extramönstringen.

Jag tolkade det också som att förslag på befattningar är på väg hem till oss i detta nu.
Dizzy_keys
Vpl-handläggaren ringde upp mig på mobilen idag, dom vill hellre ha mig som sonarPB eftersom psykologen skrev upp att jag funderade på YOFF. Men jag skulle ringa och prata med dom igen på måndag. Ledsys verkar roligare.
viper88
QUOTE (Tikkanen @ Jan 19 2007, 19:59 ) *
Vpl-handläggaren ringde upp mig på mobilen idag, dom vill hellre ha mig som sonarPB eftersom psykologen skrev upp att jag funderade på YOFF. Men jag skulle ringa och prata med dom igen på måndag. Ledsys verkar roligare.

Nu börjar det hända lite grejer iaf, kul. Har dock inte fått något samtal eller brev men det kommer la så småníngom. Tikkanen vi är i motsatta sitsar, min IF tyckte att jag skulle bli ledsys men jag satsar på sonarPB, men man får väl se vad folket som är ansvariga för intagningen tycker. Kanske finns det ngt synkrav för just sonarPB som hindrar mig (fick syn C brow.gif <--- viper som försöker se 3:e raden på syntestet...)
Dizzy_keys
Vi kanske kan byta ;)
Sonar kräver färgseende iaf, vet inte hur det ligger till med synen annars, Jag fick ett A där iaf.
Dizzy_keys
Stratoknaster, Som jag förstod det så skulle förslagen till tjänster skickas i början av nästa vecka, så att ingen blir orolig över att dom inte fått något papper än ;)
Stratoknaster
Jo, det är mycket möjligt att det är så, fick som sagt bara svar på ett mejl där de sa att det inte var någon konkurrens och att jag skall få extramönstra till ledsys v. 13

nu är det dags att bli hypokondriker.. vad har jag för fel och brister som gör att jag inte pallar SUB3:an? unsure.gif
Spiggen
Tjenare. Gjorde ett litet uppehåll och lät er med "åldern inne" skriva av er;)

Hade varit kul att få en uppdatering på hur det går för er.

Lycka till!

PS. När ni väl klarat Sub3 och ryckt in och hållit på ett tag så är ni nästan skyldiga att skriva ner erfarenheter och åsikter om era tjänster.smile.gif

/Erik
Dizzy_keys
Jag kommer iaf uppdatera om hur det går med extramönstringen och så
Spiggen
QUOTE (Tikkanen @ Jan 20 2007, 01:37 ) *
Jag kommer iaf uppdatera om hur det går med extramönstringen och så

Det låter Kalas Tikkanen. Lycka till:)

OT: Jag antar att du är med i Sjövärnskåren, vilken förening/kår?

God natt

/Erik
Dizzy_keys
Tack så mycket smile.gif Södertörnskåren navy2.gif
Spiggen
Se där. Själv tillhör man Göteborgs Sjövärnskår:)

Lite OT till: Var du med på rikstävlan i Karlskrona?
viper88
Fanns det inte en u-båts tråd här på forumet som uppdaterades under de aktuella värnpliktigas utbildning? I såfall har jag inget emot att följa i deras fotspår, hehe.

Hmm, just det SUB3 unsure.gif , känner mig inte direkt orolig för det är väl inget man kan påverka, så det är ju bara att komma dit i tid och låta sig undersökas...

@ Strato, till vem mejlade du? Vpl-handläggaren? Tänkte själv skicka iväg ett, man är ju så nyfiken rolleyes.gif dessutom är det ju aldrig fel att visa intresse
Stratoknaster
QUOTE (viper88 @ Jan 20 2007, 12:33 ) *
Hmm, just det SUB3 unsure.gif , känner mig inte direkt orolig för det är väl inget man kan påverka, så det är ju bara att komma dit i tid och låta sig undersökas...

Är lite orolig för att mina öron skall ställa till det.. hade några öroninflammationer som barn innan de tog bort polyper och halsmandlar.. blyg.gif

@ Strato, till vem mejlade du? Vpl-handläggaren? Tänkte själv skicka iväg ett, man är ju så nyfiken rolleyes.gif dessutom är det ju aldrig fel att visa intresse

Jag mejlade damen som står som ansvarig på brevet vi fick, vpl-handläggare Elisabeth Engvall.
viper88
QUOTE (Stratoknaster @ Jan 20 2007, 12:38 ) *
Är lite orolig för att mina öron skall ställa till det.. hade några öroninflammationer som barn innan de tog bort polyper och halsmandlar.. blyg.gif

Jag mejlade damen som står som ansvarig på brevet vi fick, vpl-handläggare Elisabeth Engvall.

Samma här hade till och med rör i öronen vid ågot tillfälle, får se om det kan spela roll, men det är ju inte så att man märker något nu iaf.

Tack ska mejla henne på mån och se hur det står till med min extramönstring..
fogel02
Har själv tagit bort polyperna så det lär inte vara något problem

Halsmandlarna ser jag ingen anledning till varför det skulle vara något problem. Hade när jag var jätteliten (bäbis) öroninmflamation ett antal gånger så det kan du nog också vara lugn för. Rör i öronen är jag mer osäker med, troligen är det bara en fördel för att det bli lättare att tryckutjämna (om du ens behöver tryckutjämna). Hur går det på flygplan, känner du av någon tryckförändring över huvudtaget ?

När det gäller öron så är min teori att det är trumhinnan de är intresserade av så att den är frisk och kry vid de tryckförändrigar ni kommer att utsätta den för under sub3an. 30m vattentryck i tryckkammare kan spränga trumhinnor utan problem om man gör fel. Hade en mitt år som lyckades med det under uppstigningen, och ja den person fick göra ubåtstjänst.

@Viper har inte sett någon tråd om hur deras utbildningar har påflytit, däremot så finns det ju tonvis med resebrev på flottiljens hemsida
Dizzy_keys
Fogel02, Mycket intressant smile.gif Själv har jag haft tre - fyra öroninflamationer under lågstadiet.

@Erik_a, jag var med och deltog i rix senast i karlskrona.
Stratoknaster
QUOTE (fogel02 @ Jan 20 2007, 13:54 ) *
Har själv tagit bort polyperna så det lär inte vara något problem

Halsmandlarna ser jag ingen anledning till varför det skulle vara något problem. Hade när jag var jätteliten (bäbis) öroninmflamation ett antal gånger så det kan du nog också vara lugn för. Rör i öronen är jag mer osäker med, troligen är det bara en fördel för att det bli lättare att tryckutjämna (om du ens behöver tryckutjämna). Hur går det på flygplan, känner du av någon tryckförändring över huvudtaget ?

När det gäller öron så är min teori att det är trumhinnan de är intresserade av så att den är frisk och kry vid de tryckförändrigar ni kommer att utsätta den för under sub3an. 30m vattentryck i tryckkammare kan spränga trumhinnor utan problem om man gör fel. Hade en mitt år som lyckades med det under uppstigningen, och ja den person fick göra ubåtstjänst.

@Viper har inte sett någon tråd om hur deras utbildningar har påflytit, däremot så finns det ju tonvis med resebrev på flottiljens hemsida

Blev något lugnad av ditt svar, fogel02..

Jag har precis som viper haft rör i örat.. hade under en period när jag var liten (runt fyra-fem år gammal) en hel ruskig massa öroninflammationer.. dessa försvann helt när jag opererade bort halsmandlarna men jag är grymt orolig för att jag fått ärrbildningar och grejer på trumhinnan som gör att jag blir bortsållad.

Jag flyger utan problem, kan dyka/livrädda och allt sådant därnt... men det är ju skillnad från tryckkammare kan jag tänka mig. Men å andra sidan, om en som spräcker trumhinnan får göra ubåtstjänst så kanske det är ett gott tecken? mellow.gif
Spiggen
Fogel02: Hur är det med synkrav på ubåt? Enligt kompisar som har mönstrat med inställning på att hamna i flottan verkar dt vara rätt höga synkrav.
Tikkanen: Märsgarn 1 eller 2 då?
Dizzy_keys
@Erik_a: Gick GK på MG1, FK och PK på MG2.
Tävlade för MG2 navy2.gif

Det finns en tråd om rix06 i ungdomsforumet, Använd gärna den så slipper vi göra den här tråden helt OT.
viper88
QUOTE (erik_a @ Jan 20 2007, 14:31 ) *
Hur är det med synkrav på ubåt? Enligt kompisar som har mönstrat med inställning på att hamna i flottan verkar dt vara rätt höga synkrav.

Jag hade som sagt syn C (0,2 och 0,5) så jättehöga krav är det nog inte. Iofs så har ja 1,0 korrigerat men jag har aldrig använt glasögon och har bara linser under längre skoldagar så om man ser någorlunda hyfsat utan glasögon så borde det inte vara ngt problem... Står det inget om synkrav på lumpen.nu ?
fogel02
@Erik_a Hmm har jag inte märkt, själv har jag fullgod syn/färgseende med glasögon men annars är jag "halvblind"

Det jag kan säga till er alla är att sitta lugnt i båten, klara ni testerna så gör ni. Många av de militära testerna kan man träna sig till, sub3an anser jag inte tillhör den kategorien. Skulle något gå snett så är det långt ifrån omöjligt att få göra om delar av den senare (ex förkylningar mm)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.