QUOTE (Zeratul @ Jan 4 2003, 09:07 PM)
Ja då var det dax för en idiotfråga igen, men ni får väl vänja er vid de. När jag ser bilder som ovan när roboten lämnar ekipaget, eller när någon avfyrar en "bärbar" robot, så undrar jag:
1) Hur fanken klarar bilstackaren sig. Ny lack efter varje avfyrning eller?
2) Hur fanken klarar sig soldatstackaren sig när han sitter en halvmeter bredvid roboten.
I båda fallen så ser det ju onekligen lite varmt ut. =)
Faktum är att lastbilen klarar sig utmärkt. Det är robotlådorna som tar mest stryck. Men de skadas inte på nått annat sätt än att kanske lacken får en mörkare färg.
Lådorna är special special och kostar över 1 miljon st exl robot. De ska klara att fungera i extrem kyla och och dörren frusit fast så finns det en krutslinga runt luck-karmerna som bränns upp om det behövs och möjliggör att luckorna kan öppnas, massa sånt här trix och mix finns det, samt att de ska skydda roboten. Därav priset.
Det finns ingen person i förarhytten under avfyrning. Utan det sitter 1-2 personer i mellanrymmet, sen är resten av av soldaterna i en lednings vagn/fordon en bit bort. Man sätter även dit skydd för känsliga ytor såssom fönsterrutorna, vilket gå att se om man tittar närmare på bilden.
Jag har en kompis som låg på förbandet, så hon har matat mig med lite informartion.