Fick för en tid sedan Västernorrlandsgruppens Förmågekatalog. Där listas alla förmågor som dom vill att man skall ha från enskild soldat upp till pluton.
Som exempel under rubriken Marsch och transport så skall man kunna genomföra en 2 km förflyttning till fots genom betäckt terräng med karta och kompass på högst en timme.
Självklart så nämns inte hund alls i detta papper så jag vart nyfiken på vilka förmågor man skulle vilja ha på ett HV förband på hundsidan. Till exempel hur stort område skall en hundgrupp kunna genomsöka med slalomsök på en timme i lätt terräng.
Dom rubriker som finns i original dokumentet är:
Förmågor som soldat
Förmågor i grupp
Förmågor i pluton
Underrubrikerna är:
Strid
Fältarbeten
Sjukvårdstjänst
Skyddsvakt
Sambandstjänst
Marsch och transport
NBC-tjänst
Underrättelsetjänst (bara under grupp och pluton)
Underhållstjänst (bara under pluton)
Det är även skillnader mellan 20 och 60 timmarsplutoner i orginalkatalogen.
Så min fråga till er är vad skulle ni vilja ha in på en förmågekatalog hund. Dessutom finns det några skillnader på vad en 20 timmars pluton och en 60 timmars skall kunna.
Daniel_M
Nov 27 2006, 11:35
QUOTE (Rogue @ Nov 27 2006, 11:23 )

Fick för en tid sedan Västernorrlandsgruppens Förmågekatalog. Där listas alla förmågor som dom vill att man skall ha från enskild soldat upp till pluton.
Som exempel under rubriken Marsch och transport så skall man kunna genomföra en 2 km förflyttning till fots genom betäckt terräng med karta och kompass på högst en timme.
Självklart så nämns inte hund alls i detta papper så jag vart nyfiken på vilka förmågor man skulle vilja ha på ett HV förband på hundsidan. Till exempel hur stort område skall en hundgrupp kunna genomsöka med slalomsök på en timme i lätt terräng.
Dom rubriker som finns i original dokumentet är:
Förmågor som soldat
Förmågor i grupp
Förmågor i pluton
Underrubrikerna är:
Strid
Fältarbeten
Sjukvårdstjänst
Skyddsvakt
Sambandstjänst
Marsch och transport
NBC-tjänst
Underrättelsetjänst (bara under grupp och pluton)
Underhållstjänst (bara under pluton)
Det är även skillnader mellan 20 och 60 timmarsplutoner i orginalkatalogen.
Så min fråga till er är vad skulle ni vilja ha in på en förmågekatalog hund. Dessutom finns det några skillnader på vad en 20 timmars pluton och en 60 timmars skall kunna.
Hej!
Inget svar på din fråga, Men jag skulle mer än gärna ta del av din katalog, Finns det möjlighet till detta?
Mvh Daniel
Har tyvärr ingen scanner, dokumentet är på 18 sidor och jag är inte så sugen att skriva in den för hand. Skall se om jag kan få tag i en scanner.
Dock så antar jag att din utbildningsgrupp har en egen variant. Med tanke på hur våran har spridits runt kan det ju inte vara hemliga saker (trodde jag det skulle jag ju aldrig skrivit första inlägget)
Daniel_M
Nov 27 2006, 11:49
QUOTE (Rogue @ Nov 27 2006, 11:43 )

Har tyvärr ingen scanner, dokumentet är på 18 sidor och jag är inte så sugen att skriva in den för hand. Skall se om jag kan få tag i en scanner.
Dock så antar jag att din utbildningsgrupp har en egen variant. Med tanke på hur våran har spridits runt kan det ju inte vara hemliga saker (trodde jag det skulle jag ju aldrig skrivit första inlägget)
Japp, skall kolla med dem.. fast det skulle inte vara första gången som man får leta dokument och skrifter från andra ställen
gizama
Nov 27 2006, 11:59
Vet inte riktigt om det är svar på frågan, eller jag vet att det inte är det.
Men din fråga bör ju tex Hundtjänstinstr eller Hundtjänstbef kunna svara på,eller Hundfö.
Det finns ju vissa krav på Försvarsmakthunden som den ska uppfylla.
Du skrev hundgrupp så jag förstår om du tror att den eventuella uppgiften inte hinner lösas med den Hv personal som finns tillgänglig. Hunden är snabb.
Svammel...
@gizama
Mitt intresse för förmågekatalogen är att jag anser den ett bra instument för stt visa för alla vad t ex en grupp skall kunna inom t ex strid den är också ett bra instrument när det skall planeras utbildningar.
Som hypotetisk exempel:
Om jag skall ha "förmågan" att placera ut en stridsvagnsmina 5 så måste mina befäl se till att jag kan det och på en övning så kan man ge mig en sådan uppgift för att det står att jag som insats kan det till skillnad från en "vanlig" som inte har det som förmåga.
När det gäller FM hund så säger jag bara som personen som gav mig körkortslappen. "Detta är ditt tillstånd att övningsköra själv." Dessutom är hunden inte själv på en övning och vad en hundgrupp skall klara av står inte i certprovet.
HelgeIvar
Nov 27 2006, 12:24
Vid genomsök är frr hastigheten ca 3min/100m
Hunden ska efter 2000m ptrl kunna vindmarkera en person på 200m håll i flackterräng om individen har varit där i minst 30min
ljudmarkera på minst 50m håll (exempelvis vapenskrammel). Spårmarkera ett upp till två timmar gammal spår och följa det i rätt riktning i minst 5000m
Allt detta under normala väderleksförhållanden och vindförhållanden.
hunden skall kunna markera föremål i spåret utan att vidröra dem
Hunden sjall vid upprepade tillfällen kunna avbryta spårningen för stillstående bevakning i minst 5min och därefter återuppta spårningen igen med bibehållen motivation
Vid stillaståendebevakning från postställe ska hunden efter 2tim kunna vindmarkera en person på 200m eller ljudmarkera en person på 100m
Vad gäller antihundåtgärder skall hunden kunna klara vilseledande åtgärder.
Detta är de krav som jag ställer på hundekipage som hamnar under mig.
@HelgeIvar
Bra nu börjar det likna något. Om det omsätts som förmågor i katalogen så kan hundföraren och hundtjänstinstruktören enkelt se vad som krävs av hundekipaget och genom träning se till att man uppfyller kraven. Så ser i alla fall jag fördelen med att ha en förmågekatalog.
Tillägg
Du har dessutom högre krav på hunden än vad certprov FM Hund har det betyder ju att det finns ett utbildningsbehov och om det inte syns så kommer dom nya hundekipage som hamnar under dig att inte uppfylla kraven.
Fk Satan
Nov 27 2006, 12:48
@HelgeIvar
Vad exakt avser du med "under mig"?
För övrigt så tycker jag att jag känner igen denna kravlista... Men jag saknade några punkter på den.

Men jag tycker att det är en bra kravlista, dock kan vissa krav skärpas lite, En viktig sak att komma ihåg är att även personalen som följer med hunden bör ha en viss fysiskförmåga och goda kunskaper med både radio, karta och kompass. En hundptrl blir aldrig bättre än den chef som styr hundgruppen, och chefens förmåga att kunna utnyttja hunden. Det är inte hundgruppen som genomför slutstriden utan det är de övriga grupperna i plutonen som genomför slutstriden utifrån det underlag de fått av hundgruppen.
Man kan inte ha mål för allt och alla.
Gör man det skull det kunna låta t.ex. så här.
"hur stort område skall en hemvärnsgrupp kunna avspana med respektive utan kikare"?
Snart kommer Sir Vival att skriva här och..."för övrigt anser jag att alla borde ha bashatten"
Tja..ett krav på ekipage som inte ställs idag skulle kunna vara x timmar samövning med den grupp/enhet man är placerad/tänkt placerad hos per år?
Jo, jag vet att hundmänniskor gör ett hemult antal timmar med FMhunden per år för att utbilda/uppfostra/öva/kvalitetssäkra den, men det vore bra med lite samövning med förbanden också, det är trots allt inte höjt avelsvärde FM betalar för.
Sen finns det vad jag vet mindre antal ekipage än önskvärt, men jag delar gärna med mig.
HelgeIvar
Nov 27 2006, 22:01
QUOTE (Rogue @ Nov 27 2006, 12:29 )

@HelgeIvar
Bra nu börjar det likna något. Om det omsätts som förmågor i katalogen så kan hundföraren och hundtjänstinstruktören enkelt se vad som krävs av hundekipaget och genom träning se till att man uppfyller kraven. Så ser i alla fall jag fördelen med att ha en förmågekatalog.
Tillägg
Du har dessutom högre krav på hunden än vad certprov FM Hund har det betyder ju att det finns ett utbildningsbehov och om det inte syns så kommer dom nya hundekipage som hamnar under dig att inte uppfylla kraven.
Jag ställer tuffa krav på hund & hundförare, Kanske därför hundtjänsteinstruktören har svårt att hitta bra ekipage som passar in hos oss. Sedan är det inte bara formella krav som jag ställer på ekipagen, utan jag ställer även sociala krav. Om hundekipaget inte är med och övar med oss så är det också tack och adjö. Om jag inte kan ställa krav i fredstid på hundförarna hur ska jag då kunna ställa krav på hunden i krigstid?
@Fk Satan
Tycker att du skall vara tyst.
Satan

HI
Sebbe stålkula
Nov 29 2006, 12:47
QUOTE (HelgeIvar @ Nov 27 2006, 12:24 )

Vid genomsök är frr hastigheten ca 3min/100m
Hunden ska efter 2000m ptrl kunna vindmarkera en person på 200m håll i flackterräng om individen har varit där i minst 30min
ljudmarkera på minst 50m håll (exempelvis vapenskrammel). Spårmarkera ett upp till två timmar gammal spår och följa det i rätt riktning i minst 5000m
Allt detta under normala väderleksförhållanden och vindförhållanden.
hunden skall kunna markera föremål i spåret utan att vidröra dem
Hunden sjall vid upprepade tillfällen kunna avbryta spårningen för stillstående bevakning i minst 5min och därefter återuppta spårningen igen med bibehållen motivation
Vid stillaståendebevakning från postställe ska hunden efter 2tim kunna vindmarkera en person på 200m eller ljudmarkera en person på 100m
Vad gäller antihundåtgärder skall hunden kunna klara vilseledande åtgärder.
Detta är de krav som jag ställer på hundekipage som hamnar under mig.
Tycker du ställer rätt sunda krav (eller är det mål?) förutom spårbiten
Vad har du för använding av att kunna spåra en halv mil ??? Och 2 timmar gammalt ?? är inte det rätt ointressant ? Jag menar om fi har 2 h försprång då är det väl rätt ointressant att spåra han 5000m , Typexemplet är att man spårar cirka 500 meter för att se riktning på fi. Tycker det hade varit mer lämpligt att lägga in krav typ 0-15 min gammalt asfalt/betong spår , hade väl varit mer behovs anpassat för IP + vågar nästan låva att en hund som spårar Asfalt /betong hinte är begränsningen i skogen heller !
Och lägga in ljud på stillasittande bevakningen ?? Om man placerar en hund så den inte kan dra nytta av vinden i en postställe så är den felanvänd .
Och munin
Det kravet du skriver finns i praktiken iallafall nere i skåne för här räknas dom sk månadsträningarna som B tid nuförtiden , för att gjöra sina 20 h A tid måste man vara med på förbandsövningarna . Detta kommer att solla ut lite hundekipage men jag anser kvalitet för kvantitet.
MVH Sebbe
HelgeIvar
Nov 30 2006, 23:46
@Sebbe stålkula
Att jag har kravet 5000m på ett 2h gammalt spår är ganska enkelt. Då vet jag att hunden fixar ett spår som är 1 timme och kan spåra det i 364meter. Klarar inte hunden av att vara motiverad och ha uthålligheten för detta under normalförhållanden då vet jag inte om jag skulle tycka att hunden är lämplig att vara under mig.
Den hund vi ni har är testad på spår som är över ett dygn, och kunde bitvis följa det spåret.
Att hunden även ska fixa ljud är ganska enkelt, Därför att vindmarkeringar kan inte ges i en 360gradig sektor utifrån en bevakningsplats. Och att ljud kan ges ur en betydligt större sektor jmf med vindmarkeringar. Att ha ännu en sensor på hunden är bara positivt. Samma sak är det med synen på hunden. Och ja se hunden ngt då är det ngt som är fel men det är fortfarande en indikation som kan ge oss den där extra sekunden.
Sebbe stålkula
Dec 1 2006, 09:59
Javist
Jag ser dina krav inte som något fel , bara att dom är så klart över kraven försvarsmakten har ställt på sina hundar.
2 h spår är inte speciellt svårt men 5000 meter kräver sin hund. Skulle säga att det är lättare att träna upp tiden till över dygnet är att ta denna distans.
Hur ofta kontrollerar ni detta??
Men klarar ni att tillsätta hundar enligt denna kravlista så är det jättebra!!
Ge en eloge till er hundförare och var rädd om den. Skulle vara grymt nöjd om min egen hund eller något av mina hundar som jag har under mig på mitt kompani hade hållt denna standard.
För dom som inte är så insatta så är max spåren när man tävlar civilt elit (högsta klassen) 1500m 90min gammla som referens.
Kraven fm hund är 1500m 90min (är nästan säker sitter på jobbet så jag har inte papperna här)
Kraven gammla HV hund var 300 45 min
OT
Med min hund så motsvarde att när hon tog ett 3 h 800m spår på stubbåker cirka 15 min asfalt max 200 m
Blev mycket spår men det kanske berorpå att det är den dressyr grenen som jag brinner för
Angående Ljudet på stillasittande så är det klart ingen nackdel reagerade bara lite på avståndet på dina krav
Känns jättekul att diskutera lite tjänstehund utanför den vanliga sbk kretsen
Och till alla övriga tänk på att det inte är maskiner vi pratar om dom kan också ha en dålig dag
så inget är säkert när man talar hundar
MVH Sebastian
Nedan finns en koncentrerad version av certprovet FM Hund.
Tycker ni att den ger en slutprodukt som direkt kan skickas ut på förbandet. Personligen så är jag med undrande över att hunden kan bli godkänd när den tar bakspår vid spårupptaget. För mig känns det viktigare att hunden markerar åt rätt håll (hade kravet varit att hunden själv skall vända efter 20 meter så hade det inte varit några problem) än att den klarar att spåra 1500 meter.
- Att hunden kan samarbeta med okända personer och transporteras i ett för hunden okänt fordon.
- Att hundföraren kan gå ned i låg ställning och med tecken visa vad hunden markerar.
- Hundens förmåga att slappna av i basmiljö under en längre tid (övernattning) och där hanteras av okända personer.
- Spårprov med patrullering och spårupptag:
- Patrullering i råterräng 200m.
- Hunden måste markera spårövergången på första försöket men får bakspåra, vänds efter 20 meter av kontrollanten.
- Ekipaget koppelspårar 20 meter och gör en halt på 5 minuter för att sedan sela om till spårsele och lina
- Spårlängd 1500 meter med minst 2st 90-graders vinklar
- Ålder: 90 min
- Max tid: 90 min (3 min/100 m = 45 min)
- Antal föremål i spåret 3 + slut, krav för godkänt 1 + slut (material trä, plast, metall och textil)
- Bevakningsprov (stillastående bevakning)
- Tid 1 timme om möjligt i mörker
- Figuranterna (två) börjar 150 meter från hundarna och rör sig växelvis mot hundekipagerna inte närmare än 50 meter.
- Två halter om vardera 5 och 10 minuter
- För godkänd markering innan 50 meter
- Patrullering
- Patrullsträckans längd: ca 1000 meter (vallad)
- Vindfigurant: 50-80 meter
- Ljudfigurant startar 100 meter från stigen och går snett mot stigen (figgens rörelse i en triangelform med en av toppen triangeln mot stigen). 1 minuts halt vid första vinkeln (toppen), figuranten får då inte vara närmare än 50 meter. Sidoförflyttningen parallellt med stigen 50 meter.
- Figuranterna får ej vara synliga för hunden.
- För att bli godkänd skall hunden markera under patrullering dock blir ekipaget godkänd om hundföraren gör en stillastående bevakning och då får en markering.
QUOTE (Munin @ Nov 27 2006, 15:19 )

Tja..ett krav på ekipage som inte ställs idag skulle kunna vara x timmar samövning med den grupp/enhet man är placerad/tänkt placerad hos per år?
Jo, jag vet att hundmänniskor gör ett hemult antal timmar med FMhunden per år för att utbilda/uppfostra/öva/kvalitetssäkra den, men det vore bra med lite samövning med förbanden också, det är trots allt inte höjt avelsvärde FM betalar för.
Sen finns det vad jag vet mindre antal ekipage än önskvärt, men jag delar gärna med mig.

Samövning med förband är en chefsfråga. Lägger inte C in dessa moment i kompaniövningarna kan man inte kräva att hundekipagen skall samöva med förbanden.
baskermann
Dec 1 2006, 17:42
Jag vet inte vilka hundar och krav ni har på hunden i HV.
Men skilj på stamhundar och reservhundar för det är ofta stora skillnad.
QUOTE (baskermann @ Dec 1 2006, 17:42 )

Jag vet inte vilka hundar och krav ni har på hunden i HV.
Men skilj på stamhundar och reservhundar för det är ofta stora skillnad.
I HV har vi bara reservhundar. Du får gärna vara mer utveckla skillnaderna det kan vara intressant att höra
Klistrar nedan in vad HVSS kräver av plutonchefer
Krav på chefen vid förband med hund.
Ödmjuk inför uppgiften
Lyhörd för fackmannens åsikter
Skapa förståelse inom förbandet avseende hundtjänst
Skapa övningstillfällen för hundekipagen
Skapa samövningar inom plutonen
Att planlägga förbandsövningar med kvalité så att både personal och hundar övas effektivt.
Personligen tycker jag att det verkar vara sunda saker.
Fråga om
NI skulle förklara för ett befäl (Pluton/Kompani) varför han borde utnyttja hund vad skulle ni säga då och hur skulle ni säga för få tyngd på vikten på utbildning inom hundtjänst
baskermann
Dec 2 2006, 18:40
Nr1. Jag tycker det är jättetrisst att hunden inte nyttjas mer inom HV. Vet att det skiljer ganska mycket mellan olika bataljoner.
Nr2. Har jobbat mycket med både stam- och reservhundar på trupp. Stamhundarna är ofta vida överlägsna reservhundarna. För stamhundarna är det normalvht att vara ute och jobba, vilket det oftast inte är för reservhundarna.
Stamhundarna har oftast bättre fältvana, dvs de comar inte ur lika lätt som reservhundar.
Stamhundarna är alltid vanare vid att jobba tillsammans med en grupp. Dvs två säkrare i sida vid tex T-formering stör inte en bra stamhund. Medan det för R-hundar oftast ställer till problem med koncentration på spårkärnan.
Vad gäller spår, arbetsresultat mm kan det skifta en hel del. Finns många R-hundar som är jättebra tränade men ofta kammar S-hundarna hem de bästa resultaten här också. Sedan finns det "dåliga" S-hundar också såklart.
Fördelen med R-hund är att den oftast är enklare att ha och göra med. Dvs mer funktionell i hemma och vardagsmiljö.
Går att skriva jättemycket om det här...och det är ett oerhört känsligt ämne. Ens hund är ju ofta ens ögonsten och kritik mot en hund kan ofta, felaktigt, tolkas som kritik mot ägaren -dvs ägaren tar illa vid sig.
Observera att ovanstående är min erfarenhet - inte vad jag tycker.
@baskermann
Tack för ditt svar. Om jag förstod saken rätt så är dom största skillnaderna (förutom att jobba på förband dagligen hela livet vilket blir lite väl svårt om dom skall vara r-hund) för dålig miljöträning, fältvana och kondition. Inte så konstigt när det gäller dom hundar som utbildas för FV, M och Säkbat. Har hundägarna rätt kunskaper och möjligheter att miljöträna det hundarna kommer att möta i tjänst. Kanske det vore en grej för SBK att se över.
För HV hundarna borde det ju se bättre ut, även om hundarna inte pressas lika hårt som inom t ex FV så borde vikten av bra miljöträning vara lika stor. Frågan är dock hur mycket man lägger ner på miljöträning. För min del vart det en total överraskning när jag för första gången skulle följa ett spår och min hund var mer intresserad av dom konstiga personerna runtomkring och att det dessutom fans en främmande hund bakom var en svår nöt att knäcka.
Hos oss är saker som miljöträning en sak som inte alls har någon prioritet vilket är synd.
Fk Satan
Dec 2 2006, 20:50
Om Stamhundar vore sämre än reservhundar så vore det något konstigt.
Kanske mer titta på hundarnas förmåga att lösa uppgiften. Vilka uppgifter har stamhundarna att lösa i förhållande till reservhundar.
För min del så är det ganska självklart att stamhundar är bättre lämpade för uppgiften jmf reservhundar... En annan intressant sak att titta på är även kostnaden/hund. Hur hög är kostnaden för varje hund som FHTE? om jag inte minns fel så blir totalkostnaden här väldigt hög. Jmf man sedan kostnaden för framtagandet av reservhundar hamnar det hela på en helt annan nivå... Kanske tid att FHTE tänker om i hur de tar fram hundar för att bli FM-ekonomiska....
Sebbe stålkula
Dec 3 2006, 02:43
Vet att ibland lånar Försvarsmakten in R hundar till värnpliktiga ,
Hur skiljer sig dem efter en 4-5 veckor?? Någon studie på det ?
Mest hur länge från dem blir "heltidsanställda" innan dem har anpassat sig om dem gjör det dvs?
/Sebbe
baskermann
Dec 3 2006, 16:59
Just miljöträningen är ofta den stora pucken. Som civil hundägare kan det ju tex vara svårt att
alltid ha med sig folk som säkrare när man ska följa ett spår. Givetvis. Men det är också något som SBK borde fokusera mer på.
SBK borde ju för övrigt ha litesådär halvkris just nu med tanke på att FV strukturerar om sina organisationer och frågan är hur det är med R-hundar där. Allt ska ju spetsas...FV har ju varit en stor "kund" hos SBK tidigare.
Idag vet jag inte om det är något FV-förband som nyttjar R-hundar.
R-hundarna brukar ofast anpassa sig till soldatmiljö ganska snabbt (3-4 veckor) men under ett utbildningsår är det ganska lång tid - nästan för lång.
FK Satan:
Faktiskt så är det ganska många R-hundar och S-hundar som ska/skulle lösa "samma" typer av uppgifter.
Dvs mellan plutoner i ett krigskompani (typ flygbas) kunde det finnas R-hundar på vissa och S-hundar på vissa.
Visst är kostnaden hög - men JAG anser att det definitivt är värt pengarna.
SBK har dom senaste åren haft ett bra läge då dom undvikit dom andra frivilligorganisationernas minskade anslag och istället behålligt samma nivå. Dock har dom problem med utbildningen av hundar och ett rätt vanligt ”hot” till distrikten är att gå förbi dom och skriva kontrakt med lokalklubbarna istället om inte produktionen ökar.
På ”Utbildningskonferens Tjänstehund 2006” framgick att Flygvapnets behov är ca 60 st stamhundar och det finns 120 st stamhundar. Så den stora kunden för SBK på hundbiten är HV. Dock så tas fortfarande r-hundar in på GU-förbanden (ibland även hundtjänstinstruktörer).
SBK verkar satsa hårt på att man kommer att få vidareutbilda hundarna på olika tilläggsutbildningar och saker som fodervärdskonsulenter och utredningsuppdrag.
Frågan är väl dessutom nu när HV hundarna har samma utbildning som FV hundarna om man inte istället kommer att ta in sådana hundar istället (fredstida behovet), dessa har ju lite mer fältvana (förhoppningsvis).
För att förtydliga vissa saker så är det så att:
- SBK inte på eget bevåg "satsar hårt på tilläggsutbildningar" utan enbart genomför den verksamhet man får i uppdrag av sin uppdragsgivare dvs försvarsmakten.
-Kravspecen som försvarsmakten har fastställt för FM hund är den den som Rouge beskrev tidigare i tråden och är exakt samma som för stamhunden, givetvis ska hunden vidareutvecklas men rent formellt kan man inte ställa högre krav än de av FM fastställda.
- SBK:s uppdrag och ersättning för samtliga bevakningshundar (R, M och HV hund) är utbildning till FM hund och efter certifiering är det förbanden som hunden kontrakteras hos som ska lägga den slutliga utbildningen för att hunden/ekipaget ska bli helt funktionsdugligt.
FV vet om detta men då det under ett stort antal år inte kallats in någon större mängd R-hundar så blir således miljöträningen för dessa lidande, det ägaren förbinder sig i kontraktet är att hålla kvar hundens status i nivå med certprovet (utan ersättning) men hur länge gör man det då den aldrig kallas in?
Då det gäller HV ekipaget så ligger bristen i att utbildningsgrupper och förband inte har förstått att soldatutbildning för föraren och miljöträning för hunden ligger på dom och inte SBK och det är något som RiksHv avdelningen och HVSS måste ta tag i.
- SBK har vissa problem att rekrytera främst till HV och det beror till stor del på ovanstående samt brister i hundtjänstkunskaper på chefsnivå.
Får hundföraren inget ut av den utbildning de lagt på hunden så sysslar de med någon annan form av hundträning i stället för aktiva är hundfolket på ett eller annat sätt. Ryktet sprids snabbt bland träningskamrater på lokalklubbarna vilket inte gör det lättare med rekrytering.
Typ: " jag utbildade min hund under ett år men när vi var med på övningar fick vi sitta och hålla liv i kaminen för de visste inte hur hunden skulle användas"
Finner hundföraren övningsverksamheten i Hv meningsfull så kommer den att vara aktiv givetvis så åligger det SBK att tydligt informera vad bevakningshundubildningen mynnar ut innan kursstart vilket inte alltid har gjorts med inaktiva ekipage som följd.
Öhman
QUOTE (öhman @ Dec 3 2006, 23:00 )

För att förtydliga vissa saker så är det så att:
- SBK inte på eget bevåg "satsar hårt på tilläggsutbildningar" utan enbart genomför den verksamhet man får i uppdrag av sin uppdragsgivare dvs försvarsmakten.
helt rätt, men man har satt mycket hopp om att man kommer att få dessa uppdrag och det var detta jag menade.

- SBK:s uppdrag och ersättning för samtliga bevakningshundar (R, M och HV hund) är utbildning till FM hund och efter certifiering är det förbanden som hunden kontrakteras hos som ska lägga den slutliga utbildningen för att hunden/ekipaget ska bli helt funktionsdugligt.
I en perfekt värld ja (pratar HV)

Då det gäller HV ekipaget så ligger bristen i att utbildningsgrupper och förband inte har förstått att soldatutbildning för föraren och miljöträning för hunden ligger på dom och inte SBK och det är något som RiksHv avdelningen och HVSS måste ta tag i.
Problemet är att innan det sker så drabbas ekipagen när dom kommer ut oförberredda, vilket inte direkt gynnar hundtjänsten i HV. Således blir det till slut så att SBK folk (lokalt) får ta tag i problemet i ren självbevarelsedrift.

- SBK har vissa problem att rekrytera främst till HV och det beror till stor del på ovanstående samt brister i hundtjänstkunskaper på chefsnivå.
Att det sabbar rekryteringen har jag inte märkt men vi har problem med nollor.
HVSS har ju fått in hunden i sina utbildningar vilket är jättebra men det hjälper inte dom befäl vi redan har på befattningarna, dom byts ju inte ut så ofta. Så det krävs nog lite mera.
Det pratas ju en del om HvUnd. Men hur är det tänkt med hund inom detta förband, personligen har jag fått uppfattningen att det handlar om ren o-plats tjänst med höga krav på dolt förfarande vilket borde göra hunden rätt arbetslös. Men om man läser vad HVSS skriver låter det rätt annorlunda.
Längre fram i tiden ser vi ett utbildningsbehov på hundtjänst i urban miljö samt för de nya Hemvärnsunderrättelsekompanierna som nu provas.
Det som tidigare benämndes LOMOS och som sedan kallades YOS -05 har nu fått en fastställd benämning och heter Informationshanteringssystem Hv (IHS Hv) och i det ingår de planerade Hemvärnsunderrättelsekompanierna. Försök med förbandstypen Hundkompani kommer att bedrivas av LSS (Luftstridsskolan) i samverkan med HvSS som är försöksansvariga.
OT?
Blir lite moment22 på det där, eller hur?
Man åker inte ut för att kunskapen på förbanden är undermålig, alltså stannar man hemma varpå inget händer vilket leder till att man lessnar/blir förbannad.
Samtidigt undrar förbanden var deras hundekipage är eftersom de behöver dessa för att bli bättre/bibehålla kompetensen.
Alternativet är förstås att praktiskt öva hundtjänst med en soldat avdelt som hund, men det blir nog inte riktigt rätt då heller...
Sen har Hv inte alltid tänkt till så mycket avseende avtalspersonalen och deras gebit, vilket man tyvärr får sota för i dag...eldpost/dubbelpost och dylikt får man dock räkna med, det är förband och inga serviceinrättningar.
/OT?
baskermann
Dec 18 2006, 16:31
QUOTE (baskermann @ Dec 3 2006, 16:59 )

Just miljöträningen är ofta den stora pucken. Som civil hundägare kan det ju tex vara svårt att
alltid ha med sig folk som säkrare när man ska följa ett spår. Givetvis. Men det är också något som SBK borde fokusera mer på.
SBK borde ju för övrigt ha litesådär halvkris just nu med tanke på att FV strukturerar om sina organisationer och frågan är hur det är med R-hundar där. Allt ska ju spetsas...FV har ju varit en stor "kund" hos SBK tidigare.
Idag vet jag inte om det är något FV-förband som nyttjar R-hundar.
R-hundarna brukar ofast anpassa sig till soldatmiljö ganska snabbt (3-4 veckor) men under ett utbildningsår är det ganska lång tid - nästan för lång.
FK Satan:
Faktiskt så är det ganska många R-hundar och S-hundar som ska/skulle lösa "samma" typer av uppgifter.
Dvs mellan plutoner i ett krigskompani (typ flygbas) kunde det finnas R-hundar på vissa och S-hundar på vissa.
Visst är kostnaden hög - men JAG anser att det definitivt är värt pengarna.
Och fel av mig! Nedanstående pluton har tydligen använt R-hundar istället för S-hunadar. Finns inte hundgården på LSS/F16 kvar?
http://www.lss.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34991
Just LSS verkar ha som arbetssätt att använda r-hundar.
Om man tittar på uppdragsförslaget för 2007 (preliminära siffror) känns det som r-hundarna fortfarande har en roll utanför HV.
Hemvärnet FM-hund 200st
Hemvärnet FM-hund + Marin miljö 10st
Flygvapnet FM-hund 10st
Flygvapnet Tjh I (fd Tjh II) 20st
Flygvapnet Tjh I (fd Tjh II) + Säkerhetssök 6st
Försvarsgemensam Utbildningshund FM-hund 50st
Utbildningshundar för min-, yt- och säkerhetssök 10st
Dom sista hundarna jobbar som dom skarpa men letar inte efter skarp am. Vet inte hur många hundar SBK utbildade för FV som mest men det var förmodligen fler än 36 men numera är det mer kvalificerade hundar som gäller.
baskermann
Dec 19 2006, 15:19
Definitivt!
Undrar till vilka förband de ska? Det är klart, S-hundarna på F17 lär ju gå mot FE01.
När jag var på ett informationsmöte om FE01 så pratade man om att man ville ha in dom bästa hundarna och om det var en r-hund var det inga problem. Så rent teoretiskt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.