Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tänk om...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
Lethal_Impact
Hej alla glada.
Saken är den att jag tänker försöka göra en 3D-film som utspelar sig under tiden 1981-1983.
Filmen har ett militärt tema som främst berör Sverige och Sojvet, men också Finland, Norge och USA.

För den som inte har räknat ut det än, den handlar om U-137.
Grejen är den att jag vill ha så pass många exakta/faktiska detaljer som möjligt.

Vad hade Sverige för matriel då?
Våran Viggen tänkte jag använda
Nån som har koll på alla helikoptrar?
Alla båtar och U-båtar har jag heller ingen koll på.
Sen alla markfordon är väl sådär, alla tgb och bv202 har jag koll på. Men strv och pbv etc?

Finland:
Deras (vår) Drake tänkte jag använda.
Nån som har koll på nån Finsk Jagare eller patrullbåt?
Markfordonen är ointressanta

Norge:
Vad hade de?

USA:
Hade de hummern då?
M1 eller hette de något annat?
eldhandapen och flyg, F-16 förmodar jag.
Hade/har de nån provosorisk bas eller nått i Europa?

Sovjet:
Vad hade de för skepp?

Jag kanske skriver vad jag hade tänkt mig för händelseförlopp senare, beroende på visat intresse.
eskil
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 26 2006, 01:14 ) *
Våran Viggen tänkte jag använda
Nån som har koll på alla helikoptrar?
Alla båtar och U-båtar har jag heller ingen koll på.
Sen alla markfordon är väl sådär, alla tgb och bv202 har jag koll på. Men strv och pbv etc?

Hkp 3 (Huey) och Hkp 4 (Vertol) var väl de som fanns i någon mängd.
PÅ den tiden hade vi fortfarande kvar "landskapsjagarna" Småland, Helsingland och kanske någon till. Jag vet inte om vi hade robotbåtar av Norrköping-klass eller om de fortfarande var torpedbåtar av Spica-klass.
I stridsfordonsväg hade vi IKV 91, Strv 101/102 och Strv 103

Finland:

Drake + MiG-21
Fregaten Uusinmaa (f.d. sovjetisk Riga-klass)
Kanonbåtarna Turunmaa och Karjala
Fyra robotbåtar av Tuima-klassen (f.d. sovjetiska Osa II-klass)

USA:
Hade de hummern då?

Inga hummrar. M60 i stället för M1 och F-4 Phantom i stället för F-16.

Sovjet:
Vad hade de för skepp?

Lots and lots of them! Linky

PS: Glöm inte tyska Marinefliegers F-104 med Kormoran sjömålsrobotar. En raket beväpnad med två raketer! banan_rock.gif DS
Bolle
USA:
...

Malajn.gif biggrin.gif
Hmm, låt se....
Vad sägs om typ hela västeuropa? vissel.gif
/Bolle
Erik_G

Du är ganska ung va? biggrin.gif

Det fanns nog inte ett natoland i hela europa (skulle vara frankrike som är undantaget) som inte hade någon fom av amerikansk bas, oftast en flygbas eller två. I tyskland hade de även en massiv truppnärvaro med markförband av alla möjliga typer inklusive landbaserade taktiska kärnvapen.
Det var ju i europa eller i korea som kriget skulle bryta ut trodde man..

/E
Danne
Både F-16 och F-15 var i tjänst, F-15 i relativt stor mängd och F-16 i lite mindre (båda ökade i GROVA tal med runt 100 maskiner per år). Detta var A/B versioner, då C/D versionerna började introduceras först under mitten av 80-talet.
Psilander
HKp 2 Aoulette, 3 (Heuy) och 4 (Sea Knight),
Spica I

Spica II

Kaparen ptrb

Jagaren Halland

Nämndö-svepare

Finland:

Norge:
Hauk

Snögg

Storm

Oslo

USA:
Hade de hummern då?

Sovjet:
Kashin, Kotlin, Sverdlov, Nanuchka, Osa, Kara, Kresta, Whiskey-klass, Romeo-klass
johanp
PBV302!!!!

pansar2.png
Lethal_Impact
Tack för svar! Man blir ju nästan fartblind pga era snabba svar wacko.gif

Ok, det här är vad som verkar intressant:
Rätta gärna till något som du ser är fel eller som saknas.
--------------
Sverige:
Flyg: J37 Viggen, HKP 3 "huey", HKP 4 "Vertol" ("sea knight" är väl super puma, va?)
Sjö:
Jagare: HMS Halland, HMS Småland, HMS Helsingland
minsvepare HMS nämdö (antar jag)
torpedbåtar: Spica I, Spica II
Transportbåtar: Tpbs 200
Patrullbåtar: Kaparen
osorterat:
Mark: PBV 302, IKV 91, STRV 101/102, STRV 103
--------------
Finland:
Flyg: (J35) Draken (jag är medveten om MiG-21an, men tänker inte använda den)
Sjö:
fregatter: Uusinmaa (f.d. sovjetisk Riga-klass)
Kanonbåtar: Turunmaa, Karjala
robotbåtar: x, x, x, x (Tuima-klassen, f.d. sovjetiska Osa II-klass)
--------------
Norge:
Flyg:
Sjö:
oserterat: Hauk, Snögg, Storm, Oslo
Mark: Leopard 1 (antar jag)
--------------
USA:
Flyg: F-15/F-16 eller F-4 Phantom
Sjö: Några enorma as till fartyg antar jag
Mark M60 (den ser ju skitgammal ut ju, kom inte abrams på 80-talet?)
--------------
Sovjet:
Flyg: MIG-21, Tu-95
Sjö:
osorterat: Kashin, Kotlin, Sverdlov, Nanuchka, Osa, Kara, Kresta
Whiskey-klass
Romeo-klass

Jag e 21, jag bara hört något rykte om en bas i tyskland.
Ok, de borde ha en bas i Norge då?
KD803
Under den aktuella tiden så hade Sverige JA/AJ/SF/SH 37 Viggen och J 35 Draken i luften. Även SK 60 fanns i sin roll som lätt attack.

Till sjöss så fanns fortfarande jagarna Halland och Småland, i alla fall som mobiliserbara krigsförband. Hälsingland tillhörde Östergötlandklassen och de hade inte varit i drift sedan 70-talet.

I Norge så hade USA förhandslagrad materiel för USMCs räkning, men man hade ingen personal där i fredstid.
odenmedic
Mark M60 (den ser ju skitgammal ut ju, kom inte abrams på 80-talet?)
M1 va deployed till Europa runt 1980-1981 och användas tillsammans med M60

lite annat smat-o-gott du kan ha anvanding av
United_States_Air_Forces_in_Europe Finns Info om 80-talet
U.S. Army, Europe Installation Directory - Germany Past and Present

Memorandum of Understanding governing prestockage and reinforcement of Norway
Private Haze
Norska flygvapnet borde ha använt sig av F-5 Freedom Fighters vid det här laget.
F5 på wikipedia

Och en Sea Knight är inte en Super Puma. Sea knight är en så kallad bananhelikopter och inte en enkelrotor.
Sea Knight, HKP 4
Ringo
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 27 2006, 00:04 ) *

Totalt OT men ändock en liten rolig anekdot

När jag var liten grabb åkte hela familjen på semester till Frankfurt (på västsidan). Detta var på det glada 80-talet då klimatet mellan NATO och Warszawapakten var ganska kyligt.

Hur som helst bestämde min far och jag oss för att vi en dag skulle ta bilen och köra och kolla på Frankfurts flygplats (sånt tycker man ju e kul nät man e liten) Vi följde vägskyltarna med ett litet flygplan på och hoppades att på det sättet komma rätt. När vi trodde vi var framme visade det sig att vi kommit fram till vakten till en stor fet amerikansk NATO-flygbas.

Min far som ej är så väl bevandrad varken engelska eller tyska språket valde, för att slippa konfrontation, att göra en U sväng och skynda därifrån. Ni kan tro det blev uppståndelse i backspegeln när vi gjorde så. Ingen vakt tog dock upp jakten eller så lyckades vi skaka av oss dom :P

Och vad lärde vi oss av detta då? - Jo att det fanns gott om amerikaner i Tyskland på 80-talet smile.gif
Danielsson
QUOTE (KD803 @ Nov 27 2006, 01:04 ) *
Under den aktuella tiden så hade Sverige JA/AJ/SF/SH 37 Viggen och J 35 Draken i luften. Även SK 60 fanns i sin roll som lätt attack.

Till sjöss så fanns fortfarande jagarna Halland och Småland, i alla fall som mobiliserbara krigsförband. Hälsingland tillhörde Östergötlandklassen och de hade inte varit i drift sedan 70-talet.

I Norge så hade USA förhandslagrad materiel för USMCs räkning, men man hade ingen personal där i fredstid.

Vi var även utrustade med J32 Lansen, det var två störlansar från F17 som konternueligt flög över U-137 och störde varje gång de gick över till otillåten frekvens.

Ringo, den AM närvaron i Tyskland är ganska stor även idag. Jag har själv sett en massa baser (NATO) med övnomr för bara AM soldater osv. Har även sett AM Blackhawks flyga när jag körde för bi en gång smile.gif
Psilander
Förtydligande flottan:
Halland och Småland, rustade sista gången 1982, utrangerande 1965, 86
Fregatterna Visby och Sundsvall (modifierad Stadsjagare) till 1982, övriga jagare utrangerades 1978.

Torpedbåt spica II blev robotbåt typ Norrköping 1983 - 1985, Spica I or försvann 1987, Kustkorvett Stockholm togs itjänst 1985-86

Ett antal MTB byggdes om till vedettbåtar under tidigt 80-tal för pengarna man fick för Göta Lejon.
Isgubbe
Efter att ha letat runt lite bland gamla papper så hittade jag delar av avtalet för konventionella vapen 1990 då styrkorna drogs ned kraftigt I Europa.
Detta var max antal tillåtet för vardera sidan. Det är inte ett exakt svar på din fråga men det ger en fingervisning av antalet. USA hade under 80 talet flera arméer och flygvapen samt flottor stationerade i Europa.

20.000 Stridsvagnar av dessa max 16,500 aktiva
30.000 Bepansrade fordon av dessa 27,300 aktiva maximalt 18.000 av de 30.000 fick vara fighting vehicles
20.000 arteleripjäser varav 17.000 aktiva
6.800 Flygplan och 2.000 helikoptrar
Inget enskillt land tillåts mer än 13.300 stridsvagnar 20.000 APC’s och 13.700 arteleripjäser, 5150 flygplan och slutligen 1500 helikoptrar

USA har idag fortfarande ca 100.000 man stationerade i Europa med baser i Tyskland, England, Italien, Polen, Czech Rep med fler. Grovt uppskattat gissar jag att det är ungefär 20-25% av vad de hade före 1990.

7.gif
106
QUOTE (Danielsson @ Nov 27 2006, 22:28 ) *
Vi var även utrustade med J32 Lansen, det var två störlansar från F17 som konternueligt flög över U-137 och störde varje gång de gick över till otillåten frekvens.

Störversionen av Lansen (J32E) har i FV endast funnits vid Målflygdivisionen på Malmen och har alltså tillhört F3 (-74), F13M (74-94) och F16M (94-97). Däremot hände det ju att de ombaserade, ganska ofta till Vidsel. Efter nedläggningen av MFD 1997 fanns ett par av dem kvar på FC (FMV:PROV, nuvarande VoVC) innan SK37E togs i tjänst. Om de hade en plats i krigsorganisationen låter jag dock vara osagt, utrustningen skall enligt uppgift främst vara konstruerad för att störa JA37 som ren övning och det har man ju ingen större nytta av så länge inte motståndaren flyger JA.
shisha
QUOTE (Private Haze @ Nov 27 2006, 07:51 ) *
Och en Sea Knight är inte en Super Puma. Sea knight är en så kallad bananhelikopter och inte en enkelrotor.
Sea Knight, HKP 4

Njaee... inte direkt. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/CH-46_Sea_Knight

Mvh
eskil

Då ska vi se här. Amerikanska militärbaser i Tyskland:

Flygbaser:
Ramstein
Spangdahlem
Sembach
Rhein-Main
Ahlhorn
Lahr
Schweinfurt

Armébaser:
Bamberg
Heidelberg
Darmstadt
Mannheim
Kaiserslautern
Augsburg

. . . och då har jag säkert ändå missat hälften.
Lethal_Impact
QUOTE (Isgubbe @ Nov 27 2006, 22:49 ) *
Efter att ha letat runt lite bland gamla papper så hittade jag delar av avtalet för konventionella vapen 1990 då styrkorna drogs ned kraftigt I Europa.
Detta var max antal tillåtet för vardera sidan. Det är inte ett exakt svar på din fråga men det ger en fingervisning av antalet. USA hade under 80 talet flera arméer och flygvapen samt flottor stationerade i Europa.

20.000 Stridsvagnar av dessa max 16,500 aktiva
30.000 Bepansrade fordon av dessa 27,300 aktiva maximalt 18.000 av de 30.000 fick vara fighting vehicles
20.000 arteleripjäser varav 17.000 aktiva
6.800 Flygplan och 2.000 helikoptrar
Inget enskillt land tillåts mer än 13.300 stridsvagnar 20.000 APC’s och 13.700 arteleripjäser, 5150 flygplan och slutligen 1500 helikoptrar

USA har idag fortfarande ca 100.000 man stationerade i Europa med baser i Tyskland, England, Italien, Polen, Czech Rep med fler. Grovt uppskattat gissar jag att det är ungefär 20-25% av vad de hade före 1990.

7.gif

QUOTE (eskil @ Nov 28 2006, 20:44 ) *

Flygbaser:
Ramstein
Spangdahlem
Sembach
Rhein-Main
Ahlhorn
Lahr
Schweinfurt

Armébaser:
Bamberg
Heidelberg
Darmstadt
Mannheim
Kaiserslautern
Augsburg

Jädra jänkare!
Nu blev ju allt precis hur invecklat som helst.
Jag tänkte att Jänkarna skulle skeppa över en massa matriel till Norge efter en "incident" i Sverige. vissel.gif
Så då borde USA skicka folk mm från Tyskland och ev. Polen/England då?
109 Eken
Polen? Tror inte det va :P
odenmedic
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 28 2006, 18:00 ) *
Jädra jänkare!
Nu blev ju allt precis hur invecklat som helst.
Jag tänkte att Jänkarna skulle skeppa över en massa matriel till Norge efter en "incident" i Sverige. vissel.gif

Om du läste denna länken som forklar de hur mycket material och att USMC skulle skickas från USA. Memorandum daterat January 15, 1981.

[OT] Min svager var i Norge, med USMC reserve, 2 ganger under 90 talet. [/OT]
Erik_G
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 29 2006, 00:00 ) *

Polen tillhörde vid denna tid Warsawapakten, och var "fienden". USA hade ingen personal stationerad där, bortsett från diplomatisk/CIA förstås. Nu är det ju en helt annan "femma".

Om det skulle ha kommit militära resurser farandes från Polen vid en "incident" i Sverige kan du vara säker på att det skulle blinka en jävla massa röda lampor på HKV biggrin.gif

/E
Lethal_Impact
QUOTE (Erik_G @ Nov 29 2006, 08:31 ) *
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 29 2006, 00:00 ) *

Polen tillhörde vid denna tid Warsawapakten, och var "fienden". USA hade ingen personal stationerad där, bortsett från diplomatisk/CIA förstås. Nu är det ju en helt annan "femma".

Om det skulle ha kommit militära resurser farandes från Polen vid en "incident" i Sverige kan du vara säker på att det skulle blinka en jävla massa röda lampor på HKV biggrin.gif

/E

Attans det visste jag ju, får tänka efter lite mer i fortsättningen.
"Att tänka efter innan man säger något är som att torka sig innan man skitit." biggrin.gif
tikvah
QUOTE (Erik_G @ Nov 29 2006, 08:31 ) *
/E

Ja inte vore det blå lampor i alla fall vissel.gif
Berg

7.gif

Ett litet antal flygbaser på Island dessutom.
Danne
QUOTE (Lilla Sebbe @ Nov 29 2006, 20:37 ) *

7.gif

Ett litet antal flygbaser på Island dessutom.

NAS Keflavik is no more sedan i september. Basen har gått på sparlåga de sista åren med roterande enheter istället för den fasta 85th Group med den ytterst passande "IS" fenkoden..."Guardians of the North"
PerH

/E

Polen hade egna kärnladdningar. Utlösningsanordningarna förvarades visserligen av KGB, men skulle snabbt lämnas till polackerna i ett skarpt läge. Var de skulle användas kan vi ju spekulera om.
/PerH
Schalldämpfer
Polen hade egna kärnladdningar. Utlösningsanordningarna förvarades visserligen av KGB, men skulle snabbt lämnas till polackerna i ett skarpt läge. Var de skulle användas kan vi ju spekulera om.
/PerH

I flera av alla de scenarier som spelades av den röda sidan var det polackerna som fick ansvar för Danmark och för att hålla passagerna till Östersjön öppna. I vissa fall skulle de även använda atomvapen mot våra pölseätande grannar.
Vysotskij
QUOTE (PerH @ Nov 29 2006, 22:39 ) *

/E

/PerH

Vet du något vi andra inte vet?
Danielsson
Har antalet möjliga mål för sovjetiska atomvapen någon stans, letar upp om nån vill.
Lethal_Impact
QUOTE (Danielsson @ Dec 1 2006, 16:03 ) *
Har antalet möjliga mål för sovjetiska atomvapen någon stans, letar upp om nån vill.

Ja tack, gärna. smile.gif
Danielsson
Lite sent men men..
Enligt en utredning på 50/60 talet står följande:
Tänkabara bekämpningsobjekt:
Skåne 37
Östra mellansverige 88
Sundsvallsområdet 33
Övre norland 20
178

Så 178 tänkbara mål för kärnvapenmål.
Lethal_Impact
QUOTE (eskil @ Nov 28 2006, 20:44 ) *

Flygbaser:
Ramstein
Spangdahlem
Sembach
Rhein-Main
Ahlhorn
Lahr
Schweinfurt

Armébaser:
Bamberg
Heidelberg
Darmstadt
Mannheim
Kaiserslautern
Augsburg

Hur många av dessa låg i dåvarande öst-tyskland?

QUOTE (Danielsson @ Dec 6 2006, 21:38 ) *
Lite sent men men..
Enligt en utredning på 50/60 talet står följande:
Tänkabara bekämpningsobjekt:
Skåne 37
Östra mellansverige 88
Sundsvallsområdet 33
Övre norland 20
178

Så 178 tänkbara mål för kärnvapenmål.

Ok. Tack ska du ha, men jag vill ändå ha lite klarhet om du nu har möjlighet att ge mig det.
"Östra mellanSverige" är väl ändå samma sak som "Sundsvallsområdet", rent geografiskt väl?
"Övre Norrland" är det Lappland samt Norr- och västerbotten?
106
QUOTE (Lethal_Impact @ Dec 11 2006, 23:56 ) *

Ingen? Varför skulle det funnits amerikanska baser i Östtyskland?
Numer är det bara Ramstein AB och Spangdahlem AB som är amerikanska och resten har lämnats över till de tyska myndigheterna. Men det finns även en amerikansk enhet på Stuttgarts flygplats.
uoff
QUOTE (Psilander @ Nov 27 2006, 22:37 ) *
.....

Ett antal MTB byggdes om till vedettbåtar under tidigt 80-tal för pengarna man fick för Göta Lejon.

Även om det inte hör till ämnet måste jag ändå fråga om du är säker på att vi fick några pengar för Göta Lejon?
Jag har alltid fått höra att chilenarna tog en springnota på den skutan. Dessutom såldes den i tidigt 70-tal.
Erik_G

Hur hade du tänkt dig att NATO skulle gömma en militärbas bakom järnridån? Mitt inne i "fiendeland"?

Du kanske ska läsa på rätt så rejält om kalla kriget, om Warsawapakten, om Sovjetunionen och allt sådant.

Rent generellt kan man säga att mitt i tyskland gick en gräns, rakt ner genom resten av Europa. På ena sidan fanns det massor av "blå" stridsvagnar, fartyg, flygplan, kärnvapen mm, på andra sidan fanns det minst lika många "röda" dito. Båda sidor bara väntade på att få börja slå på den andre.
I Östtyskland, som på den gamla goda tiden var en egen, självständig nation, låt vara styrd av en sovjetstyrd marionettregering, fanns dock en "västimperialistisk" enklav, Väst-Berlin, som omringades av en "antifascistisk skyddsvall" kallad Berlinmuren.
Även länder som Polen, Tjeckien (som då satt ihop med Slovakien och hette Tjeckoslovakien), Rumänien, Bulgarien, Ungern och Yugoslavien låg inom Sovjetunionens inflytandesfär och ansågs av väst tillhöra fienden.
På den gamla goda tiden fanns det två block, Öst, som styrdes från Kreml och Väst som styrdes till största delen från Washington. Mellanöstern, Afrika, Sydostasien, alla de orosärdarna var bara surrogatplatser där Öst och Väst kunde kriga, utan att behöva förstöra Europa. Ett land var antingen blått eller rött, det som inte hade bestämt sig, eller där det fanns någon intern konflikt huruvida man ville vara blå eller röd, där blev det inbördeskrig, påeldat av KGB å ena sidan, och CIA å andra.

Så såg världen ut när en annan var ung.. När fienden hette Stormakt Röd

/E
Lethal_Impact
QUOTE (106 @ Dec 12 2006, 01:48 ) *

Ingen? Varför skulle det funnits amerikanska baser i Östtyskland?
Numer är det bara Ramstein AB och Spangdahlem AB som är amerikanska och resten har lämnats över till de tyska myndigheterna. Men det finns även en amerikansk enhet på Stuttgarts flygplats.

QUOTE (Erik_G @ Dec 12 2006, 10:29 ) *

Hur hade du tänkt dig att NATO skulle gömma en militärbas bakom järnridån? Mitt inne i "fiendeland"?

Du kanske ska läsa på rätt så rejält om kalla kriget, om Warsawapakten, om Sovjetunionen och allt sådant.

Rent generellt kan man säga att mitt i tyskland gick en gräns, rakt ner genom resten av Europa. På ena sidan fanns det massor av "blå" stridsvagnar, fartyg, flygplan, kärnvapen mm, på andra sidan fanns det minst lika många "röda" dito. Båda sidor bara väntade på att få börja slå på den andre.
I Östtyskland, som på den gamla goda tiden var en egen, självständig nation, låt vara styrd av en sovjetstyrd marionettregering, fanns dock en "västimperialistisk" enklav, Väst-Berlin, som omringades av en "antifascistisk skyddsvall" kallad Berlinmuren.
Även länder som Polen, Tjeckien (som då satt ihop med Slovakien och hette Tjeckoslovakien), Rumänien, Bulgarien, Ungern och Yugoslavien låg inom Sovjetunionens inflytandesfär och ansågs av väst tillhöra fienden.
På den gamla goda tiden fanns det två block, Öst, som styrdes från Kreml och Väst som styrdes till största delen från Washington. Mellanöstern, Afrika, Sydostasien, alla de orosärdarna var bara surrogatplatser där Öst och Väst kunde kriga, utan att behöva förstöra Europa. Ett land var antingen blått eller rött, det som inte hade bestämt sig, eller där det fanns någon intern konflikt huruvida man ville vara blå eller röd, där blev det inbördeskrig, påeldat av KGB å ena sidan, och CIA å andra.

Så såg världen ut när en annan var ung.. När fienden hette Stormakt Röd

/E

Jag är inte historiskt bortkommen, anledningen till att jag frågade var att ifall någon av de nämnda baserna låg i dåvarande öst-tyskland så skulle de inte vara av någon som helst nytta för mig. Jag tänkte ifall faktan bakom vetskapen om dessa baser härrör från tiden efter November 1989. Så jag ville bara försäkra mig om vad nu var fallet.

Erik_G: Du behöver inte hålla nån sagostund för mig.
Jag har släktingar som växte upp i "gamla" sovjet-Polen, vissa av dem har oförglömliga berättelser. Så jag vet mycket väl hur det var på den tiden, så du ska inte få för dig att jag tror att Sovjet var en snabbmatskedja eller något annat totalt banalt. tveka.gif

För att vara BlåGul tycker jag att du "dömde ut" mig lite väl snabbt, förmodligen bara för att jag försade mig om baserna i polen tidigare.

god jul
Erik_G
QUOTE (Lethal_Impact @ Dec 12 2006, 19:48 ) *
För att vara BlåGul tycker jag att du "dömde ut" mig lite väl snabbt, förmodligen bara för att jag försade mig om baserna i polen tidigare.

god jul

God jul på dig med. Jo, uppenbarligen gjorde jag det. För jag lade ihop din polen-fråga med din fråga om NATO-baser i östtyskland och kom fram till att du inte kände till särskillt mycket om kalla krigets dagar, vilket är helt naturligt om man är så pass ung att man totalt saknade omvärldspolitiskt intresse när kalla kriget led mot sitt slut.

Jag försökte bara lite lätt och ledigt berätta om hur det låg till under 80-talet då jag växte upp. Tråkigt om du tog illa vid dig.

Är du säker på att du vet var polen å sånt ligger nu då? Annars har jag en gammal skolatlas hemma med SSSR, Östtyskland och sådant :P

/E

PS Jag skriver i egenskap av Erik G, inte som BG. När jag skriver som BG skriver jag under med "BlåGul". I övrigt är jag bara vilken medlem som helst. Som BG har jag inga som helst synpunkter på det du skriver.
Bengt
QUOTE (Erik_G @ Dec 13 2006, 11:28 ) *
Annars har jag en gammal skolatlas hemma med SSSR, Östtyskland och sådant

Välkommen till vilken svensk högstadieskola som helst.

Lärare - "ja, alltså... nånstans här går gränsen mellan tjeckien och slovakien" *pekar på vad som på kartan är tjeckoslovakien*

/Bengt, som slutade nian 2005
Danielsson
QUOTE (Bengt @ Dec 14 2006, 20:17 ) *
QUOTE (Erik_G @ Dec 13 2006, 11:28 ) *
Annars har jag en gammal skolatlas hemma med SSSR, Östtyskland och sådant

Välkommen till vilken svensk högstadieskola som helst.

Lärare - "ja, alltså... nånstans här går gränsen mellan tjeckien och slovakien" *pekar på vad som på kartan är tjeckoslovakien*

/Bengt, som slutade nian 2005

Så sant de.

//Kristoffer som går i nian.
EmJe
QUOTE (Ringo @ Nov 27 2006, 11:15 ) *

Totalt OT men ändock en liten rolig anekdot

När jag var liten grabb åkte hela familjen på semester till Frankfurt (på västsidan). Detta var på det glada 80-talet då klimatet mellan NATO och Warszawapakten var ganska kyligt.

Hur som helst bestämde min far och jag oss för att vi en dag skulle ta bilen och köra och kolla på Frankfurts flygplats (sånt tycker man ju e kul nät man e liten) Vi följde vägskyltarna med ett litet flygplan på och hoppades att på det sättet komma rätt. När vi trodde vi var framme visade det sig att vi kommit fram till vakten till en stor fet amerikansk NATO-flygbas.

Min far som ej är så väl bevandrad varken engelska eller tyska språket valde, för att slippa konfrontation, att göra en U sväng och skynda därifrån. Ni kan tro det blev uppståndelse i backspegeln när vi gjorde så. Ingen vakt tog dock upp jakten eller så lyckades vi skaka av oss dom :P

Och vad lärde vi oss av detta då? - Jo att det fanns gott om amerikaner i Tyskland på 80-talet smile.gif

Då fortsätter hijackingen. Tror du att denna flygbas kan heta Giebelstadt? Den ligger en bit ifrån frankfurt i alla fall.
106
QUOTE (EmJe @ Dec 17 2006, 12:56 ) *
Då fortsätter hijackingen. Tror du att denna flygbas kan heta Giebelstadt? Den ligger en bit ifrån frankfurt i alla fall.

Var det i närheten av Frankfurt var det med största sannolikhet Rhein-Main AB.
BUCK
@Erik_G
Klockren historiestund, och troligtvis nyttig för vissa som inte var med på den gamla onda tiden..
odenmedic
USAF bases i Gamla Väst Tyskland 1975

Mer info finns har
Skoog
Hur kommer det sig att de låg i en hög just där?
AdamKalle
QUOTE (Skoog @ Jan 6 2007, 18:19 ) *

Var inte hela Västtyskland liksom Västberlin indelat i sektorer mellan de allierade, och jänkarna hade ansvar för just den sektorn?
CBRN-fåne
QUOTE (AdamKalle @ Jan 6 2007, 18:25 ) *
QUOTE (Skoog @ Jan 6 2007, 18:19 ) *

Var inte hela Västtyskland liksom Västberlin indelat i sektorer mellan de allierade, och jänkarna hade ansvar för just den sektorn?

Natobaserna låg/ligger i den del av det forna Västtyskland som "tillhörde" fransmännen. USA:s sektor var
det sydöstra hörnet av VT. Den förklaring som jag har läst är att man vill maximera avståndet (i tid) mellan
baserna och de framstormade sovjetiska pansartrupperna. Avståndet spelade ingen roll för det taktiska
flyget men var en viktig buffert för att undvika att baserna blev överkörda. När man i efterhand har läst
Östs kärnvapenbudget så tror jag att det inte hade spelat någon roll var baserna låg.
Lethal_Impact
Så här långt har jag kommit hitills.
En halvfärdig Mig-21.

BILD 1:
http://www.c4d.se/files/mig2_180.jpg
BILD 2:
http://www.c4d.se/files/mig1_672.jpg
Erik Gustav
mer info från mej:

Stridsvagn 103 "S" och Strv 101/102 användes i Pansarbrigaderna tillsammans med Pansarbandsvagn 302. Fordonen var i tjänst sedan 60-talet. Amrekanarna hade faktiskt M1 Abrams fast i litet antal och med 105 mm kanon. M 60 var den dominerande stridsvagnstypen.
Svenska flotten hade relativt många patrullbåtar vid denna tid, Kaparen plus nio till, Hugin, Magne, Munin, Mode, Mjölner mm. Patrullbåtarna var egentligen inte Patrullfartyg utan Robotbåtar med sjömålsrobotarna Rb 12 Penguin med sex/ båt

/ Erik Gustav
Lethal_Impact
Okej, kanske man ska försöka sammanställa lite info nu?

Sverige:

Flyg:
J 35 Draken i olika varianter var vanligast förekommande.
F6, F7, F15, F13, F17, F21 hade AJ 37
F13, F17, F21 hade även SH/SF 37
Hkp 3 (Huey)
Hkp 4 (Vertol)
HKp 2

Sjö:
Landskapsjägarna: Småland, Helsingland, Halland, Östergötland (ej säker), Södermanland (ej säker), Hälsingland (ej säker), Gästrikland (tagen ur bruk 1 juli 1982?)
6st torpedbåtar av Spicaklass
12st robotbåtar av Norrköpingsklass
16st Patrullbåtar
3st Minfartyg
18st Kustminsvepare
4st Ubåtar av Näckenklass, ev fler?

Mark:
Bandvagn 202
Bandvagn 206 (i Juni 1979 beställde Armén 3500 exemplar av Bv206)
Strv 103
Strv 101/102
Pbv 302
Tgb 11, 13, 20
Tgb 30/40
IKV 91

Finland

Flyg:
Ointressant.
Ska endast använda J35 Draken i nuläget.

Sjö:
Fregatten Hämeenmaa av Riga-klass
(Uusimaa skrotades 1980)
Kanonbåtarna Turunmaa och Karjala (korvetter internationellt)
1st Minfartyg, Keihässalmi
4st robotbåtar av Tuima-klassen (f.d. sovjetiska Osa II-klass)
4st Minsvepare av Puupää -klassen
5st Patrullbåtar av R-klassen
10st Patrullbåtar av Nuoli-klassen (motorkanonbåtar)

Mark:
Ointressant.

Norge:
Ointressant i nuläget.

USA:

Flyg:
F-4 Phantom II
F-16 (Den första F-16 levererades 1978 och sedan dess har fler än 2000 levererats till USAF)
F-15 (Det första F-15-planet, som levererades till ett stridsförband, kom i tjänst 1976)

Sjö:
Ointressant

Mark:
M60

Sovjet:

Flyg:
Ointressant.
Ska endast använda Mig-21 och Tu-95 i nuläget.

Sjö:
Här kommer jag att fylla i en afton då jag har mer ork, PAXAT för edit smile.gif

Mark:
Ointressant.

Säg till om du ser något som inte stämmer
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.