Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tänk om...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
KD803
QUOTE (Lethal_Impact @ Mar 9 2007, 00:14 ) *
Flyg:
J 35 Draken i olika varianter var vanligast förekommande.
F6, F7, F15, F13, F17, F21 hade AJ 37
F13, F17, F21 hade även SH/SF 37

AJ 37 fanns bara på F6, F7 och F15.
SH/SF 37 fanns på F13, F17 och F21.

De förband som hade SH/SF 37 hade det på en division, den andra divisionen fick JA 37 under 80-talet. Innan JA kom så hade dessa divisioner J 35. Övriga förband (F 1, F 4, F 10, F 16) hade J 35 men fick JA 37 under 80-talet, förutom F 10. Det sista förbandet som fick JA var F 16 som fick sitt första 1989.
Sjö:
Landskapsjägarna: Småland, Helsingland, Halland, Östergötland (ej säker), Södermanland (ej säker), Hälsingland (ej säker), Gästrikland (tagen ur bruk 1 juli 1982?)
6st torpedbåtar av Spicaklass
12st robotbåtar av Norrköpingsklass
16st Patrullbåtar
3st Minfartyg
18st Kustminsvepare
4st Ubåtar av Näckenklass, ev fler?

Helsingland och Hälsingland är samma fartyg. Halland och Småland utgör en klass, de utrangerades 1984 och 1985. Östergötland, Södermanland, Gästrikland och Hälsingland utgör en klass, dessa utrangerades 1982.
Fregatterna Visby och Sundsvall utrangerades även dessa 1982.

Näckenklassen bestod bara av tre individer. Utöver dessa fanns det fem ubåtar av Sjöormenklass och sex ubåtar av Drakenklass. Drakenbåtarna började dock utrangeras redan 1982 samtidigt som de första båtarna av Västergötlandklass togs i tjänst mot slutet av 80-talet.
106
QUOTE (KD803 @ Mar 9 2007, 06:58 ) *
Övriga förband (F 1, F 4, F 10, F 16) hade J 35 men fick JA 37 under 80-talet, förutom F 10.

och F 1 som lades ner.
Sjö:
Landskapsjägarna

Fartygstypen heter jagare.
Psilander
Beror ju på när du vill sätta ner foten men Kustkorvetterna Stockholm och Malmö togs i tjänst sista halvan av 80-talet. Rb15 blev aktiv på förband 1985, prov ombord på HMS Piteå från 1983. Jagarna(fregatterna) Uppland och Öland skrotades 1978. Svl och Vby var baserade i Göteborg för sjöfartsskyddet.
1978 försvann också MTB ur Krigsorganisationen.

Flottan hade 3st Ytattackflottiljer, varav två rustade ifredstid, normalfördelningen var, 1 jagare/korvett, 1 div rbb (4-6st) och 1-2 div ptrb (3-6 ftg). Spica 1orna togs ur tjänst i slutet av 80-talet (ersatta GBG korvetter), dock tror jag två gick i graven redan i början av 80-talet. Tyvärr kunde ju inte de moddas till rbb.

Kustarna kompletterades med M-båtar som röjdykfartyg och fiskesvepare som minsvepare. Landsort klassen blev operativ i slutet/mitten av 80-talet

Glöm inte isbrytarna som var hjälpminfartyg också.
Danielsson
En liten OT fråga; Var låg F1?
KD803
QUOTE (Danielsson @ Mar 26 2007, 20:46 ) *

Västerås.
bomben77
Hur går det egentligen med det här projektet? Väntar med spänning...
Stocken
F1 var baserad på Hässlö utanför Västerås.

/Stocken

QUOTE (KD803 @ Mar 26 2007, 20:47 ) *

Västerås.
KD803
QUOTE (Stocken @ Apr 2 2007, 15:21 ) *
F1 var baserad på Hässlö utanför Västerås.

/Stocken

QUOTE (KD803 @ Mar 26 2007, 20:47 ) *

Västerås.

Ja, och F16 var baserad på Ärna utanför Uppsala. Men lik förbannat så angav man att F16 låg i Uppsala, inte Ärna...
Stocken
Jätte-OT blush.gif: Möjligen är det icke-flyganknutna media som "ligger bakom" sådant? Som till exempel gammla ärevördiga F3 (sedermera omdöpt till F13M och ännu ett antal år senare omdöpt igen, då till F16M (häpp där kom "Ärna" med i bilden igen happy.gif) ... flottiljen låg/ligger på Malmen , men ofta(st?) får man höra att det heter Malmslätt, men det är namnet på SJ:s järnvägsstation där och inget annat.

Och ännu värre tycker jag det är att vissa människor säger att den flottiljen ligger i Linköping... då vänder sig säkert min mormors far (som var med och satte upp just den flottiljen) i sin grav... angry.gif banghead.gif

/Stocken, leg. parentesmissbrukare rolleyes.gif
Lethal_Impact
QUOTE (bomben77 @ Apr 2 2007, 14:37 ) *
Hur går det egentligen med det här projektet? Väntar med spänning...

Trögt, i brist på någon större motivation går det långsamt.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29015
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29014

Ingen som har någon någorlunda koll på vilka sovjetiska skepp/ubåtar som cirkulerade i östersjön?
Det framgick dåligt av wikipedians info.

@Psilansder.
Ta inte illa upp, men jag skiter i isbrytarna. (bryr mig väldigt lite om dem)

Jag vill mest få en fingervisning om vad jag har att spela på i min film, redan nu vet jag att inga isbrytare kommer att figurera i den. Samma sak i övrigt, allt kommer inte att vara med. Använder jag tex nån ubåt så vet jag mer eller mindre klass/beväpning samt tänkbara namn på denne.

Hoppas att jag inte gjorde någon besviken nu. unsure.gif
Probos
QUOTE (Lethal_Impact @ Nov 26 2006, 01:14 ) *
Hej alla glada.
Saken är den att jag tänker försöka göra en 3D-film som utspelar sig under tiden 1981-1983.
Filmen har ett militärt tema som främst berör Sverige och Sojvet, men också Finland, Norge och USA.

För den som inte har räknat ut det än, den handlar om U-137.
Grejen är den att jag vill ha så pass många exakta/faktiska detaljer som möjligt.

Du måste ta med en sekvens när Fälldin ger order om "Håll gränsen" samtidigt som en Sovjets flottstyrka går mot gränsen, KA eldledningsradarn målföljer och AJ-37 Viggen (ÖB's hammare) lastade med skarpladdade sjömålsrobotar står startberedd samtidigt som ytattacken löper ut.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.