QUOTE (Moodo @ Jan 2 2008, 16:10 )

Här kommer jag och gör en rejäl bump, men jag har en undran. Det är så att jag funderar på att byta över till insatspluton istället för det "vanliga" hemvärnet. Hur går man tillväga då? Var vänder man sig och hur går man tillväga? Tillhör idag Västmanlands bataljon, Hässlökompaniet...
Ta kontakt med Yohn här på forumet. Han kan kanske hjälpa dig. Ett annat alternativ är att ta kontakt via insatsplutonens hemsida på hemvarnet.se. I tredje hand kan du ringa U/V-gruppen, 0171-157000
Vad är det som gör att du lockas av att gå med i insatspluton? Är tjänsten i kompaniet tillräckligt utmanande, strävar du efter att få en annan tjänst, vill du göra mer tid? Ett tips kan vara att hänga med på någon/några övningar och ta tempen på plutonen, och ställa sig frågan "Är detta den pluton jag vill vara med i?"
Jag vet flera som har bytt till andra plutoner/kompanier/bataljoner bara för att gräset är grönare på andra sidan. En del tycker att det var bra, medan andra har ångrat sig. Om du är missnöjd med ditt eget kompani, undersök om det är möjligt att själv bidra med kompetens för att kunna förändra saker och ting. Men som sagt, det är helt upp till vilken typ man själv är.
/Koskela, som själv har bytt kompani en gång