Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gripens specs fel!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Tobbeo
I alla specifikationer jag sett står det att gripens längd är 14.1meter. Om bilden med mått nedan stämmer verkar detta vara fel.
Är det så att måttangivelser inte räknar med nospitotrör, vad är då den exacta gripenlängden med pitot? (eller vad är pitotrörets längd:P) (om man ska gå på denna usla bild är den ca.80cm.)
larsev
QUOTE(Tobbeo @ Nov 24 2006, 12:34 ) *
I alla specifikationer jag sett står det att gripens längd är 14.1meter. Om bilden med mått nedan stämmer verkar detta vara fel.
Är det så att måttangivelser inte räknar med antenner, vad är då den exacta gripenlängden med antenn? (eller vad är antennens längd:P) (om man ska gå på denna usla bild är den ca.80cm.)

Enligt ritning är Gripens längd exkl. antenner 14.1m.

Totallängden ser ut att bli ca 15m. Men detta är med all säkerhet beroende på vilka optioner man väljer.

Inga bilder när ni citerar.

The Swede
BLÅGUL
Tobbeo
De är alltså jag som ritat in långa linjen just under gripen.
Det blir ju ganska osäkra nummer om man ska mäta på en dålig bild... så är det nån som alltså VET pitotrörets längd? (lr totala) Min gissning är iaff: 46feet 3inches + pitot 80cm = 14.897meter tveka.gif

Fast fakta vore ju bättre dry.gif
Born
Orkar jag så mäter jag upp härket på måndag och återkommer med facit. Specar är just specar och inget annat.
Tobbeo
OJ de vore schyst! Trampa inte i nån rabatt bara. (Om de nu skulle va så strängt). 0 koll smile.gif
Born
Annars kan man fråga plogbillsaktivisterna som besökte jobbet och bröt sönder "kulsprutorna" längst fram hur lång pipan var.. ;)
J.K Nilsson
QUOTE(Born @ Nov 24 2006, 15:54 ) *
Orkar jag så mäter jag upp härket på måndag och återkommer med facit. Specar är just specar och inget annat.

Akta så du inte säger för mycket. ph34r.gif Företagshemligt tänker jag på.

J.K Nilsson
Born
Fulllängd med pitotrör 14,9 M +/- lite moms. Så ditt antagande om 14,987 var inte så tokigt

Längd 14,9 m
Spännvidd 8,4 m
Höjd 4,5 m
Vingyta 30 m2
Spårvidd 2,4 m
Hjulbas 5,2 m

På en höft, tänk på att det är måndagmorgon...

Inga hemligheter nämnda J.K smile.gif
Erik_G
QUOTE(Born @ Nov 27 2006, 08:28 ) *
Fulllängd med pitotrör 14,9 M +/- lite moms.

Hur mycket "moms" tillåts på en Gripen? Hur mycket får den variera i längd när den rullar ut ur fabriken? Misstänker att toleransen är något hårdare än för t.ex Pbv 401 a.k.a MT-LB vars längdvariation lär kunna mätas i decimetrar biggrin.gif

Men någon mm måste det väl ändå diffa?

/E
Tobbeo
jisses ... så tidigt hee! smile.gif men moms? ja nöjer mej med cm iaff (ej 5-8 cm hoppas jag?)

Sen kanske skulle bett om mätpunkten innan. De är ju som en extra tjockare bit innan själva nosen kommer, den bör man nog mätas med. Annars blire ju fel ändå :P
TACK hur som helst! (känner mej störande:)
Born
QUOTE(Erik_G @ Nov 27 2006, 08:40 ) *
QUOTE(Born @ Nov 27 2006, 08:28 ) *

Fulllängd med pitotrör 14,9 M +/- lite moms.

Hur mycket "moms" tillåts på en Gripen? Hur mycket får den variera i längd när den rullar ut ur fabriken? Misstänker att toleransen är något hårdare än för t.ex Pbv 401 a.k.a MT-LB vars längdvariation lär kunna mätas i decimetrar biggrin.gif

/E

Det gör det säkert. Då jag inte jobbar med strukturen eller hela planet utan pysslar mer med innehållet under skalet så är jag dålig på den biten. Men värme/kyla påverkar självklart. Momsen kan man nog bortse ifrån då individerna byggs efter lite mer nogrannhetskrav än MT-LB Malajn.gif

Skulle ljuga om jag sa att jag visste exakt. Och nej, jag kommer inte ge mig in i någon diskussion angående specar på vad som finns under skalet smile.gif
griffon
QUOTE(Erik_G @ Nov 27 2006, 09:40 ) *

När jag besökte fabriken var de ganska tydliga med att man monterar bilar men bygger flygplan. Viktigare än längden är nog att de inte blir skeva. Om jag kommer ihåg rätt är det 5 mm tolerans, totalt, man har avskaffat med senaste sättet att bygga F-35ans kropp.
Erik_G
QUOTE(griffon @ Nov 27 2006, 12:28 ) *
QUOTE(Erik_G @ Nov 27 2006, 09:40 ) *

När jag besökte fabriken var de ganska tydliga med att man monterar bilar men bygger flygplan. Viktigare än längden är nog att de inte blir skeva. Om jag kommer ihåg rätt är det 5 mm tolerans, totalt, man har avskaffat med senaste sättet att bygga F-35ans kropp.

5mm differens i längd är faktiskt mer än jag trodde.
Så man har bokstavligen nolltolerans på F-35an? Förklarar ju prislappen om inte annat biggrin.gif

/E
King Kill
Jag är inte så insatt i flygfarkoster, men enligt Discovey för några år sedan så ökade längden på Concorde med ca 2dm under flygning (givetvis går det tillbaka sen). Detta pga friktion -> värme osv. Kanske därför toleransen är så pass stor? Nu är ju material osv annorlunda i de båda maskinerna, men det är väl inte helt omöjligt att Gripen också blir lite längre under flygning och även om det sen går tillbaka så borde det ju bli lite skillnad från när den rullade ut ur fabriken, något man kanske inte kan räkna så exakt och att det på så sätt inte lönar sig att ha så snäva toleranser?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.