Help - Search - Members - Calendar
Full Version: googles/kikare + tejp?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
facit
Varför har sgt.waynick tejpat igen sina "field glasses"?

Ser ut som tejp iaf? E det för att han inte ska upptäckas pga man kan se en kickare blända på långt avstånd? Sist läste jag att man löst det i USArmyför längesedan?
Fu Kjellberg
Inget bra svar men här har du lösningen:
lösningen
facit
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 1 2003, 06:54 PM)
Inget bra svar men här har du lösningen:
lösningen

This page is not available

??? fick ej fram ngt furir
Fu Kjellberg
Jag får fram bild. Annars titta i kasunen under prickskyttegevär 90 mynningsflamma i ett av mina inlägg. biggrin.gif
HvPrsk
QUOTE (facit @ Jan 1 2003, 06:06 PM)
E det för att han inte ska upptäckas pga man kan se en kickare blända på långt avstånd?

Ja, det är det. När det gäller handkikare så är det bättre under sommarhalvåret att tejpa ett finmaskigt tunt nät över objektiven än att tejpa över dom på det sättet som han har gjort. Man förlorar mindre utav ljusstyrkan genom att göra så.

Vintertid är dock modellen på bilden att föredra, fast då med vit tejp. Man slipper då de runda typiska konturerna från objektivet, som är lätta att upptäcka. Givetvis kan man vintertid även använda ett vitt tunt nät... ;)
softfeel
Hmm..... Låt mig gissa.

Det ser ut att vara ganska kallt (yllevantar, huden röd av kylan osv.) och troligtvis oxå snö, så med rädsla för att bli snöblind eller liknande så har han tejpat igen övre och undre delen av kikaren för att inte se snön eller solen. smile.gif

Edit: f..n oxå HvPrsk han före mig och med ett bättre svar dessutom.
facit
Stämmer softfeel de befinner sig på ett snötäckt berg. Det är bilder främmst från Makedonsk special polis men även från tyskar och amerikaner.

http://www.aeronautics.ru/archive/macedoni...s01/page_01.htm
Lt. payne
Jag har med framgång använt nylonstrumpa till att minska risken för bländning från optik.
Karl Z
Jag har läst att USA har utvecklat en grej som gör att inte en kikare ger reflexer alls. Det är ett filter som man sätter fram på kikaren.
Det är som en "lins" med pentagoner i. Ganska stora maskor som "dödar" alla reflexer. Svårt att förklara hur det ser ut.
Men jag såg en bild i Illustrerad Vetenskap för något år sedan.

// Karl
Fu Kjellberg
Karl Z: kolla mitt inlägg tidigare. biggrin.gif
HvPrsk
Här kommer länk till sidan som Fu Kjellberg, menade:
www.camouflage.com
facit
GAH SAMMA bild som fanns på illustrerad vetenskap.. var bara tvungen o nämna det...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.