QUOTE (Vildmannen @ Nov 30 2006, 17:09 )

Finland och kriget
Under andra världskriget stred Finland på samma sida som Tyskland mot Ryssland. Borde Finland göra upp med sin roll under kriget? Samtal med historikern Henrik Arnstad och den finländske krigsveteranen och författaren Harry Järv 07.21
http://sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=1650Den gode Henrik Arnstad uppvisar själv en häpnadsväckande brist på historisk kunskap i frågan.
Att Finland
var allierat med tyskland 1941-1944 är ingen hemlighet. Att Generalmajor Siilasvuo är den enda utlänning som någonsin har haft SS-trupper (6. SS Gebirgs Division Nord) under sitt befäl är väl bevis nog för den saken.
Huruvida alliansen var av tvång eller inte är kanske mer diskutabelt. I mina ögon är det i alla fall klart att 1941 var en allians med djävulen ett för Finland säkrare kort än att försöka stå på egna ben när det blåste storm i Europa.
Att just Finland på förhand skulle ha fått information om Operation Barbarossa för att locka in dem i en allians tror jag inte en sekund på. Operation Barbarossa byggde på överraskning och var just därför mycket hemlig. Med tanke på vilken oerhörd överraskning anfallet var, inte bara i sovjetunionen utan i hela världen, så har jag mycket svårt att tro att tyskarna hade läckt information om operationen, i synnerhet inte i spekulativt syfte.
Begreppet 'medkrigförande' saknar folkrättslig definition.
So? Det gör begreppet 'kökskniv' också. Begreppet saknar folkrättslig definition eftersom det saknar folkrättsliga implikationer.
Ett Storfinland (Suur-Suomi) ska skapas. Detta ”lebensraum” konkretiseras under anfallskriget i ett rasligt ”rent” Fjärrkarelen, ett område som aldrig någonsin tillhört Finland.
Att fjärrkarelen aldrig har tillhört Finland är inte så konstigt eftersom nationen Finland vid tillfället var 22 år gammalt. Dock så fanns det i östra Karelen en etniskt finsk befolkning. Att införliva sådana etniska enklaver i "moderlandet" var något som låg i tiden. Sovjetunionens politik gemtemot etniska minoriteter var också en starkt bidragande orsak.
Det var Finlands ledning som genom sitt opportunistiska och kriminella anfallskrig skapade säkerhetspolitiska risker för Sverige. Dömda finska krigsförbrytare som president Risto Ryti bär hela ansvaret. Som humanist betackar jag mig för påståendet att en kamp för Nazityskland var något positivt för Sverige och demokratin.
Att hävda att Finland stred för Nazityskland är historieförfalskning om något. Finland stred för Finland! Att Finland och Tyskland 1941 hade gemensama intressen som ledde till en alians finner inte jag det minsta underligt. Lika lite som att Finland tre år senare slöt ett fredsfördrag med sovjet som gjorde tyskland till fiende. Det var dessa "kovändningar" tillsammans med en segt militärt motstånd som gjorde att Finland överlevde som nation, vilket var det yttersta målet.