Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Låta fångar behålla vapnen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Informatör
[Tror jag råkade lägga denna tråden fel blink.gif]

Lätt ovanlig bild (britter som ger sig) som jag hittade på "Imperial war museum". Kul att se att britterna stred i basker också. Filthjälm.

"Royal Marines captured by Argentine Special Forces during the invasion of the Falkland Islands, 2 April 1982."

Kan förvisso vara precis efter att de gav sig och därför har de vapnen kvar.. men ändå?

Vad är det för vapen argentinaren har? Är det en ljuddämpad Sterling måhända?

-------------------------------------------------------------------

Mer britter med filthjälm från Falklandskriget. "Royal Marines "blacked up" and ready to board a landing craft, San Carlos, 21 May 1982."

snake
Tycker ju inte det verkar vara specielt vettigt att låta fångarna ha kvar vapnen, men det kan ju som sagt vara så att dom precis har blivit tillfångnatagna.... lurigt....
Casca
QUOTE (snake @ Dec 31 2002, 07:22 PM)
Tycker ju inte det verkar vara specielt vettigt att låta fångarna ha kvar vapnen, men det kan ju som sagt vara så att dom precis har blivit tillfångnatagna.... lurigt....

Tja säkert en bild fångad i tiden för kapituleringen. Hade jag gett upp striden så finner jag ingen anledning att använda vapnet och begå brott mot internationell rätt.

Casca
softfeel
QUOTE (Informatör @ Dec 31 2002, 04:24 PM)
Vad är det för vapen argentinaren har? Är det en ljuddämpad Sterling måhända?

Japp det är en ljuddämpad sterling med magasinet på vänstra sidan och ett (enligt min mening) på tok för litet handskydd av trä.

Royal Marines brukar använda basker i strid, se bara hur de är klädda i Afganistan.
Gerle
Ser ur som britten längst bak har tagit ut sitt magasin.
Nicolai
Varför av alla vapen har de en Sten? 7.gif
facit
QUOTE (softfeel @ Dec 31 2002, 10:43 PM)
Royal Marines brukar använda basker i strid, se bara hur de är klädda i Afganistan.

Det var stora diskussioner om ifall SAS verkligen skulle använda deras röda basker i strid pga att den röda färgen var allt för synlig/kontrast mot övrig grön miljö.

Man kom fram till att de skulle ha den ändå därför att den röda baskern skulle "struck fear in the enemy".
The Swede
Ehh, SAS har väl inga röda baskrar vad jag vet?
Däremot har The Paras röda baskrar och dom använde dom på Falklands.

The Swede
Sudden
Hur ser ni vilket vapen det är? Det enda jag ser av det är pipan. Och det kan jag inte få ut att det är en gammal Sterling aka Sten av.
Adam Wilhelm
Du ser det på den tjocka pipan, siktet placering och träskyddet under pipan.

Sterling L34 A1 MK5
Informatör
Ang. bilden längst upp där britterna ger sig.

2:a april 1982 var den dagen då argentinarna landsteg på Falklandsöarna. På två ställen blev det strid, dels Mullett Creek (där bilden längst upp i den här tråden nog är tagen) där 180 argentinare kommandosoldater landsteg och stod mot 84 brittiska marines, britterna lyckades slå utt ett argentinskt landstigningsfartyg med en pansarvärnsrobot innan de kapitulerade när argentinska pansarskyttebandvagnar började sättas iland.

I South Georgia samma datum fanns 23 britter som sköt mot en argeninsk Puma som försökte landssätta trupper. En argentinsk korvett t.ex. träffades av 3 granater från ett svenskt exportvapen (bild ovan) samt mer än 1000 st. 7.62 NATO. Till slut fick britterna dock ge sig. Den brittiska befälhavaren fick dock "Distinguished Service Cross".
facit
QUOTE (The Swede @ Jan 1 2003, 02:36 AM)
Ehh, SAS har väl inga röda baskrar vad jag vet?
Däremot har The Paras röda baskrar och dom använde dom på Falklands.

The Swede

Visst e det väl så... Facit smäller sig själv på käften.
Haegg
Vart den övre bilden är tagen vet jag inte. Den föreställer dock en grupp ur Royal Marines Naval Party 8901. Som jag förstått det så är det själva kaputitulationsögonblicket som fångats. Britterna tågar ut efter det att de meddelat att de vill kapitulerar och blir anvisade vart de ska gå och ställa upp för att bli avvisiterade.

Informatör

Jag trodde att Naval Party 8901 som bestod av totalt 67 man på Falklandsöarna (normalt 40 man men ett antal extra man fanns på ön pga rotation) var det enda förbandet på ön när kriget drog igång, förutom Falklands Islands Volunteer Defence Forces (120 man). Har du några uppgifter på vad det var för folk som fyller luckan från 67 upp till 84 som du angav?
Informatör
QUOTE (Haegg @ Jan 1 2003, 08:33 PM)
Har du några uppgifter på vad det var för folk som fyller luckan från 67 upp till 84 som du angav?

Det står i 2:a och 3:e stycket här:

http://www.britains-smallwars.com/Falkland...ds/land-war.htm

Avväpnade britter ovan.
Lt. payne
Tja,det är väl inte konstigt att engelsmännen har filthjälm?
Den argentinska commandosoldaten har ju yllehjälm. ;)
Haegg
Informatör

Jag det gör det. Undrar om vi ska skylla de olika siffrorna olika källor på bristande brittisk förmåga i matematik? Inte för att det spelar någon större roll om det var 67 eller 84 men man undrar ju.
Unicorn
QUOTE (Informatör @ Dec 31 2002, 04:24 PM)

Bilden är tagen vid Guvernörshuset i Port Stanley efter att de Royal Marines som envist försvarade denna högsta brittiska utpost på ön kapitulerat. Bilden är tagen precis när man motvilligt marscherar ut ur huset på order av guvernören.
Gerle
Skillnaden i antal Marines kan bero på att man skickat en liten grupp på 24 personer till South Georgia för att köra bort argentinsk militär och några argentinska skrothandlare! Fortfarande förklarar det ju inte 67 eller 84, men ändå...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.