Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vad gör ni hv ungdomar nu förtiden?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2, 3
martin s
jag har varit med i hv i lite mer än 20år.började som hv ungd...då den tiden övade vi med M/45B och GV M/96 och ibland med Kulspruta 58...då främst mot andra ungdomsavdelningar.det var då det men hur övar ni idag?.övar ni strid?.det är sällan mann har kontakt med hv ungdomar nu för tiden HV.gif jag tänker med saknad på den tiden... HV.gif
Faers
Hmm vad vi gör? Ja INGET av det ni gjorde. Vi kastar blinda granater och skjuter gevär på bana dry.gif Visst, bra att ingen under 18 utbildas i strid för det är ju en mognadsfråga. Jag skulle aldrig ge en människa under 18 år tillgång till stridsutb.
De över 18 (i både HV-u och FBU-U) kan i viss mån få stridsutb, men det håller på att bli ännu mer sällsynt. Och snart finns varken HvU eller FBU-U utan bara FU-U. Kan vara bra men det kommer finnas kvar spänningar.

Detta är dock bara skåne, det är tydligen annorlunda längre upp i landet?
Skoog
QUOTE (Faers @ Nov 19 2006, 21:29 ) *
Och snart finns varken HvU eller FBU-U utan bara FU-U. Kan vara bra men det kommer finnas kvar spänningar.

Detta är dock bara skåne, det är tydligen annorlunda längre upp i landet?

Som sagt så gäller just ihopslagningen bara Skåne än så länge. Min avdelning (i Värmland) tillhör både FU och HV, men där går det mer och mer mot att HV tar mer ansvar för verksamheten sen vi fick en ny bataljonchef. Vi har också blivit flyttade från att tillhöra kompaniet till att lyda under batch.

Vi gör det mesta som kan anses vara militärt ute i fält utan att innebära strid.
klawe
själv så var man b-styrka på en kompani övning, och det var precis så underbart som en liten hv-ungdom kan föreställa sig med sena kvällar och obegränsat med ammo till akn.

Helt underbart camo.gif
Faers
Hoppas du hade åldern inne och hade rätt utb. Reglerna är till för allas säkerhet, inte för att HKV tycker att det är kul att stifta dem (dock så tycker HKV förmodligen om det ändå dry.gif)
Frantic
Förmodligen hade han åldern inne det, Eftersom det står att han snart rycker in.
TomS
Jaha, här i Östersund har vi skytte på bana, förläggningsövningar med lite sambandstjänst, sjukvård och lite "överraskningsmoment" som har varit "spaning" och nattlig orientering med GN-1:or. Inte mycket att skryta med alltså.. mellow.gif skulle gärna haft lite ksp 58 och allt vad det var men jag förstår ju också att det inte skulle fungera.. 8.gif
klawe
själv klart så hade jag åldern inne och den rätta utb. Skjutning med ak4 på skjutbana, hemvärnets baskrav (typ 5gånger på en termin) och lösskjutnings utbildning.

Våra befäl är väldigt noga med att man följer regler och att man bibehäller säkerheten i alla lägen.
Hoppas att ni får uppleva något liknande. smile.gif
Faers
QUOTE (klawe @ Nov 21 2006, 18:38 ) *
själv klart så hade jag åldern inne och den rätta utb. Skjutning med ak4 på skjutbana, hemvärnets baskrav (typ 5gånger på en termin) och lösskjutnings utbildning.

Våra befäl är väldigt noga med att man följer regler och att man bibehäller säkerheten i alla lägen.
Hoppas att ni får uppleva något liknande. smile.gif

Nja inte panga, men vi fick leka ligister o kasta sten på insats :P DET var kul hehe!

Men såklart märkte inte de senildementa gubbarna att man kastade saker på dem dry.gif Mycket elakt av dem att först ignorera mig och sedan peppra mig med Kulspruta 58...
klawe
Att leka ligist är alltid kul, speciellt när skyddsvakten börjar fråga ligisterna om legetimation och om de kan identifiera sig (tänk er det under göteborgskravllerna "- ursäkta du i den svarta rånarluvan namn och person nr tack!).

Annars så var det bästa minnet när de tvingat ner all på marken och man snabbt som bara den smiter mellan benen på den närmsta soldaten och slänger sig efter pluton chefen som står bakom sina soldater i linjen, himmla va paf han blev.

Tyvärr så blev jag nerbrottad och bryskt avvisad.
Men man avslutar med att gå därifrån, ge dom fingret och skrika mindre angenäma okvädningsord.
Fu Gref
QUOTE (Faers @ Nov 21 2006, 19:24 ) *
Mycket elakt av dem att först ignorera mig och sedan peppra mig med Kulspruta 58...

Du vet, även insats tålamod har sin gräns.. biggrin.gif Jag hade även jag öppnat eld, särskilt om jag vetat att det var odrägliga Hv-ungdomar som hitta på jävelskap laugh.gif
Faers
JAG gjorde allt rätt saint.gif Det var de som gjorde misstaget. Vad de gjorde? De säkrade stället där jag låg och sov (ja jag sov. Jag hade legat där i 2 h och väntat på de jäkla gubbarna dry.gif) och såg mig inte. Sen så tyckte jag att det var dags att hoppa fram :P Hehe var kul att höra blågul utbrista "VAR kom den fan ifrån????" hehe deras och de utslagnas ligisternas miner när jag hoppade fram var obetalbar biggrin.gif

Jag fick belöning för att jag gömt mig så bra smile.gif Efter att de pepprade mig med ksp så lät blågul mig sitta på första parket och sola mig i gräset 20 m från den roligaste scenen smile.gif Alla andra var tvugna att vaktas av hundar för de var bara skadeskjutna biggrin.gif

EDIT: Felstavning... Som vanligt
MatsLennarth
Det vi gör idag känns så himla mesigt jämfört med det som våra instruktörer som var ungdomar gjorde för kanske 5-10 år sedan.

Visst, vi strider och så, och vi får till o med ut sv2k, ak5, lys m.m under övningen, men om man ska tro på det som hände för dem för ett antal år sedan så har det ju onekligen förändrats till något mindre "action".
Skuggan
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 4 2006, 20:23 ) *
Det vi gör idag känns så himla mesigt jämfört med det som våra instruktörer som var ungdomar gjorde för kanske 5-10 år sedan.

Visst, vi strider och så, och vi får till o med ut sv2k, ak5, lys m.m under övningen, men om man ska tro på det som hände för dem för ett antal år sedan så har det ju onekligen förändrats till något mindre "action".

det är helt korrekt ja.
regler ändras, regler blir hårdare, osv....
var tacksamma för att vi får ha militär ungdomsverksamhet överhuvud taget...
det är många som fått slåss ganska hårt för det...

finns ju "vissa element" inom vårt rike som anser att vi utbildar kallblodiga mördare och barnsoldater..
för det enda vi gör på övningarna är ju trackasserar, misshandlar, hotar och tvingar er att mörda oskylldiga små djur och andra saker i syfte enbart att ni skall kunna döda så snabbt och effektivt som möjligt...

så ni ungdomar som vill ha verksamhet kvar, tänk på hur ni uppträder, vad ni säger och hur ni upplevs av omgivningen.... det räcker att 1 person gör ett misstag så riskerar verksamheten att förbjudas.
coq noir
jag bär alltid uniformen med stolthet, jag e stolt över att tillhöra försvarsutbildarnas ungdom, över att få chansen att lära mig om det militära och få information om vårt svenska försvar, jag håller helt med skuggan om att ungdomar inte ska missbruka det förtroende Försvarsmakten gett alla unga då vi fick ut uniformen. Att sedan vissa krafter (här i hlm e de små sminkade pojkar med stalin på sina tröjer) hävdar att FM utbildar barnsoldater är absurt, dock kan säker ryckten uppstå då vissa vill skryta upp sin verksamhet som mer "späannande".
Skoog
QUOTE (coq noir @ Dec 25 2006, 23:07 ) *
jag bär alltid uniformen med stolthet, jag e stolt över att tillhöra försvarsutbildarnas ungdom, över att få chansen att lära mig om det militära och få information om vårt svenska försvar, jag håller helt med skuggan om att ungdomar inte ska missbruka det förtroende Försvarsmakten gett alla unga då vi fick ut uniformen. Att sedan vissa krafter (här i hlm e de små sminkade pojkar med stalin på sina tröjer) hävdar att FM utbildar barnsoldater är absurt, dock kan säker ryckten uppstå då vissa vill skryta upp sin verksamhet som mer "späannande".

Jag vill inte vara sån, men hur kommer det sig att du har kragspeglar på din "uniform" på din profilbild? Det är ju ett brott mot UniR FM och en sådan liten detalj som i det långa loppet kan stjälpa verksamheten som helhet.
Maul
QUOTE (Skoog @ Dec 26 2006, 12:13 ) *
QUOTE (coq noir @ Dec 25 2006, 23:07 ) *

Jag vill inte vara sån, men hur kommer det sig att du har kragspeglar på din "uniform" på din profilbild? Det är ju ett brott mot UniR FM och en sådan liten detalj som i det långa loppet kan stjälpa verksamheten som helhet.

Är man över 18 så får man bära kragspeglar om jag inte minns helt knas.
Skoog
Nope. Ungdomar får endast bära svensk flagga, föreningstecken och ungdomsmärke på sin uniform.

Tidigare fick man dock bära kragspeglar som 18 åring. I min HVU avdelning avvecklades det lagom till att jag fyllde 18...
Skuggan
det kan vara så att han precis fått ut uniform on inte hunnit eller blivit informerad om att kragspeglarna skall bort.
det är ganska vanligt när man får ut uniformer från förrådet att diverse märken sitter kvar.
vi brukar dock försöka få bort dem så snart det går.
Skoog
Mycket möjligt, vad jag reagerar på att är man att lägger upp en sådan bild för allmän visning när reglerna är som de är. Jag har också bilder på mig själv i uniformer med diverse märken och med diverse "attiraljer", men de lägger jag inte upp hursomhelst.
Strv S
Om du kollar på bilden ser du att det är pansarkragspeglar och om du läser hans profil så kan du se att han varit på sommarkurs på P7 och bilden kan gott och väl härstamma därifrån.
Faers
QUOTE (Skoog @ Dec 26 2006, 13:10 ) *
Nope. Ungdomar får endast bära svensk flagga, föreningstecken och ungdomsmärke på sin uniform.

Tidigare fick man dock bära kragspeglar som 18 åring. I min HVU avdelning avvecklades det lagom till att jag fyllde 18...

Ok skoog, rätt ska vara rätt... Ungdomar FÅR bära kragspeglar, dock utan vapenslag (dvs. BLANKA kragspeglar). Och då förlorar det sina stora mening att bära kragspeglar, sen så tror jag inte att blanka existerar.
6111
QUOTE (Faers @ Dec 26 2006, 19:07 ) *
QUOTE (Skoog @ Dec 26 2006, 13:10 ) *

Ok skoog, rätt ska vara rätt... Ungdomar FÅR bära kragspeglar, dock utan vapenslag (dvs. BLANKA kragspeglar). Och då förlorar det sina stora mening att bära kragspeglar, sen så tror jag inte att blanka existerar.

Blanka kragspeglar användes åtminstånde när jag höll på, men det är ett tag sedan.
nilsson
UniR FM föreskriver att inga andra märken förutom;
- den svenska flaggan (som fästes 30 mm nedanför ärmsömmen på fältjacka 90),
- respektive organisations "föreningsmärke" (som fästes 6 mm under den svenska flaggan), och
- det signalgula "ungdomsmärket" (som fästes ovanför namnbrickshållaren på fältjacka 90)

får bäras i ungdomsverksamheten. Punkt!

Ska det vara så himla svårt?
Kimster
..alltså inga kragspeglar! oavsett ålder, blanka eller inte.
MatsLennarth
Är det här "vad gör ni hv ungdomar nu förtiden?"
Tjafsar om huruvida kragspeglar är tillåtet eller inte?
Slut off topic?
Kimster
..tja du, jag tror du skulle bli förvånad över hur tjafset ser ut på vuxensidan.. den är inte speciellt annorlunda...
..annars ja bra vi slutar med OT där...
coq noir
måste dock inlägga vrf jag har kragspeglar, för att vi fick ut dem av förrådet och våra löjtnanter sa att pansar kragarna fick sitta kvar, har inga på min FBU uniform (har tom 59 mössan till den), kan också tilläga att blanka kragspeglar finns, en i mitt förbund fick ut fältjacka med dem på. Men visst är min bild stötande så får den väl åka in till bildredigeraren...
Hornet
Här ser HVu utt som någon blandning av vet inte vad...
Står dom uppstälda så har vissa SV2k anda 304k oh andra ingenting. olika mössor mm

Och gällande vad ungdomsledare får för sig så fins det ledare i 40-50år åldern som inte borde vara ungdoms ansvariga...
B-Styrka med KSP58. Pskott, AK4B är inte någon som ungdomar 15-16år ska hålla på med...
Nu lär jag väl få skit för att jag skriver detta då vi beordrades tystnad gällande detta men jag tyker det är förjävligt.
Fk Satan
På mitt sätt sett är ungdomsutbildningen som scouterna, fast med lite mer militära inslag. Exempelvis RA180, gröna kläder och lite billigare eftersom försvarsmakten betalar och lånar ut "scoutdräkten" med tillbhörande tilläggsutrustning. Hur många scouter i vårt avlånga land får kläder motsvarande det en normal ungdom får ut?

Hur mycket skilljersig mellan scout-utbildningen och ungdomsutbildningen i deras officiella beskrivningar? Att scouterna inte aktivt informerar om FM etc förstår jag... Men sedan? Okej... De har inte skjutning med 22-Long heller...

Att få ut stridsväst, sele och eller hjälm är i min värld unte kopplat till scoutverksamhet. Att ett fåtal idiotiska ungdomsledare förstör för stora massan är inget nytt, dock är det alltid lika tragiskt.

Men som inom övriga Hv och andra ställen där det är frivilliga som utbildar frivilliga så saknas någon form av helhetssyn. Och när man ibland ser vilka som är ungdomsledare blir iaf jag rädd. Att se folk som inte gjort GU vara ungdomsledare är i min värld ganska skrämmande.
rhdf
Jag kan som scout bekräfta att det i min Rosafluffiga värld inte skiljer ett dyft mellan scouting och HVU rent verksamhetsmässigt ( om man bortser från ovan nämda punkter).

Skall man se det hela ur ett historsikt perspektiv så ÄR scouting HV-u:s föregångare
bara det att scouterna "vikt av" mot mer civil vht.
Berg
Då kan jag som f.d scout säga att jag aldrig har gjort något med Scouterna som jag har gjort med FU-u, möjligen gå långa sträckor och sova i tält.
Det enda vi gjorde var att sjunga sånger, äta, leka, och gå.
Med FU-u så har jag faktiskt lärt mig saker som jag har stor nytta av.
Sen om stridsbälte är bu eller bä vet jag inte, har aldrig använt det. Men ibland så skulle man gjärna ha fler fickor än i fältjackan och byxan.

edit:elefantfingrar.
DaRaven
Stridssele eller väst är mer combat, alltså vill man ha det - sedan kan man försöka hitta tusen svepskäl för att motivera det. Ärlighet varar längst ;) Jag har också varit ungdom en gång i tiden.
DodeN
Ok... med tanke på tråden om utrustning som numera handlar om HVu vs. Scouting... vad gör man i HVU egentligen? Mer än att springa runt och leka slagpåse på HV-övningar? För det är väl knappast det enda ni sysslar med?
rhdf
För att gå ännu mera OT

QUOTE (Lilla Sebbe @ Jul 30 2007, 14:16 ) *
Då kan jag som f.d scout säga att jag aldrig har gjort något med Scouterna som jag har gjort med FU-u, möjligen gå långa sträckor och sova i tält.
Det enda vi gjorde var att sjunga sånger, äta, leka, och gå.
Med FU-u så har jag faktiskt lärt mig saker som jag har stor nytta av.

Snabb fråga då bara
När slutade du i scouterna ?

och du tror inte att du kanske skulle fått lära dig likvärdiga saker där som i FU
om du bara talar om vad det är som du lärt dig, som du har nytta av så kan jag göra en avstämmning :=

För att inte söla ner i denna tråd så kan vi ta det via PM
pajohansson
QUOTE (Hornet @ Jul 30 2007, 00:32 ) *
Nu lär jag väl få skit för att jag skriver detta då vi beordrades tystnad gällande detta men jag tyker det är förjävligt.

Det här är väl typ det allvarligaste i hela tråden. Samma sak antyddes även tidigare.

Är det alltså så att ledarna medvetet går över gränsen för vad man som ungdom får göra, och sedan tystar ner det? Förbannat olämplig ungdomsledare isf
trädet
QUOTE (ISO2000 @ Jul 30 2007, 14:45 ) *
*klipp*
Stridsutbildning får inte förekomma, men handen på hjärtat så har jag en känsla av att det tummas ganska hårt på detta.
*slut klipp*

"När ungdomar fyllt 18 år och är myndiga kan alltså de som vill, delta i grundläggande utbildning i strid. Utbildningen motsvarar i stort den utbildning som värnpliktiga soldater får under den första delen av sin grundutbildning. All sådan utbildning leds och kontrolleras av instruktörer som är godkända av Försvarsmakten.

Utbildning i spräng- och mintjänst får inte bedrivas (gäller såväl teori som praktik)."

Taget från försvarsutbildarnas hemsida.

och @Hornet. stå på dej om att du tycker att det är fel. Och har det hänt flera gånger att ni blev "attackerade" (i brist på bättre ord) av en KSP 58?
För vi hade "lånat" en KSP-skytt, under slutmomentet på våran slutövning. var ganska coolt att höra när den smattra. för att förtydliga så var det en kille från ett HVIP som hade kommit på begäran av en fänrik och visa upp sig för oss, och sen skjuta lite på fi.
Kimster
Det man bör hålla på med finns hyffsat beskrivet här:
http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php?mapp=225
http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=52
Vinceres
Så ska man då vara enhetlig vilket man bör och inte dela ut till dem som är ÖVER 18? Jag tycker både JA och NEJ. För mig är det viktigast att folk ser respektabla ut och lär sig saker , helst saker som de kan använda i det civila också.

För mig så är bla ordning och reda, att kunna föra sig som individ på ett respektabelt sätt, vilket många saknar idag. Öka den sociala kompetensen.
Men även SJUKVÅRD vill jag gärna se att det betonas mer på. Ge ut lite första hjälpen kit och lär ungdommarna sånt först, kanske hamnade lite offtopic men men.

Fast de över 18 är som sagt myndiga. Då får man se på vad syftet är med organisationen och ta ställning därifrån.
Hornet
Det var en grupp ungdomar ca 10-12st mellan 15-17år som uttrustades med KSP58, Pskott M86 och AK4 för att agera B styrka då InsatsPluton hade Soldat prov så nej det var inga inlånade folk.
Vi tog öven 15 åring med pskott och AK4 till fånga och även en KSP skytt togs tillfånga.

Nu är det väl tur att jag ska lämna in då jag vet att mina chefer läser detta forumet och jag redan har blivit varnad för att skriva om förbandets verksamhet här.

Ungdoms versamheten går till överdrift flera gånger kanske beror på att Ungdomsledarna vill utt och leka också, många av våra ungdoms ledare här nere är inte HV soldater uttan bara på ungdoms sidan så dom kanske behöver leka av sig...

/Hornet som inte är delaktig på något sätt i Ungdomsverksamheten mer än att jag skjutit på och buntbandat några....
trädet
QUOTE (Hornet @ Jul 30 2007, 19:41 ) *
Det var en grupp ungdomar ca 10-12st mellan 15-17år som uttrustades med KSP58, Pskott M86 och AK4 för att agera B styrka då InsatsPluton hade Soldat prov så nej det var inga inlånade folk.
Vi tog öven 15 åring med pskott och AK4 till fånga och även en KSP skytt togs tillfånga.

Nu är det väl tur att jag ska lämna in då jag vet att mina chefer läser detta forumet och jag redan har blivit varnad för att skriva om förbandets verksamhet här.

Ungdoms versamheten går till överdrift flera gånger kanske beror på att Ungdomsledarna vill utt och leka också, många av våra ungdoms ledare här nere är inte HV soldater uttan bara på ungdoms sidan så dom kanske behöver leka av sig...

/Hornet som inte är delaktig på något sätt i Ungdomsverksamheten mer än att jag skjutit på och buntbandat några....

MEN JÄVLAR (får man skriva så?)! DET ÄR JU FÖR I HELVETTE OLAGLIGT ATT ENS GE EN UNGE SOM ÄR 18 OCH MED I FBU EN SÅDAN! DETTA BÖR POLISANMÄLAS DIREKT HORNET.
nu blev jag sne. Inte bara för att det är rent oetiskt att ge en 15åring ett p-skott. detbryter ju mot genevekonventionen! spänn fast dom under en bv och släpa dom igenom ett träsk!
(instruktörerna altså)
Maul
QUOTE (Hornet @ Jul 30 2007, 19:41 ) *
Det var en grupp ungdomar ca 10-12st mellan 15-17år som uttrustades med KSP58, Pskott M86 och AK4...

Du är inte ensam om att ha sett liknande. Har sett ungdomsverksamhet där de får skjuta i princip varenda sorts vapen, har fått ut stridsvästar och nästan allt vi i Insats har tillgång till plus att några ÖPPET skryter om att de får öva strid och även SIB.
Munken_swe
Frågan är ju, hur ledningen av Hornets kompani tänkte när de beslutade att ta kontakt med en ungdomsavdelning och be dem agera b-styrka, och tillhandahöll vapen de borde ha vetat inte får innehas av ungdomar. Alltså är attitydproblemet vida spritt.

@BG
En tråddelning vore nog lämplig?
Hornet
Min kompani ledning var inte inblandad detta skedde med annat förband vid rodret. (Glömde nämna det)
Men ja attityden är vida sprid och sämst måste jag säga att den är bland alla ungdomsledarna som verkar tro att HVu/FBUu är stridande förband.
Vi kanske ska lämna detta nu eller ta diskutionen under lämpligare forum?
Sir Vival
QUOTE (trädet @ Jul 30 2007, 20:47 ) *
DET ÄR JU FÖR I HELVETTE OLAGLIGT ATT ENS GE EN UNGE SOM ÄR 18 OCH MED I FBU EN SÅDAN!

Är du helt säker på det? Det borde väl bero på personens utbståndpunkt, eller hur?
Munken_swe
QUOTE (Sir Vival @ Jul 31 2007, 11:21 ) *
QUOTE (trädet @ Jul 30 2007, 20:47 ) *
DET ÄR JU FÖR I HELVETTE OLAGLIGT ATT ENS GE EN UNGE SOM ÄR 18 OCH MED I FBU EN SÅDAN!

Är du helt säker på det? Det borde väl bero på personens utbståndpunkt, eller hur?

Ungdomar får inte utbildas på någon form av understödsvapen, vilket GRG, pansarskott och kulsprutor är. Däremot, om de hade varit 18 och endast hade haft AK så hade det inte varit något regelbrott, olämpligt är mycket möjligt, men inget regelbrott vad jag vet.

F.ö. är den sortens stridsutbildning jag skulle vilja få bara att få prova olika framryckningar, blixtlås, korridor o dyl. Bara känna på. Och detta utan någon form av ammunition. Sedan skulle jag vara lycklig tills inryck.
Fanjunkar´n
Kopierat från Försvarsutbildarnas sida (borde vara samma regler som styr all ungdomsutbildning):
Utbildning i stridsmoment

Inom Försvarsutbildarna förekommer inte någon utbildning med stridsmoment med omyndiga ungdomar (ungdomar under 18 år). Det är reglerat i Barnkonventionen under vilka förutsättningar ungdomar får delta i stridsutbildning. Försvarsmaktens bestämmelser grundas på detta och säger att "Utbildning i strid får genomföras först då vederbörande fyllt 18 år" (FFS 1995:20).

Utbildning som syftar till att kunna lösa stridsuppgift, för enskild eller i förband benämns utbildning i strid.
Utbildning i strid skall kopplas till begreppet kombattant. Det innebär sådan verksamhet där enskild eller förband genom utbildning och övning skall kunna hantera vapen i patrulltjänst, försvar och anfall.

När ungdomar fyllt 18 år och är myndiga kan alltså de som vill, delta i grundläggande utbildning i strid. Utbildningen motsvarar i stort den utbildning som värnpliktiga soldater får under den första delen av sin grundutbildning. All sådan utbildning leds och kontrolleras av instruktörer som är godkända av Försvarsmakten.

Utbildning i spräng- och mintjänst får inte bedrivas (gäller såväl teori som praktik).

Något oklart? dry.gif
VMI2002

Jag har a andra sidan aldrig stott pa en organisation dar de aldre INTE pastar att det var battre/hardare/tuffare/roligare forr....

Jag skulle ta det dar med en nypa salt! Igar ar vanligtvis inte battre an idag...
Maul
QUOTE (VMI2002 @ Jul 31 2007, 15:19 ) *

Jag har a andra sidan aldrig stott pa en organisation dar de aldre INTE pastar att det var battre/hardare/tuffare/roligare forr....

Jag skulle ta det dar med en nypa salt! Igar ar vanligtvis inte battre an idag...

Och värt att betänka är att man inte ska ge organisationer som MER än gärna skulle se att ni står i blå overaller och inte ens får lukta på vapen en chans att påpeka att ungdommar lär sig kriga. Och attityden som jag stött på hos många ungdommar gör inte det hela bättre då de öppet skryter om hur tufft och häftigt det var när de fick skjuta KSP, GRG och annat, samt hur coolt det var att öva SIB.

Sen har jag en fundering, är det tillåtet att HV-u används som utfyllnad i ordninarie HV-förband under övningar? Alltså inte som B-styrka eller så utan som vanlig "Lasse i ledet" i plutonerna.
Kimster
För ungdomar under 18:
Nej, inte om övningen är direkt eller i anknytning till stridsmoment. Dom får stå som åskådare men ej medverka eller bära utrustning.

Som skademarkör eller vid rena sjukvårdsmoment/övningar eftersök, samhällshandräckning och motsv. är det helt okej, så länge ungdomen är registrerad osv i organisationen med försäkringar och allt vad det innebär.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.