Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Starkt hemvärn
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
homeguard
I dag är hemvärnet lokalt på vissa platser nästan bara uppbyggt med duktiga unga killar och tjejer som för tillfället inte har någon plats i krigsorganisationen, eller killar och tjejer som har en aktiv jägar placering någonstans.
Vad händer den dan vi måste släppa dessa till sina "hemförband".
Att bygga stora enheter med enbart sådan personal kan bli kännbart.
Det vi ska passa på att göra när de är hos oss är att lära och öva på sådant som vi har nytta av i vår organisation t.ex fasts/rörligpaning (ytövervakning),
tagande av objekt m.m.
I vår iver att "ha roligt" när vi övar, samt att inte bli sedda som något "b förband" i armén, övar/siktar vi gärna mot såda mål vi inte har.
Anfallsstrid är för många på alla sätt pulshöjande och skall i bland övas för att se de olika stridsteknikernas användningsområde i den stora striden.
Ja ni för står säkert vart jag vill komma, vill ha igång en diskution kring detta ämne.
Vad skall vi öva på?
Hur skall det övas?
Skall vi ha olika personer i olika lägen i våra plutoner?
hellmut
i mitt komp. måste vi börja öva grupps olika moment nu när det blivit 8 manna grupper.

vi har presis delat upp oss i 8 manna grupper så nu måste det drillas så var å en fattar vad dom har för uppgift/plats i gruppen.

tagande av objekt å försvar av den är prio 1. för övning.
ERI
QUOTE (hellmut @ Dec 31 2002, 02:52 PM)
i mitt komp. måste vi börja öva grupps olika moment nu när det blivit 8 manna grupper.

vi har presis delat upp oss i 8 manna grupper så nu måste det drillas så var å en fattar vad dom har för uppgift/plats i gruppen.

tagande av objekt å försvar av den är prio 1. för övning.

Hm, konstigt 8:a manna grupper har funnits organisatoriskt de senaste 5 åren. (Bara en reflektion)

/ERI
hellmut
jovisst men det är väll ett täcken på gubbvälldet!?

det ska ju va som förr enligt dom gammla som vet å kan allt.. angry.gif
ERI
QUOTE (hellmut @ Dec 31 2002, 03:45 PM)
jovisst men det är väll ett täcken på gubbvälldet!?

det ska ju va som förr enligt dom gammla som vet å kan allt.. angry.gif

Ok, jag förstår. gubbväldet kan vara starkt på sina håll, men det går att besegra... B)

/ERI
Kimster
QUOTE (homeguard @ Dec 31 2002, 01:17 PM)
"I dag är hemvärnet lokalt på vissa platser nästan bara uppbyggt med duktiga unga killar och tjejer som för tillfället inte har någon plats i krigsorganisationen, eller killar och tjejer som har en aktiv jägar placering någonstans.
Vad händer den dan vi måste släppa dessa till sina "hemförband".
Att bygga stora enheter med enbart sådan personal kan bli kännbart.
Det vi ska passa på att göra när de är hos oss är att lära och öva på sådant som vi har nytta av i vår organisation t.ex fasts/rörligpaning (ytövervakning),
tagande av objekt m.m.
I vår iver att "ha roligt" när vi övar, samt att inte bli sedda som något "b förband" i armén, övar/siktar vi gärna mot såda mål vi inte har.
..."

hmm Jag förstår inte vad du menar med jägarplacering? Det är väl inte bara de som övar krig i lumpen. Det är väl inte de som gör hemvärnet idag ?
Vi har väll ett tiotal grenar till inom försvarsmakten som gör ett minst lika bra om inte bättre jobb inom vissa områden.... blink.gif

".att inte bli sedda som något "b förband" har enligt min mening inget med vad vi gör eller hur vi övar.
Det har att göra med attityden som finns ute idag. Jobba på den så kanske det händer något.
jonte72
En hemvärnsman som gjort GU på tex LV6 kan vara bättre soldat än en jägare från K3. Han kan ha bättre Fys och vitsord och vara en mycket duktig soldat...Bara för man gjort GU som jägare är man inte bäst. blink.gif
Casca
Ställer in mig i ledet hos Kimster och Jonte.

Casca
homeguard
Jag väger inte jägare mot andra befattningar.
Det jag menar är att det är riskabelt att bygga grunden i en pluton med mycket folk som förmodligen inte kommer att bli kvar i hemvärnet om det smäller.
Vi har "många" jätte duktiga MP och MPJ killar som lär oss mycket om framförallt hundtjänsten.
De kommer att kallas in om inte tidigare än hemvärnet so i alla fall samtidigt.

Ingen befattning är viktigare än någon annans!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hellmut
ERI eller nån annan! har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

alla rimliga tips är välkommna!

nån som kan tala om hur det har ändras i erat komp/plut.?
Kimster
Jag ser inte den dagen framför mig idag - Då jag måste rycka in till mitt förband.
Det ligger så långt fram i tiden att HV har hunnit lyckats bli lite starkare än det är kanske idag.

Jag spekulerar givetvis, allt kan hända, men jag tror inte på nån mobilisering de närmsta 5-10 åren,
och om 5 år så blir jag och troligen en massa annat folk krigsplacerad i HV.
Casca
QUOTE (homeguard @ Dec 31 2002, 04:32 PM)

Jag förstår vad du menar, men det finns numera möjlighet att krigsplacera alla extra HV som ordinarie om din MDgrp lägger ner sig lite och tillsammans med vpl-verket bedömmer att han gör bättre nytta i din enhet än sin Gu-enhet. Även 21 åriga fallskärmsjägare.
Beväringen får som bekant inte repa utan får sparken som 26 åring och ersätts av en ny omogen odåga.

Casca
jonte72
QUOTE (homeguard @ Dec 31 2002, 04:32 PM)
Jag väger inte jägare mot andra befattningar.
Det jag menar är att det är riskabelt att bygga grunden i en pluton med mycket folk som förmodligen inte kommer att bli kvar i hemvärnet om det smäller.
Vi har "många" jätte duktiga MP och MPJ killar som lär oss mycket om framförallt hundtjänsten.

Men nu blir man bara krigsplacerad ca 4-6 år efter muck...vissa blir kanske överflyttade till Nationella skyddstyrkorna ( ca 15 Jägare och skyttebataljoner + 15 Ingengörskompanier). Så här gör FM för att slippa repöva soldater + ha kvar fler utbildningsregementen än som behövs.

Därför kan tex en 25 årig MPJ bli krigsplacerad i HV...eftersom han inte " får plats" i något förband i samband med MOB. :(
homeguard
Om vi av någon anledning måste börja rusta igen (som vid föra krigs utbrottet.
Kommer troligen alla "yngre" vapen föra män att placeras i andra förband än Hv.
KalleSWE
Våra f.d. Kompanichef var oerhört bra på att skick in papper till pliktverket och krigsplacera soldaterna i vårat komp. istället för var dom nu var istället.
Det är ju upp till förbandschefen att få in papprena till pliktverket.
Var det nu någon som hadde åsikter på att bli krigsplacerade i Hv så blev dom återförda.
Detta har gett att vårat Hvkomp. aldrig har haft en större andel x-tra Hvmän än 10%.
Då skall det ses till att kompaniet innehåller 3skytteplutoner med ca 10% vakanser och en kompstab som är till 75% uppfylld. rolleyes.gif
Kan också meddela att kompaniet tyvärr bara blev tvåa vad gäller fullgjorda kontrakt inom LG angry.gif med 90% rolleyes.gif
jonte72
QUOTE (homeguard @ Jan 1 2003, 01:39 PM)

Men en eventuell uppbyggnad för försvaret kommer att ta ca 5-10 år...och då kanske HV under tiden kan vara ännu viktigare än nu för Sverige ( Det har då förmodligen blivit oroligt i Sveriges närområde).

Då kan de där "yngre vapenföra männen" behövas i HV där de redan är en viktig kugge i maskineriet.
Rekryterar man sedan ytterligare några "30-40" åringar med någolunda färska militärkunskaper + kraftigt ökar HV:s budget, för att köpa in fordon, sambandsutrustning, mörkerutrustning mm....Så är HV ett mycket starkt komplement till övriga försvaret som då befinner sig i en återtagningsfas, och utbildar så många värnpliktiga som möjligt från bla den enorma utbildningsreserven.
ERI
QUOTE (hellmut @ Dec 31 2002, 05:43 PM)
ERI eller nån annan!  har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

# Försök att få in yngre gruppchefer som lekt av sig rambostuket. (Det får inte bli motsatt effekt...)
# Gruppcheferna måste ställa krav på plutch om seriösa övningar. Det är plutch som planerar och genomför plutonens övningar. (I samförstånd med gruppchefen)
# Om inte plutonchefen fattar vad det hela handlar om. Byt ut honom... B) (Lättare sagt än gjort) Mycket hänger faktiskt på att plutch är driven i sin uppgift och ser seriöst på det hela.
# Får ni inget gehör, kontakta närmaste högre chef. Fungerar inte detta kontakta MD-GRP och förklara läget.

/ERI
hellmut
QUOTE (ERI @ Jan 1 2003, 05:26 PM)
QUOTE (hellmut @ Dec 31 2002, 05:43 PM)
ERI eller nån annan!  har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

# Försök att få in yngre gruppchefer som lekt av sig rambostuket. (Det får inte bli motsatt effekt...)
# Gruppcheferna måste ställa krav på plutch om seriösa övningar. Det är plutch som planerar och genomför plutonens övningar. (I samförstånd med gruppchefen)
# Om inte plutonchefen fattar vad det hela handlar om. Byt ut honom... B) (Lättare sagt än gjort) Mycket hänger faktiskt på att plutch är driven i sin uppgift och ser seriöst på det hela.
# Får ni inget gehör, kontakta närmaste högre chef. Fungerar inte detta kontakta MD-GRP och förklara läget.

/ERI

biggrin.gif tack för tipsen ERI!!

ska ta upp dom med dom andra yngre grpch på nästa träff!
Lt. payne
QUOTE (hellmut @ Dec 31 2002, 04:43 PM)
ERI eller nån annan!  har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

Kan du definiera"gubbvälde"?
Capt
Ställer mig bredvid Lt Payne där!
Det pratas väldigt mycket om det, men vad är "gubbväldet"?
Hur uttrycker det sig?

..och hur det än är,
-man kan ondgöra sig över gubbvälde
-man kan ondgöra sig över "proppar"
-man kan klaga på högre chefer

..men en chef har i sin tur alltid en överordnad chef som är närmare gud än densamme!

Det är ändå slutligen regeringen som avgör vilka uppgifter Hemvärnet ska lösa, och vilken roll man ska spela inom försvarsmakten.
Casca
Skit i gubbväldet. Vill dom haka på ditt race så låt dom göra det. Annars kör över dom, förr eller senare kommer dom krypande.
Jag har ett helt liv bakom mig i kamp mot gubbväldet och borde kanske skriva en bok om hur det göres bäst, nu när jag sitter och gottar mig i min militära idyll. Innan jag själv börjar tituleras gubbe menar jag.

;)

Casca
Capt
Eftersom du verkar upplyst Casca, och har slagits mot "gubbväldet" i evinnerlig tid....
Jag ser dig som mannen som kan upplysa oss undrande, vad är "gubbväldet"?

...och "köra över"...hur ska det gå till i en organisation som faktiskt tillämpar en befälskedja?
Gud bevare oss för "experter" som ur sitt lilla perspektiv ska ta befälet, bara för att det inte fungerar exakt som under GU?
I krig kallas sånt för myteri!

Vill man förändra något så sker det lämpligare genom dialog än "kör över" och "släng ut"!

Det måste på sina håll och inom vissa hemvärnsförband vara en oerhört illa ställt.
Kom ihåg att det är ett lagspel, och ett förband är aldrig bättre än sin svagaste länk. Oavsett om det är en dålig chef eller en nymuckad gruppchef med egna idéer!
Casca
QUOTE (Capt @ Jan 2 2003, 12:17 PM)
Eftersom du verkar upplyst Casca, och har slagits mot "gubbväldet" i evinnerlig tid....
Jag ser dig som mannen som kan upplysa oss undrande, vad är "gubbväldet"?

...och "köra över"...hur ska det gå till i en organisation som faktiskt tillämpar en befälskedja?
Gud bevare oss för "experter" som ur sitt lilla perspektiv ska ta befälet, bara för att det inte fungerar exakt som under GU?
I krig kallas sånt för myteri!

Vill man förändra något så sker det lämpligare genom dialog än "kör över" och "släng ut"!

Det måste på sina håll och inom vissa hemvärnsförband vara en oerhört illa ställt.
Kom ihåg att det är ett lagspel, och ett förband är aldrig bättre än sin svagaste länk. Oavsett om det är en dålig chef eller en nymuckad gruppchef med egna idéer!

BlaBlaBla!

B)

Köp min bok.

Casca
Capt
Tack Casca, nu känner jag mig oerhört mycket mer upplyst! laugh.gif
Casca
QUOTE (Capt @ Jan 2 2003, 11:55 AM)
..men en chef har i sin tur alltid en överordnad chef som är närmare gud än densamme!

Så nu har jag skrattat färdigt åt mitt senaste inlägg och får lite dåligt samvete:

Jag tycker ditt inlägg beskriver "Köra över" väldigt fint.

Vad gäller myteri så är det ett starkt ord i debatten, speciellt i fredstid när vi har chansen att vända saker och ting rätt.

Låt experterna prägla förbandsandan istället för att se dom som ett hot. Perfekt med 22 åriga friska vindar som kommer in i verksamheten tycker jag.

Hursomhelst kommer mitt förband i första rummet, övrig tid försöker vi få kompanichefer att klä sig rätt, göra avlämningar och eventuellt fungera någorlunda i stabsarbetet, främst med logistik och information vilket är kompanichefens enda uppgift. Det har inget med GU att göra, det handlar om disciplin i ett militärt förband som övar för krigets krav.

Gubbvälde:
Ett sätt att styra verksamheten inom hemvärnet, vilket främst syftar till att skydda ett befäl som är befodrad över sin inkompetensnivå. Väldet är ofta präglat av rädsla för unga individer med moderna och kunniga idéer, samt består av en trojka i ungefär samma överålder som har en ambition eller en barndomsdröm att leka brandmän och rädda prinsessan till musik av Ulla Billqvist.

Casca
Capt
Casca;
Delar HELT din uppfattning vad gäller "22-åringar" som kommer in i verksamheten!
Självklart ska dom...liksom det redan befintliga förbandet...sätta sin prägel.

Kompanichefens huvuduppgift däremot är;
-huvudansvarig för kompaniets utbildning
-krigsplanläggning
-information (helt rätt)
Logistiken svarar kvartermästaren för.

Förvånas över och tror inte det är sant att du skulle ha en kompanichef som inte kan klä sig rätt!?
Åter igen, min chef har också en chef, och det innebär i såfall att bristen ligger ett steg upp.

Tackar för beskrivningen av "gubbvälde"! (vilket i sig gör mig bedrövad om den stämmer)

Men jag ser problemet som tudelat.
Kan det vara så att man betraktar en högre chef som en propp som styr via "gubbvälde",
samtidigt som den högre chefen betraktar "22-åringen" som överambitiös, eller inte lika insatt o.s.v o.s.v.?

En sak tror jag är helt klar, existensen av "gubbvälde" hänger ihop med var i landet förbandet är verksamt.
Casca
QUOTE (Capt @ Jan 2 2003, 01:28 PM)
Casca;
Delar HELT din uppfattning vad gäller "22-åringar" som kommer in i verksamheten!
Självklart ska dom...liksom det redan befintliga förbandet...sätta sin prägel.

Kompanichefens huvuduppgift däremot är;
-huvudansvarig för kompaniets utbildning
-krigsplanläggning
-information (helt rätt)
Logistiken svarar kvartermästaren för.

Förvånas över och tror inte det är sant att du skulle ha en kompanichef som inte kan klä sig rätt!?
Åter igen, min chef har också en chef, och det innebär i såfall att bristen ligger ett steg upp.

Tackar för beskrivningen av "gubbvälde"! (vilket i sig gör mig bedrövad om den stämmer)

Men jag ser problemet som tudelat.
Kan det vara så att man betraktar en högre chef som en propp som styr via "gubbvälde",
samtidigt som den högre chefen betraktar "22-åringen" som överambitiös, eller inte lika insatt o.s.v o.s.v.?

En sak tror jag är helt klar, existensen av "gubbvälde" hänger ihop med var i landet förbandet är verksamt.

Några strandhugg:
-Kvartermästaren är underställd kompanichefen.
-Överambitiös är ett relativt begrepp medan gubbvälde är statiskt.
-Den enda stridsenheten i HV är plutonen(just nu iallafall)

-Jag har inte haft en kompanichef på många år, att lägga krigsplanläggning och planering av utbildning i händerna på en sådan finns inte i min värld. Fungerar jättebra mot 20-timmars HV, men det skulle bara bli konstigt för oss. Vi spelar i så olika divisioner.

-Jag säger inte att vi lider av gubbvälde, jag bara definierade det åt dig på begäran. Som du skriver är det lokalt betingat. Gubbvälde finns spritt i alla MD-grupper, men är på väg bort.

Uppgift: Definiera "Överambitiös". Hotar den överambitiöse ett pinkrevir? Kan han en massa otäcka saker som du inte förstår? Känner du att han hotar din existens och befattning?

Skilj på överambitiös och omogen. Överambitiösa individer kan vi aldrig få nog av.

Casca
Capt
Casca;
Enda stridsenheten är plutonen ja, men ett kompani består fortfarande av flera plutoner som LEDS av en kompanichef.
Den enda pluton som är fristående är insatsplutonen som lyder under bataljonen, och i det fallet då rimligtvis bataljonschefen.

Du nämner 20-timmars Hv, av det tolkar jag det att du tillhör insats. Vet inte vilket MD du tillhör, men vem planlägger i såfall er utbildning?

Överambitiös i det här fallet, som jag ser det, är den som har svårt att se till de grundläggande tilldelade uppgifterna för Hv.
Alltför ofta strävar den mot övningar/utbildning som ligger en bra bit bortom de grundläggande kompetenserna. I sig inte fel, men ändock ett problem då jag anser att man bör lära sig krypa innan man går.
Min erfarenhet är att det kan ställa till problem därför att man inte accepterar "det grundläggande först".

Men hotar "pinkrevir", ja det kan nog göra på sina håll om din beskrivning stämmer. Har dock inte upplevt det själv.
Kan "otäcka saker", samma där...
Hot mot existens och befattning, kan nog också tänkas på vissa håll.

Påstår nog att överambitiös och omogen kan ha likhetstecken också!

Jag tror att vi i grunden har samma synsätt, men där du har taskiga erfarenheter av "gubbvälde" och liknande har jag det omvända. Det hänger väldigt mycket samman med geografi och traditioner och man kan därför inte generalisera, och som du nämner är det nog till stora delar på väg bort.

Jag har haft ett antal olika befattningar inom Hv under den tid jag har varit med, där jag ALLTID har varit yngst på resp. nivå och fortfarande är.
Jag har aldrig upplevt att jag har blivit bromsad eller tillbakatryckt vilket i sig kanske säger att man tillhört en lycklig skara.
KalleSWE
Jag förstår Casa till stordel, även fast jag lever i en miljö som överensstämmer mer med Capt.
Mina iakttagelser grundar sig på vad jag har sett och hört under div. utb. inom LG, då främst med personal ur Sthlms Bat.
Vad jag är förvånad över är att så få på mellan befälsnivå (plut och komp samt bat) insett att Hv har fått en ny roll och nya uppg.
Det statiska tänkandet där man kunde leda från Hv-gården el. motsvarande är förbi, men många har inte el. vill inte förstå detta.
Att dom yngre förmågorna skriker på förändring är ju inget nytt, men detta tror jag till stordel är beroende på deras bristande insikt hur Hv skiljer sig från GU-förband.
Hv är en organisation, om än militär, där det gäller att angagera sig för få till en förändring.
Gå på stämmor och rösa på folk till Hv-rådet som DU har förtroende för el. se till att någon föreslår dig som medlem i sagda råd.
Ta reda på vad som står i HvH om medbestämmande, något som allt för få utnyttjar och är en grundläggande rätt inom Hv tillskillnad från GU smile.gif
På vårat kompani så har vi lednngsgruppsmöten, Kompanichef Plutonchef samt Kvm, innan och efter övn för att dessa skall bli så bra som möjligt.
Denna utvärdering har hjälp oss mycket och det är "högt i tak" under dessa, även andra är så klart välkomna att framföra sina åsikter under dessa möten.
Capt
KalleSWE;
Jag tror att du kommer att få se under 2003 en förändring även på mellanchefs nivå inom LG då det gäller ny roll och uppgifter.
Styrningen mot övergången till 2004 och dess förändringar är ganska hård från MD M.

Jag skulle bli förvånad om det inte kommer att fungera bra inom Sthlms Bat som jag vet ligger på framkant i många sammanhang.
Casca
QUOTE (Capt @ Jan 2 2003, 04:05 PM)
Casca;
Enda stridsenheten är plutonen ja, men ett kompani består fortfarande av flera plutoner som LEDS av en kompanichef.
Den enda pluton som är fristående är insatsplutonen som lyder under bataljonen, och i det fallet då rimligtvis bataljonschefen.

Du nämner 20-timmars Hv, av det tolkar jag det att du tillhör insats. Vet inte vilket MD du tillhör, men vem planlägger i såfall er utbildning?

Överambitiös i det här fallet, som jag ser det, är den som har svårt att se till de grundläggande tilldelade uppgifterna för Hv.
Alltför ofta strävar den mot övningar/utbildning som ligger en bra bit bortom de grundläggande kompetenserna. I sig inte fel, men ändock ett problem då jag anser att man bör lära sig krypa innan man går.
Min erfarenhet är att det kan ställa till problem därför att man inte accepterar "det grundläggande först".

Men hotar "pinkrevir", ja det kan nog göra på sina håll om din beskrivning stämmer. Har dock inte upplevt det själv.
Kan "otäcka saker", samma där...
Hot mot existens och befattning, kan nog också tänkas på vissa håll.

Påstår nog att överambitiös och omogen kan ha likhetstecken också!

Jag tror att vi i grunden har samma synsätt, men där du har taskiga erfarenheter av "gubbvälde" och liknande har jag det omvända. Det hänger väldigt mycket samman med geografi och traditioner och man kan därför inte generalisera, och som du nämner är det nog till stora delar på väg bort.

Jag har haft ett antal olika befattningar inom Hv under den tid jag har varit med, där jag ALLTID har varit yngst på resp. nivå och fortfarande är.
Jag har aldrig upplevt att jag har blivit bromsad eller tillbakatryckt vilket i sig kanske säger att man tillhört en lycklig skara.

Här kommer en Novell:

Jag ingår inte i en insatspluton i egentlig mening. Vet inte hur och om jag ska beskriva enheten och låter därför bli. Vi tillhör fredsadministrativt en hemvärnsbataljon.

Jag förstår dig när du säger "Lära krypa innan lära gå".
Jag kan se individen framför mig. Snarare förvirrad filmsoldat som står utan en god föregångsman. Överambitiös är för mig ett positivt omdömme för en soldat som vill mer än han får, inte vad han förmår.

Sen har vi dom som vill men inte kan. Det kan vara personer med andra fritidssysselsättningar, som prioriterar familjen eller inte får för frugan. Dessa personer är oftast de som baktalar och sprider illasinnade rykten om hemvärnet i allmänhet.

Faktum är nog att många i "allmänna HV" känner en frustration över att inte få öva mer än 20 h/år och därmed aldrig kan lämna krypstadiet. Därför känner jag en del för pojkarna som kommer direkt från skidbutiken med den senaste utrustningen och inte kan åka slalom. Ansvarig chef måste ta hand om grabbarna och sätta en god föregångsman att styra upp dom, samt ordna fram en adekvat krigsuppgift med erfoderliga utbildningsbudget.

Vi övar ca 250-300 h/år och måste trots allt krypa en hel del. Tiden räcker inte till.

Generalisering:
Nej det finns alla spektran av förband inom hemvärnet. Att generalisera vore synd då många gör ett stort jobb för att vända rätt kölen. Jag har dock träffat befattningshavare från istort sett hela Sverige och problemet är inte större beroende på geografi och traditioner. Snarare tillfälligheter som är personberoende.

Vi kör vårt race och är bra på det vi kan och gör våra uppdragsgivare nöjda. Är uppdragsgivaren nöjd så ramlar materielen och pengarna in. Jag tror att det just var kampen mot "gubbväldet" som var den stora utmaningen i vårt ideella engagemang. Nu är det mer vardag, vilket är farligt.

Heja Gubbväldet!

Kalle: Planering och feedback är perfekt i utvecklingen av ditt förband. I det fredsadministrativa hemvärnet är plutonchefen den viktigaste befattningen. Det är han som har möjlighet att prägla och engagera sitt förband. Duger han inte till så hitta en ny tjänst. Bättre en överfylld kompanistab än ett understimulerat kompani. Att kunna få välja sina ledare är en ynnest i hemvärnet.

rolleyes.gif

Casca
KalleSWE
Casca
Jag e Plutonchef blink.gif
Å hittar dom någon som e bättre än mig så sidesteppar jag, kan ju alltid bli Ksp-skytt igen B)
Casca
QUOTE (KalleSWE @ Jan 2 2003, 06:10 PM)
Casca
Jag e Plutonchef blink.gif
Å hittar dom någon som e bättre än mig så sidesteppar jag, kan ju alltid bli Ksp-skytt igen  B)

Så fint du pratar. Sköta av mig ordentligt innan jul. Så efter mig blir det skrapmärken i bordet efter naglarna.

Casca
Raffsec
Jag upplever att HV får mer och mer order, direktiv och bestämelser från HKV vilket inte ger gubbväldet inte så mycket att välja på. Men sen har jag stött på dom som inte gillar förändringar och dessa finns på alla nivåer och dessa slutar vilket är bra då dessa lämmnar sin plats i bästa fall till en som är bättre eller i alla fall kan ta förändringar. Men vill det sig illa så blir dom såna som gör sina timmar och skiter i HV sin övriga tid såna är inte roliga att ringa och fråga om dom vill hjälpa till.

Casca vad menar du med att inte får göra mer än 20 timmar jag har inte stött på någon som har gjort 20 timmar exakt än det blir så lätt 21 smile.gif mitt första år så tror jag att jag gjorde ca: 200/h men då var jag arblös.
Knekt
QUOTE (KalleSWE @ Jan 1 2003, 02:24 PM)
Våra f.d. Kompanichef var oerhört bra på att skick in papper till pliktverket och krigsplacera soldaterna i vårat komp. istället för var dom nu var istället.
Det är ju upp till förbandschefen att få in papprena till pliktverket.
Var det nu någon som hadde åsikter på att bli krigsplacerade i Hv så blev dom återförda.
Detta har gett att vårat Hvkomp. aldrig har haft en större andel x-tra Hvmän än 10%.
Då skall det ses till att kompaniet innehåller 3skytteplutoner med ca 10% vakanser och en kompstab som är till 75% uppfylld. rolleyes.gif
Kan också meddela att kompaniet tyvärr bara blev tvåa vad gäller fullgjorda kontrakt inom LG  angry.gif med 90% rolleyes.gif

Fasen... vilka fick vi spö av?
Lord Good
Den bästa egenskap en Hv-man kan ha är att vara på plats, komma när det gäller. Vilka är det som alltid kommer? Jo, gubbarna. En femtiårig, kulmagad gubbe med taskig syn på plats är bättre än tio jägarutbildade ynglingar i basker som aldrig kommer! De välutbildade runt trettio har så mycket annat för sig. Det är familj och karriär som ska skötas. Möjligtvis kan de göra sina tjugo timmar men det brukar bli lite si och så med det med. Att ta en chefsposition finns det som regel inte tid för.
Lt. payne
QUOTE (Lord Good @ Jan 4 2003, 10:26 PM)
Den bästa egenskap en Hv-man kan ha är att vara på plats, komma när det gäller. Vilka är det som alltid kommer? Jo, gubbarna. En femtiårig, kulmagad gubbe med taskig syn på plats är bättre än tio jägarutbildade ynglingar i basker som aldrig kommer! De välutbildade runt trettio har så mycket annat för sig. Det är familj och karriär som ska skötas. Möjligtvis kan de göra sina tjugo timmar men det brukar bli lite si och så med det med. Att ta en chefsposition finns det som regel inte tid för.

Så sant som det är sagt!
Knekt

Jag känner inte igen beskrivningen av att det alltid är gubbarna som kommer. För vi talar väl om fältövningar och inte 3 timmars teori en onsdagkväll på expeditionen? ;)

Visst kan det vara svårt för yngre att passa in HV med allt annat livet erbjuder, men då handlar det ju om att förbandet måste erbjuda vettiga, stimulerande och framförallt utvecklande övningar som motiverar yngre och mer krävande personal att engagera sig.

Om till exempel bataljonsövning på bataljonsövning inte håller vad som utlovas så är jag mer orolig för de som faktiskt aldrig har något att invända och bara lallar på i samma gamla spår än de som ställer högre krav och tillslut stannar hemmma.

Att säga att den bästa egenskap en soldat i HV ska ha är att han alltid ska ställa upp uppfattar jag som att mala på med det gamla vanliga "de som inte gillar läget har inte här att göra". Det är inte soldaten det är fel på när han inte stimuleras och utvecklas, det är förbandet som inte ger honom det han har rätt till. Sedan spelar det ingen roll om han är skyttesoldat, kock, eller signalist, +55 eller nyss fyllda 22.
RANGERTEDDY
Håller med dig Knekt ph34r.gif
Capt
Jag tror att förändringarna, med början 2004, kommer att ställa till rätta många av dom problem Hv brottas med idag såsom;
-lågt övningsdeltagande
-slentrianmässigt och illa planerade övningar
-krav på befäl i alla nivåer
-till viss del kanske också nyrekryteringen

Det handlar bara om för alla att våga ta till sig de förändringar som sker.
Nytänkande vad gäller olika typer av kontrakt har ju redan visat sig vara kontroversiellt, snacket om A- och B-lag är ju redan igång.
Jag ser det endast som positivt!
Under en period av livet finns det möjlighet för den intresserade att göra fler timmar och lösa mer avancerade upgifter.
Om något sedan medför att man inte kan uppfylla ett 100 timmars kontrakt så finns möjligheten att växla ned till 20 timmar, men ändå kunna kvarstå.
Uppgifterna är i sig lika viktiga oavsett vilken typ av kontrakt man har så snacket om A- och B-lag håller inte.
Tilldelning av material och andra resurser kommer över tiden inte skilja så mycket heller att det är motiverat med "avundsjuka".

Tittar man på min egen MD grupp (Livgardesgruppen) så har nytänkande vad gäller utbildningsplanering (objekt- och kompetensår) medfört ett väsentligt högre övningsdeltagande. Man styr väldigt mycket redan nu mot förändringarna som komma skall.
Positivt är också att medelåldern radikalt har sjunkit på ett par få år, inte för att jag inte vill ha med +55, utan för att det ger mångfald.
Hög och fräsch kompetens parat med livserfarenhet är en lysande kombination.
Hemvärnet i Stockholmsområdet har genom detta på ett par få år blivit radikalt vassare!
Ing
QUOTE (Knekt @ Jan 5 2003, 12:07 AM)

Jag känner inte igen beskrivningen av att det alltid är gubbarna som kommer. För vi talar väl om fältövningar och inte 3 timmars teori en onsdagkväll på expeditionen? ;)

Visst kan det vara svårt för yngre att passa in HV med allt annat livet erbjuder, men då handlar det ju om att förbandet måste erbjuda vettiga, stimulerande och framförallt utvecklande övningar som motiverar yngre och mer krävande personal att engagera sig.

Om till exempel bataljonsövning på bataljonsövning inte håller vad som utlovas så är jag mer orolig för de som faktiskt aldrig har något att invända och bara lallar på i samma gamla spår än de som ställer högre krav och tillslut stannar hemmma.

Att säga att den bästa egenskap en soldat i HV ska ha är att han alltid ska ställa upp uppfattar jag som att mala på med det gamla vanliga "de som inte gillar läget har inte här att göra". Det är inte soldaten det är fel på när han inte stimuleras och utvecklas, det är förbandet som inte ger honom det han har rätt till. Sedan spelar det ingen roll om han är skyttesoldat, kock, eller signalist, +55 eller nyss fyllda 22.

Att inte dyka upp är väl ett ganska ruttet sätt om man vill påverka och åstakomma förändring?
Man visar eventuellt ett missnöje (eller att man inte har tid!?).
Ville man förändra får man väl satsa mer än att inte komma på övningar..
KalleSWE
QUOTE (Knekt @ Jan 4 2003, 10:13 PM)
Fasen... vilka fick vi spö av?

[QUOTE]

Det andra SS förbandet angry.gif (Solna/Sundbyberg)

Ang. LG så hyser jag inga större förhoppningar utan det kommer att bli "som vanligt" att vi plutonschefer kräver en förändring för att den skall ske.
Jag som plutonchef har blivit "sviken" så många gånger av befäl på högre nivåer som lovat mer än dom kan hålla, senaste exemplet är debackelövningen på berga där det lovades runt men hölls tunt.
Som vanligt inom det militära så lyssnar man mer på någon över lr direkt under sig, och kan inte tro att fotfolkets åsikt stämmer.
Officerskodexen att man inte skall uttrycka kritik mot sina överordnade och kollegor får ibland hysteriskt roliga effekter, kommunal befodran.
Jag anser att vi hadde ett bättre förband, som kompani sett, innan denna bataljonskoncentrerade utb påbörjades.
Något som oxå är sinifikatift är att vi då hadde högre deltagarantal på våra övningar, och nått längre i SIB än dom flesta inom LG (skarp rensning med hgr)
Sedan fick dom flesta kompanichefer som dom ville och vi har nu en sann Alva Myrdal utb där ingen får vara bättre än någon annan, och man inte ser till förbandets utbildningsståndpunkt.
2003 skall vi syssla med flygplatsen som objektstyp, en för mig välkänd miljö.
Efter att ha varit med på arlanda fpl. anser jag att LG inte har något som helst begrepp om hur man skyddar/försvarar ett dyl.
Tro nu inte att jag kommer att rätta in mig i ledet, utan jag kommer att strida med min pluton som passar oss bäst för att begränsa förlusterna.
Jag hatar det som har hänt den senaste tiden, den diffentsierade utb. man pratar om kommer ytterligare att sänka våran förmåga som enskilt förband är jag rädd för.
Vad jag saknar är en riktig förbandsutvärdering där man värderar alla aspekter innan man fortsätter med vidare utb. i stället för att ramla in i den klassiska Hv-fällan där man tror att alla kan ha samma utbståndpunkt, och har dom inte det börjar man om från början och får dom som varit med ett tag att tappa sugen.

Det blev långt detta men jag känner att LG är på fel spår med nuvarande modell, men alla verkar så glada och nöjda och jag vet inte varför?
Capt
KalleSWE;
Att övningen på Berga inte blev vad den var tänkt vet jag, delar av B-styrkan kom från det kompani som jag har tillhört fram till årsskiftet. Jag kan säga så mycket att vi var lika besvikna som ni. Debackel var ordet! Ingen samording och allmän oreda. Den mesta tiden satt vi av i någon buske och väntade på uppgifter. Som B-styrka känns inte det heller så motiverande, vi är ju där för att ni ska få en bra övning. Tveksamt om vi ställer upp nästa gång vi får förfrågan.

Tanken med sättet att utbilda är ju för att likställa utbildningsståndpunkten på samtliga kompanier inom Hvbat nord, Arlanda, Sthlm och Syd. Detta för att kunna sätta in vilket förband som helst varsomhelst inom S-holms området. Jag köper den tanken!
Meningen är ju inte att ett kompani med hög utbildningsståndpunkt ska bli sämre, utan att kompanier som ligger efter ska komma ikapp!
Vi har genomfört SIB året i fjol (2002) med gott resultat, och då har vi ändå nött SIB i stort sett varje år innan dess. Vi var det första Hv-kompaniet som genomförde SIB utbildning på Stora Sätra redan för ett gäng år sedan. Trots det har vi aldrig haft ute mindre än 80% på någon övning under 2002. Jag tror det handlar mer om att sälja ett budskap och planera övningar på ett bra sätt.
Hur planerar ni?!
Trots fastställda riktlinjer så detaljplanerar vi samtliga övningar i kompaniets ledningsgrupp, d.v.s. kompani- och plutonsledningar tillsammans. Där avgör vi samtidigt vilka plutonchefer som går som instruktörer och vilka som går i befattning vid varje övning. Detta med gott resultat!

När du nämner förbandsutvärdering blir jag förvånad! Den ska du ha gjort som plutch under 2002 tillsammans med din kompanichef! Det var beordrat så från MD M!

Jag tror inte att problemen du pekar på ligger hos LG utan snarare i bataljonsstabens sektion 3. (utbildningssektionen)
Vi har ju genomfört objektåret 2002 och kompetensår innan det med mycket positiva reaktioner från soldaterna.
Det är väl snarare en fråga om hur man omsätter riktlinjerna!
Riktlinjerna från LG har inte förändrats så en lösning på dina problem tror jag ligger på närmare håll (batledning eller kompledning).

Oj vad långt det blev! 7.gif
Raffsec
En liten detalj men ändå som jag sätter stort värde på är att när man har övning är att alla har komplett utrustning för set är ju inte direkt ovanligt att man ser kompch endast i M90. När jag ser en kompch i endat M90 så undrar man varför han är med och nya kan ju undra om han verkligen bryr sig.
ERI
QUOTE (Raffsec @ Jan 5 2003, 07:40 PM)
En liten detalj men ändå som jag sätter stort värde på är att när man har övning är att alla har komplett utrustning för set är ju inte direkt ovanligt att man ser kompch endast i M90. När jag ser en kompch i endat M90 så undrar man varför han är med och nya kan ju undra om han verkligen bryr sig.

Chefen skall ha samma klädsel och utrustning som förbandet. Chefen skall vara föregångsman. Om han ser ut som en lök, då är det risk för att en del soldater tror att det ok att klä sig hur f%n som helst... Och ger fa% i t.e.x att använda kroppskyddet (som tillhör stridsutrustningen) under en övning.

Jag ställer krav, men inga orimliga på mina soldater i plutonen. Om inte det passar, kan man alltid lämna plutonen.

/ERI (Som är plutch och aldrig skulle drömma om att komma till en övn i annan utrustning än sina soldater.)
Dexter
QUOTE (ERI @ Jan 6 2003, 06:48 PM)
Chefen skall ha samma klädsel och utrustning som förbandet. Chefen skall vara föregångsman.

Låter som det finns flera på detta forum som vaktat Tillfället åt Kapten Svärd? smile.gif

Det är en riktig fÖÖregångsman det. ;)
Raffsec
QUOTE (Dexter @ Jan 6 2003, 07:44 PM)
[Låter som det finns flera på detta forum som vaktat Tillfället åt Kapten Svärd? smile.gif

Det är en riktig fÖÖregångsman det. ;)

Ha Ha Ha jag antar att alla som har gått Grpch kurs på LG har träffat Kpt Svärd han är ju en levande legend i HV i Sthlm
Lindahl
QUOTE (Casca @ Jan 2 2003, 03:23 PM)
Skilj på överambitiös och omogen. Överambitiösa individer kan vi aldrig få nog av.

Casca

Oh nej. Det finns tyvärr personer vilka är helt orealistiska i sin ambitionsnivå. Jag har sett Kompanichef;ar som hävdat en Striberedskap 5 när de har haft 35 personer i tjänst och glatt ansett att deras komp kunde hålla sitt objekt i en vecka utan förstärkningar.

Sedan har vi de som anser att Kompanichef ska leda striden och försvunnit ut i skogen vid första tecken på rassel i buskarna och lämnat en signalist från FRO att kommunicera med BatStaben
-Svar NEJ. Jag vet inte var C är. Jag vet inte hur situationen är. Jag hör eldgivning i N riktning men vet inte avstånd. Jag har ingen kontakt med Plutonerna för Kompanichef tog med sig radion till Kompnätet när han sprang.

Men vi kanske menar olika saker med överentusiastisk.

(Att tilläggas ska att den ena Kompchefen är en äldre herre som är före detta Yoff på Jägarförband och den sndre en yngre förmåga i trettioårslåldern som är reservare från Infanteriet.

De finns av alla sorter och alla åldrar.)
Lindahl
QUOTE (Capt @ Jan 5 2003, 04:16 PM)
Debackel var ordet!

"Debacle", "Debacle" för böfvelen!

Satans slynglar, får ni inte lära att stafva i skolan?
Lindahl
QUOTE (jonte72 @ Jan 1 2003, 02:25 PM)
QUOTE (homeguard @ Jan 1 2003, 01:39 PM)

Men en eventuell uppbyggnad för försvaret kommer att ta ca 5-10 år...och då kanske HV under tiden kan vara ännu viktigare än nu för Sverige ( Det har då förmodligen blivit oroligt i Sveriges närområde).

Då kan de där "yngre vapenföra männen" behövas i HV där de redan är en viktig kugge i maskineriet.
Rekryterar man sedan ytterligare några "30-40" åringar med någolunda färska militärkunskaper + kraftigt ökar HV:s budget, för att köpa in fordon, sambandsutrustning, mörkerutrustning mm....Så är HV ett mycket starkt komplement till övriga försvaret som då befinner sig i en återtagningsfas, och utbildar så många värnpliktiga som möjligt från bla den enorma utbildningsreserven.

Det finns inget land i världen inklusive Israel som någonsin lyckats med att börja mobilisera värnpliktiga innan striderna har börjat i ett krig. Om man till detta lägger att så som svenska politiker verkar resonera kommer alla åtgärder som repövningar, materialinköp eller skapandet av nya förband att vara "destabiliserande för vår omgivning".

Vi kommer att hamna i 1939 års läge igen efter att ett krig har brutit ut i vårt närområde. Då kanske en uppbyggnad kommer igång igen. Innan dess tror jag inte på det. Så innan dess kommer HV inte att förlora några soldater till andra förband via inskrivning i alla fall. Det kommer inte att tillföras mer pengar till FM. Det kommer snarare att läggas ner fler förband.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.