QUOTE (Knekt @ Jan 4 2003, 10:13 PM)
Fasen... vilka fick vi spö av?
[QUOTE]
Det andra SS förbandet

(Solna/Sundbyberg)
Ang. LG så hyser jag inga större förhoppningar utan det kommer att bli "som vanligt" att vi plutonschefer kräver en förändring för att den skall ske.
Jag som plutonchef har blivit "sviken" så många gånger av befäl på högre nivåer som lovat mer än dom kan hålla, senaste exemplet är debackelövningen på berga där det lovades runt men hölls tunt.
Som vanligt inom det militära så lyssnar man mer på någon över lr direkt under sig, och kan inte tro att fotfolkets åsikt stämmer.
Officerskodexen att man inte skall uttrycka kritik mot sina överordnade och kollegor får ibland hysteriskt roliga effekter, kommunal befodran.
Jag anser att vi hadde ett bättre förband, som kompani sett, innan denna bataljonskoncentrerade utb påbörjades.
Något som oxå är sinifikatift är att vi då hadde högre deltagarantal på våra övningar, och nått längre i SIB än dom flesta inom LG (skarp rensning med hgr)
Sedan fick dom flesta kompanichefer som dom ville och vi har nu en sann Alva Myrdal utb där ingen får vara bättre än någon annan, och man inte ser till förbandets utbildningsståndpunkt.
2003 skall vi syssla med flygplatsen som objektstyp, en för mig välkänd miljö.
Efter att ha varit med på arlanda fpl. anser jag att LG inte har något som helst begrepp om hur man skyddar/försvarar ett dyl.
Tro nu inte att jag kommer att rätta in mig i ledet, utan jag kommer att strida med min pluton som passar oss bäst för att begränsa förlusterna.
Jag hatar det som har hänt den senaste tiden, den diffentsierade utb. man pratar om kommer ytterligare att sänka våran förmåga som enskilt förband är jag rädd för.
Vad jag saknar är en riktig förbandsutvärdering där man värderar alla aspekter innan man fortsätter med vidare utb. i stället för att ramla in i den klassiska Hv-fällan där man tror att alla kan ha samma utbståndpunkt, och har dom inte det börjar man om från början och får dom som varit med ett tag att tappa sugen.
Det blev långt detta men jag känner att LG är på fel spår med nuvarande modell, men alla verkar så glada och nöjda och jag vet inte varför?