Då undrar jag på vilket sätt polisens verksamhet gynnas av en bild på en nygripen och kalsongklädd Tony Olsson, som till råga på allt såg ut att ha blivit slagen, om min minnesbild är rätt, på kvällstidningslöpet.
1. Polisen underhåller bilden av att myndigheten får jobbet gjort: fångar bovar.
2. Polisen skaffar sig ett övertag gentemot en journalist. "Minns du att du fick den där coola bilden? Nu behöver jag..."
3. Polisen i fråga är mediekåt och tycker om att skryta inför sina kompisar.
4. Det var kanske inte ens polisens bild. TO togs väl i nåt villaområde på blanka förmiddagen mitt bland en massa folk.
Nu vet jag ju inte huruvida den aktuella polisen fått BETALT för bilden, och om det i så fall rubriceras som "tipspeng" eller "fotografarvode", vilket i så fall är ärligt redovisade, skattepliktiga, vita pengar. Hur det än är vill jag nog fortsätta att envisas med att hävda att det som läcker ur en polisutredning, det läcker för att polisen, den enskilde eller myndigheten, anser att det gynnar utredningen på ett eller annat sätt. Och journalisten, angelägen om att odla sina goda relationer till polisen, låter sig villigt bli ett instrument och ett språkrör för myndigheten och ställer inte några frågor om blåmärken på en gripen rymling.