Hallå där alla glada HV-män!
Jag har gått i tankar på att gå med i HV och har några frågor ni kanske kan ge svar på. Jag har läst på hemvärnets sidor men tycker inte att all information framgår och en del är lite luddigt.
Jag vet också att jag kan ställa frågorna direkt till HV men jag tror att jag får bättre och snabbare svar av er här =)
1. När man går med i HV, måste man då genomföra någon form av grundutbildning eller introduktionskurs på ett antal timmar? Hur många gånger per hålls i så fall dessa utbildningar/kurser?
2. Börjar man om som menig även om man hade en högre grad under VPL? Och kan man stiga i graderna i HV? Vad krävs för att bli gruppchef etc?
3. Största anledningen att gå med i HV är för mig att försöka höja mitt vitsord (X-8-6) med US som mål. Om jag kämpar på och går in för det och försöker göra så många timmar jag kan och visar bra resultat på det jag gör, hur lång tid kan det ta att få högre vitsord? Sätts de vid varje årsskifte eller liknande?
4. Det finns flera saker jag jätte gärna skulle vilja få utbildning på/som, tex signalist, mer sjukvård, spaning, skarpskytte mm. Vad finns det för möjligheter till detta?
EDIT: Stavfel