Tack för att någon överhuvud taget svarar i min tråd

och tack för tipsen!
QUOTE (J-Star @ Nov 17 2006, 19:28 )

Hellre än att skriva så så bör du erbjuda två versioner av programmet. En där .NET Redistributables finns med och en utan. Att kräva att användaren själv utför vissa steg manuellt innan programmet kan användas är att ge användbarheten en spark i skrevet.
Jag är ärligt talat osäker på hur detta skulle göras. Men visst, en spark i skrevet på användarvänligheten. Men, om jag inte minns fel ska .net framework följa med nyare versioner av Windows...

Det finns andra sätt att fixa detta. Typ använda Windows-registret eller att lägga sådana filer i Documents and Settings\<användarnamn>\Application Data.
Jo, det här ska vi nog fixa...

Detta är en allvarlig brist i programmet [att man inte kan kryptera filer i andra filformat än .txt]. Du bör överväga om at ens skall ligga ute så länge detta fortgår. Det ger att dåligt intryck.
Det här är lite svårare. Mitt program funkar så att det läser in filen på samma sätt som om man öppnade den i "Anteckningar", denna text krypteras sedan. Sedan dekrypteras detta tillbaks till den text som man skulle se om man öppnade filen i Anteckningar. Det här systemet förutsätter att man kan öppna en fil (vilken filändelse som helst) i Anteckningar, kopiera innehållet, klistra in det i en annan fil med samma filändelse och sedan skulle man ha en kopia av den ursprungliga filen. (Jag hoppas att du förstår hur jag menar)
Problemet är att detta inte ger läsbara filer. Prova själv med t.ex. en bild.

[Namnet är] Lite för familiärt och avslappnat. Det ger ett mindre bra intryck. Ett städat och korrekt språk är ett krav om man vill bli tagen på allvar.
Jo det är kanske inte det bästa, jag får väl komma på något, förslag?

Ett tips om du vill ha idéer för hur funktionaliteten i ditt ptogram kan bli ännu bättre föreslår jag att du
Googlar på "Privacy Software" så kan du se hur andra har gjort och plocka russinen ur kakan.
Jo, nog allt ska jag kolla lite. När mina kompisar hade testat programmet och sa att de var nöjda med användarvänligheten tyckte jag att det fick duga.
Som lite kuriosa kan jag nämna att min programmeringslärare flera gånger sagt att alla programmerares största fiende är användaren. Jag fattar vad han menar...

Hmm... detta låter lite väl svagt i ärlighetens namn. Och vilken kryptoalgoritm är det förresten du användeR? Jag hittar itne det någonstans. Detta behövs för att 1) den som vill knäcka det kommer på det ändå 2) för att användaren skall kunnn granska ditt program och via detta känna trygghet i dess säkerthet. I sådana här sammanhang är det ganska vitkigt att vara öppen och säga "Så här har jag gjort" om man vill att användaren skall kunna lita på programvaran.
Vad menar du med svagt?
För själva krypteringen använder jag Vigenère-chiffret (nej, jag kan inte heller utala det). Men istället för att bara använda alfabetets tecken använder jag alla tecken i ASCII-tabellen.
För mer inf om Vigenère-chiffret:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vigen%C3%A8re-chiffret Jag har funderat på det, men jag tänker inte lägga ut källkoden, risken finns att någon kopierar...
Jag ska nog också tilllägga att jag, som gymnasieelev, inte hade tänkt konkurrera med kommersiella produkter...