Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lk 100 (Bärsystem 2000)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
homeguard
Det är inte Sacci som tillverkar Lk100.
Den som Recon säljer är "prototyp".
Är det någon som vet vem som tillverkar Lk 100?
The Swede
Är det denna du menar?
RYGGSÄCK 2000 100L

The Swede
homeguard
QUOTE (The Swede @ Dec 31 2002, 12:42 PM)
Är det denna du menar?
RYGGSÄCK 2000 100L

The Swede

Jag har talat med Recon som är "återförsäljare" åt Sacci.
Den finns inte i Grönt som det står.
Anledningen var att FMV skulle ha den i 90 mönster först men ändrade sig.
Vem som fick den slutliga ordern som blev grön, ville/kunde han ej svara på.
(Om jag inte missuppfattat han totalt.)

Är det någon som provat Lk100?
Jag har bara "känt" på den, jag som är "uppväxt" med Lk 70 tyckte att 100 var suverän.
RANGERTEDDY
Våra KB hade LK70 under deras GJU. När vi GB kom delades sedermera LK100 ut... smile.gif
-”Fan vad gött med en ny rygga, den verkar va lättare att packa ner grejerna i”. Tänkte jag som ny inryckt högt. Varav en KB som va med vid förrådet genast svarade: -” Då får vi bara mer skit att bära!” Jag tänkte inte högt efter det!

LK100 som vi hade ser inte riktigt ut som den på bilden. Stål mesen var av annan utformning (har jag för mig), över delen ”locket” ser inte heller ut som på bilden. Fickan på locket har snarare en form av en ”låda”. Sedan var sidofickorna samt lockfickan gjorda så att man kan öppna dem när man sitter på ryggan så som på bilden, smart (det har säkert andra ryggor). Har även för mig att ryggan va mer grå aktig än grön.

Tycker personligen att LK100 är en mycket bra rygga. Den va ”skön” att bära, den har även goda inställningsmöjligheter. Tycker bättre om bältesmetoden när det gäller höftbältet. Minnet sviker tyvärr, men jag hade inga direkta problem med LKn som jag inte kunde lösa på egen hand med hjälp av enkla metoder. Axelremmarna sitter fast på en vadderad platta som var fäst på mesen. Den reglerades efter önskan och spändes med en rem. Denna gled ofta ner och resulterade i att axlarna tog större delen av vikten, inte skönt!!! Avhjälptes med ett snöre som höll den på önskad plats. 

Hoppas att ni förstår mvh RT
smile.gif
Doyle
Det va inte en FJS ORGINAL 110liters ni fick ut då Teddy?

Jag hade FJS ORGINAL när jag låg inne. Gedigen ryggsäck smile.gif

FJS ORGINAL 110 Liter <----Så ser den ut
RANGERTEDDY
Doyle.

Nä det va LK100 vi fick. Tänk dig bilden av LK100 med FJS O färg, lock som dock är fast.

Alltså det är en FJSO med ett fast lock, en utvändig stålram istället för den invändiga alluminium ramen och -10l i utrymme.

Har aldrig provat FJSO, är den bra Doyle??

biggrin.gif
Doyle
ah, ok. Då är jag med B)

Jo, ja gillar FJSO. Mycket behaglig å släpa på blink.gif Vi fick ut Berghaus Vulcan vid inryck, men den kändes inte lika bra. FJSO kändes mycket bättre att ha på ryggen, och mer genomtänk på nåt sätt.

Framförallt tycker jag om den integrerade ramen. Och allt man kan stoppa ner i den! Får juh plats med ett helt serviceförråd rolleyes.gif
VH
Ja, Berghausen e man lite trött på, en ny ryggsäck skulle inte sitta fel, dom är ju lite slitna om man säger så. Samt att fickor och annat går sönder stup i kvart.
Gotcha
>> ViktorH <<

Hehe, tro fan det - ni har väl ärvt våra gamla säckar..!!! biggrin.gif

Berghausen var rätt ok, har ju en nu också, men FJS Org eller LK100 verkar vara snäppet bättre, i vilket fall blir det nog ryggsäcksbyte nån gång när förrådet får slut på reservdelar till Berghausen... <_< (har iaf hört en massa skvaller om det, och sett Amf'are med LK100)

Den "LK100" som Swede lade ut på bild finns ju på Livgardesbutiken för simpla 3975 riksdaler...undrar om de har sålt ett ENDA exemplar..

Allt väl annars därute på ön? Berätta gärna lite vad ni sysslar med..!

GMY
VH
Gotcha:
Jo men dom där reservdelarna verkar dom aldrig få slut på :(
Dock så börjar själva säcken att nötas sönder på alla möjliga ställen, snart går dom nog inte att laga mer. En ny säck från SACCI vore inte helt fel, både FJSO och LK100 verkar trevlig (dock har jag hört från FBJSare att dom vart lite besvikna på LK100an). Säcken som SACCI gjort till finska fjs verkar inte heller helt fel. Men men, inget som kommer hända under min vpl :(
Kan ju alltid hoppas att man får prova på något nytt å skoj!
Vi gör inte så mycket just nu, har haft lov i snart 3 v, slapp beredskapen! blink.gif
Sen så är vi inte mycket ute på korsö, vi var där 2v i somras, sen dess har jag inte vart där, det snackades om att dom skulle försöka få ut oss dit nån vecka till i sommar!
Annars är det bara Amfarna som är där ute på båtutb. Samt A-dyk då förstås.
Liljestrand
Jag tycker inte att lk100 är bekväm på ryggen, docj så är den jävligt bra att packa i (och utanpå :( )
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.