Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Din bästa bild av HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Sperens
REGLER FÖR TRÅDEN

Länkning av bilder:

Rekomendation - Upload tjänster med Thumbnails
För att inlagda bilder i inlägg skall kunna laddas någorlunda snabbt, även med långsammare anslutning och visas på de flestas skärmar, rekommenderar vi att man nyttjar någon av de uppladdningstjänster som finns.
Dessa visar normalt bilden med en minatyrbild (sk tumnagel, Thumbnail) och länkar sedan externt till en stor version av bilden. Koden för detta (BBCode) skapas automatiskt av dessa sidor.
Använda gärna www.imagevenue.com eller www.Photobucket.com eller motsvarande site med bildtjänster.
OBS! Testa med Previewfunktionen av inlägget så att koden verkligen funkar.

KRAV vid direkt-inlänkning av egna bilder.
Om du väljer att läka in en egen stor bild direkt i inlägget utan att använda en miniatyrversion, måste den uppfylla följande två krav.

1. MAX 750 pixel i bredd eller höjd. (Är den större kommer forumet automatisk skala ner den i visingsläget)
2. MAX 150 kB stor. Detta för att hålla ner nedladdningstiden.
Komprimera gärna bilden i ett bildhanteringsprogram till 50-60% JPEG-kvalitet, det brukar ge en lagom stor bild och kvalitet för skärmvisning.
/ BlåGul

Efter ett ypperligt förslag av Christer så tar jag på mig att starta denna tråd.
Syftet med denna tråden är att vi skall posta bilder där HV framställs från sin bästa sida, bilder man stolt kan visa allmänheten.

Här är mitt första bidrag till denna tråd, hoppas den får leva länge och väl. HV.gif
DaRaven
Klockren start clap.gif
Kimster

Inte så länge sen..
..och nej det är inte min "bästa" bild av HV
kspGubben
@ Kimster

Det var ju synd att det inte var en av de bästa. Nämligen några av " mina" gubbar på bilden blush.gif
stolpskottet
första bilden är helt suverän! wub.gif
synd att man själv inte ser ut så även om man vill och försöker! banghead.gif

vilken PR det skulle vara om ALLA bilder från/med HV skulle se ut så här! fun_icon_nana.gif
och inte som skräckexemplaren från hemvarnet.se!

Mera, mera!!!

\0/ \0/ \0/ \0/ \0/ \0/ \0/ (gör vågen)
Christer
56k beware! gasmask.gif

709
All by me, featuring 551 Insatspluton:

Fordonsmarsch CC06 Revinge

Anfall mot stridsvagnsförråden CC06

"SIB" på Ravlunda

Skarp korridor, Önnarp

Kulspruta 58, Ravlunda
Limp
Är det stridsväst och annan utrustning som gör bilderna bra eller? ;)
FkN

"Brothers in arms"
os frontale
QUOTE (Limp @ Nov 17 2006, 17:40 ) *

Visst är det till stor del det. Men man får inte glömma att det är hemvärnet sysslar med, inte välgörenhet till huvudsak.
709
QUOTE (Limp @ Nov 17 2006, 17:40 ) *

Mina bilder är alla tagna i år. Jag har valt ut de som visar strid, där alla är reglementsenligt kittade och som visar upp glada/intresserade/engagerade soldater.

Att de sen har SV2K visar ju att de ingår i det nya Hv.
Team Member
Suveräna bilder som helt klart representerar det "nya" hemvärnet.

Fortsätt så!

Sen var det ju extra rolig att jag fick vara med på första bilden..
Hornet
Lite fler bilder från föregående serie

http://i3.photobucket.com/albums/y55/Reppl...ta/DSCF7083.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y55/Reppl...ta/DSCF7079.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y55/Reppl...ta/DSCF7073.jpg

Ledsen att bilderna är tagna bakifrån men jag kände inte för att stå framför ;)
siros
Sköna bilder!

//Siros
Challe
Säger som Team Member om första bilden. Kul att vara med på bild HV.gif
Lägger upp en annan bra bild, som är ifrån samma tillfälle som den första.
Hans Engström
Jag gillar den här eftersom den faktiskt föreställer ett befäl på vårat kompani. Att den hamnat som illustration på ett annat kompanis hemsida beror väl främst på att det var en officer på LG som tog den. Hur som, jag tycker den är bra, synd att den är i så låg upplösning här bara.
The Swede
Den engagerade instruktören:

Vem det är? Ingen aning. vissel.gif
Berg
Försa bilden och Siros bilder är ju helt klart en klass för sig! smile.gif

Vänta tills söndag/måndag så ska jag lägga upp lite bilder från övningen i Uppsala
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Nov 17 2006, 21:52 ) *
Den engagerade instruktören:

Jag vet inte vem det är, hoppas han inte är medlem på forumet bara för att [En massa elakt bildbashande, bortplockat av Blå Gul]

Här är mitt, lågupplösta, bidrag.. dock inte jag som fotograferat.. men den är bra såtillvida att den ger en bild som är bättre än sanningen biggrin.gif

/E
"SSA" Gunny
Mitt bidrag ifrån CC06 i Revinge

Lfskbat
VILKA BILDER!!!!
För tusan Challe!!! Skicka dina bilder till RiksHvavd (speciellt den första som var svinbra) de behöver VERKLIGEN bättre bilder av Hv!!!!

@709
Känner igen "mina" gubbar från dina bilder salute.gif (Rinkaby)

Edit: tillägg
Wilk
Har en kommentar som berör de här fina bilderna men vill inte kladda sönder tråden med debatt så jag har lagt in det i den andra bilden-av-HV-diskussions-tråden:
http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=512916
Challe
QUOTE (Lfskbat @ Nov 18 2006, 22:30 ) *
VILKA BILDER!!!!
För tusan Challe!!! Skicka dina bilder till RiksHvavd (speciellt den första som var svinbra) de behöver VERKLIGEN bättre bilder av Hv!!!!

Bilderna är tagna av HV/FM. Dom finns på den här länken
Det finns en annan tråd om det på forumet.
Sperens lade upp den första bilden, jag är bara en av dom som är med på bilden HV.gif
Tack ändå! worthy.gif

/Challe
Munin
http://www.s1.mil.se/photo.php?id=113695&nid=32155

60+ ton död vs 60+ kilo attityd

Bilden i sig är inget upphetsande, men symbolvärdet är imho stort.
C 2.a pjäs

Inpasseringspost, Västerviks hemvärnskompani. Posterna är inte maskerade eftersom övningen handlade om posttjänst i fredstid där man skulle visa en "mjuk" sida.
Skoog
Raffsec
Helt ok bild skoog synd bara att en av personerna verkar larva sig.
Skoog
Det var nog inte meningen att han skulle göra så, men jag håller med om att det stör bilden något.

EDIT: La till en annan liknande bild från ett annat tillfälle.
Maul
QUOTE (Munin @ Nov 20 2006, 08:13 ) *
http://www.s1.mil.se/photo.php?id=113695&nid=32155

60+ ton död vs 60+ kilo attityd

Bilden i sig är inget upphetsande, men symbolvärdet är imho stort.

Vilken pluton hade den checkpointen?

Edit: Wooho, jag blev Filur
CP2

Ravlunda på hösten.......vackert. Två av personerna på bilden har förekommit tidigare i tråden. Men var?
RaVeN
Man fick ju till och med vara med på en bild......står i lavetten på stridsbåten som urlastar.... banan_rock.gif
Hans Engström
@ skoog
Inte för att vara lika otrevlig som vissa, men fanbärare i FU90 utan ceremoni utrustning, det är liksom inte rätt på något sätt.
wedin
QUOTE (Maul @ Nov 20 2006, 15:10 ) *
Vilken pluton hade den checkpointen?
BS & CS knatade dit och parlamenterade. Sedan var det inte direkt en VCP då vi vi önskade få ner förbandet den vägen för lite fin kanalisering. Att det sedan inte skedde berodde antagligen bl a på att vi röjde oss ut mot tegeluddsvägen. Kommentaren som vagchefen fällde efter att vi meddelat att vidare framryckning kommer att uppfattas som en fientlig handling var skön; "Ni vet väl att ni kommer att bli förintade!?" Så blev det ju inte riktigt. Slut OT.
Lt Gunnar Malmström MDM

Challe
QUOTE (justair @ Nov 21 2006, 08:35 ) *
Bästa bilden av HV? Fanbärande fjortisar? *asg*

Din pedagogik imponerar stort på mig, NOT! brow.gif
VBK
justair!

Med bra ledarskap följer även att se till att återväxten är säkrad..
dazzzero
QUOTE (VBK @ Nov 21 2006, 19:24 ) *

Men det viktigaste för återväxten må vara försvarets förmåga att informera de värnpliktiga om hemvärnet. Jag hörde inte ett knyst om hemvärnet under min värnplikt
"SSA" Gunny
QUOTE (dazzzero @ Nov 21 2006, 19:44 ) *
QUOTE (VBK @ Nov 21 2006, 19:24 ) *

Men det viktigaste för återväxten må vara försvarets förmåga att informera de värnpliktiga om hemvärnet. Jag hörde inte ett knyst om hemvärnet under min värnplikt

Hade varit intressant å höra vad ni som nyligen legat inne fick höra om hv?
Team Member
..jaha, jag trodde att tråden skulle innehålla en massa nice bilder...så fel jag tog..
Strv101
Bara för att ni alla har lagt till trevliga bilder måste jag göra det samma...

Kimster

Skoog
QUOTE (justair @ Nov 21 2006, 08:35 ) *
Bästa bilden av HV? Fanbärande fjortisar? *asg*

Och vad tillförde det tråden?

Hur definerar du fjortisar? Enligt den ursprungliga definitionen, så skulle de alltså vara 14, vilket kan vara lite svårt eftersom man måste ha fyllt 15 för att få bli Hemvärnsungdom.

Ärligt talat, har du inget vettigt att säga, håll käften.

QUOTE (Hans Engström @ Nov 21 2006, 09:20 ) *
@ skoog
Inte för att vara lika otrevlig som vissa, men fanbärare i FU90 utan ceremoni utrustning, det är liksom inte rätt på något sätt.

Jag kan inte annat än att hålla med och jag hade begärt att få sådan, men det fanns bara till fanvakten enligt C Cermonistyrkan.
justair
Om tråden handlade om att visa upp den bästa möjliga bilden av HV för rekrytering känner jag att föreningsverksamhet inte hör dit, oavsett hur välproducerade bilderna är. Om det å andra sidan bara handlade om hur väl fotograferna fångat olika ögonblick tar jag tillbaka min tidigare åsikt.

För att rekrytera, att göra verksamheten spännande och få den att se aktuell ut känns det dock som ett moment 22 - Rekrytera unga villiga under fel premisser.
bamsejon
QUOTE (justair @ Nov 22 2006, 09:06 ) *
Om tråden handlade om att visa upp den bästa möjliga bilden av HV för rekrytering känner jag att föreningsverksamhet inte hör dit, oavsett hur välproducerade bilderna är. Om det å andra sidan bara handlade om hur väl fotograferna fångat olika ögonblick tar jag tillbaka min tidigare åsikt.

För att rekrytera, att göra verksamheten spännande och få den att se aktuell ut känns det dock som ett moment 22 - Rekrytera unga villiga under fel premisser.

Mjä, ju fler unga som kommer mer, med dessa premisser, så ändras även hemvärnet åt rätt riktning. Fler som påverkar och andra influenser, så det vill jag inte hålla med om...
Skoog
QUOTE (justair @ Nov 22 2006, 09:06 ) *

Nu funkar de här bilderna antagligen ganska bra för att rekrytera just ungdomar till Hemvärnets ungdomsverksamhet, vilket är en del av Hemvärnets verksamhet oavsett om man vill det eller inte. Dessa ungdomar är ju dessutom en viktig del i rekryteringen eftersom en person som varit hemvärnsungdom med mycket större sannolikhet kommer att gå med i Hemvärnet efter fullgjord värnplikt.
eskil
HvPrsk
Mitt bidrag från vår KFÖ och Såtenäs:

...en lite vassare kamera hade inte gjort något!

- HvPrsk
Ignorance
Hvprsk: har ni fått ut Psg 90 på erat förband? eller var de specifikt för kfö'n
wedin
QUOTE (Ignorance @ Nov 22 2006, 14:38 ) *
Hvprsk: har ni fått ut Psg 90 på erat förband? eller var de specifikt för kfö'n
Nu vet jag inte specifikt förHvprsk, men insats har ett psg/plut och vanliga har inga (om jag förstått rätt) eller ännu(?).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.