Länkning av bilder:
Rekomendation - Upload tjänster med Thumbnails
För att inlagda bilder i inlägg skall kunna laddas någorlunda snabbt, även med långsammare anslutning och visas på de flestas skärmar, rekommenderar vi att man nyttjar någon av de uppladdningstjänster som finns.
Dessa visar normalt bilden med en minatyrbild (sk tumnagel, Thumbnail) och länkar sedan externt till en stor version av bilden. Koden för detta (BBCode) skapas automatiskt av dessa sidor.
Använda gärna www.imagevenue.com eller www.Photobucket.com eller motsvarande site med bildtjänster.
OBS! Testa med Previewfunktionen av inlägget så att koden verkligen funkar.
KRAV vid direkt-inlänkning av egna bilder.
Om du väljer att läka in en egen stor bild direkt i inlägget utan att använda en miniatyrversion, måste den uppfylla följande två krav.
1. MAX 750 pixel i bredd eller höjd. (Är den större kommer forumet automatisk skala ner den i visingsläget)
2. MAX 150 kB stor. Detta för att hålla ner nedladdningstiden.
Komprimera gärna bilden i ett bildhanteringsprogram till 50-60% JPEG-kvalitet, det brukar ge en lagom stor bild och kvalitet för skärmvisning.
/ BlåGul
Efter ett ypperligt förslag av Christer så tar jag på mig att starta denna tråd.
Syftet med denna tråden är att vi skall posta bilder där HV framställs från sin bästa sida, bilder man stolt kan visa allmänheten.
Här är mitt första bidrag till denna tråd, hoppas den får leva länge och väl.