QUOTE (C-O.M @ Nov 17 2006, 01:47 )

Till och börja med, jag tycker inte ett folk som hävdar en rätt till ett land som man drevs ifrån för 2000 år sedan har så mycket att tycka när ett annat folk vill återvända efter 60.
Hmm du har missat något fundamentalt. Israeler hävdar, som sagts
flera gånger tidigare att rätten inte bara beror på att man hade ett land där för 2000 år sedan. Det var snarare
en av de faktorer som valde ut just den geografiska platsen.
Jag upprepar min fråga för tredje gången: Vad tror du är motivet till att palestinska myndigheten lobbar för att miljoner ättlingar till palestinier som "försvann" ska bosätta sig under "sionisternas" styre?
Varför jag skriver "försvann"? För alla drevs inte iväg, de flesta lämnade frivilligt sina hem, på uppmaning av arabarméerna -48, som ville ha fritt spelrum att slakta allt i sin väg. När kriget var vunnet sa arabledarna att de skulle kunna återvända. Men de vann inte.. Så här skrev Syriens premiärminister Haled al Azm i sina memoarer om saken:
Since 1948 we have been demanding the return of the refugees to their homes. But we ourselves are the ones who encouraged them to leave. Only a few months separated our call to them to leave and our appeal to the United Nations to resolve on their return.
sidorna 386-387 om någon är nyfiken.
Saken är iaf klar: Om alla dessa ättlingar fick komma in till Israel skulle judiska staten upphöra att existera. Detta är palestinska myndigheten mycket medveten om.

Enligt samma resonemang skulle ju eventuell olagliga förvärvanden från fördetta judiska ägare under förintelsen vara i laglig ägo av dom som tog dom.
Min mormor flydde Tyskland under Förintelsen när hon var fem år. Familjens hem (alla utom hon mördades i Treblinka) hamnade i tysk ägo. Det bor fortfarande tyskar där idag. Tycker du jag har rätt att köra iväg dem? Tycker du jag har rätt att få "återvända" till och bli medborgare i Tyskland, med hänvisning till att min mormor tvingades på flykt? Själva förvärvandet må varit olagligt, men det är ju inte dagens boendes fel. Det har iaf inte kommit något brev på posten om att jag skulle ärvt några rättigheter till landegendom. Palestiniernas rätt till att ärva flyktingskap är deras förbannelse. Detta gör att FN:s flyktingorgan (av någon anledning har palestinierna ett alldeles eget flyktingorgan) alltid kommer att ha en skyldighet att se efter dem. Hur många ytterligare miljoner de än blir.

Förövrigt så finns det inga motivargument att ifrågasätta en rätt med. "varför vill du kolla på dom här offentliga uppgifterna" är till och med olagligt att fråga. (Domaren som vägrade lämna ut barnporrmaterial som var del i en förundersökning ifrågasattes dock aldrig, trots att FU är offentlig handling)
Vad menar du med den meningen? Jag fattar verkligen inte...Barnporr och utlämning av offentliga handling? Du är bra på att vara otydlig.

Förövrigt är det väl jättelogiskt att vilja bli av med massa människor som bor i flyktingläger och inte har något land. Varför gillade inte öststaterna att resriktionernas på arbetskraftinvandring till EU?
Nej, inte när man samtidigt kallar dem "sina arabiska bröder", och låtsas bry sig om deras välfärd.

Varför gillade inte öststaterna att resriktionernas på arbetskraftinvandring till EU?
Fattar inte vad det har med saken att göra. Förklara gärna. Eller inte.
QUOTE (Vinter @ Nov 17 2006, 20:03 )

Jag är inte så säker på det ändå, det var inget större problem att leva som jude i tyskland på 20-talet.
Jo, det var det. Dock inte lika svårt som det skulle komma att bli.
Eli Göndör, gårdagens Expressen om FN-resolutioner mot Israel:
Enligt rangordningen över stater som får mest av FN:s kritik för brott mot mänskliga rättigheter var Israel 2004 först på listan. På andra plats kom Sudan. År 2005 var 34 procent av FN:s resolutioner, vilka kritiserade andra medlemsländer, riktade mot Israel. Samma år riktades knappt 6 procent av resolutionerna mot Sudan. Därmed förbättrade Sudan sitt anseende och hamnade på fjärde plats under en tid då den statligt understödda Janaweed-milisen slaktade hundratusentals människor. Israel förblev dock kvar på första plats som världens värsting.
Fixeringen vid Israel i FN leder uppenbarligen till ett märkligt resultat. Anledningen är att det i FN finns tre utskott; Division for Palestinian Rights (DPR), Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People (CEIRPP) och Special Committee to Investigate Israeli Practices Affecting the Human Rights of the Palestinian People (SCIIHRP). Med tillgång till över 700 NGOs (icke-statliga organisationer) vars enda uppgift är att i Generalförsamlingen producera resolutioner mot Israel.