QUOTE (Vrom @ Nov 16 2006, 23:02 )

QUOTE (Yman @ Nov 16 2006, 22:52 )

Tänk efter vad "Sett uppifrån" innebär...
Bakhjulet kommer INTE trycka ut underlaget åt sidorna om det monteras som jag beskriver, vilket är det samma som beskrivs i första inlägget.
För att göra det enkelt, sett ovanifrån: Framhjulets mönster ska peka frammåt, bakhjulets ska paka bakåt.
Om det är spåren du syftar på (som i första inlägget) så kommer framhjulet med andra ord
inte att greppa tag i underlaget utan plöja det åt sidorna vid bromsning. På samma sätt kommer bakhjulet att plöja underlaget åt sidorna vid acceleration.
Enligt min uppfattning och Nokians rekommendationer ska mönstret på båda däcken peka i rullriktningen och därmed ge ett spår som pekar bakåt.
oooooookej....
Träffade mina brorsbarn i helgen, så jag har fått öva lite på dethär, vi tar det en gång till LUNGT OCH T Y D L I G T....
Titta på BAKDÄCKET ovanifrån, INTE avtrycken i marken utan DÄCKET, OVANIFRÅN.
Mönstret som nu består av vinklar ska peka BAKÅT, fortfarande sett OVANIFRÅN.
När BAKDÄCKETS UNDERSIDA nuddar marken, kommer vinklarna att peka frammåt.
Ovanstående innebär att däcket kommer GREPPA TAG om underlaget, INTE pressa det åt sidorna och sjunka.
Vill du kan jag säkert skaka fram några pedagogiska bilder och fixa några pilar i photoshop i helgen, men risken finns även att jag får plåstra om pannan och torka blod från tangentbordet...
Avslutningsvis:
Ovanståene förutsätter fortfarande att ROTATIONSPILAR SAKNAS!
Finns rotationspilar följer man givetvis dessa! Observera att det ofta finns två motriktade pilar beroende på om däcket ska sitta ifram eller ibak.
Dubbdäck är ett specialfall då de i vissa fall bara har en rotationspil, detta beroende på dubbarnas infästning i gummit.
Slut. Frågor. Försent.
Nu ska jag sova...
//Y