Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nästa svenska ubåt.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
Pages: 1, 2
Perman
Moment 22 för Kockums ubåt

Då hade jag rätt om att Norge var en av partnerkandidaterna, och det är väl troligt att det är Singapore som blir den andra. Om jag förstått artikeln rätt så blir totalkostnaden för två ubåtar drygt sex miljarder om inga andra samarbetspartners finns? Kan det verkligen vara rätt?

/Per
Peo
Kranen hade inget eller mycket lite med ubåtarna att göra. Användes bara ett par gånger innan det civila varvet lades ner.
Man flyttade all produktion från Kockums området i samband med att man gjorde högskola och annat av det om jag minns rätt. Gotland tillverkades således helt i Karlskrona. Men kan självklart minnas fel.

Hursomhelst tror jag inte en sekund på att det blir en nästa ubåt tillverkad eller projekterad i Sverige eftersom våran regering sagt att vi skall ALLTID i första hand köpa off the shelf. Så antingen blir det en Holländsk eller en Tysk båt.
Psilander
Vi skall väl köpa var det är billigast och bäst, skillnaden är att vår industri blir konkurrensutsatt på sätt den inte var tidigare
mdn
Då var det klubbat! Regeringen gav oss idag en tidig julklapp genom att bestämma att Försvarsmakten får beställa konstruktionsfasen av nästa generations ubåt. För min del är skumpan redan öppnad och uppdrucken.

Jag ser fram emot en kölsträckning under 2008 eller 2009. smile.gif

/mdn
Aqe
QUOTE (mdn @ Dec 20 2007, 22:36 ) *
Då var det klubbat! Regeringen gav oss idag en tidig julklapp genom att bestämma att Försvarsmakten får beställa konstruktionsfasen av nästa generations ubåt. För min del är skumpan redan öppnad och uppdrucken.

Jag ser fram emot en kölsträckning under 2008 eller 2009. smile.gif

/mdn

Mycket trevliga nyheter biggrin.gif
Borussia
Kockums är ju tyskt. Ägs av ThyssenKrupp Marine Systeme sedan 2005 tror jag det var. Därav tyskarnas nyvunna intresse för Visby inför bygget av K131-enheterna.
JCasper
helt kalart, vilket tyvärr gör de svårt för oss o exportera, då dom promte sin produkter först, dock så står de på kokums hemsida att dom för tillfället håller på med en liknande konstruktions fas för YS-NY.. kan detta stämma? trodde dom hade lagt ner de. (http://www.kockums.se/AboutKockums/thenewdefence.html)
Men nu när amerikanarna ska lägga ner sitt LCS, så kan man ju alltid hoppas smile.gif

Kan även bli aktuellt att amerikanarna köper ett par "the seal" då Northrop Grumman misslyckats. The Seal produceras av DCE AB ett svenskt företag.
mdn
Flyttat en massa LCS-snack till en lämpligare tråd.

/mdn, Blågul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.