Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Åka skidor i Österrike.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
twintip
tjena tjena

har via skolan fått ett erbjudande att åka skidor i Österrike! (Mayrhofen).

mitt problem är att jag inte kan åka... det enda jag kan åka är längdskidor och skateboard.... sist jag åkte trillade jag ner för hela backen i princip. (var då runt 10 år och var i Halland med skolan...) jag och en polare tyckte det var förnedrande att åka med 5-7 åringar så vi åkte upp till stora backen. eftersom vi inte kunde svänga så kastade vi oss åt sidan vid svängar (för att inte åka in i skogen) och så fort man fick upp hög fart korsade sig skidorna och vi voltade ner för backen.

Det var inte så himla kul förren efteråt. Minns speciellt när de andra frågade var vi varit och vi svarade att vi åkte i svåra backen..... vissel.gif (det gjorde vi iofs men).

Jag har dock förmågan att åka skateboard hyffsat, och när vi kör skåne-snowboard och skruvar av truckarna på skateboards och åker i backar går det bra.

Är det värt att åka till österrike utan att ha åkt innan? Blir nog snowboarden som får stå för transportmedlet isåfall...

BTW, hur stora är riskerna att skada sig allvarligt i rygg, knä och eller helt enkelt bryta nacken och dö vid åk i de enkla backarna?

MVH, skidåkarn twintip!
Myran
Det finns alla möjliga sorters typer av backar i Österrike, så om du känner dig villig att ge dig i kast med Snowboard så säger jag bara : Go for it! Det kommer göra ont om du aldrig stått på en förut men det är klart värt det!

När jag var helt grön på brädan så tyckte jag personligen att det var svanskotan som låg i den totala farozonen, men det är klart om du brassar på som en idiot ner för en backe och inte kan kontrollera brädan så kan en hel den mindre trevliga saker uppstå. Men som sagt.. Svanskotan är det som antagligen kommer ta en del stryk, men jag antar att allt ligger på attityden om hur man åker. smile.gif (Glöm inte hjälm.. det ÄR viktigt.. ;))
cf112
Jag var helt övertygad om att jag inte kunde åka skidor ända tills jag provade. Jag liksom bara kunde det. Detta var i vuxen ålder (finns det nån sån?) och jag blev uppsläpad i liften av en liten tjej som åkt sen innan hon kunde gå. Inte kunde jag erkänna att jag aldrig stått på ett par skidor innan!
Sagt och gjort, jag höll masken och lärde mig åka på vägen ner. Det märkliga var att det bara var helt naturligt. Hon frågade senare hur länge jag åkt skidor, och när jag till slut svarade att det var första gången så fick jag bara ett garv och -Visst! till svar.

I mitt tycke är det mycket samma teknik som skridskor och inlines som jag åkt en hel del tidigare. Balans från skatebordens ungdomliga dagar och en stor förtjusning av höga farter hjälper säkert också till. Det värsta är väl att som otränad vill det gärna börja brinna i låren efter ett tag.

Nu är det flera år sen sist, men i februari bär det av till Schweiz och Crans-Montana! fun_icon_nana.gif
sleget
Att lära sig åka slalom?
Man skaffar sig en gammal kapten från ka4 som puschar upp en i backen
och ser till att man kommer ned helskinnad.
Denna stålgubbe har jag alltså att tacka för något av det roligaste som finns, att åka nedför en slalombacke.
Tack kapten NN!

Börja annars med att ploga ned dvs skidorna i ett V. Prova att lägga tyngden "på dalskidan, älskling" vartefter. Går allt smort så åker skidorna ihop efter ett tag et voila, du kan åka slalom!

Typ...
Lord
Hyr en bräda och försök lära dig. Österike är ju ölets land så det är bara att slicka såren på nån fin nattklubb senare. Jag hade åkt oavsett då jag när jag gick i skolan endast fick chansen att åka till Fagersta och campa.
111 SSK BAT
Värm upp innan du startar åka.

Om det är isigt dra på dig en hjälm. (dessutom är det varmt och skönt)

Om du skall åka bräda brukar den förlösande faktorn att peka med främme (den arm som är i färdriktningen) mot ditt du vill åka.

De flesta ryggolyckor sker vid kollisioner - försök därför hålla koll på omgivningen.

Om du skall åka bräda, ha extra stoppning för baken samt något som stoppa fukten.

Fart hjälper dig till en viss gräns, därefter stjälper den dig.

Sluta innan du är slutkörd - det är då de flesta skadar sig.

Ha det riktigt kul!
Fu Gson
QUOTE (twintip @ Nov 15 2006, 20:54 ) *
tjena tjena

har via skolan fått ett erbjudande att åka skidor i Österrike! (Mayrhofen).

mitt problem är att jag inte kan åka... det enda jag kan åka är längdskidor och skateboard.... sist jag åkte trillade jag ner för hela backen i princip. (var då runt 10 år och var i Halland med skolan...) jag och en polare tyckte det var förnedrande att åka med 5-7 åringar så vi åkte upp till stora backen. eftersom vi inte kunde svänga så kastade vi oss åt sidan vid svängar (för att inte åka in i skogen) och så fort man fick upp hög fart korsade sig skidorna och vi voltade ner för backen.

Det var inte så himla kul förren efteråt. Minns speciellt när de andra frågade var vi varit och vi svarade att vi åkte i svåra backen..... vissel.gif (det gjorde vi iofs men).

Jag har dock förmågan att åka skateboard hyffsat, och när vi kör skåne-snowboard och skruvar av truckarna på skateboards och åker i backar går det bra.

Är det värt att åka till österrike utan att ha åkt innan? Blir nog snowboarden som får stå för transportmedlet isåfall...

BTW, hur stora är riskerna att skada sig allvarligt i rygg, knä och eller helt enkelt bryta nacken och dö vid åk i de enkla backarna?

MVH, skidåkarn twintip!

Skippa laggen och åk bräda. Balansen är den samma på snowboard som på skateboard och behärskar du skateboarden behärskar du snabbt snowboarden. Danny Way satte en mactwist första dagen han åkte bräda enligt rykten biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.