Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NI:s Prickskyttar
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
LimpFish
Läste just följande artikel om NI:

Sveriges Elitpolis

Där får man veta både ett och annat. På ett ställe står det att NI är tränade för att spåra i skog. Det står också att man för detta ändamål har utbildat ett antal prickskyttar. Det som jag tycker är lite småskojigt (konstigt) är att dessa "prickskyttar" ser på bilden ut att vara utrustade med mp5or. Vad jag vet så använder sig NI av Mp5... men som prickskyttevapen? Har dom satt på ett kikarsikte och tror att de på så sätt fått ett prickskyttevapen lr? blink.gif Jag är ingen vapenexpert, men vad jag vet så kan man inte använda en mp5 som prickskytt med särskilt bra resultat...

Kan ju också vara så att journalisten blandat ihop begreppen

Här e bilden:

Gotcha
QUOTE (LimpFish @ Dec 30 2002, 11:18 PM)
men vad jag vet så kan man inte använda en mp5 som prickskytt med särskilt bra resultat...

Visst kan en prickskytt använda en Mp5 (med Aimpoint) med bra resultat - måhända inte på längre distanser.. smile.gif

Man behöver kanske inte heller utgå ifrån att bilden visar just en prickskytt på prickskytteuppdrag, utan kanske just en NI-polis under en övning. Killen kanske ÄR prickskytt, men agerar inte som sådan just vid fototillfället..?

Journalister är ju inte direkt kända för att koppla ihop bilder med korrekta texter, oavsett blaska, så man får nog läsa det mesta med en nypa salt. smile.gif
LimpFish
Visst kan en prickskytt använda en Mp5 (med Aimpoint) med bra resultat - måhända inte på längre distanser..

jo d e sant... prickskyttarna i NI har ju antagligen inte samma uppgifter som i FM riktigt...

hehe jo det e väl d troligaste.. som jag sa.. att journalisten sjabblat runt...
Fu Kjellberg
Inslaget i Efterlyst på 3:an för ett tag sedan visade att NI använder PSG90 som prickskyttevapen.
Fbj972
QUOTE (Fu Kjellberg @ Dec 31 2002, 06:09 AM)
Inslaget i Efterlyst på 3:an för ett tag sedan visade att NI använder PSG90 som prickskyttevapen.

Fu Kjellberg har uppfattat saken helt rätt! Några MP-5'or används inte som prickskyttevapen. Journalister och deras kunskaper...
Ro/Lt
Prickskytten ligger dold längst bort till vänster och är beredd att verka ju...
ABP
Skillnaden med militära prickskyttar och polisära är att avstånden för en polisprickskytt är mycket korta (ca 75 meter i genomsnitt). Polisprickskyttarna får oftast jobb i tätbebyggt område som tex Centralstationen. För detta duger de flesta vapen. MP5an har ju vissa fördelar eftersom kulan inte är så kraftig vilket gör att den inte fortsätter genom terroristen gisslan två väggar och ett dagis. Sen har ju 7,62 bättre fördelar med specialammo för prickskyttar. Vi t.ex. flygplanskapningar blir prickskyttar ofta tvingade till längre avstånd och då måste ett renodlat prickskyttegevär användas. Det viktiga är att man träffar och neutraliserar målet vid första skottet.

Sen håller jag med om att i detta fall så tror jag nog att tidningen inte riktigt vet vad den skriver, precis som en annan "tidning" jag läste i lumpen som hade gjort en artikel om K4 jägare. Där stod det att man kunde bli utbildad till prsk som jägare vilket i sig inte är fel, bara det att soldaten på bilden satt med en vanlig AK5 med lösskjutningsanordning.

Sedan har jag även hört att NI inter använder sig av prickskyttegevär 90 (L96A1 AW) utan föregångaren (L96A1)
Nifelhel
Prickskyttarna i piketen i göteborg använder sig utav prickskyttegevär 90.
Fu Dahlberg
NI använder ävan prickskyttegevär 90 vid bevakningsuppdrag och skyddsuppdrag...
Unicorn
Arbetssätt, utbildning, vapen och utrustning för insatsstyrkans prickskyttar skiljer sig inte nämnvärt från försvarets professionella prickskyttar.

Min gissning är att någon helt enkelt satt fel bildtext.
Jasså?
QUOTE (Unicorn @ Jan 4 2003, 03:51 PM)
från försvarets professionella prickskyttar.

Har försvaret professionella prickskyttar! ;)
Maverick
QUOTE (Nifelhel @ Dec 31 2002, 12:29 PM)

Sedan när fick piketen pruckskyttar med PSG90???

Har för mig a tt i allafall för ca 2 år sedan när jag läste det sist så var skillanden mellan NI och piketen just det (bland annat) att NI hade prickskyttar medan piketen inte ahde det??
Har det ändrats???
Maverick
QUOTE (Jasså? @ Jan 4 2003, 04:07 PM)
QUOTE (Unicorn @ Jan 4 2003, 03:51 PM)
från försvarets professionella prickskyttar.

Har försvaret professionella prickskyttar! ;)

Klart vi har SSG... smile.gif
Raffsec
QUOTE (Maverick @ Jan 4 2003, 06:28 PM)
QUOTE (Nifelhel @ Dec 31 2002, 12:29 PM)

Sedan när fick piketen pruckskyttar med PSG90???

Har för mig a tt i allafall för ca 2 år sedan när jag läste det sist så var skillanden mellan NI och piketen just det (bland annat) att NI hade prickskyttar medan piketen inte ahde det??
Har det ändrats???

Ett tag så tyckte RPS att NI kunde göra lite nytta och jobba som ordningspoliser och då så satte man dom i piketen men dom insåg väl att det var bättre att följa SWAT/GSG9 modellen att låta vissa ligga i beredskap och övriga övade.
Unicorn
Såväl piketerna i storstadsområdena som de flesta "vanliga" polisdistrikt ute i landet har prickskyttar. Vid "landsortsmyndigheterna" är prickskyttarna som regel placerade vid residensortens polisområde.

Skillnaden mellan Insatsstyrkan och piketen ligger mest i arbetsuppgifter och inriktning, även om dessa ofta går i varandra. Insatsstyrkan är en nationell resurs med betydligt större möjligheter (och utrustning) att ingripa i de "extrema extremfallen".

Samarbetet mellan insatsstyrkan och piketen har inte alltid varit det allra bästa, och den sidotjänstgöring (50%) som skulle göras från starten 1991 gjordes inte till särskilt stor del i piketen, utan oftast på span, narkotika och även som närpoliser.

Det blev sällan särskilt mycket tid över till sidotjänstgöring, och det kravet har nu tagits bort.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.