Mitt intryck från den första helgen av introduktionsutbildningen är att befälen/ utbildarna är något för milda. Visst är det en frivillig organisation, men jag kan inte se någon orsak till att man ska slarva med ordningen för detta. Passar det inte så kan man syssla med något annat. Det ska vara ordning och reda och disciplin.
Några exempel:
* I inkallelsen till grundutbildningen stod det trydligt vilken utrustning som skulle medtagas, det var endast vad jag kunde se 2 eller 3 soldater som hade endast den utrustning enl. kallelsen. (Flertalet hade iofs tagit med sig både strids och trosspackning, men det stod inget om detta i inkallelsen)
* En soldat var iklädd civil overall med M90 värmetröja samt medtog en hund.
* En soldat kom ca 3 timmar försent, inget befäl sade något om detta, tydligen hade han festat kvällen innan och försovit sig.
* En soldat hade civila kängor istället för M90 eftersom han tyckte att han svettades för mycket i M90-kängor.
* Slarv med mössa på utomhus och mössa av inomhus.
* Tilltal av befäl med förnamn
Något som jag dock blev positivt överaskad av var medelåldern, den låg på ca 25 år!
Jag blev även förvånad av att man inte får en påföljd av om man inte utför de antal timmar som man har skrivit på kontraktet. Man kunde eventuellt få lov att centrallagra vapnet istället för att lagra det i hemmet, men inte så mycket mer.
Jag har förståelse för att man eventuellt är något slappare rutiner i hemvärnet, eftersom detta är frivilligt och man vill rekrytera fler folk, men å andra sidan så tror jag att merparten skulle tycka det är bättre med hårdare disciplin.
Det händer saker i hemvärnet, något positivt, det moderniseras, men både bilden utåt och internt måste förbättras avsevärt. Åsa-Nisse stämpeln måste tas bort!
Ang. bilden utåt så har jag studerat den amerikanska versionen av hemvärnet, eller pja, så nära man kan komma, national guard.. Kolla gärna på länken och studera rekryteringsfilmerna. Det är denna bild som jag skulle vilja se av hemvärnet!
http://www.1800goguard.com/home.htmlÄr jag ensam om att tycka detta?
Man får välja vilka kängor man vill så länge de är svarta (+bruna var det under min GU).
Jag ser inget skäl till att jag inte ska tilltala befäl med förnamn, särskilt som befälen gör det samma. Å andra sidan gjorde jag det även under min GU i fält. Vad är det en yoff har gjort i sitt liv som gör att jag ska krypa på knä inför honom?
Disciplin har inget egenvärde. Krävs det disciplin för att något ska hända då har det ett värde. I Hv skulle knappast något vara vunnet med ökad disciplin. Annat än möjligt vad gäller kontraktsuppfyllnad och utrustningsbiten.
Själv blev jag under en "storövning" i Hv behandlad som en väring med allt vad det innebär av en yoff. Känns bra då jag går i min GU- bef+ har civil utbildning och arbetslivserfarenhet som passar väl ihop med bef. Var nära att avrusta efter den övningen.