QUOTE (bamsejon @ Nov 16 2006, 11:41 )

99% av alla epost som skickas som t.ex. kallelser o.dyl så spelar det säkerligen ingen roll om andra personer kan läsa dom. Men, det kan finnas en risk i att man får in det som rutin att alltid skicka epost okrypterat, och att man, utan att tänka på det skickar iväg ett epost som obehöriga ej behöver läsa. Detta kan ju gälla både i fredstid och i skarp miljö.. I fredstid kanske man uppger var ammunitionen eller vapnen ska fraktas befäl emellan, det är kanske inte så bra att någon obehörig får reda på detta. Den stora skillnaden mellan vanlig post och epost är att vem som helst, oavsett geografisk närhet kan läsa informationen, man kan t.ex. ganska så enkelt övervaka all epost som har domännamn mil.se för att leta reda på ord och meningar som kan ha en säkerhetspolitisk nytta för någon annan makt.. Idag kanske vi inte har den problematiken, men det borde införas som standard att all elektronisk kommunikation för övningar och inställelser o.dyl skall ske krypterat. Murphys lag gäller fortfarande, om något kan gå fel, så gör det det...
Det är heller inte alls så krångligt som det låter, man skulle t.ex. vid en introdroduktionsutbildning fråga de inryckta om de vill ha information digitalt eller via snigelpost. De som vill ha det elektroniskt får då en krypteringsnyckel som enkelt kan installeras på ens egna epostklient, som t.ex. pgp eller liknande.
Det är heller inte något större problem att ha t.ex. ett forum krypterat, så att endast de med rätt nyckel kan läsa innehållet i forumet.
För att inte avslöja hur interna rutiner fungerar inom FM så skrivet jag inte något om internarutiner inom FM...
Skulle vara intressant att se hur du lyckas med att avlyssna min e-mail. jag har fk_satan(Kanlebulle)hotmail.com. så nu kan du avlyssna den e-postlådan efter e-post som kommer från mil.se Det skulle vara intressant att veta hur enkelt det är att avlyssna och analysera stora mängder data rörande ngn hemvärnsövning i knohult. Tror att det är betydligt enklare att ringa Kompanichef eller Utbildningsgruppen i knohult och fråga om nästa övning om man nu vill ha den informationen.
Sedan att e-post är ungefär lika skyddat som vykort spelar faktiskt inte så stor roll, men det gäller att sitta på kedjan som mailet går för att kunna snappa upp det. Sedan är det ganska få Kompanichef etc som har mil.se mail. Utan de har andra konstiga ändelser.
Nu säger jag inte att e-post och forum är säkra och bra kanaler, utan jag ställer mer en fråga över hur säkra är övriga kanaler som nyttjas för detta ändamål? Och vad spelar det för roll hur krypterad och hemlig informationen är ut till enskilda soldater när det ändå annonserar iform av skjutvarningar och annonser i tidningar?