Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Basker 2
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
RANGERTEDDY
TJA alla forums bröder hoppas att tomten varit god mot er!!

En sak som jag börjat fundera på nu efter de eviga debatter om BASKERN.

Jag undrar om det är någon som vet hur användandet av baskern började i Sverige, Pansar var väll först eller?? Vem va sedan osv osv…

Jag vill bara veta historien, fakta inte massa snack om vem som förtjänar liknande. Det kan debatteras på den andra topicen..

Tack på förhand RT
smile.gif smile.gif
LimpFish
jag är inte helt säker men vad jag vet så var pansar först med baskern... och det var pga. praktiska skäl då skärmen på fältmössa 90 var ivägen lr nåt sånt...

rätta mig om jag har fel... d har jag säkert ;)
Skuggan
ehh. Baskern kom på 20 eller 30 talet, då fans det definitivt inga "fältmössa 90" då den kom på 90 talet.. (därav namnet).

dock stämmer det att pansar var först med basker och att det var av praktiska skäl.
Doyle
Saxat från : www.armystudyguide.com

"Beginning as early as 1924, I tell these groups, armor units in the British Army began wearing black berets for a few very simple reasons. For one thing, the color hid the grease spots tankers often left on their hats when putting them on and taking them off as they worked on their vehicles. Also, the beret allowed tank crewmen to comfortably wear radio headsets and push their faces against the tank's telescopic sights."
Lt P
Baskern var från början ett skyddsplagg, en form av vadderad filthjälm.

Foto från Thorleifs sida Pansarcentralen
The Swede
Det stämmer att pansartrupperna var först i Sverige med baskermössa.
Dock var den som Lt P sa inte av den moderna typen utan en större modell med vadderad kant.

När det gäller den moderna typen av basker var nog FJS först då deras basker har modellnummer 52 medan alla andra är av modell 60.

I mitt lilla häfte "Bihang till SoldI Mtrl 1955 Uniformen" så är endast FJS basker uppräknad.

The Swede
Adam Wilhelm
En tysk modell:

LimpFish
QUOTE (The_shadow @ Dec 30 2002, 08:11 PM)
ehh. Baskern kom på 20 eller 30 talet, då fans det definitivt inga "fältmössa 90" då den kom på 90 talet.. (därav namnet).

dock stämmer det att pansar var först med basker och att det var av praktiska skäl.

hahah! laugh.gif hoppsan! fingrarna skriver men hjärnan sover biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.