Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 7.62*51
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
HappyMeaI
Denna fråga borde alla ni kunna svara på rolleyes.gif
Vad har armens 7.62 kula för ballistisk kofficient.
Andledningen till att jag frågar är att jag laddar med surplus kulor till min 308Win.
Och nu när jag har skaffat mig en kronograf så är jag intresserad av dess ball k.
HvPrsk
Efter som en projektil/kulas "ballistiska koefficient", räknas fram genom två olika projektilhastigheter, temperaturen i luften, höjden över havet, kulvikten och avstånd, så finns det inget givet svar på din fråga. Är det "traditionell" ladd data du efterfrågar?

- HvPrsk
The_mistaken
7.gif Nu vet jag hur ett pucko känner sej 7.gif
Trob
blink.gif The mistaken, du är inte ensam, precis efter att jag läst detta, så kom jag fram till att jag tyvärr också måste idiot-förklara mig.... ( bara så du vet, kanske en smula tröst i vintermörkret...... biggrin.gif ) blink.gif
HappyMeaI
QUOTE (HvPrsk @ Dec 30 2002, 09:40 PM)
Efter som en projektil/kulas "ballistiska koefficient", räknas fram genom två olika projektilhastigheter, temperaturen i luften, höjden över havet, kulvikten och avstånd, så finns det inget givet svar på din fråga. Är det "traditionell" ladd data du efterfrågar?

- HvPrsk

Är inte en kulas ballistiska koefficiente ett värde på dess aerodynamiska unsure.gif egenskaper.
En cylidriskprojektil att få en krokigare kulbana är en spetsigprojektil fast alla andra förutsättningar är dom samma. Detta beror på deras olika aerodynamiska egenskaper är så olika.
I vanliga fall tillhandahåller tillverkaren med den ballistiska koefficient för sin kula så att en kula inte har en fast BK kan inte stämma.

Min älgkula (Horndy BTSP190gr) har t,ex en BK på 0,491
För att sedan ta reda på hur kulbanan ser ut med min laddning måste jag ta reda på allt det HvPrsk nämner.

vad mycket det blir. wacko.gif
HappyMeaI
Jag var klumpig när jag skrev topicen. ;)
Det är inte info om patronen 7.62*51 / 7.62NATO jag vill ha utan info om kulan som sitter i patronen.
Alla andra misstag som ni hittar står inte jag för, bara så ni vet rolleyes.gif
HvPrsk
Jag ska villigt erkänna att jag inte kan mycket om handladdning. Men jag har fått för mig att det är så att en kulas aerodynamiska egenskaper mäts i det som brukar kallas stabilitetsfaktor. Den baserar sig på kulans vikt (i grain borde det vara), hastigheten, längden på kulan, diametern på kulan och räffelstigningen.

Är den angivna BK(BC) menad ihop med en viss laddning?

---
Letade lite på nätet efteråt och hittade dessa två sidor som du kanske kan vara till hjälp:

Kulbanor

Ballistik
---

- HvPrsk
HappyMeaI
Att räffelstidningen påverkade den BK visste jag inte. Ammunitions tillverkarna Ger ut den BK för sinna kulor tyder på att räffelstigningen inte påverkar den BK så kraftigt.
Som prickskytt har du tillgång till kulbanor över militärens 7.62?
någonstanns borde det gå att få tag på en BK över kulan.
HvPrsk
QUOTE (HappyMeaI @ Dec 31 2002, 07:53 PM)
Som prickskytt har du tillgång till kulbanor över militärens 7.62?
någonstanns borde det gå att få tag på en BK över kulan.

Jepp, dom har jag för 7,62/10 och spårljus, men jag hittar ingen anigven BK/BC. Ska se om jag kan gräva fram ladd datat igen och se om det finns ngt där... unsure.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.