Jag och farsgubben kom av någon anledning in på ämnet häromdagen, och jag kunde fantamig inte komma på någon riktigt bra anledning till varför man får ut stövlarna. När är det så rackarns blött att det används stövlar att marcha i? Någon nämnde att de kan användas när det är riktigt kallt..? "Tät klädsel"?
jag tycker de funkar bra i våta förhhållanden mellan +5 och -10. Inte att marscha några längre sträckor i men väl i annan verksamhet; posttjänst/postering, försvarsstrid m.m. 90kängorna står ju inte emot väta speciellt länge. Speciellt inte kombon väta+kyla. Jag har provgått som längst 15 km i mina utan problem med skavsår, men marschkängorna funkar naturligtvis bättre. De utbytbara innerskorna förbättrar ju också komfort och torrhet avsevärt.
Min tjej brukar f.ö. köra med gummistövlar ibland när vi fjällvandrar och det funkar bra.
Kimster
Dec 30 2002, 17:32
Ehe ...sista milen på baskerprovet så var det jävligt skönt med ett par torra stövlar efter att ens sommarkängor och vinterkängor var totalt dyngsura.
Det gick att gå 5-6 km med stövlarna sen började jag ana skumma bubblor under fötterna.
Efter ca 12 mil utan större problem med blåsor eller sånt ..(bara jävligt ont) så ska stövlarna förstöra
den sista milen... :( ..det var första och enda gången jag använde stövlarna i lunmpen.
Annars e det väll bra att ha när det regnar ?..
The Swede
Dec 30 2002, 17:37
Stövlarna används med fördel vid t.ex. våt väderlek eller som lägersko när man ligger i bivack.
Jag använde stövlar i Bosnien väldigt mycket.
Det var himla smidigt att slippa knyta kängor kl.0400 när man skulle upp och sitta post i OP-tornet.
The Swede
Nifelhel
Dec 30 2002, 17:40
Ing stövel 90 ingår i skyddsklädsel mot C-stridsmedel bla. Och är en sorts skyddsko B)
Okej då var det några som han svara före mig, bara för att man stack näsan i reglementen
Gummistövel 90 används när det är blött! B)
/ERI (Som tyckte att han var rolig nu... Sorry, dålig humor!)
Vårkanten i mälardalen=blött=stövlar!
QUOTE (ERI @ Dec 30 2002, 07:11 PM)
Gummistövel 90 används när det är blött! B)
Verkar logiskt.
Blött, stillastående "arbete" alltså post/förläggnings-arbete och C-skydd.
Något mer, för det verkar inte som om någon tycker att promenad är något för gumminstövlar?
Pjäsen
Dec 30 2002, 19:44
Många förband i dagens försvarsmakt är ju idag motoriserade vilket gör att man inte marchar speciellt mycket till fots, då tycker jag att stövlarna är alldeles utmärkta i temperaturer ned till -10-15 grader då man hoppar mycket ut och in ur fordon och blir blöt.
En hel del av mina kollegor använder stävlarna under ex ytövervakning och kortare förflyttningar på någon eller några mil, och föredrar dom. Tysta, bekväma och torra. Själv har jag inte använt dom tillräckligt mycket för att kunna tycka att detta fungerar bättre än känga, men det låter inte otroligt.
Casca
Informatör
Dec 30 2002, 22:37
QUOTE (Ing @ Dec 30 2002, 06:35 PM)
Något mer, för det verkar inte som om någon tycker att promenad är något för gumminstövlar?
Inte FM:s kanske. Men någon civil vandringsvariant duger bra, skulle lätt valt en sådan över sommarkänga eller motsv. med byxorna nertrycka i skaftet och inte över. Med tanke på hur våta och jävliga skogar brukar vara.
Min plutonchef sprang ofta omkring med gröna gummistövlar.
Jag hade inte möjlighet att använda mina vinterkängor under en fjällmarsch (fråga inte varför!!!) så jag använde istället stöveln och kom mycket bra överens med den!
LeadHead
Dec 31 2002, 00:39
Hmm... Jag antar att de används mer i de södra delarna av landet? Jag menar, er vinter är väl ibland en enda lång slaskperiod, eller?
BunkerBuster
Dec 31 2002, 02:17
Finns bara en riktig vintergummistövel: Nokia Tuura med löstagbara vadmalfiltluddor, dom går faktiskt att använda både sommar och vinter, äkta naturmatrial som andas och värmer fast det är blött(till skillnad från FM.s billiga och fejkade Nokier) Har testat dom i 42-, dock bara till 36- denna vinter, blir ej heller kondens i dom inifrån som Kronans (skit)stövel, nåja Kungens stövel har väl funkat vid milt väder, men varför kompromissa och göra en "halvvinterstövel" med innersocka i konstmatrial, som är "sådär" på sommaren och "någorlunda" på vintern, priset på skodonen är ungefär detsamma. Kan tillägga att Tuura är ungefär lika varm som en vanlig gummistövel på sommaren.
Tuura är också hyfsade att åka skidor med.
bri_span
Dec 31 2002, 02:21
Vi använde stövlarna rätt ofta vid fast O-plats... snabbt att dra på när man skulle ta sig från den slutna delen till O´t.
Nifelhel
Dec 31 2002, 03:04
QUOTE (BunkerBuster @ Dec 31 2002, 02:17 AM)
Finns bara en riktig vintergummistövel: Nokia Tuura med löstagbara vadmalfiltluddor, dom går faktiskt att använda både sommar och vinter, äkta naturmatrial som andas och värmer fast det är blött(till skillnad från FM.s billiga och fejkade Nokier) Har testat dom i 42-, dock bara till 36- denna vinter, blir ej heller kondens i dom inifrån som Kronans (skit)stövel, nåja Kungens stövel har väl funkat vid milt väder, men varför kompromissa och göra en "halvvinterstövel" med innersocka i konstmatrial, som är "sådär" på sommaren och "någorlunda" på vintern, priset på skodonen är ungefär detsamma. Kan tillägga att Tuura är ungefär lika varm som en vanlig gummistövel på sommaren.
Tuura är också hyfsade att åka skidor med.
Nu är det ju så att stövel 90 ingår i C-skyddet. Vilket medför att dem måste vara täta...
homeguard
Dec 31 2002, 08:38
"Utan skyddsstövel 90 drunknar Sverige"
Hemvärnet Arvika 2000
Fredriksson
Jan 1 2003, 04:16
Ända gången det är blött är väl på krogen?

Nej, seriöst. Använde aldrig mina stövlar under GU... Fick ut 2* sommarkängor och 2* vinter. Glockrent.
Informatör
Jan 1 2003, 05:02
QUOTE (Fu Fredriksson @ Jan 1 2003, 03:16 AM)

Nej, seriöst. Använde aldrig mina stövlar under GU... Fick ut 2* sommarkängor och 2* vinter. Glockrent.
Du lär få ut 4 par kängor i händelse av krig med.
QUOTE (Informatör @ Jan 1 2003, 05:02 AM)

Informatör: Lite nyfiken bara!
Var har du hört detta ang 4 par kängor?
/ERI
QUOTE (ERI @ Jan 1 2003, 12:00 PM)

/ERI
Undrar om han (Informatör) inte var ironisk bara?
QUOTE (Gerle @ Jan 6 2003, 07:15 AM)
QUOTE (ERI @ Jan 1 2003, 12:00 PM)

/ERI
Undrar om han (Informatör) inte var ironisk bara?
Ja, man kan ju undra...
/ERI
Liljestrand
Jan 6 2003, 17:03
Vi har fått ut stövel 90 och en grön stövel modell nokian som är väldigt skön med de härligt varma filtinsatserna
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.