QUOTE (EO4 @ Jul 4 2007, 16:00 )

De ”skånska incidenterna” får EO4 – ex HV – att reflektera lite:
Organisatoriskt sett är Hemvärnet en märklig fågel. En oskön förening av ideell idrottsklubb och den ”myndighetligaste” av statliga myndigheter. Styrning, ansvar, befogenheter, regler och riktinjer är måhända klargjorda formellt och på ett övergripande plan (fast jag tvivlar att så verkligen är fallet). I praktiken och i det enskilda fallet ser det – som de flesta av oss upplevt i varierande grad – helt annorlunda ut.
När man tänker efter är det en mycket märklig konstruktion. Ett hemvärnsbefäl är å ena sidan en ideellt engagerad person i en frivillig verksamhet med ett väsentligt inslag ”folkrörelsedemokratisk” styrning. Engagemanget sker på fritiden. Å andra sidan skall samma person avkrävas det ansvar och ges lejonparten de befogenheter som avkrävs för myndighetsutövning, befälsföring och ledarskap inom FM:s kolossalt omfattande ramverk och regelverk.
För att komplicera det ytterligare så är så gott som alla yngre och medelålders medlemmar i ”Fotbollsklubben” också tidigare eller vilande medlemmar av ”myndigheten” genom värnplikt, missioner, RO/YO, NBG etc. Vi – jag är en av dem – kan nog uppleva det som mycket förvirrande då vi spontant är vana från styrningen, regelverket och kulturen från ”myndigheten”. Själv har jag mer än en gång förbryllats över saker och ting som en spontan reaktion, och sedan tänkt: - Aha, nu har vi de mentala fotbollsskorna på och inte marschkängorna. Och det är – tycker jag – långt ifrån tydligt när, var och hur organisationen växlar läge mellan fotbollsklubb och myndighet. Ligger inte roten till mycket av problemen i detta???
HV sett som helhet och som en del av FM, är nog faktiskt det sämsta exempel jag kan komma på vad gäller undermålig organisation av verksamhet. Om man skulle starta med vitt papper och samma syfte om målsättning som HV har idag, tror jag ingen skulle komma på tanken att skapa dagens HV igen.
Jag tror också att mycket av Hv problematik ligger i något slags korsbefruktning av civil förening och myndighet som resulterat i en bastard som är oregerlig och oförutsägbar.
Så, vart hittar man nyckeln till lösningen? Om man jämför Hv med den anställda och pliktiga delen av FM, så borde man hitta något litet avsnitt som kan leda till svaret.
Det hävdas att Hv styrka ligger i folkförankring, medinflytande, frivilligt, bredd på individers civila kompetens, bred åldersstruktur. Ungefär samma argument som alltid framhävt svenska värnpliktförbands förträfflighet i internationella jämförelser. Kan det vara åldersstrukturen som spökar? I våra GU förband omsätts personalen i en snabbare takt än i Hv och därmed säkerställs att aktiv personal alltid är utbildad enl. de senaste normerna alla kategorier. De som inte byts ut kompletteringsutbildas för att ligga i fas med tiden. Att Hv inte utvecklas på samma sätt kan vara en orsak.
De senaste normerna alla kategorier innefattar begrepp som policys, synsätt, medinflytande, etik, moral etc.
Är det månne i denna djungel vi finner svaret på varför dem som tjänstgjort i t.ex US eller andra kontraktsförband anser att det är seriösare än Hv? Är Hv helt enkelt omodernt trots sin relativt moderna materiel?
Jag tror i vilket fall som helst inte på att medinflytandet skulle vara den enskilt största boven i det hela.
Medinflytandet är reglerat i lag och gäller Hv såväl som GU förband, i fred och i krig.
Jag antar att majoriteten av beslutsfattarna i landet tillsammans med fackmän och forskning har kommit fram till att ett demokratiskt synsätt med allt vad det innebär är enda alternativet i en demokratisk stat.
Enl. Svensk Soldat 1994, citat;Det formella system för inflytande som skapats och som i stort beskrivs (nedan), får inte ersätta den kontinuerliga dialog som hela tiden skall finnas mellan chefer och anställda samt värnpliktiga i den dagliga tjänsten. Detta samarbete bygger bl a på information, öppna diskussioner och ömsesidig respekt för varandras arbetsuppgifter och uppfattningar. Slut citat.
Vissa benämner detta för p...k riksdag i trådarna. Oftast av dem som anser att allt för få är "militäriska" i Hv. Av dem som anser att Hv inte rättar sig i ledet. Mina vänner, det här ingår i konceptet.
Innan man anklagar medinflytandet för att vara grunden till allt ont i Hv bör man beakta att det inte ställer till någon större skada i FM övriga förband, och det faktum att rådens ev. omröstningsutslag endast utgör en rekommendation för högre chefs beslut i bl.a chefstillsättning/avsättningsfrågor. Det är alltså upp till var och en chef att göra den taktiska bedömningen om det lämpliga i att gå mot eller med rådens beslut. Om rätt beslut fattats vet man först efteråt när verksamheten börjar präglas av den nytillsatta chefen, eller när protester reser sig för att en bra chef sparkats. Det här visar att alla chefer på alla nivåer måste lyssna av sin omgivning(underrättelseinhämtning,beslutsunderlag) för att kunna fatta kloka beslut. Alla besitter inte den förmågan eller viljan och det något som påverkar hela verksamheten.
Att rekommendera individer som inte har ett synsätt som ligger i paritet med FM officiella ståndpunkter är en risk. Man tar alltså risken att sätta in en svag länk i en annars så stark kedja, och det vet ju alla vad det kan innebära. Här handlar det om att ta ansvar för de rekommendationer man gör. Gör vi det? Tänker vi i de banorna inom Hv? Man rekommenderar gärna en person som är näst intill proffs på det hon/han gör då personen i fråga ses som en auktoritet. Det är naturligt att välja kunniga personer när man väljer chef. Frågan är bara vilken förmåga som bör prioriteras. Ja, de senaste normerna alla kategorier enl. ovan är inte alls oviktigt i det här fallet.
Medinflytandet är en bra termometer på förbandet och ett viktigt beslutsunderlag som förebygger missförstånd och misstroende. Det borgar (om det tillmäts den betydelse som avsetts) för väl förankrade beslut inom förbandet.
Det får folket att känna sig delaktigt. Det föder ett engagemang.
Medinflytandet är inte en motsats till styrning, regelverk och en god kultur.
Jag håller med E04 i mångt och mycket men måste ändå passa på att påminna om att Hv är en "klubb" historiskt sett.
Hv har inte alltid varit en del av armen om man ser till Hv embryo. Hv har sin historia och kulturen är sprungen ur den.
Hv är rent faktiskt ett hopkok människor som med vapenmakt vill bidra till det militära försvaret under kontollerade former.
Lyckligtvis har FM(dåvarande Krigsmakten) förbarmat sig över Hv och åtagit sig att under "kontrollerade" former hjälpa Hv att bygga upp förmåga, alla kategorier

Det finns så många skarpa hjärnor på forumet så någon kan väl skissa på ett helt nytt koncept som kan ersätta Hv i framtiden. Ny tråd!!!
Det här är ett outtömligt ämne som ligger mig varmt om hjärtat om ingen förstått det än..