Nu till nästa steg i sagan.
Följande brev är skickat till HvO. Svaret är ungefär:
"vi har yttrandefrihet i Sverige... så länge du inte yttrar hemligheter ... får du skriva så mycket du vill på SoldF... "
Jag har tagit bort några enstaka meningar som inte berör allmänheten rörande tredje part samt de bifogade ALLA inlägg jag gjort här på SoldF fram till det som ärendet handlar om.
Så här står jag nu. Jag har pratat med mina två plutonchefer, försöks- och krigsorganisationens är två olika, samt med min KC i försöksorganisationen, och de har inget emot att jag är kvar under dem.
Så, om inget händer kommer jag att fortsätta här. Som soldat tillsvidare. Göra mina timmar och tjäna kungen.
Brev till HvO:
För att göra en lång historia kort. Jag har varit, är inte just nu, rätt så aktiv på SoldFs forum (det välkända forumet för subversiva element med militära intressen). Jag säger vad jag tycker och tänker, dock inte personpåhopp, för sådant klarar jag inte.
Jag har tidigare, förra hösten och tidig vår i år, uttryckt mig lite kaxigt och vid ett tillfälle klipp och klistrat ett citat från min plutonchef angående just vår IPs närvaro på CC07 eller ej. Jag gjorde fel. Jag och min PC har rett ut det. Det är avslutat. För VÅR del i alla fall visar det sig.
Efter några månaders frivillig frånvaro började jag läsa på forumet igen, sedan skriva igen, den här gången återhållsamt och väldigt allmänt om Hv, dess organisation, utrustning, framtid mm.
Sen i somras var det en incident i en håla utanför Helsingborg som Helsingborgs Dagblad hade en artikel om. Jag gjorde en liten notis om detta på SoldF, det har ju varit några fler tråkiga sådana här händelser med Hv:are, och länkade till HD's Internet upplaga.
Dagen efter fick jag ett samtal från min Bataljonchef som skällde ut mig, sa att jag var illojal, att jag skulle polisanmälas för förtal och att om jag inte slutade med Hv frivilligt så skulle han be C P7 att jag avfördes.
Jag var rätt så spak just då och sa ”jaja, jag slutar väl då.” Vad har väl jag att komma med?
Ringde efteråt upp min PC och pratade med honom. Fick hans stöd, de gamla grejorna var överstökade, detta var ju verkligen inte skäl för uteslutning, men vad kan han göra?
Nåväl, det var mitt i sommaren och serviceförrådet var ju inte öppet, så det gick några veckor och jag kunde ju inte lämna in. Under den tiden surnade jag till och pratade med en grannkollega i deras bataljons ena IP och frågade om jag kunde byta till dem?
Visst, kom du bara. Även KCn var positiv och allt verkade bra.
Jag fick pappren påskrivna av min KC som inte frågade något varför och verkade ovetande om att hans Bataljonchef ville att jag skulle sluta i Hv, inte bara sluta i hans bataljon. De skickades iväg och jag väntade. Inget hände.
Dock så var min nya PC positiv och sa att det bara var att hänga på.
Den första övningen för hösten var en FUSA. Jag åkte dit, och gjorde bort mig. Skulle väl ha varit en grå mus och inte sagt pip. Gjort ett gott intryck och så. Men jag var lika kaxig som vanligt.
Två veckor efter ringde jag PCn och frågade hur det gick med pappren.
”Njaee… De har aldrig blivit ivägskickade. Och efter att ha pratat med mina gubbar så vill vi inte ha dig med ändå.” (Att jag gjorde bort mig får jag skylla mig själv för,
men det är inte det som detta handlar om.)
Ännu någon vecka senare fick jag höra av en annan källa, att min Bataljonchef alltså har pratat med grannbataljonens KC/Bataljonchef och fått dem att inte ta emot mig!
Så, har han pratat med en Bat, har han kanske pratat med övriga fem Bat här i Skåne.
Oavsett vad, jag är nu fortfarande med i X:e bataljon. Inga papper har kommit från vare sig min pluton, kompani, bataljon eller UtbGrupp/P7 om att jag ombedes lämna in.
Kanske är detta hans eget lilla projekt utan något stöd från HvH/FM?
Vem ska jag vända mig till?
Här är jag nu.
Sakfrågan som jag befarar kommer att hamna i skymundan är:
Har han någon grund för att få mig utestängd ur Hv, antingen bara sin egen bataljon eller Hv som helhet?
Om han inte har det, varför har jag då inte redan fått en anmodan om att lämna in? Det har gått några månader nu!
Jag börjar bli less på Hv. Jag lägger min fritid på alla övningar jag kan och så många FBU-kurser jag kan. Tre veckokurser i år… Men nu så känns det som om det kvittar.
Vad tänker du och kan du fråga någon på UtbGrp P7, för jag vet inte vem jag ska vända mig till.
Mvh
Mitt namn
X Bat, 1 Komp, 1 Pluton, ? grupp
Helsingborg
Direktlänk till mitt första inlägg i Helsingborgs Dagblad:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=30812Edit: förtydligande vad jag tagit bort samt "Brev till HvO"