Nja, där är nog inte du och jag överens:
-Jag tror inte alls att kunskapsnivån om sekretess är särskilt god inom hemvärnet, att hemvärnet skulle vara bättre på detta än försvaret i övrigt. Detta kan ju debatteras vilt och vi kan kasta ägg till höger och vänster, men det är min fasta övertygelse. De kommentarer jag hört om vår grundlagsskydda rättigheter tidigare, från personal i hemvärnet ligger ofta på den nivå som är på begreppen inom ramarna för skyddsvaktsutbildningen. Därav den kommentaren, ingen ironi.
(väldigt vå vet ens skillnaden mellan rakt och omvänt skaderekvisit eller menprövning, men detta kan vara jag har ingen intention att lära ut detta själv)
- Just sekretessförordningarna styr i mångt och mycket vad vi kan prata om i (och framförallt utanför) en grön verksamhet. Dessa förhindrar oss just att gå vidare med i princip det mesta av informationen som gäller vår verksamhet. Vi kan ej heller använda oss av begreppet avidentifiering, ex prata om x kompani osv. Detta just därför det finns bara ett försvar, ett sverige och det är den motpart man gör menbedömningen mot.
- I övrigt, om man kan diskutera sakförhållanden utan att gå in på arbetsrutiner eller övningsförhållanden så står det oss helt fritt ha vilken åsikt vi vill, vår ÅSIKT är helt fri däremot inte våra faktakunskaper. Förutsatt att dessa kunskaper är förvärvade inom försvaret givetvis.
Jag ställer en motfråga så vi kan ha samlade tankar kring exempel:
Är det okej att rikta kritik mot en insatskompanichef offentligt, när densamme samtidigt är krigsplacerad på den befattningen och kunskapen om hans brister har framkommit under övningsmoment i krigsorganisationen?
(knepig fråga)
Kan tycka detta ligger gott och väl inom trådens skapelseintentioner
ps. på ett bataljonsråd kan man säga i princip det mesta, eftersom där förutsätts alla vara insatta och omfattas av samma sekretess. Jag åsyftar kritik som görs offentlig.
Jösses! Det är korrekt att många delar av Försvarsmaktens verksamhet är av sådan natur att handlingar inte alltid kan lämnas ut. Dock är Försvarsmakten inte speciellt annorlunda andra myndigheter vad gäller att följa Sekretesslagen, Förvaltningslagen, Yttrandefrihetsgrundlagen, Tryckfrihetsförordningen osv osv. Omvänt skaderekvisit? Vad det kan koka ner till är att Hv-man X bablar med sin granne med anledning av dennes fråga om fakta Y. Då sparkar sekretesslagen in och Hv-mannen ska eg göra en skadebedömning. Han ska då fråga sig om det i sekretesslagen 2-10 kap finns angivet att uppgiften omfattas av något av de angivna skyddsintressena. Då är det ju främst 2 kap 2 § 1 st SekrL som är intressant "Sekretess gäller för uppgift som angår verksamhet för att försvara landet eller planläggning eller annan förberedelse av sådan verksamhet eller som i övrigt rör totalförsvaret, om det kan antas att det skadar landets försvar eller på annat sätt vållar fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs." Just delen efter kommat sätter fingret på att det inte är så väldigt mycket som en enskild Hv-man ska behöva hålla tyst om. Det det främst kan röra sig om är enskilda skyddsobjekt och försvarsplanering kring dessa.-Jag tror inte alls att kunskapsnivån om sekretess är särskilt god inom hemvärnet, att hemvärnet skulle vara bättre på detta än försvaret i övrigt. Detta kan ju debatteras vilt och vi kan kasta ägg till höger och vänster, men det är min fasta övertygelse. De kommentarer jag hört om vår grundlagsskydda rättigheter tidigare, från personal i hemvärnet ligger ofta på den nivå som är på begreppen inom ramarna för skyddsvaktsutbildningen. Därav den kommentaren, ingen ironi.
(väldigt vå vet ens skillnaden mellan rakt och omvänt skaderekvisit eller menprövning, men detta kan vara jag har ingen intention att lära ut detta själv)
- Just sekretessförordningarna styr i mångt och mycket vad vi kan prata om i (och framförallt utanför) en grön verksamhet. Dessa förhindrar oss just att gå vidare med i princip det mesta av informationen som gäller vår verksamhet. Vi kan ej heller använda oss av begreppet avidentifiering, ex prata om x kompani osv. Detta just därför det finns bara ett försvar, ett sverige och det är den motpart man gör menbedömningen mot.
- I övrigt, om man kan diskutera sakförhållanden utan att gå in på arbetsrutiner eller övningsförhållanden så står det oss helt fritt ha vilken åsikt vi vill, vår ÅSIKT är helt fri däremot inte våra faktakunskaper. Förutsatt att dessa kunskaper är förvärvade inom försvaret givetvis.
Jag ställer en motfråga så vi kan ha samlade tankar kring exempel:
Är det okej att rikta kritik mot en insatskompanichef offentligt, när densamme samtidigt är krigsplacerad på den befattningen och kunskapen om hans brister har framkommit under övningsmoment i krigsorganisationen?
(knepig fråga)
Kan tycka detta ligger gott och väl inom trådens skapelseintentioner
ps. på ett bataljonsråd kan man säga i princip det mesta, eftersom där förutsätts alla vara insatta och omfattas av samma sekretess. Jag åsyftar kritik som görs offentlig.
För övrigt vad gäller frågan om man får rikta kritik offentligt mot en förbandschef? Våra lagar, vår rättstradition och vårt samhällssystem fullkomligt skriker ut att offentlighet ska säkerställas och gör det inte det så ska den tredje statsmakten aka media belysa problemet så att fusk, korruption och maktmissbruk inte går att dölja. Det är klart som fan att man ska kunna rikta saklig kritik mot en förbandschef. Dock kan det kanske vara lämpligt att FÖRST försöka att påverka tjänstevägen och låta chefen få en möjlighet att sätta sig in i ens kritik. Men, huvudprincipen är att det står alla fritt att meddela media om fel, brister och allvarliga missförhållanden i din organisation. Din och min rätt att vara anonym och chefens förbud att efterforska vem som har kritiserat honom är duktigt solid.
Jag fattar inte riktigt var den här tråden har tagit vägen, det har blivit hårklyverier med bristande källhänvisning. Åter till batch som saknar grundläggande förståelse för samhällets och Försvarsmaktens grundläggande värderingar, lagar och förordningar. Jag har hötjugan i ena handen och facklan i den andra och väntar på att ett uppbåd vill ansluta (...för att i laga ordning tillse att den misstänkte hamnar under Försvarsmaktens och rättsvårdande myndigheters lupp.)