QUOTE (709 @ Jul 5 2007, 17:34 )

Själv är jag inte så bevandrad i Hv-systemet. Inte så himla intresserad heller ska jag erkänna.
LILLA MEDINFLYTANDESKOLAN
Jag har under en längre tid noterat att många likt 709 inte är bevandrade i medinflytandesystemet. Varken syftet eller arbetssättet.
Därför tror jag att vidare diskussioner underlättas om lite fakta redovisas.
Följande kommentarer baserar sig på Hvh 1997(har det publicerats en nyare reserverar jag mig för ev. gällande ändringar) Har där så erfordrats gjort en anm för att dem som ej är bevandrade med gamla uttryck skall kunna läsa texten utan att behöva översätta. Har försökt plocka ut de bitar som bäst beskriver syftet och organisering.
Lång läsning men dem som redan vet vad det handlar om behöver ju inte läsa. Man kan iof be folk läsa hela HvH, men här är ett alternativ till det om man bara är liiiiiite nyfiken.
Citat; Hemvärnets karaktär av frivillig folkrörelse och dess demokratiska uppbyggnad kräver att hemvärnspersonalen har ett reellt inflytande och medansvar i verksamheten. Slut citat.
Citat;Samverkan och rådslag skapar goda förutsättningar för upprätthållandet av personalens engagemang. Slut citat.
Citat;En förutsättning för ett effektivt medinflytande är att veksamheten i stämmor, ting och råd organiseras sa att den blir meningsfull och med en reell möjlighet för hemvärnets personal att utöva medinflytande och ta sin del av ansvaret.Slut citat.
Citat; Målet att skapa och vidmakthålla bra hemvärnsförband nås bl a genom samarbete, sammanhållning och god utbildning. Slut citat
Citat; I 3§ Medinflytande F anges att förslags- och beslutanderätten(medinflytandet) rörande hemvärnets förband genomförs beträffande ekonomi, organisation, personal, utbildning, fredsuppgifter, materiel, krigsplanering och anläggningar.
Initiativ till ärenden som föreslås till behandling och som befrämjar hemvärnets utveckling bör alltid uppmuntras. Medinflytande på krigsplanläggning och krigsförbandsvärdering säkerställes genom chefernas engagemang i den gängse ledningsstrukturen. Slut citat.
Citat; På central och regional nivå behandlas främst för hemvärnets utveckling väsentliga frågor och frågor av policykaraktär. Till de senare hör ärenden som främjar rekrytering och samarbetet med civila myndigheter och frivilliga försvarsorganisationer, frågor rörande förordnanden av befäl samt vissa disciplinärenden.
På krets(Bat, min anm)- och hemvärnsområdesnivå(Komp, min anm) behandlas främst förbandsutvecklingsplaner och verksamhetsplanering samt därmed sammanhängande budgetfrågor och uppföljning av verksamheten.
Frågor från över- eller underordnad instans behandlas skyndsamt. Slut citat.
Citat; 6§ Hemvärnsstämman skall utse
1. Ledamöter med ersättare i hemvärnsrådet(Komp, min anm)
2. En ledamot med ersättare i kretshemvärnsrådet(Bat, min anm)
3. Ett eller inom hemvärnsområden med över 100 hemvärnsmän, två ombud bed ersättare till hemvärnstinget.
Uppgiften att utse ombud med ersättare till hemvärnstinget får överlämnas till hemvärnsrådet. Slut citat.
Citat; Vid stämman bör bl a ärenden rörande områdets(Komp, min anm) förbandsutvecklingsplan och verksamhetsplanering jämte därtill hörande ekonomiska frågor och uppföljning av verksamheten behandlas. Slut citat.
Citat, 7§ Hemvärnsrådet skall
1. Vara det organ vilket hemvärnschefen(Komp, min anm) skall samråda i frågor om rekrytering och i frågor om att främja samarbetet med civila myndigheter och frivilliga försvarsorganisationer.
2. Medverka när underlag för hemvärnsområdets(Komp, min anm) förbands-, utvecklings-,budget- och verksamhetsplaner utarbetas.
3. Förbereda hemvärnsstämma.
4. Efter uppdrag av hemvärnsstämman, utse ombud med ersättare till hemvärnstinget.
5. Yttra sig i ärenden om disciplinansvar eller åtalsanmälan enligt lagen(1986:644) om disciplinförseelser av krigsmän, m m i fråga om en hemvärnsman.
6. Lämna förslag till kretshemvärnsrådet(Bat, min anm) om tilldelning av hemvärnets utmärkelser.
Utöver dessa uppgifter bör hemvärnsrådet(Komp, min anm).
- samarbeta med kommunala myndigheter, driftvärnets lokala förtroendeorgan, frivilliga försvarsorganisationer och hemvärnets stödorganisationer
- i övrigt stödja och biträda hemvärnschefen(Komp, min anm) i hans arbete
- utarbeta dagordning till hemvärnsstämman(Komp, min anm) Slut citat.
Citat; 9§ Kretshemvärnsrådet(Bat, min anm) skall
1. Vara det organ med vilket kretshemvärnscheferna(Komp, min anm) skall samråda i frågor om rekrytering och i frågor om att främja samarbetet med civila myndigheter och frivilliga försvarsorganisaioner.
2. Vara det organ som yttrar sig till försvarsområdesbefälhavaren(C Stridsgrupp, min anm) innan en hemvärnschef(Komp, min anm) förordnas inom kretsen(Bat, min anm)
3. Till hemvärnstinget föreslå kretsens(Bat, min anm) ledamot i hemvärnsrådet i försvarsområdet(Stridsgrupp, min anm)
4. Lämna förslag till hemvärnsrådet i försvarsområdet(Stridsgrupp, min anm) om tilldelning av hemvärnets utmärkelser.
5. Samverka med kommun och frivilliga försvarsorganisationer. Slut citat.
Citat; 27§ Hemvärnsrådet(Komp, min anm) består av det antal ledamöter som hemvärnsstämman har utsett samt i förekommande fall en ledamot som har utsetts av kommunen. Hemvärnschefen(Komp, min anm) är ordförande i hemvärnsrådet.
Till sammanträde med hemvärnsrådet kan det vara lämpligt att kalla representanter för intressegrupper som inte är företrädda av vald ledamot. Det är lämpligt att låta dessa representanter ha yttrande- och förslagsrätt. Slut citat.
Citat; För att minska hemvärnschefens arbetsbörda bör stödföreningar organiseras. Detta är nödvändigt för att hantera den särskilda stödverksamhet som bedrivs inom samhället och för att administrera lotterier, hemvärnsgårdar och gåvor.Slut citat.
VALBARHET
Citat; Den sammanlagda valperioden för en ledamot bör inte vara längre än sex år. Val bör planeras så att en tredjedel av vald församling förnyas vid varje val.Slut citat.
ORGANISATION
Citat; Hemvärnets organisation är en av de frågor som är påtaglig för all hemvärnspersonal. Det är därför av mycket stor betydelse för organisationers fortbestånd och möjligheterna att bedriva rekrytering att de förändringar, som erfordras med hänsyn till utvecklingen i omvärlden, förankras och accepteras i hemvärnsleden.
Hemvärns- och driftvärnsråden på alla nivåer medverkar därför i krigsorganisationsutvecklingen. En nära samverkan mellan råden på olika nivåer och beslutsfattare erfordras redan under utrednings- och utvecklingsfasen av arbetet.
Särskild vikt ägnas förändringar som kan relateras till frågor som hembygdskänsla och grupptillhörighet. Slut citat.
PERSONAL
Citat; Den personal som ingår i hemvärnets krigsförband rekryteras på frivilligbas. Detta ställer krav på god förmåga att hantera personalfrågor och personalkontakter på såväl hemvärnets chefer som på personal anställd vid försvarsområdet(Stridsgruppen,min anm) Hemvärnsråden på olika nivåer behöver därför ha inflytande vid förordnande av befäl inom hemvärnet. Likaså behöver givetvis kretshemvärnscheferna(Bat, min anm) ges möjlighet att påverka förordnanden av direkt udnerställda chefer.
Hemvärns- och driftvärnsråden behöver ha insyn i och inflytande på personalplaneringen inom hemvärnet i syfte att underlätta främst chefsförsörjningen. Det är viktigt att tillsättandet av högre befälsbefattningar inom hemvärnet sker på ett för hemvärnet acceptabelt sätt. Såväl militär som civil kompetens värderas. Slut citat.
UTBILDNING
Citat; Ledningsprinciperna i Försvarsmakten ger krigsförbandschefen stora ökade möjligheter och befogenheter att ansvara för sitt förband.Slut citat
Citat; Med hänsyn till betydelsen av att krigsuppgifterna och förbandens förmåga är avpassade till varandra ges där så är lämpligt även hemvärns- och driftvärnsråden(Komp, min anm) möjlighet att i fredstid utöva inflytande på tilldelade krigsuppgifter.Slut citat.
EXEMPEL PÅ SAMMANSÄTTNING AV STÄMMOR, RÅD OCH LEDNINGSGRUPPER
Citat; Hemvärnsstämma(Komp, min anm)
Hemvärnschefen ordförande
All hemvärnets personal
Representant för kommun
Representant(er) för stödorganisation, lokala frivilliga försvarsorganisationer m m.
Hemvärnsråd(Komp, min anm)
Hemvärnschefen ordförande
5 st av hemvärnsstämma valda ledamöter ur hemvärnets personal
Representant för kommun
Adkungerad ledamot t ex ur samverkande intresseorganisation
Kretshemvärnsråd(Bat, min anm)
Kretshemvärnschefen ordförande
Försvarsområdesgruppchef och stridsgruppchef(torde vara en och samma person då Fo ej existerar och uppgifterna ligger på stridsgruppchefen)
Kretshemvärnschefen(Bat, min anm)
Hemvärnscheferna(Komp, min anm)
Ledamot ur kretshemvärnsstaben(Bat, min anm)
Ledamot ur varje i kretsen ingående hemvärnsområde(Komp, min anm)
Representant för kommun
Adjungerad ledamot
Ledningsgrupp
Chef jämte direkt underställda chefer m fl
Inom hemvärnskrets(Bat, min anm) tas lämpligen strids- eller fogruppchefen in. I förekommande fall bör även kompanichefer kallas.
Slut citat.
Utöver vad som här redovisats har vi att rätta oss efter FM Pedagogiska grundsyn.
Tror det blir lite lättare att fortsätta demokratidebatten om vi har någorlunda liknande ingångsvärden.
Reflektera över ovanstående och tänk efter om det fungerar just så här i ditt förband........Mmmm just det, tänkte väl det. Då är det m.a.o. inte konstigt att det inte fungerar optimalt när man inte håller sig till det man bestämt. Vissa försöker arbeta efter instruktionerna och andra inte. Inte alls konstigt att det skär sig mellan varven.
Som synes så handlar det inte om po..ka riksdagar och omröstningar om än det ena än det andra. Det är inte effektivitetshämmande om man bara gör som det är tänkt. Rent faktiskt handlar det sällan om omröstningar.
Medinflytandet har mer karaktären av ett forum för dialog och samförstånd. Ett formellt forum där utrymme ges att byta uppfattningar som skall generera ett så optimerat beslut som möjligt av chefen.
Notera vad som sägs om föreningslivet. Medinflytandet handlar inte om föreningslivet i första hand.
Alla som inte är riktigt nöjda med vad de får av Hv har ju möjligheten att göra det de gör här på forumet. Framföra sina åsikter, och dessutom i det forumet där man har störst chans att påverka sin egen situation. (Jag själv då, ja jag är involverad i medinflytandesystemet och skriver här med gott samvete

De flesta säger att de inte bryr sig om medinflytandet men i andra änden har man synpunkter och åsikter om hur man vill ha det och hur det borde vara.(forumet är en indikator) Hmmmm....är det inte en önskan om medinflytande?
Verktyget finns, lär er hur det fungerar och kom igång. Och vill man inte vara engagerad själv så gå till förbandets förtroendevalde och kräv att hon/han för upp frågan på dagordningen. Ett tips är att välja personer som vet vad man har munnen till. Att sitta på ett rådsmöte utan att ha en åsikt om det som angår eget förband eller personal är SUCK!..rätt man/kvinna på fel plats.
Vissa hävdar att Hv trots allt har en hyfsat god förmåga och de kan ju givetvis härleda det till att medinflytandet lyckligtvis inte fungerar optimalt. Man kan också drista sig att hävda, att Hv troligtvis skulle bli än mycket effektivare och bättre om medinflytandet fungerade som avsett.
Vad tror Ni?